handdator

Visa fullständig version : bästmättande kolhydratskälla i mat?


DerClown
2010-01-30, 15:54
Tjena.
Sitter och skenar igenom lite innehållet av kalorier i potatis, ris och pasta.

1dl okokt ris innehåller ca 370kcal.
för 370kcal får man ungefär 5-6 medelstora (100g/st) potatisar!

Tycker nog potatisen mättar mera?
Vad tycker ni?

La det i deff forumet då ja försöker äta så lite kolhydrater som möjligt under min deff, och tycker potatis verkar som det mest attraktiva allternativet.

Grandmaster
2010-01-30, 16:01
Ska man gå efter studier har potatis ett väldigt högt mättnadsindex. Sedan beror det lite på hur man definierar sina kolhydratkällor. Vill passa på att lägga in ett gott ord för baljväxter som bönor och linser. Frukt - i synnerhet äpplen, päron och apelsiner.

Yeahvlen
2010-01-30, 16:02
Havregrynsgröt, potatis, ris och bröd är mina favoriter av "dom vanliga" livsmedlen.

Pasta fungerar helt okej för mättnad när det är i form av lasagne eller något dylikt.

snarlik
2010-01-30, 16:05
Mathavre, tveklöst en favorit.

Alla rotfrukter, men de är kanske inte så mättande per 100g egentligen men man får/måste äta rejält mycket innan man kommer upp i någon större mängd kolhydrater

DerClown
2010-01-30, 16:30
Havregrynsgröt, potatis, ris och bröd är mina favoriter av "dom vanliga" livsmedlen.

Pasta fungerar helt okej för mättnad när det är i form av lasagne eller något dylikt.

havregrynsgröt äter ja till morgonmål, hög mättnad till lite kalorier.

Men jag anser nog att 5-6 medelstora potatisar mättar mera än 1dl okokat ris!

Yeahvlen
2010-01-30, 17:03
havregrynsgröt äter ja till morgonmål, hög mättnad till lite kalorier.

Men jag anser nog att 5-6 medelstora potatisar mättar mera än 1dl okokat ris!

Ja, det tycker jag också.

Men vad person A anser mättar bra, kanske person B anser mättar sämre. Vi är olika.

Bite
2010-01-30, 17:10
Potatis mättar väldigt bra och det är dessutom fn så mycket enklare att diska kastrullen efteråt jämfört med ett riskok :)

Sniggel
2010-01-30, 17:10
Kålrot är sjuuukt mättande :) (t ex rotmos)
1 frukt tycker jag också är bra att ta efter en måltid för att få "en annan typ av mättnad och känna sig fullt tillfredställd" för att dra en anekdot.

Morty
2010-01-30, 17:50
Mathavre, tveklöst en favorit.

Alla rotfrukter, men de är kanske inte så mättande per 100g egentligen men man får/måste äta rejält mycket innan man kommer upp i någon större mängd kolhydrater

Mathavre är imo för gott för att vara bra per kalori.

Rotfrukter däremot!