handdator

Visa fullständig version : Förundersökning, var hitta info


Unsub
2010-02-01, 01:00
Tror att jag varit målet för en förundersökning som inte ledde någon vart, d vs inget åtal.
Detta har nu blivit avskrivet (ej styrkas), kan jag hitta/kräva information om detta i efterhand?. och i så fall var? åklagare/polis?. tänker spontant på offentlighetsprincipen/allmäna handlingar dyl?. hur gå til väga...

Tacksam för svar.

Unsub
2010-02-01, 01:38
Tack men det var inte riktigt det jag var ute efter, detta har som sagt inte lett fram till ngn dom eller rättegång, jag tror att man utrett mig och för att göra detta måste man väl göra en förundersökning ledd av en åklagare som nu blivit nerlagd (tror jag :D).

Om man i efterhand vill luska i detta vem vänder man sig till och hur uttrycker man sig?. Detta efter att brott inte kunnat styrkas självfallet och utredningen lagts ner, har man rätt till ngn information i detta läge?.

Ber om ursäkt ao jag uttrycker mig lite luddigt.

Avesta
2010-02-01, 02:18
Tack men det var inte riktigt det jag var ute efter, detta har som sagt inte lett fram till ngn dom eller rättegång, jag tror att man utrett mig och för att göra detta måste man väl göra en förundersökning ledd av en åklagare som nu blivit nerlagd (tror jag :D).

Om man i efterhand vill luska i detta vem vänder man sig till och hur uttrycker man sig?. Detta efter att brott inte kunnat styrkas självfallet och utredningen lagts ner, har man rätt till ngn information i detta läge?.

Ber om ursäkt ao jag uttrycker mig lite luddigt.

Det verkar vara lite olika när man läser domar från högre instanser när det gäller nedlagda fall.

Då ska du i varje fall vända dig till polismyndigheten varifrån du fick papprena om utredningen, förundersökningsmaterialet skall tydligen arkiveras hos dem.

Unsub
2010-02-01, 22:07
Tack för svaret.

Jag har dock inte fått ngr papper el dyl, det är först i efterhand som jag insett att jag varit "övervakad", d vs avlyssnad e tc (beslut om detta måste väl ha gjorts av en åklagare? och efter att utredning blivit gjord och jag blivit avskriven om misstanke om brott så borde det finnas ett papperstråd att följa).

Så som jag förstått det, vill man inte att jag ska veta...nu har det dock gått en tid. Har pratat men en vän som känner en polis och enl honom så ansåg man mig som "farlig". Han skrattade när han sa det och jag är milt sagt böjd att hålla med, jag är typ...den mesigaste man kan hitta.

Tack ivart fall.

Trapper Buzz
2010-02-01, 22:09
Beror ju på om det är Rikets säkerhet eller knarkbrott el nåt annat.
Avlyssnad var man ofta i sin ungdom, det kommer aldrig fram.
För den som tror jag har nojan, så handlade om vanlig, enkel vänsteraktivism.
För den som undrar, är jag inte på det viset längre.

patrikjo
2010-02-01, 22:17
Du har blivit avlyssnad säger du? Hur vet du det?
Rättegångsbalken:
31 § Den som är eller har varit misstänkt för brott ska, om inte annat följer av 33 §, underrättas om hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning eller hemlig kameraövervakning som han eller hon har utsatts för. Om teleavlyssning eller teleövervakning har avsett en teleadress som innehas av någon annan än den misstänkte, ska, om inte annat följer av 33 §, även innehavaren av teleadressen underrättas. Om kameraövervakning har avsett en plats som innehas av någon annan än den misstänkte och som allmänheten inte har tillträde till, ska, om inte annat följer av 33 §, även innehavaren av platsen underrättas.

En underrättelse ska lämnas så snart det kan ske utan men för utredningen, dock senast en månad efter det att förundersökningen avslutades.

En underrättelse behöver inte lämnas till den som redan enligt 23 kap. 18 § eller på annat sätt har fått del av eller tillgång till uppgifterna. En underrättelse behöver inte heller lämnas, om den med hänsyn till omständigheterna uppenbart är utan betydelse. Lag (2008:855).

Hade du varit avlyssnad hade du vetat om det.

Blomstrande
2010-02-01, 22:21
Tror att jag varit målet för en förundersökning som inte ledde någon vart, d vs inget åtal.
Detta har nu blivit avskrivet (ej styrkas), kan jag hitta/kräva information om detta i efterhand?. och i så fall var? åklagare/polis?. tänker spontant på offentlighetsprincipen/allmäna handlingar dyl?. hur gå til väga...

Tacksam för svar.

Om du är misstänkt för ett brott så borde du blivit underrättad om det.

Det är bara under spaningsperioden som de förstås inte berättar för dig att de spanar på dig eller lyssnar av din telefon.

Vad har du gjort? :D

SpyOps
2010-02-01, 22:50
Så fort du blir minst skäligen misstänkt för brott skall du underättas om detta enligt RB24:9 § . Då du blir delgiven brottsmisstanke. Därefter hålls ett 24:8 § förhör.
Hade du varit misstänkt men sedan avförd från utredningen skulle du veta om det.

Angående teleavlyssning RB 27:18 § så finns det även teleövervakning Rb 27:19 § Det är en viss skillnad på dessa. Men det är rätten som beslutar om detta och inte polisen.

Alla medborgare har rätt att få ta del av sitt belastningsregister efter prövning av Rikspolisstyrelsen.
http://www.polisen.se/Service/Blanketter/Registerutdrag/

Om det är så att ditt namn figurerat i utredningar eller i andra sammanhang utan att bli för ingående på hur det fungerar så kommer du inte att kunna ta del av det. Trist men sant.

Unsub
2010-02-03, 01:15
Tackar för alla svar, har fått reda på det jag ville veta.

Hur jag "vet" om att jag varit avlyssnad är en lååång historia, vet inte 100% men är övertygad om att det förhållit sig så.

Ha det.