handdator

Visa fullständig version : Äta sex ägg om dagen. Dåligt?


edde92
2010-01-31, 20:25
Jag har så länge jag minns ätit väldigt mycket ägg, då jag alltid gillat det.
De senaste månaderna har jag ätit sex ägg om dagen (satt det som en maxgräns)
Min fråga lyder, Påverkas min träning negativt av detta ätandet?
jag tränar styrketräning fem gånger och minst 1 konditionspass i veckan.
Tackar för svar =)

KaptenKnäsvag
2010-01-31, 20:27
Nej.

tsp
2010-01-31, 20:31
Dina träningsresultat lär knappast bli lidande hur som helst.

edde92
2010-01-31, 20:36
Dina träningsresultat lär knappast bli lidande hur som helst.

Kan det vara dåligt för hälsan på något sätt då? Känns ju onödigt om det skulle va det ^^

King Grub
2010-01-31, 20:42
Det finns inget speciellt som pekar på det, om du inte har diabetes.

edde92
2010-01-31, 20:45
Det finns inget speciellt som pekar på det, om du inte har diabetes.

Ok, bra, för det har jag inte =)
Om du orkar, skulle du kunna förklara varför det är dåligt för dom som har diabetes, min kompis har det. (och så är jag extremt vetgirig när det gäller sånt här)

King Grub
2010-01-31, 20:47
Dom exakta mekanismerna är oklara, men man har i ett flertal studier sett en koppling mellan ett högt kolesterolintag och hjärt- och kärlsjukdomar hos personer med diabetes. Att äta fler än ett ägg om dagen innebär ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar hos personer med diabetes.

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/ijcp/2009/00000063/A163s163/art00004

edde92
2010-01-31, 20:49
Dom exakta mekanismerna är oklara, men man har i ett flertal studier sett en koppling mellan ett högt kolesterolintag och hjärt- och kärlsjukdomar hos personer med diabetes. Att äta fler än ett ägg om dagen innebär ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar hos personer med diabetes.

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/ijcp/2009/00000063/A163s163/art00004

Tack så mycket =)

King Grub
2010-01-31, 20:49
För övrigt kan det finnas en koppling mellan ett högt äggintag hos friska och risk för diabetes, men den är inte helt säker.

http://care.diabetesjournals.org/content/32/2/295.long

Det är inte tillräckligt klarlagt för att man skall ha gått ut med några rekommendationer att begränsa sitt äggintag av den anledningen.

Tunroth
2010-02-01, 09:11
Du löper även risk för att få gaser i magen! ;)

AmericanDragon
2010-02-01, 09:27
Du löper även risk för att få gaser i magen! ;)

För den proteinkvalitén gör det inte mig något att släppa lite flatulens!

martikainen
2010-02-01, 09:36
Du löper även Chans för att få gaser i magen! ;)

Rättade lite där, risk låter så negativt.

Skrollovicz
2010-02-01, 13:25
Innan var det väl två ägg om dagen som gällde. Det gäller inte längre?

Stoltz
2010-02-01, 13:30
Rättade lite där, risk låter så negativt.

Alltså, har du kännt av en riktig proteinfis? Något positivt förutom döda flugor har fan aldrig kommit ur en sådan!


Ontopic: Jag snittar på runt 4 ägg om dagen numer, men jag har ögonen på diskussionen om risken för diabetes samtidigt, jag är aningen nojjig över den. Som Skroll skriver, var det inte fler ägg innan? Har de upptäckt något nytt som pekar mot att risken blir större?

mikaelj
2010-02-01, 13:32
Jag snittar på runt 4 ägg om dagen numer, men jag har ögonen på diskussionen om risken för diabetes samtidigt, jag är aningen nojjig över den. Som Skroll skriver, var det inte fler ägg innan? Har de upptäckt något nytt som pekar mot att risken blir större?

Det är en associationsstudie. Slappna av. Tränar du inte regelbundet? Har du en stor ölmage?

Typ 2-diabetes är inget man bara vaknar upp med hux flux en morgon.

Stoltz
2010-02-01, 13:35
Det är en associationsstudie. Slappna av. Tränar du inte regelbundet? Har du en stor ölmage?

Typ 2-diabetes är inget man bara vaknar upp med hux flux en morgon.

Jasså? fan, här var jag ju taggad...!

Nej för sjutton gubbar, det vet jag om. Men jag har ändå koll på den. En fixidé antar jag :)

Scratch89
2010-02-01, 16:32
Typ 2-diabetes är inget man bara vaknar upp med hux flux en morgon.

... om man inte äter kolhydrater då, förstås. ;)

mikaelj
2010-02-01, 16:56
... om man inte äter kolhydrater då, förstås. ;)

Ja, ägg med sylt är döden.

Tobbeh
2010-02-01, 17:04
ägg är underbart, ät på!

MrBurner
2010-02-01, 17:44
mikaelj, vad tror herrn om friterade ägg, kan det vara en hit?

mikaelj
2010-02-01, 17:53
mikaelj, vad tror herrn om friterade ägg, kan det vara en hit?

Det är ungefär så mina omeletter ser ut när jag är klar med dem...

Tänkte du koka och sedan fritera, eller göra förlorade ägg fast i frityrolja istället för vatten?

Morty
2010-02-02, 09:59
eller göra förlorade ägg fast i frityrolja istället för vatten?

Uscha!

Onigiri
2010-02-02, 10:43
Fritera ägg? Nej nu får ni fan ge er! Ägg SKA ätas oldschool, dvs kokta i vatten eller stekta i lite smör. PUNKT.

Nitrometan
2010-02-02, 10:45
eller göra förlorade ägg fast i frityrolja istället för vatten?
Som en frukost i England. Mums.

mikaelj
2010-02-02, 10:58
Som en frukost i England. Mums.

När man (nå, jag) doserar för lite ägg till sitt smör blir det lätt så.

Eddie Vedder
2010-02-02, 12:48
Fritera ägg? Nej nu får ni fan ge er! Ägg SKA ätas oldschool, dvs kokta i vatten eller stekta i lite smör. PUNKT.

Friterade ägg ÄR old school. Finns ett turkiskt snack med gamla hederliga anor där man separerar en hårdkokt gula och friterar ungefär. Det är mer än så med kryddor, smet och dylikt men kontentan är att det inte direkt är energisnålt.:D

WHITEFOLKS
2010-02-02, 12:50
Hårt stekta ägg är bomben.

Cancerdöd, diabetes och hjärtattack på samma gång :D

Eddie Vedder
2010-02-02, 12:57
Hårt stekta ägg är bomben.

Cancerdöd, diabetes och hjärtattack på samma gång :D

Dessutom vidrig smak av något som egentligen är så sjukt gott, överstekta ägg är ju som att äta svavel.:D

Sverker
2010-02-02, 18:25
Blir inte ägget som tuggat tuggumi ?

Allt vattnet borde koka bort från ägget i frityroljan och kvar blir torkat protein. Det finns anledning till att doppa mat i frityrsmet innan frittering. Då blir maten kokt inuti den krispiga ytan.

johan.f
2010-02-02, 21:12
allt annat än scrambled borde vara förbjudet!! ihoprört precis tills det sista av det inte längre e flytande - suupernice :P osså lite kalles på

mikaelj
2010-02-02, 22:49
Blir inte ägget som tuggat tuggumi ?

Allt vattnet borde koka bort från ägget i frityroljan och kvar blir torkat protein. Det finns anledning till att doppa mat i frityrsmet innan frittering. Då blir maten kokt inuti den krispiga ytan.

Misslyckade försök att knö in massa smör i äggröra har blivit nästintill friterat ägg, men inte helt förstås. Jag tror inte att friterat ägg (särskilt om det bränns vid) är en höjdare.

Fritysmet kring ett kokt ägg?

Stoltz
2010-02-03, 00:03
Vänta, är den här diskussionen allvarlig? Jag har läst den med ett litet leende på samma sätt som när man ser en hundvalp bita sig själv i svansen, men ni är alltså allvarliga?

Friterade ÄGG!?

Eddie Vedder
2010-02-03, 08:20
Vänta, är den här diskussionen allvarlig? Jag har läst den med ett litet leende på samma sätt som när man ser en hundvalp bita sig själv i svansen, men ni är alltså allvarliga?

Friterade ÄGG!?

Det kallas etnocentrism Stoltz, alla gör inte som vi i Sverige.:D Det här skrev en kille till mig på BODY's forum:

Här ska du få ett turkiskt snack recept, vi äter denna rätt nästan lika ofta som vi andas ;)
Börja med att koka ägg, det ska vara hårdkokta ägg.
Sen skalar du ägget, avlägsnar äggvitan så att endast en äggule"boll" återstår.
Nu kläcker du ett ägg, vispar det till en röra, och doppar den hårdkokta äggulan i röran. Rulla den i ströbröd (själv älskar jag fullkorns ströbröd) och steker den i rapsolja (innan du steker den kan du krydda den med kryddor du älskar). Tillslut får du en krispig god boll som du kan ha som snacks, jag doppar dem i turkisk matyoghurt eller kesella (blandat med vatten eller vanlig svensk yoghurt så att den får en lösare konsistens.)

cosmic_dancer
2010-02-17, 19:35
Lånar denna tråd lite. Snackade med en kompis om ägg och hon sa att hon hade vart på en föreläsning med någon näringsfysilog som hade sagt att det inte är bra med för mycket ägg, då det är för mycket protein och att gulan är för fett. Jag sa att det låter skumt och att man man äter några ägg per dag får man inte isig så jävla mycket gula att mängden fett skulle inte vara så mycket att tjafsa om och att proteinet bara är bra. Ägg är bra mat och innehåller all näring som kycklingen behöver och dtet det således även borde vara toppenkäk för oss hävade jag och vart nästan upprörd. :) Tog upp detta med mor som var på min sida och jag tog Indiern som ett exempel där man verkar täa en hel del ägg och jag ahr du inte sett en tjock indier. Till saken hör att min kompis var på ett möte hos extrawagansa och jag började fundera på om det var någon där som bubblat illa om ägg.

Samma kompis hävdar att kroppen msåte få isig det fetaste sorterna av mejeriprodukter för att kroppen ska kunna ta upp det. Hävdar även här skitsnack och att det är fett som fett. Dricker jag ett glas mellanmjölk får kroppen den fettmängd glasset innehåller likaså om jag dricker fetmjölk.

Eddie Vedder
2010-02-17, 19:37
Lånar denna tråd lite. Snackade med en kompis om ägg och hon sa att hon hade vart på en föreläsning med någon näringsfysilog som hade sagt att det inte är bra med för mycket ägg, då det är för mycket protein och att gulan är för fett. Jag sa att det låter skumt och att man man äter några ägg per dag får man inte isig så jävla mycket gula att mängden fett skulle inte vara så mycket att tjafsa om och att proteinet bara är bra. Ägg är bra mat och innehåller all näring som kycklingen behöver och dtet det således även borde vara toppenkäk för oss hävade jag och vart nästan upprörd. :) Tog upp detta med mor som var på min sida och jag tog Indiern som ett exempel där man verkar täa en hel del ägg och jag ahr du inte sett en tjock indier. Till saken hör att min kompis var på ett möte hos extrawagansa och jag började fundera på om det var någon där som bubblat illa om ägg.

Samma kompis hävdar att kroppen msåte få isig det fetaste sorterna av mejeriprodukter för att kroppen ska kunna ta upp det. Hävdar även här skitsnack och att det är fett som fett. Dricker jag ett glas mellanmjölk får kroppen den fettmängd glasset innehåller likaså om jag dricker fetmjölk.

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

cosmic_dancer
2010-02-17, 19:41
http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Åh vad jag tycke rom att ha rätt. *flex* :)

Gillar din sida förövrigt, mycket matnyttig och förhållande viss lättförstålig information. :thumbup:

stafh
2010-02-17, 19:41
Lånar denna tråd lite. Snackade med en kompis om ägg och hon sa att hon hade vart på en föreläsning med någon näringsfysilog som hade sagt att det inte är bra med för mycket ägg, då det är för mycket protein och att gulan är för fett. Jag sa att det låter skumt och att man man äter några ägg per dag får man inte isig så jävla mycket gula att mängden fett skulle inte vara så mycket att tjafsa om och att proteinet bara är bra. Ägg är bra mat och innehåller all näring som kycklingen behöver och dtet det således även borde vara toppenkäk för oss hävade jag och vart nästan upprörd. :) Tog upp detta med mor som var på min sida och jag tog Indiern som ett exempel där man verkar täa en hel del ägg och jag ahr du inte sett en tjock indier. Till saken hör att min kompis var på ett möte hos extrawagansa och jag började fundera på om det var någon där som bubblat illa om ägg.

Samma kompis hävdar att kroppen msåte få isig det fetaste sorterna av mejeriprodukter för att kroppen ska kunna ta upp det. Hävdar även här skitsnack och att det är fett som fett. Dricker jag ett glas mellanmjölk får kroppen den fettmängd glasset innehåller likaså om jag dricker fetmjölk.

Din kompis snackar skit.

Trapper Buzz
2010-02-17, 19:45
fel tråd

cosmic_dancer
2010-02-17, 19:51
Din kompis snackar skit.

snarare den sk näringsfysilogen som tutat i henne det där om ägg. Fast det där med mjälken ja, var en kompis till henne som sagt det till henne... En sådan sak låter ju jävligt osannolikt då skulle det väl gälla allt man stoppade isig...?

Folk hör så mycket skit så...även jag och går på det..

WHITEFOLKS
2010-02-17, 20:00
Man kan ju fråga sig om...

1. personen hade någon sorts vettig utbildning

2. Din kompis hörde/mindes/förstod rätt

Beef
2010-02-17, 21:28
Hur är det med ägg och blockering i gallgångar?

mikaelj
2010-02-17, 21:56
Gallstenar?

I så fall: Torkad galla, som jag förstår det. P g a för låg fettkonsumtion.

cosmic_dancer
2010-02-17, 23:09
Man kan ju fråga sig om...

1. personen hade någon sorts vettig utbildning

2. Din kompis hörde/mindes/förstod rätt

1. vet ej
2. min vän hör rätt så dåligt så man vet aldrig

ska fråga om det där igen så återkommer jag- :) Jag är själv oerhört nyfiken på hur en som enligt min vän var näringsfysilog... ja någonting med näring iaf kan säga en sådan sak.

Men som jag skrev hon var på ett möte med extravagansa och de kanske har egna "näringsexperter" just för att deras produkter och dylikt ska framhävas.

Eddie Vedder
2010-03-12, 12:24
Publicerade ett inlägg om ägg idag:

http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

stevebc
2010-03-12, 13:19
Bruka steka i olivolja. Rätt mig om jag har fel, men det är bättre att steka mat i fetter med så lite fleromättade fettsyror som möjligt?

Det kallas etnocentrism Stoltz, alla gör inte som vi i Sverige.:D Det här skrev en kille till mig på BODY's forum:Mums filibaba!

Vildarawk
2010-03-12, 15:28
Publicerade ett inlägg om ägg idag:

http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Kom just upp på RSS'en, Mycket trevlig läsning till ett 5-äggsmellanmål :D

944RS
2010-03-12, 15:34
Publicerade ett inlägg om ägg idag:

http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Bra skrivet som vanligt!:thumbup:

Onigiri
2010-03-12, 17:53
Bra äggtext Nicklas!

Eddie Vedder
2010-03-13, 07:37
Kom just upp på RSS'en, Mycket trevlig läsning till ett 5-äggsmellanmål :D

Bra skrivet som vanligt!:thumbup:

Bra äggtext Nicklas!

Tack ska ni ha!:)

Att Onigiri gillar texten kan jag förstå definitivt.:D

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4231298&postcount=6040

Vildarawk
2010-03-13, 17:49
OT: Då blir man ju faktiskt lite nyfiken på hur våra äggmaestros (Nicklas och Onigiri) föredrar sina ägg ;)

Fatcan
2010-03-13, 18:10
Känns onödigt att starta en ny tråd så jag ställer frågan här istället, hur länge kan man förvara ägg i rumstemperatur?

mikaelj
2010-03-13, 18:31
Jättelänge. Tills bäst-före-datumet och lite till.

Jag har för mig att hållbarheten ökar om du vänder på dem en gång i veckan eller så.

Onigiri
2010-03-13, 18:56
OT: Då blir man ju faktiskt lite nyfiken på hur våra äggmaestros (Nicklas och Onigiri) föredrar sina ägg ;)Hårdkokt, alla gånger ;)

barda
2010-03-14, 02:02
Att få i sig onödigt mkt kolesterol är väl inte speciellt nyttigt för någon, speciellt inte om man ligger på gränsen till för höga värden. men om man tränar mycket så kanske HDL-värdet kompenserar det höga intaget? eller är jag helt ute och cyklar?
kan kanske vara en bra idé att kasta bort gulan?

Eddie Vedder
2010-03-14, 08:06
Att få i sig onödigt mkt kolesterol är väl inte speciellt nyttigt för någon, speciellt inte om man ligger på gränsen till för höga värden. men om man tränar mycket så kanske HDL-värdet kompenserar det höga intaget? eller är jag helt ute och cyklar?
kan kanske vara en bra idé att kasta bort gulan?

Ja med största sannolikhet är du långt ute och cyklar. Du kan ju läsa lite i tråden.

barda
2010-03-14, 12:13
Ja med största sannolikhet är du långt ute och cyklar. Du kan ju läsa lite i tråden.

Yes läste igenom din blogg efter att jag skrev inlägget, men orkade inte läsa några studier som stöder dina påståenden. Kul med lite nya teorier iaf.