handdator

Visa fullständig version : Lekar/sporter/övningar till åk 4-9!


andnel
2010-02-01, 11:42
Jag har nyss fått ett vikariat som idrottslärare på en liten skola och har insett att det är ganska svårt att vara nytänkande/göra olika saker varenda lektion.
Därför skulle jag vara väldigt tacksam om det är någon här som är utbildad idrottslärare, eller bara allmänt kreativ, som kunde ge mig förslag/lista på lekar, sporter och övningar som funkar bra för de olika åldrarna som jag undervisar.

Klasserna är förhållandevis små, vilket också gör det väldigt svårt att planera.
Åk 4-5 = ~7 st, åk 6-8 = ~9 och åk 9 = ~12.

Bara ös på med olika sporter och lekar! Förklara gärna hur lekar/övningarna går till om det är lite mindre "kända" sådana.

rooz
2010-02-01, 11:59
Dodgeball
1.Dela upp ca.20 pers i 2 lag om 10.

2.Släng ut 10 mjukare bollar

3. Låt dem köra 60-70 min:D

spoonchest
2010-02-01, 12:03
Dodgeball
1.Dela upp ca.20 pers i 2 lag om 10.

2.Släng ut 10 mjukare bollar

3. Låt dem köra 60-70 min:D

Precis vad jag tänkte säga. Grymt kul lek, fast när det begav sig hette det bestämt spökboll.



Annars kan du ju lägga upp en schysst 3-split åt dem.

MrMacke
2010-02-01, 12:24
Spökboll var skitkul när man var mindre :) Lär dom äldre lite grunder på gymmet om ni har ett i närheten?

En grej som vi gjorde i gymnasiet var att vi hade en ganska stor hall, en stor mjukmadrass vid ena målet där det låg ''bönpåsar'', resten av hallen hade olika saker man kunde gömma sig bakom, målet var att ta bönpåsarna till andra sidan hallen utan att personen i mitten såg en! Personen i fråga skulle räkna till 10 eller 20, och så skulle man kuta så lågnt man hann och sedan gömma sig så att han inte såg vem som var bakom vilket hinder, listade han ut att jag låg bakom en stor plint så fick jag börja om! Med lite inlevelse så var det jäkligt kul *screwy* Förstår sig vad jag menar?, lite dålig på att förklara :smash:

andnel
2010-02-01, 12:49
Dodgeball
1.Dela upp ca.20 pers i 2 lag om 10.

2.Släng ut 10 mjukare bollar

3. Låt dem köra 60-70 min:D

Problemet är ju då att de är såpass få. Men det funkar kanske med klassen på 12 st. Tack!


Spökboll var skitkul när man var mindre :) Lär dom äldre lite grunder på gymmet om ni har ett i närheten?

En grej som vi gjorde i gymnasiet var att vi hade en ganska stor hall, en stor mjukmadrass vid ena målet där det låg ''bönpåsar'', resten av hallen hade olika saker man kunde gömma sig bakom, målet var att ta bönpåsarna till andra sidan hallen utan att personen i mitten såg en! Personen i fråga skulle räkna till 10 eller 20, och så skulle man kuta så lågnt man hann och sedan gömma sig så att han inte såg vem som var bakom vilket hinder, listade han ut att jag låg bakom en stor plint så fick jag börja om! Med lite inlevelse så var det jäkligt kul *screwy* Förstår sig vad jag menar?, lite dålig på att förklara :smash:

Ja precis, den har vi kört några gånger. Bra förslag!




Meeer! :)

C.E.J.
2010-02-01, 13:01
Ah sweet! Ska vi göra ditt jobb åt dig antar jag att vi även får din lön. pm:ar kontonr!

L-Sami
2010-02-01, 13:16
Innebandy. Basket. Handboll med en röd mjukboll, madrasser som mål. Hinderbana. Spökboll. Stafett olika typer.
Och så givetvis beep-test för att vara lite sträng.

Denstillasittande
2010-02-01, 13:18
Mattrugby
Stor matta i varsin hörna i hallen man gör mål genom helt enkelt nudda mattan. Endast passningar bakåt tillåtet, inga andra regler. Väldigt kul.

FGK
2010-02-01, 13:24
Dela upp dom i grupper på 4 i varje, utom en eller två som är utan, dela ut madrasser typ 3m långa, 1.25m breda till alla grupper.

Ge en boll till den eller dom två som är utan madrass. Dom ska försöka träffa dom som bär madrassen, madrassen används som skydd. Personen som kastar bollen får springa med bollen, när han sedan träffat en person ska den personen hjälpa till att träffa dom andra, då får dom inte springa med bollen utan måste passa. Osv osv tills det är en person kvar med madrass.

Jävligt roligt! :D

ceejay
2010-02-01, 13:29
basket!

AlmostRipped
2010-02-01, 13:48
Beep test, springa milen, variationer på olika fyspass!

Eller roligare lekar som:
Fotboll med tjock madrass i målet,
studsmatta + annan akrobatik,
Handboll med tjock madrass i målet.

Stoltz
2010-02-01, 13:51
Precis vad jag tänkte säga. Grymt kul lek, fast när det begav sig hette det bestämt spökboll.


Är inte det nästan samma som Kungsbrännboll?

Mental
2010-02-01, 14:01
Är inte det nästan samma som Kungsbrännboll?

Det låter sjukt lokalt, 0 träffar på google :D vs 9,270 för spökboll.

andnel
2010-02-01, 14:03
Tack så väldigt mycket för alla förslag. Även om jag redan har merparten i min "övningsbank" så ger de ändå bra ideér att spinna vidare på! Gärna mer förslag :)

Stoltz
2010-02-01, 14:04
Det låter sjukt lokalt, 0 träffar på google :D vs 9,270 för spökboll.

Hahaha nej vad fan, jag måste rannsaka mitt minne och reglerna, brb.

Stoltz
2010-02-01, 14:23
Ok, så här går det till, nu jävlar Paint.

Man börjar med en idrottshall, där man ställt upp bänkar längs mitten, dvs delat upp planen i två halvor. Vid varje ände har man sedan ställt ytterliggare en bänk, bakom vilken varje lag har en målvakt.

http://img12.imageshack.us/img12/9555/kungsbrnnboll1.jpg

Spelarna är ute på planen, och målvakterna står på sitt mostståndarlags halva, så att säga. Det som spelarna ska göra är att fånga bollen, och sedan försöka träffa någon i motståndarlaget som endast får skydda sig med underarmarna.
Det gäller att fånga bollen efter ett lyckat/misslyckat försök av motståndarna att träffa någon i ens eget lag.

http://img5.imageshack.us/img5/3982/kungsbrnnboll12.jpg

Om man blir träffad, så måste man springa till sin målhörna och vara målvakt tillsammans med den som redan är det. Därifrån kan man kasta på sitt motståndarlag med bättre möjligheter.

http://img229.imageshack.us/img229/6830/kungsbrnnboll2.jpg

Det måste alltid finnas en målvakt. Skulle där finnas två eller fler, så kan den som träffar en motståndade med bollen från målvaktsområdet, springa tillbaka ut bland sina lagkamrater.

http://img694.imageshack.us/img694/3261/kungsbrnnboll123.jpg

Spelet är slut när alla ur ett lag är i sin målvaktsdel, alternativt det lag som har flest ute på plan när spelet är över.

Det kan låta lamt först, men jävlar vilket tempo det kan komma upp i efter några min :thumbup:

Mental
2010-02-01, 14:30
Det min gode vän, är vad resten av sverige kallar spökboll ;)

Mental
2010-02-01, 14:31
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%B6kboll
http://sv.wikipedia.org/wiki/Killerball

Killerball äger för övrigt!

Stoltz
2010-02-01, 14:38
Det min gode vän, är vad resten av sverige kallar spökboll ;)

Och jag som ville så gärna, försökte verkligen sälja in den här Skånska möjligheten :D

Eriic
2010-02-01, 14:53
Idioten och stafett hela passet.

Mental
2010-02-01, 16:49
Det jag mins som populärast var väl Hela havet stormar AKA inte nudda golv, gärna med tävlingsinslag av typen några som jagar andra flyr. Massor av plintar, lianer, madrasser, ringar och gud vet allt att klättra klänta och fly i blind panik på :D

Kwon
2010-02-01, 16:54
Tack för fina Paints Stoltz! :)