handdator

Visa fullständig version : Mellanmålen


Roller88
2010-02-01, 17:13
Hej,

Kille på 21år som tränar på gym ca 3 ggr/vecka.

Min fråga rör sig om mellanmål, jag vet att man ska försöka få i sig något ca var tredje timme för att på så sätt hålla en jämn blodsocker nivå och bland annat därigenom maximera muskeluppbyggnad och undvika att kroppen går in i spar läge.

Min fråga är om det räcker att äta mellanmål under dagen och att äta först rejällare framåt kvällen?
Jag pluggar på annan ort och pendlar dit och att kunna tilllaga något blir därför uteslutet och att köpa mat under dagen skulle innebära en relativt stor kostnad.


Min fråga är, vad är ett tillräckligt stort mellanmål? Räcker det att jag äter frukter och en protein drink under dagen och först framåt kvällen lagad mat? Eller är det otillräckligt? Ni får gärna komma med förslag på mellanmål som är "smidiga" att ha med sig.

Min vikt ligger på omkring 80kg.


Tacksam för svar.

King Grub
2010-02-01, 17:15
jag vet att man ska försöka få i sig något ca var tredje timme för att på så sätt hålla en jämn blodsocker nivå och bland annat därigenom maximera muskeluppbyggnad och undvika att kroppen går in i spar läge.

Det är en myt. Det blir ingen skillnad på muskeluppbyggnad och kroppen går inte in i något "sparläge" oavsett om du äter 2 mål eller 8 mål per dag. Du gör som du trivs med, det spelar ingen roll. Trivs du med att äta två eller tre stora mål per dag så går det lika bra som att äta var tredje timme.

mikaelj
2010-02-01, 17:15
Min fråga rör sig om mellanmål, jag vet att man ska försöka få i sig något ca var tredje timme för att på så sätt hålla en jämn blodsocker nivå och bland annat därigenom maximera muskeluppbyggnad och undvika att kroppen går in i spar läge.

Nej. :-)

Min fråga är om det räcker att äta mellanmål under dagen och att äta först rejällare framåt kvällen?

Japp.

Min fråga är, vad är ett tillräckligt stort mellanmål? Räcker det att jag äter frukter och en protein drink under dagen och först framåt kvällen lagad mat? Eller är det otillräckligt? Ni får gärna komma med förslag på mellanmål som är "smidiga" att ha med sig.

Ja. Det räcker att du äter tillräckligt mycket en gång per dygn eller så, vad gäller kroppens funktioner.

Se även "Periodisk fasta".

Roller88
2010-02-01, 17:19
Ok, tackar för de snabba svaren.

Blir till att jag fortsätter på utstött väg då med mina fruktmellanmål.