handdator

Visa fullständig version : Att bygga tillsammans med konditionsträning


Numse
2010-01-31, 19:38
Trots att jag tränat hela livet så hade jag dålig koll på begreppet bulk och deff innan jag kom hit till forumet. Har läst på nu och tror mig veta de viktigaste delarna av dem båda.

Jag gillar att styrketräna, men jag gillar också att konditionsträna. Ni kan se mitt program i första inlägget i min journal. Jag har kollat upp någorlunda vad ett styrkepass och ett av mina konditionspass kräver i energi, och det verkar som att konditionen kräver något mer. Jag vet också att konditionsträning inte är gynnsamt för muskeltillväxt.

Jag har ingen exakt koll på hur mycket energi jag får i mig dagligen, men jag vet sen tidigare att med den mängden jag får i mig nu så bör jag gå upp i vikt, om än sakta. Men nu till min fråga. Hur påverkas min kropp av lika mycket konditionsträning som styrketräning, relativt lite vila, och inte överdrivet stort intag av energi per dag? Det är ju ingen deff, och heller ingen riktig bulk. Jag skulle kunna lägga ner ett av konditionspassen och trycka i mig mycket mer energi, men då vet jag att jag också kommer lägga på mig fett som jag senare måste bli av med. Har gjort den typen av träning för några år sedan, och det gick bra, men som sagt.. fettet fanns ju där i slutändan.

Vad händer med min kropp om man ser på min träning och mitt energi intag nu? Mina förhoppningar är att lägga på mig muskler, men inget fett. Vilket naturligtvis är allas drömmar. Men som jag förstått det så är detta omöjligt... är min träning alltså meningslös? Palla träna som en idiot utan resultat.

dream_theater_
2010-01-31, 19:51
Hur påverkas min kropp av lika mycket konditionsträning som styrketräning, relativt lite vila, och inte överdrivet stort intag av energi per dag?[/B] Det är ju ingen deff, och heller ingen riktig bulk. Jag skulle kunna lägga ner ett av konditionspassen och trycka i mig mycket mer energi, men då vet jag att jag också kommer lägga på mig fett som jag senare måste bli av med. Har gjort den typen av träning för några år sedan, och det gick bra, men som sagt.. fettet fanns ju där i slutändan.



Du kommer inte lägga på dig mindre fett bara för att du konditionstränar. Hypotetiskt sett, så spelar det ingen roll om du gör av med en viss mängd energi via motion, eller om att du väljer att inte stoppa i dig samma mängd. Just för dina framtida volymökningar så försämras dessa förutsättningar i och med konditionspassen, men ska du ha både och får du se till att du har dom så långt ifrån varandra..


Mina förhoppningar är att lägga på mig muskler, men inget fett. Vilket naturligtvis är allas drömmar. Men som jag förstått det så är detta omöjligt... är min träning alltså meningslös? Palla träna som en idiot utan resultat.

Du lägger alltid på dig fett när du får mer muskler, det är helt helt omöjligt att undvika, men andelen fett/muskler är den du kan reglera med styrketräning + en positiv energibalans.

Hoppas jag kom med något vettigt där:)

Numse
2010-01-31, 20:01
men andelen fett/muskler är den du kan reglera med styrketräning + en positiv energibalans.

Är ekvationen linjär? Alltså.. är det alltid samma % halt fett/muskler man lägger på sig, eller lägger man på sig mer % muskler om man äter +500kcal än om man äter +5000kcal? Hur vet jag vilket överskott jag bör ligga på?

Känns som att konditionsträningen är helt meningslös egentligen. För det enda jag vill är att bränna fett och bygga muskler. Och konditionsträningen försvårar bara det hela som jag förstår det eftersom jag måste äta ännu mer för att ligga på ett överskott med energi. fml.. Vi människor suger

dream_theater_
2010-01-31, 20:23
Är ekvationen linjär? Alltså.. är det alltid samma % halt fett/muskler man lägger på sig, eller lägger man på sig mer % muskler om man äter +500kcal än om man äter +5000kcal? Hur vet jag vilket överskott jag bör ligga på?

Känns som att konditionsträningen är helt meningslös egentligen. För det enda jag vill är att bränna fett och bygga muskler. Och konditionsträningen försvårar bara det hela som jag förstår det eftersom jag måste äta ännu mer för att ligga på ett överskott med energi. fml.. Vi människor suger

Det är helt omöjligt att svara på, för det beror på från person till person. Jag tror Grub pratade om personer som kunde lägga på sig upp mot 60% muskler vid överätning UTAN träning. Men 500kcal + tror jag är ett utmärkt riktmärke, om du nu måste räkna. Med 500kcal så blir det ca 0,5 kg viktuppgång på 20 dagar.

Jag skulle väl egentligen aldrig avråda någon att träna hjärtat heller, bara för att han/hon vill lägga på sig lite muskler. Med lite sunt förnuft och god planering av träningen så går det faktiskt att kombinera. Motion ger mer för- än nackdelar enligt mig!

Numse
2010-01-31, 20:40
Alright. Jag kan ändå inte vila så, jag går ut och springer per automatik.

0,5kg på 20 dagar.. intressant.

Scratch89
2010-01-31, 21:08
Ju mer du överäter desto mer muskler kommer du att lägga på dig, både absolut och procentuellt, men också mer fett. Allt eftersom tiden går kommer du dock att lägga på dig mindre muskler ju fetare du blir, p.g.a bland annat hormonpåverkan. En balansgång.

Konditionsträning kan påverka ditt muskelbyggande negativt, men jag antar att det är en dos-responsfråga precis som mycket annat. Ett par konditionspass i veckan tror jag är mer positivt än negativt i slutändan, men optionanisterna vill säkert hårklyva det.

Numse
2010-01-31, 21:50
Ok. Så det gäller helt enkelt att äta så mycket som möjligt, tills man blir så fet att man absolut bör göra någonting åt det :)

Jag kommer aldrig greja detta. Jag är för angelägen om att mina rutor ska komma fram

Scratch89
2010-01-31, 23:46
Ok. Så det gäller helt enkelt att äta så mycket som möjligt, tills man blir så fet att man absolut bör göra någonting åt det :)

Jag kommer aldrig greja detta. Jag är för angelägen om att mina rutor ska komma fram

Det ska du absolut inte göra, om du samtidigt vill hålla formen. Vill du hålla formen kan du sluta upp med tänket bulk-och-deff och bara träna och äta.

Numse
2010-02-01, 08:06
Men jag vill ju samtidigt bli större :)

King Grub
2010-02-01, 10:06
Konditionsträning kommer alltid att hämma maximal muskeltillväxt, så är det bara. Dock inte helt sätta stopp för, om vi inte talar marathonlöpning eller liknande.

Numse
2010-02-01, 10:44
Synd alltså. Kanske ska börja gå till gymmet igen istället för att träna hemma, och då blir det till att byta ett konditionspass mot ett benpass. Men ja får se.. det är något speciellt med löpning och trappträning.

Sniggel
2010-02-01, 11:54
Jag tror du har missuppfattat det. Det låter på dig som om du nu tror att du inte kan bli större muskulärt utan att offra rutorna.
Jag tror du, som de flesta andra, överdriver innebörden av att lägga på sig fett.
Har man riktigt tydliga magrutor redan och bulkar lite lugnt och tränar ordentligt (smart, inte så "mycket-man-kan") kan man säkert gå upp flera kilon innan de försvinner. De kanske blir lite suddigare än tidigare men man blir inte automatiskt fet för att man bulkar.
Själv har jag sen jag tävlade i december gått upp 9 kg och jag har fortfarande ett sexpack.

Och ja, konditionsträning hämmar muskelutvecklingen som sagt, den sätter inte stopp för den!

Numse
2010-02-01, 12:14
Tack, det där var precis vad jag behövde höra, för som du säger så har jag fått för mig att jag måste offra mitt blivande sexpack för att gå upp i muskelmassa.

9 kilo sen i december, och inte förlorat ditt sexpack. Kan du berätta hur mycket du tränar och hur mycket energiöverflöd du har per dag?

Och en till fråga, hur lång tid har det tagit för dig att bygga upp din kropp? Om du nu har något punkt i livet som du kan mäta ifrån då du hade en normalbyggd, inte så värst vältränad kropp.

Stoltz
2010-02-01, 13:20
Tack, det där var precis vad jag behövde höra, för som du säger så har jag fått för mig att jag måste offra mitt blivande sexpack för att gå upp i muskelmassa.


Många vill gärna se det i svart och vitt, en profil här på forumet får spader om han går till jobbet 3x20 minuter i veckan :D

Så brutalt är det inte. Ta det bara lungt, läs på lite om allt möjligt (Best of-delen är där för dig) och bara för att någonting har en "negativ inverkan" behöver det inte betyda en så enorm förlust att det ens blir märkbart i det långa loppet. Det gäller att se till det också.

Numse
2010-02-01, 13:24
Yes, jag har en tendens att glömma att livet sällan är svart och vitt. Tur att man har ett gäng snälla forumanvändare som är villiga att hjälpa till *cupid*