handdator

Visa fullständig version : 3 veckor utan resultat


Kalle112
2010-01-30, 21:02
Har nu gått 3 veckor sedan jag började med min diet. Jag tittar på vågen och den visar ca 1 kg mindre men det beror bara på att jag inte får i mig lika mycket mat/dag som tidigare. Ta idag t.ex. då jag åt lite mer än vanligt. Vågen visade direkt samma vikt som första dagen innan dieten...

Jag fattar inte riktigt vad jag gör för fel. Jag äter väldigt ofta (ungefär 2-3 timmar mellan varje måltid) och jag har minskad rejält på kolhydraterna men ökad fett-intaget lite mer och får i mig ganska mycket protein.

Har dock märkt att mina armar blivit ca 1 cm mindre vilket gör att jag mår JÄTTE dåligt.

Vad ska jag fundera på?

kjell33
2010-01-30, 21:11
Det är för tidigt att dra några slutsatser. Dessutom säger inte vågen allt, börja mäta midjemåttet etc. Bara att hålla i.

Numse
2010-01-30, 21:11
Edit: va inget, fattade fel :/

Kalle112
2010-01-30, 21:20
börjar undra om jag får i mig tillräckligt med protein...väger ca 76kg och så här ser proteinintaget ut:


PROTEIN-intag:

*FRUKOST: 3ägg
*LUNCH: 1 bit kyclingfilé (vet ej antal gram) + 1dl whey-80
*MELLANMÅL: 100g kvarg
*MIDDAG: samma som lunch
*KVÄLLSMÅL: 1 burk tonfisk + ca 30g kvarg

Jag brukar ligga på ca 150g protein/dag. Bör jag köra med ytterligare en drink av whey-80? Då får jag i mig ytterligare 28g protein...

kjell33
2010-01-30, 21:24
Deffguiden rekommenderar 1g fett/kg kroppsvikt och 2g protein/kg kroppsvikt. Dessutom misstänker jag att du ligger alldeles för lågt vad gäller kcal. Och var är grönsakerna?? Rekommenderar dessutom att du läser deffguiden.

chrilledude
2010-01-30, 21:42
Räknar du ens kalorier?

Folke50
2010-01-30, 21:47
Av din fråga att utgå ifrån så är du rätt grön inom området? Mitt tips är att träna på så du har lite muskelmassa att deffa fram. Och passa även på att lära dig mer om kost. Samt ge det ( träning med mera) tid!

dupper
2010-01-30, 22:42
Börja räkna kalorier. Räkna ut ungefär hur mycket du behöver, håll dig under det och låt tiden gå, resultaten kommer inte direkt om du ska behålla muskelmassa också.

limenka
2010-01-31, 16:11
Håller med om att räkna kcal. Motionera och styrketräna regelbundet. Håll ett abnormalt högt proteinintag, om så önskas.

Yeahvlen
2010-01-31, 17:14
Sluta ät så ofta och begränsa dig till tre måltider. Du underskattar nog gärna ditt energiintag när du äter såpass ofta som varannan, tredje timma.

Frukost (06.00)
Lunch (12.30)
Träning (18.00 eller 19.00 en timma eller två timmar framåt).
Middag (20.30 eller 21.00)

Det är hur jag äter, och det fungerar bättre än tidigare upplägg, där jag åt oftare. Testa och se själv ifall du trivs med att äta färre måltider, fast större. Själva träningen tycker jag stimulerar en mättnadskänsla nästan bättre än något annat, vilket leder till att jag kan äta mindre ifall det är vad jag vill.

chrilledude
2010-01-31, 17:27
Sluta ät så ofta och begränsa dig till tre måltider. Du underskattar nog gärna ditt energiintag när du äter såpass ofta som varannan, tredje timma.

Frukost (06.00)
Lunch (12.30)
Träning (18.00 eller 19.00 en timma eller två timmar framåt).
Middag (20.30 eller 21.00)

Det är hur jag äter, och det fungerar bättre än tidigare upplägg, där jag åt oftare. Testa och se själv ifall du trivs med att äta färre måltider, fast större. Själva träningen tycker jag stimulerar en mättnadskänsla nästan bättre än något annat, vilket leder till att jag kan äta mindre ifall det är vad jag vill.

+1

Funkar MYCKET bättre med typ 3-4 stora måltider än massor med småätande under dagen :)

Kalle112
2010-01-31, 17:56
Nån sa nåt om att jag kanske får i mig för lite kalorier...så här ser HELA maten ut under en dag...

Frukost
1/2 dl gröt + 3 HELA ägg + 1dl whey-80

Lunch
1-2 dl av antingen coscos/ris/pasta + halv skiva bröd (länken nedan) + ett lager med "lätta" + 100g kvarg/100g kycklingfilé + nån grönsak

Länk till brödet:
http://www.fazergroup.com/templates/...epslanguage=SV

Mellanmål
100g kvarg + 1/2 skiva bröd + 1 lager "lätta"/halv avokado

ELLER

1 konservburk makrill + grönsaker

Middag
Samma som Lunch

Kvällsmåltid (innan jag lägger mig)
1 burk tonfisk + 30g kvarg + halv skiva bröd + ett lager "lätta"

För litet kaloriintag? väger 76-78kg, 177 lång, vältränad (har dock lite fett kvar eftersom det "fattas" 2 magrutor...)

chrilledude
2010-01-31, 18:02
Nån sa nåt om att jag kanske får i mig för lite kalorier...så här ser HELA maten ut under en dag...

Frukost
1/2 dl gröt + 3 HELA ägg + 1dl whey-80

Lunch
1-2 dl av antingen coscos/ris/pasta + halv skiva bröd (länken nedan) + ett lager med "lätta" + 100g kvarg/100g kycklingfilé + nån grönsak

Länk till brödet:
http://www.fazergroup.com/templates/...epslanguage=SV

Mellanmål
100g kvarg + 1/2 skiva bröd + 1 lager "lätta"/halv avokado

ELLER

1 konservburk makrill + grönsaker

Middag
Samma som Lunch

Kvällsmåltid (innan jag lägger mig)
1 burk tonfisk + 30g kvarg + halv skiva bröd + ett lager "lätta"

För litet kaloriintag? väger 76-78kg, 177 lång, vältränad (har dock lite fett kvar eftersom det "fattas" 2 magrutor...)

Hur aktiv är du om dagarna?

Kalle112
2010-01-31, 19:29
Jag tränar 3-4ggr i veckan styrketräning (varje pass är 1h styrketräning och 10 min uppvärmning).

chrilledude
2010-01-31, 19:30
Jag tränar 3-4ggr i veckan styrketräning (varje pass är 1h styrketräning och 10 min uppvärmning).

Men annars då? Går till skolan? Sitter bara hemma? Går och handlar? Osv osv osv.

HyunJin
2010-01-31, 20:11
Har nu gått 3 veckor sedan jag började med min diet. Jag tittar på vågen och den visar ca 1 kg mindre men det beror bara på att jag inte får i mig lika mycket mat/dag som tidigare. Ta idag t.ex. då jag åt lite mer än vanligt. Vågen visade direkt samma vikt som första dagen innan dieten...


Varför väger du dig och lägger energi på hur mycket du går ner när du ändå inte väger dig med samma förutsättningar olika dagar?

Da2
2010-01-31, 20:11
Jag tycker precis tvärtom, att det är lättare om man äter oftare men mindre måltider. Då har man större chans att kontrollera hungern sett över en hel dag. Det fungerar i alla fall mycket bättre för mig.

HyunJin
2010-01-31, 20:14
Jag tycker precis tvärtom, att det är lättare om man äter oftare men mindre måltider. Då har man större chans att kontrollera hungern sett över en hel dag. Det fungerar i alla fall mycket bättre för mig.

Det känns för egen del mest som en vanesak... Äter jag frekvent så vänjer jag min kropp att äta frekvent, men det skiljer sig helt klart och vad man tycker är praktiskt!

Kalle112
2010-01-31, 20:55
Varför väger du dig och lägger energi på hur mycket du går ner när du ändå inte väger dig med samma förutsättningar olika dagar?

förstår inte riktigt vad du menar?

nån annan undrade hur aktiv jag är...som jag sa 3-4ggr/veckan styrketräning och sen är det skolan som gäller och jobbet lite extra ibland. Sitter ganska mycket då jag pluggar och annars är hemma (de blir ca 7h/dag sittande).

De första gången jag deffar föresten...och sen måste jag återigen säga att jag har redan ganska lite underhudsfett, men det är bara den "sista biten" som ska bort. De kanske tar mycket längre tid?

HyunJin
2010-01-31, 21:31
förstår inte riktigt vad du menar?

Har nu gått 3 veckor sedan jag började med min diet. Jag tittar på vågen och den visar ca 1 kg mindre men det beror bara på att jag inte får i mig lika mycket mat/dag som tidigare. Ta idag t.ex. då jag åt lite mer än vanligt. Vågen visade direkt samma vikt som första dagen innan dieten...

Du svarar ju på din egna fråga! Äter du och sedan väger dig, väger du ju mer än innan du åt...

Väg dig under samma förutsättningar istället, så går du ju ner om du äter och rör dig som du säger...

chrilledude
2010-01-31, 21:51
Väg dig alltid direkt på morgonen innan frukost, och efter att du kissat.

Kalle112
2010-02-01, 21:04
jaha, men givetvis är det så jag gör. Innan dieten har jag vägt mig på morgonen och på kvällen. Så när jag väger mig nu på morgonen och kvällen jämför jag endast morgon-vikterna med varandra och kvälls-vikterna med varandra.

Är det föresten normalt att förlora kroppsvolym 3 veckor efter deffen utan att se några förändringar i fettmassan???

dupper
2010-02-01, 21:28
Jag föreslår STARKT att du läser deff-guiden som är en sticky på den här forumsdelen. Börja räkna kalorierna, annars kommer du aldrig ha sån koll du vill ha. Om du känner att du inte får nåt resultat får du verkligen gå igenom allt du stoppar i dig och allt du gör av med etc, det stämmer GARANTERAT.

tsp
2010-02-01, 21:30
Du skrev att du kanske får i dig för lite kalorier, du menar för MYCKET.

Kalle112
2010-02-01, 22:55
Jag har läst deffguiden flera gånger men det man läser upplever man inte alltid. Jag räknar inte kalorier direkt eftersom jag inte har en våg för tillfället (men ska skaffa nån gång). Men däremot har jag minskat portionerna rejält jämfört med förut.

vad menar du med att jag får i mig för mycket kalorier - varför det?

Lellan
2010-02-01, 23:05
Jag har läst deffguiden flera gånger men det man läser upplever man inte alltid. Jag räknar inte kalorier direkt eftersom jag inte har en våg för tillfället (men ska skaffa nån gång). Men däremot har jag minskat portionerna rejält jämfört med förut.

vad menar du med att jag får i mig för mycket kalorier - varför det?

Om du inte upplever att du minskar så får du antagligen i dig för mkt kalorier?

Sen behöver man inte alltid väga, är det produkter med vikt angett på förpackningen är det ju bara att dela i huvudet, ägg står tex vikten på förpackningen osv.

Har du bytt från att äta mkt kolisar till att äta mer fett får man ju tänka på att fett är energitätt, en skvätt olja här och där är mkt kcal. Kalorier behöver ju inte ta plats på tallrik el i magen. :)

Kalle112
2010-02-01, 23:17
jag menar att jag rasat i volym, känner mig svag när jag tränar men jag har INTE ökat i vikt och INTE minskat i fett. Nånting e helt fel...speciellt när jag inte känner tillräcklig med pump under tärningen blir jag orolig...

tsp
2010-02-02, 00:20
jag menar att jag rasat i volym, känner mig svag när jag tränar men jag har INTE ökat i vikt och INTE minskat i fett. Nånting e helt fel...speciellt när jag inte känner tillräcklig med pump under tärningen blir jag orolig...

Vad pratar du om? :S Hur ska du kunna öka i vikt om du vill minska i fettvikt?

Kalle112
2010-02-02, 17:51
oj, formulerade mig lite otydligt. Jag vill givetvis gå ner i fettmassa...och jag menade att jag inte ökat i vikt dvs pga att jag äter för mycket kalorier...

HyunJin
2010-02-02, 21:39
Vilka förändringar har du förväntat dig efter 3 veckor?

Sniggel
2010-02-02, 23:06
jag har minskad rejält på kolhydraterna men ökad fett-intaget lite mer och får i mig ganska mycket protein.

Har dock märkt att mina armar blivit ca 1 cm mindre vilket gör att jag mår JÄTTE dåligt.

Vad ska jag fundera på?

jag menar att jag rasat i volym (muskelvolym?), känner mig svag när jag tränar men jag har INTE ökat i vikt och INTE minskat i fett. Nånting e helt fel...speciellt när jag inte känner tillräcklig med pump under tärningen blir jag orolig...

Låter som om du inte skulle minskat så mycket på kolhydraterna. Jag gissar på att du tränar bättre med lite mer kolhydrater. Jag tror att en liten ökning av kolhydraterna och en större sänkning på fettet (utan att bli för fettsnål) kanske funkar bättre (färre kalorier).

Om du känner dig trycklös är det förmodligen för att du får i dig för lite kolhydrater, speciellt om dina armar har minskat med 1 cm.
Det kan även vara så att du kör väldigt många set och övningar som tömmer onödigt mycket glykogen.

Alexlindgren
2010-02-04, 02:07
En sak som jag direkt ser kan bli bättre är att du måste aktviera dig mer än vad du gör för tillfället. Du skriver att du tränar på gymmet 3-4 gånger per vecka á 1h10min. Men utöver det så gör du inte så mycket.

Börja med att gå en promenad varje dag på 30-45 minuter, gärna uppemot en timme. Då kommer du att se skillnad. Och det finns alltid tid för detta, om du inte har tid på dagen så gå upp en timme tidigare än vad du brukar göra och gå promenaden då.

Var noggrann med att få i dig proteiner vid varje mål. Köp Omega-3 tabletter (kan du köpa i princip vilken matvarubutik som helst), ta två stycken vid frukost, lunch och middag.

Sist men inte minst, räkna ut ditt energibehov och räkna kalorier. Det räcker med att du räknar i en vecka så kommer du börja få uppfattning om hur mycket saker väger och hur många kalorier de innehåller, efter det går det att köra mer på känsla.

Lycka till. Det finns inga genvägar till den perfekta kroppen ;)

Kalle112
2010-02-04, 06:36
apropå omega-3. Köpte några burkar sardiner som tydligen är rika på sånt...är dom bra ur deff-synpunkt?

kjell33
2010-02-04, 07:55
www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=1552700

karlingen
2010-02-04, 11:05
Sluta ät så ofta och begränsa dig till tre måltider. Du underskattar nog gärna ditt energiintag när du äter såpass ofta som varannan, tredje timma.


Är detta verkligen bra? Blir det inte som så att kroppen börjar äta av musklerna när man inte får i sig någonting alls på ca 3 timmar? O_o
eller är jag bara fel lärd? :whipped:

karlingen
2010-02-04, 11:07
Deffguiden rekommenderar 1g fett/kg kroppsvikt och 2g protein/kg kroppsvikt.

"Vilken mängd protein som är bäst här är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt"

oskaaar
2010-02-04, 11:23
Är detta verkligen bra? Blir det inte som så att kroppen börjar äta av musklerna när man inte får i sig någonting alls på ca 3 timmar? O_o
eller är jag bara fel lärd? :whipped:

Det har du tyvärr fått om bakfoten

HyunJin
2010-02-04, 11:50
Är detta verkligen bra? Blir det inte som så att kroppen börjar äta av musklerna när man inte får i sig någonting alls på ca 3 timmar? O_o
eller är jag bara fel lärd? :whipped:

Är tyvärr(?) fel, men passar det dig att äta ofta så fortsätt med det! Tror dock du underskattar ditt kcal-intag som andra redan har sagt och att se synliga resultat efter 3 veckor är inte nödvändigt...

karlingen
2010-02-04, 12:04
Tror dock du underskattar ditt kcal-intag som andra redan har sagt och att se synliga resultat efter 3 veckor är inte nödvändigt...

Jag är inte trådskaparen :P

HyunJin
2010-02-04, 12:24
Jag är inte trådskaparen :P

Ahh!! *gah!*

karlingen
2010-02-05, 08:32
Så är det endast under hunger som man tappar fett? kan man inte gå runt mätt och ändå förlora BF?

HyunJin
2010-02-05, 08:44
Så är det endast under hunger som man tappar fett? kan man inte gå runt mätt och ändå förlora BF?

Stämmer verkligen inte! Vad är det som säger till dig att du är hungrig? Din mage eller din hjärna? :smash:

Har du ens läst "Deff - en guide. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)"?

karlingen
2010-02-05, 08:50
Stämmer verkligen inte! Vad är det som säger till dig att du är hungrig? Din mage eller din hjärna? :smash:

Har du ens läst "Deff - en guide. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)"?

Jo jag har läst guiden. Jag syftade på det här citatet:

Sluta ät så ofta och begränsa dig till tre måltider.

Varför kan man inte äta var 3e timme och ändå kalla det för en deff. :smash:

HyunJin
2010-02-05, 08:59
Varför kan man inte äta var 3e timme och ändå kalla det för en deff. :smash:

Klart du kan äta var 3e timme och kalla det för vad du vill...

Själv tycker jag om mättnadskänslan och äter färre större mål!

Dock tror jag hunger har med vanemönster att göra och "lär" du kroppen att äta ofta så blir den hungrig ofta.

Efter dagens slut är det ändå energi in/ut som gäller för att gå upp/ner i vikt.

Eddie Vedder
2010-02-05, 09:00
Så är det endast under hunger som man tappar fett?

Givetvis inte. Det finns folk som går ner i vikt utan att deffa vet du. Personer som snarare får jobba hårt för att INTE gå ner i vikt då allt matintag som bara styrs av aptit skulle leda till viktnedgång.

Startas ju massor av såna trådar. Hunger säger ingenting och du kan äta på ett sätt som ständigt håller dig hungrig fast du ökar i vikt och vice versa kan man känna sig mätt och belåten och gå ner i vikt.

Varför kan man inte äta var 3e timme och ändå kalla det för en deff. :smash:

Ingen har påstått någo sånt. Däremot är det fel att påstå att man måste peta in mat i munnen med ett visst antal timmars intervaller för att kroppen inte ska tänka "Oj, mat har inte passerat mina läppar på tre timmar! Dags att förstöra muskler!".

karlingen
2010-02-05, 09:58
Däremot är det fel att påstå att man måste peta in mat i munnen med ett visst antal timmars intervaller för att kroppen inte ska tänka "Oj, mat har inte passerat mina läppar på tre timmar! Dags att förstöra muskler!".

Haha nää det förstår jag ju. det var bara ett exempel.
Även om det inte är min tråd så måste jag bara fråga, när används kroppens fettreserver? Med tanke på när man kör IF så äter man ju bara en gång om dagen. Är det mellan måltiderna som kroppen förbrukar energin (fördelat under hela dagen) eller sker det även när man intar mat? samt även på nätterna?

Eddie Vedder
2010-02-05, 10:00
Även om det inte är min tråd så måste jag bara fråga, när används kroppens fettreserver?

24 timmar om dygnet hela livet.