handdator

Visa fullständig version : Mivitotal innehåller numer sötningsmedel.


Kenna
2010-01-30, 15:23
Gäller Plus, vet ej hur det ligger till med Flex.
Finns snart i tamigfan allting. Ifrån AD-dropparna för bebisar till vätskeersättning för åldringar i livets slutfas.

Förr fick man leta efter sådant som var sötat med sötningsmedel, nu får man leta efter sådant som inte är det.

Och jag betackar mig för inlägg om att det inte finns några studier som visar bla bla bla...

Sverker
2010-01-30, 16:26
Jaha...vad vill du få fram:confused:



Du klan ju pröva att få i ett lite barn något som inte smakar gott.

Kenna
2010-01-30, 16:39
Jaha...vad vill du få fram:confused:



Du klan ju pröva att få i ett lite barn något som inte smakar gott.

Ungefär det du nämner är en sak, att vi som små skall lära oss att allt skall smaka sött, oavsett det är naturligt socker eller sötningsmedel.

Det andra är att det finns i snart allting... Rimligt är väl ett det finns alternativ som är sötade med sötningsmedel för de som är diabetiker mm.
Inte som det blivit nu att har man tur finns det alternativ utan sötningsmedel.

Min åsikt baserar sig på att jag väljer bort sötningsmedel för mig och mina nära och kära, de som anser sötningsmedel är ofarliga kan inte bry sig mindre, det förstår jag.

Tolkia
2010-01-30, 16:52
Ungefär det du nämner är en sak, att vi som små skall lära oss att allt skall smaka sött, oavsett det är naturligt socker eller sötningsmedel.
Det är nog iofs inte vad Sverker menar. Ett litet barns preferns för det som är sött är nog snarare medfödd än inlärd (alla som har försökt få i ett litet barn besk medicin torde känna igen det här). Att gilla den söta smaken är inte dåligt, eller en "ovana" i sig.

Kenna
2010-01-30, 17:00
Vad det gäller få i små barn saker lättare så funkar väl vanligt socker också, sackaros, fruktos mm.

EiseltUK
2010-01-30, 17:04
Arom + Xylitol tycker jag inte är något att göra något stort rabalder om. Givetvis är kundernas "complience" bättre om produkten smakar gott. Mineraler smakar ju inte direkt gott men det hade kanske varit bättre att de använde en bas av fruktpuré som smaksättning med det kostar kanske mycket mer.

Eddie Vedder
2010-01-30, 17:06
Vad det gäller få i små barn saker lättare så funkar väl vanligt socker också, sackaros, fruktos mm.

Pratar du om att lära barn äta frukt och bär eller att söta med ren fruktos? Det senare är i alla fall helt förkastligt men menar du det första så är det ju inget fel.

Ett perfekt sätt att slippa sin unge ett tag är att placera barnet i ett blåbärssnår eller ett jordgubbsland.:D

Kenna
2010-01-30, 17:09
Arom + Xylitol tycker jag inte är något att göra något stort rabalder om. Givetvis är kundernas "complience" bättre om produkten smakar gott. Mineraler smakar ju inte direkt gott men det hade kanske varit bättre att de använde en bas av fruktpuré som smaksättning med det kostar kanske mycket mer.

Jag kände då ingen skillnad efter de tillsatt Xylitol, ingen annan i familjen heller. Det var en ren slump jag märkte att det stod på flaskan men inte hos de webshopar jag kollade (en har ändrat nu ivf) ej heller på svenska distributörens hemsida. I detta fall tycker jag det är helt omotiverat då det smakar rejält beskt och surt ändå.

Sverker
2010-01-30, 17:11
Nu gällde det att få i ett litet barn några droppar vitaminlösning.

De flesta föräldrar har själva smakat AD-dropparna och vet att de smakar sött. Ganska omgående kommer barnet att sluka skeden och suga bort all lösning.

Sniggel
2010-01-30, 17:17
Vad det gäller få i små barn saker lättare så funkar väl vanligt socker också, sackaros, fruktos mm.

Håller med dig. Medicin ska man ändå inte ta i så stora mängder att det blir någon rejäl mängd socker.
Så hellre socker i AD-dropparna (som nu ska bli D-droppar?) än aspartam eller sukralos.

Kenna
2010-01-30, 17:42
Det jag blir så less på är att väljer man bort sötningsmedel så krymper urvalet av kosttillskott mm markant.

Försök bara leta fram ett proteinpulver med smak utan sötningsmedel, jag har inte hittat nått. Ok att man inte vill ha en massa onödiga kalorier i ett proteinpulver men jag gjorde alldeles nyss en test.
Av ett neutralt proteinpulver gjorde jag en drink, tillsatte 1 tsk vanligt socker, det skall vara ca 12-16kalorier.

Smaken blev helt klart söt.
Är dessa 12-16kalorier extra då så förkastligt så det motiverar att använda sötningsmedel i samtliga smaker?

Det tycker inte jag.
Visst kan man köpa neutralt och blanda själv men orka...

Normalt torde vara att det finnas ett antal smaker, sparsamt sötade med tex vanligt socker, ett helt neutralt samt några smaker sötade med sötningsmedel.

Men det är vad jag tycker det. *rolleyes*

daks
2010-01-30, 17:53
Gäller Plus, vet ej hur det ligger till med Flex.
Finns snart i tamigfan allting. Ifrån AD-dropparna för bebisar till vätskeersättning för åldringar i livets slutfas.

Förr fick man leta efter sådant som var sötat med sötningsmedel, nu får man leta efter sådant som inte är det.ta efter sådant som inte är det.

Och jag betackar mig för inlägg om att det inte finns några studier som visar bla bla bla...

Försökte hitta tuggumi med socker. Inte så lätt.

Dreas
2010-01-30, 18:00
Det jag blir så less på är att väljer man bort sötningsmedel så krymper urvalet av kosttillskott mm markant.

Försök bara leta fram ett proteinpulver med smak utan sötningsmedel, jag har inte hittat nått. Ok att man inte vill ha en massa onödiga kalorier i ett proteinpulver men jag gjorde alldeles nyss en test.
Av ett neutralt proteinpulver gjorde jag en drink, tillsatte 1 tsk vanligt socker, det skall vara ca 12-16kalorier.

Smaken blev helt klart söt.
Är dessa 12-16kalorier extra då så förkastligt så det motiverar att använda sötningsmedel i samtliga smaker?

Det tycker inte jag.
Visst kan man köpa neutralt och blanda själv men orka...

Normalt torde vara att det finnas ett antal smaker, sparsamt sötade med tex vanligt socker, ett helt neutralt samt några smaker sötade med sötningsmedel.

Men det är vad jag tycker det. *rolleyes*Eftersom det inte finns något som pekar på att sötningsmedel är farligt så varför ska dom inte använda det? Köper man proteinpulver så vill man ju helst ha så mycket protein som möjligt och så lite annat som möjligt.

Sen kan man ju undvika sötningsmedel för att man tror att det inte är speciellt nyttigt att stoppa i sig det även om det inte finns belägg för det.

Eddie Vedder
2010-01-30, 18:06
Eftersom det inte finns något som pekar på att sötningsmedel är farligt så varför ska dom inte använda det?

Det skulle jag då definitivt inte säga. Konsensus idag är ju att konsumtion inom ADI-gränser inte skall vara skadligt men visst finns även foskning som pekar på att det är negativt. Och att dessutom få i sig det redan i de första åren och en eventuell konsumtion av diverse sötade produkter under ett helt liv kan ju vara skadligt.

Jag är precis som Sniggel inte helt övertygad om dess absoluta säkerhet. Idag har jag druckit både Rage X2, Amino Rush, jag tog suketter i morgonkaffet idag och jag funderar på att köpa mig en Cola Zero sen. Så min egen konsumtion av sötningsmedel är rätt hög men jag är fortfarande inte säker på att det inte är dumt av mig.

Kenna
2010-01-30, 18:06
Eftersom det inte finns något som pekar på att sötningsmedel är farligt så varför ska dom inte använda det? Köper man proteinpulver så vill man ju helst ha så mycket protein som möjligt och så lite annat som möjligt.

Sen kan man ju undvika sötningsmedel för att man tror att det inte är speciellt nyttigt att stoppa i sig det även om det inte finns belägg för det.

Det finns väl en hel del som pekar på att sötningsmedel kan vara skadligt på både det ena och andra sättet, däremot inga konkreta bevis.

Grejen är ju att förr kunde man ivf välja om man ville ha ett konstgjort sötat alternativ, nu finns knappt några naturligt sötade produkter kvar.

EiseltUK
2010-01-30, 18:22
Det finns väl en hel del som pekar på att sötningsmedel kan vara skadligt på både det ena och andra sättet, däremot inga konkreta bevis.

Grejen är ju att förr kunde man ivf välja om man ville ha ett konstgjort sötat alternativ, nu finns knappt några naturligt sötade produkter kvar.

Xylitol kan man konsumera i stora doser. Tror inte det finns några toxikologiska undersökningar som visat något men givetvis kan det bli lite aktivitet i magen.

Kenna
2010-01-30, 18:42
Xylitol kan man konsumera i stora doser. Tror inte det finns några toxikologiska undersökningar som visat något men givetvis kan det bli lite aktivitet i magen.

Och får denna "aktivitet i magen" fortgå under en längre tid så kan det resultera i inflammerade tarmar med överkänslighet mot diverse födoämnen under lång tid framöver.

Det vet jag av egen erfarenhet, sötningsmedlet var dock troligen aspartam i mitt fall men är emot och undviker alla sorter så gott jag kan.

Återigen är detta inget jag kan bevisa men det är det väl mycket man inte kan, däremot så har man mage blivit bättre sakta men säkert under många år sedan jag slutat med sötningsmedel överhuvudtaget. Till och med har jag på sistone kunnat äta en tallrik med musli och vanlig mjölk, vilket under många år nu har resulterat till ett hastigt besök på toaletten.

Jag tror själv att ett måttligt bruk lär vara relativt ofarligt men varför chansa tycker jag..?

Dreas
2010-01-30, 18:53
Det skulle jag då definitivt inte säga. Konsensus idag är ju att konsumtion inom ADI-gränser inte skall vara skadligt men visst finns även foskning som pekar på att det är negativt. Och att dessutom få i sig det redan i de första åren och en eventuell konsumtion av diverse sötade produkter under ett helt liv kan ju vara skadligt.

Jag är precis som Sniggel inte helt övertygad om dess absoluta säkerhet. Idag har jag druckit både Rage X2, Amino Rush, jag tog suketter i morgonkaffet idag och jag funderar på att köpa mig en Cola Zero sen. Så min egen konsumtion av sötningsmedel är rätt hög men jag är fortfarande inte säker på att det inte är dumt av mig.Dåligt ordval av mig. Menade att det rör sig om höga siffror vad gäller farligt/skadligt intag per dag, eller vad man nu kallar det.

Ja, som jag skrev så måste det inte heller finnas rapporter som säger att det är dåligt för att man ska tänka på sin konsumtion av sötningsmedel. Jag nöjer mig med proteinpulver och några skvättar fun light med jämna mellanrum, annars så tror jag inte jag får i mig speciellt myckte sötningsmedel. Jag fördömmer inte sötningsmedel då det inte finns fasta bevis för dess skadlighet vid lågt intag, men jag promotar det heller inte. Det kan mycket väl visa sig vara farligt. Men tex proteinpulver ser jag inget större problem med att inta då det rör sig om hyffsat små doser ändå (räknar på 10drinkar i veckan kanske).

Eddie Vedder
2010-01-30, 18:56
Dåligt ordval av mig. Menade att det rör sig om höga siffror vad gäller farligt/skadligt intag per dag, eller vad man nu kallar det.

Ja, som jag skrev så måste det inte heller finnas rapporter som säger att det är dåligt för att man ska tänka på sin konsumtion av sötningsmedel. Jag nöjer mig med proteinpulver och några skvättar fun light med jämna mellanrum, annars så tror jag inte jag får i mig speciellt myckte sötningsmedel. Jag fördömmer inte sötningsmedel då det inte finns fasta bevis för dess skadlighet vid lågt intag, men jag promotar det heller inte. Det kan mycket väl visa sig vara farligt. Men tex proteinpulver ser jag inget större problem med att inta då det rör sig om hyffsat små doser ändå (räknar på 10drinkar i veckan kanske).

Då verkar det som vi har ungefär samma syn på det.

Jag menar att den värsta skräckpropagandan är löjlig och om den haft någon substans är det orimligt att inga effekter skulle ha setts idag. Med tanke på hur extremt giftigt vissa vill framhålla aspartam skulle man idag ha sett de följderna tror jag. Precis som man till slut faktiskt kunde avgöra bortom allt tvivel att rökning är farligt.

Däremot ser jag inte aspartam som något absolut ofarligt och jag är heller inte övertygad om att lång tids regelbunden konsumtion inom ADI-värden ör riskfritt heller.

EiseltUK
2010-01-30, 19:31
Och får denna "aktivitet i magen" fortgå under en längre tid så kan det resultera i inflammerade tarmar med överkänslighet mot diverse födoämnen under lång tid framöver.

Det vet jag av egen erfarenhet, sötningsmedlet var dock troligen aspartam i mitt fall men är emot och undviker alla sorter så gott jag kan.

Återigen är detta inget jag kan bevisa men det är det väl mycket man inte kan, däremot så har man mage blivit bättre sakta men säkert under många år sedan jag slutat med sötningsmedel överhuvudtaget. Till och med har jag på sistone kunnat äta en tallrik med musli och vanlig mjölk, vilket under många år nu har resulterat till ett hastigt besök på toaletten.

Jag tror själv att ett måttligt bruk lär vara relativt ofarligt men varför chansa tycker jag..?

Det är säkert inte nyttigt att ha rännskita varje dag om man konsumerar för mycket xylitol. ;) Har ingen aning om hur många gram som krävs för att åstadkomma en sån effekt och det är säkert olika för olika individer. Tror att produkter som är sötade med xylitol ska ha med texten "överkonsumptiuon kan ha laxerande verkan" på förpackningen.

F ö har xylitol inget ADI-värde.