handdator

Visa fullständig version : En enkel fråga om diet


Barbastark
2010-01-31, 12:06
Hejhej!

Jag undrar hur man ska tolka olika kcal rekomendationer vid dietande osv som finns i böcker och tidningar.

Ett exempel från senaste Body är att en kille som väger 100 kg ska få i sig ca 2100 kcal per dag under en deff.

Men då undrar jag är menar dem att personen enbart ska äta 2100 kcal oberoende av träning. Eller menar dem att om man under en dag förbrukat 900 kcal i form av träning att man då istället ska äta 3000 kcal för att "kompensera" för träningen?

MVH B

King Grub
2010-01-31, 12:07
Står det som du beskriver och inget annat är det totalt intag.

Barbastark
2010-01-31, 12:16
Står det som du beskriver och inget annat är det totalt intag.

Ok

Men det känns som att det blir lite väl lite då. Jag väger 89 kg nu och om jag äter 2000 kcal + lite kardio varje dag så känns det som att det blir på tok för lite intag.

Så om vi bortser från just denna specifika rekommendation i Body, vad är en bra måttstock annars vid deff?

Tanner
2010-01-31, 12:41
Min personliga åsikter nedan.


Ju mer du kan äta under en deff, desto bättre.

Men någonstans mellan 33 kcal till 24 kcal per kilo kroppsvikt brukar jag lägga folk på som skall i form.

Går man inte ner i vikt på 24 kcal så är det dags att börja röra på sig.


Men sen finns det en rad andra faktorer som spelar in som träningsgrad, stress osv.

Barbastark
2010-01-31, 13:23
Min personliga åsikter nedan.


Ju mer du kan äta under en deff, desto bättre.

Men någonstans mellan 33 kcal till 24 kcal per kilo kroppsvikt brukar jag lägga folk på som skall i form.

Går man inte ner i vikt på 24 kcal så är det dags att börja röra på sig.


Men sen finns det en rad andra faktorer som spelar in som träningsgrad, stress osv.

Ok, för saken är den att jag vill träna och röra på mig. Jag vill gärna köra ganska intensiva kardiopass och styrkepass. Så tänker att om jag gör det så kommer jag ju göra av med mycket energi vilket kanske leder till att jag på en dag bränner 1000 kcal. Så om jag bara äter 2000 kcal per dag så blir det ju som att jag bara skulle äta 1000 kcal utan att träna vilket är väldigt lite(?).

Så frågan jag försöker få svar på är "De där 2000kcal för en 90-100 kg kille som brukar rekommenderas för folk som ska deffa är de baserade på antagandet att personen då inte tränar alls?" Alltså, om jag kör ett styrke pass + ett kardiopass en dag vilka tillsammans bränner ca 800 kcal, bör jag då under deff äta 2800 kcal istället för 2000 kcal?

King Grub
2010-01-31, 13:25
Alltså, om jag kör ett styrke pass + ett kardiopass en dag vilka tillsammans bränner ca 800 kcal, bör jag då under deff äta 2800 kcal istället för 2000 kcal?

Om du inte vill ha ett så stort underskott - ja. Vill du ha ett så stort underskott - nej. Ju snabbare man vill gå ner, desto större underskott måste man skapa.

Barbastark
2010-01-31, 14:15
Om du inte vill ha ett så stort underskott - ja. Vill du ha ett så stort underskott - nej. Ju snabbare man vill gå ner, desto större underskott måste man skapa.

Ok. Då kommer en följdfråga på det.

För jag vill ju gå ned så snabbt som möjligt, men jag vill inte tappa muskler. Jag har hört och läst att för snabb viktnedgång gör att man sannolikt förlorar mycket muskler.

Vad är du optimal viktnedgångs-takt för att gå ned i fett istället för muskler?

(Tack för allas engagemang!)

mattilainen
2010-01-31, 14:20
-500 kcal per dag är en bra siffra

King Grub
2010-01-31, 14:31
Beror på en mängd faktorer, från din kroppsfettmängd till din aktivitetsnivå till din fysiska och hormonella status.

Ju tjockare du är, desto större underskott kan du ligga på utan att muskelmassa kataboliseras av just den orsaken. För en person med, säg, 30 kilos övervikt, skulle det bara vara slöseri med tid att ligga på ett så litet underskott som -500 kcal.

Barbastark
2010-02-01, 08:52
Okok, tack så mycket för det, nu har jag lite bättre koll!