handdator

Visa fullständig version : Ett kapitel ur Cordains "Stenålderskost" utlagt på nätet.


Vänskap
2003-09-20, 11:01
Kapitlet "Mat som medicin" kan läsas här: http://nezzo.se/na.asp?id1=115&id2=3100

z_bumbi
2003-09-20, 11:39
Kul läsning.. tyvärr som vanligt när man upptäcker något som verkar bra så uppfyller det inte vad man kan önska av det.

Crohns sjukdom och
tjocktarmsinflammation
Det är inte fibrerna i frukt och grönsaker som ensamma minskar matsmältningsproblem, utan snarare hela dieten. Mejerivaror, spannmål och jäst har gång på gång utpekats som bidragare till Crohns sjukdom, en kronisk tarm_inflammation.

Utpekas av vem ? Inte av de läkare som kan någon om sjukdomen i alla fall.

Många föredrar att istället gå över till stenålderskost med frukt, grönsaker och magert kött.

Många Crohnare äter även en kost utan stora mänger fibrer. Det är inte det bästa om man har fickor på tarmen, början till fistelbildningar eller liknande att äta massor av fibrer.

En del blir vegetarianer och tycker det hjälper.

Generelt är nog att man minskar på fettet dock.

Att inte dessa alternativ när man ger diettips för en sjukdom är lite underligt men det motsäger ju iofs ståndpunkten i boken.

En av våra bästa metoder för att lugna ner både Crohns sjukdom och blödande tjocktarmsinflammation (ulcerös colit) är att skriva ut fiskoljekapslar som innehåller utomordentligt med omega 3-fett.

Det här vill jag verkligen se en referens på... jag har inte hittat någon som stödjer att det ska vara en av de bästa metoderna nämligen. Det finns de som rapporterar en viss effekt men det finns även de som inte får någon effekt.

Logiskt sett borde det kunna tillföra något men det finns inga siffror på det.

Att det ska vara en av de bästa metoderna tyder ju på att alla ska känna till den för får man så bra resultat så kommer alla läkare testa och se om det verkligen är så bra.
Jag får ingen omega-3 av mina läkare.. dra era egna slutsatser.

Återigen ser vi att flera beståndsdelar i den ursprungliga människofödan komp_letterar varandra för att eliminera och förebygga kroniska sjukdomar.

Då Crohns är en autoimmun sjukdom så är det immunförsvaret som går på högvarv vad som orsakar detta vet ingen idag, det anses numera att det är stor chans att den är ärftlig vilket jag med min erfarenhet av den är böjd att hålla med om. (Mor och morbror har/hade den.)
Frågan är hur man ser att denna typ av kost förebygger Crohn ? Har man tagit människor med en möjlig genetisk belastning och utfört någon typ av test ?

Och det som orsakar oss problem är undan_tags_löst det faktum att vi äter allt mindre av den mat som vi är ämnade för: kött, frukt och grönt.

Jag ska nämna det för min mor att jag fick fel mat, alla grönsaker och frukt var tydligen för lite. Biodynamiskt odlat och sånt tjafs var tydligen inte bra.

Att de flesta människor bör äta mer frukt och grönt stämmer, att kött är bra föda för de flesta stämmer också men att dra så långtgående slutsatser som vissa gör av denna typ av kost verkar lite långsökt.

Sverker
2003-09-20, 14:10
Vilket sammanträffande:D
jag läste precis klart boken igår kväll.

Jag har precis läst boken STENÅLDERS KOST av Loren Cordain.
Jag tycker den är mycket läsvärd för oss som är intresserade av kost och näring.

Jag äter ju själv mycket stärkelse och var nyfiken på vad som skulle kunna vara negativt med det. Något sådant svar ger inte boken tycker jag. Loren nöjer sig med att säga att mycket stärkelse från potatis, ris, vete, majs, bönor osv ger kraftigt blodsocker- och insulinsvar som är den största orsaken till alla våra vällevnadssjukdomar.

Boken är skriven för överviktiga som ligger på gränsen på att få högt blodtryck, infarkter och åldersdiabetes. Den är inte direkt skriven för oss hårt tränande med högt kaloribehov.
Loren skriver att det är möjligt att äta lite mer nötter eller lite fetare kött när man närmar sig sin idealvikt. För mycket av detta skulle dock förstöra alla de positiva effekterna av stenålderskosten.

Boken ger alltså inte svar på hur man skall äta när man vill träna hårt och öka sin muskelmassa.

Boken är annars säkert mycket bra ifall man vill lära sig mer om kost och samtidigt gå ned i vikt utan att pressa sig allt för hårt.

Cartwright
2003-09-20, 15:55
Dags för Åse Columbus att avslöja hur det har gått, tycker jag.

Lopezzo
2003-09-22, 13:19
Från en sak till en annan.. Är det någon som har prövat att torka kött på så sätt han beskriver i boken?
Lopezzo

kharon
2003-09-22, 13:25
nu har jag inte läst boken, men har käkat torkat kött i massor i Spanien och det är = :hbang:

Åse Columbus
2003-09-22, 15:51
Originally posted by Cartwright
Dags för Åse Columbus att avslöja hur det har gått, tycker jag.

OKI då!!!

Har gått ner ca 6 kg
Är piggare på dagarna.
Min höft känns inte längre dålig
jag har bättre minne (hehe)

men

det är dyrare matinköp

som han sa i boken ...om alla hade ätit som i boken och jordbruket inte vunnit marknadsandelar så skulle bara ca 10 procent av befolkningen finnas idag...det är alltså jordbrukets fel att jorden är överbefolkad.

o priserna på kött skulle gå upp....så jag är glad att inte alla vill äta som jag.

Cartwright
2003-09-22, 17:10
Originally posted by Åse Columbus


OKI då!!!

Har gått ner ca 6 kg
Är piggare på dagarna.
Min höft känns inte längre dålig
jag har bättre minne (hehe)

men

det är dyrare matinköp

som han sa i boken ...om alla hade ätit som i boken och jordbruket inte vunnit marknadsandelar så skulle bara ca 10 procent av befolkningen finnas idag...det är alltså jordbrukets fel att jorden är överbefolkad.

o priserna på kött skulle gå upp....så jag är glad att inte alla vill äta som jag.

Följer du metoden till punkt och pricka? Dvs. inget vassleprotein, inget dextros efter träningen etc.?

Lopezzo
2003-09-23, 15:36
Originally posted by kharon
nu har jag inte läst boken, men har käkat torkat kött i massor i Spanien och det är = :hbang:

Billigt? jag flyttar till MAdrid i Januari. Nyttigt?

Mony
2003-09-24, 11:17
Sverker: Boken ger alltså inte svar på hur man skall äta när man vill träna hårt och öka sin muskelmassa.

Vet inte vad du menar med "svar på" men på sidan 199 tar nämner han Joel Friel som är en internationellt välkänd träningsexpert som tränar triatleter. Han har även skrivit flera böcker om hård träning och stenålderskost.

Själv tränar jag mittemellan hårt. Äter 98% stenålderskost. Känner INGA problem med träning och stenålderskost och att detta inte skulle vara optimalt för en hårt tränad människa. Många säger att gå ner i fett samtidigt bygga muskler är en ekvation som inte går ihop. Jag vill påstå att just detta har hänt både mig och Abbe. Vi har gått ner i fettvikt och upp i muskler. På 4 månader gick jag från 26%fett till 18.6% (enligt mätaren på gymmet). Tränade mellan 3-5 gånger i veckan varav 2-3 gånger styrketräning och 2-3 kondition. Har tyvärr inte koll på Abbes fett%, men han äter som en häst och har väldigt lite fett på sin kropp och enligt mig, stora fina muskler!

Att boken skulle rikta sig "för överviktiga som ligger på gränsen på att få högt blodtryck, infarkter och åldersdiabetes" är en fråga på hur man uppfattar boken. Jag uppfattade den inte alls så. Jag tyckte den riktar sig till alla som vill leva ett friskt och hälsosamt liv ända fram till döden. Mycket av stenålderskosten är ju i förebyggande syfte, så man ska slippa spendera de sista 10-20 åren av sitt liv inom vården. Man blir väldigt inspirerad och det känns svårt att hitta motargument mot det han skriver. Ofta när jag läser tänker jag: ja, just precis så är det, varför har jag inte tänkt på det innan? Att han dessutom har 27 sidor referenser i slutet av boken gör inte det hela mindre trovärdigt.

Som jag nämt i någon post tidigare är jag numera "den glada och bajsande Mony",hehe. Hela mitt liv, sedan jag var spädbarn, har jag haft väldiga problem med magen. In och ut på sjukhus, undersökningar, medicinering och massor av "dieter". INGET har hjälpt. Men efter ett par veckor med stenålderskosten blev jag bättre och nu efter 5 månader är jag helt frisk! Har aldrig kunnat bajsa normalt på 32 år!
Så om ni har Crohns, blödande tarmar eller nått annat. Prova stenålderskosten. Det kanske kan hjälpa er med 8)

Jag måste även säga som Åse:
Gått ner 7kg
Mår superbra
Pigg som en mört
Sover mycket bra
Bättre koncentrationsförmåga
Mindre fett hår
Starka helt jämna naglar
BAJSAR!

..allt detta endast på grund av stenålderskosten

Ninjasmurf
2003-09-24, 11:28
vad exakt innehåller denna diet egentligen??

Lopezzo
2003-09-24, 11:38
Originally posted by Ninjasmurf
vad exakt innehåller denna diet egentligen??
Inga stärkelserika produkter som pasta, ris och potatis
Kolhydrater får man från frukt och grönsaker dock el baljväxter.
Protein från smalt kött och mycket fisk.

Ninjasmurf
2003-09-24, 13:37
ok tackar

låter inte så svårt...

Cartwright
2003-09-24, 19:51
Mony: Hur beter du dig efter ett träningspass? Du använder inga tillskott misstänker jag?

Mony
2003-09-24, 20:40
Joo, äter exell vassle 8)

Blandar med bär, juice och banan.

kellarsp0ket
2003-09-24, 23:08
Jag har ju varit nyfiken på denna typ av kost ett tag, men jag tappade som intresset eftersom pga. att jag inte fick vissa saker att gå ihop med träningen.
Skulle gärna ändra mitt nuvarande schema till ett hälsosammare, men likvärdigt upplägg..
Vet bara inte riktigt hur. =/ den enda bok om stenålders kost jag har är Det ofullkomliga djuret.. å den tar ju upp en massa annat oxo, å d är inte så ingående på kostbiten..

Hur är d t.ex. med mättat fett? Har för mig att d inte finns med alls nästan? Eftersom den är d enda fettet som kan öka testosteron halten, är inte den rätt nödvändig för tränande då?


En annan fråga.. ni säger att d blivit dyrare sen ni började käka såhär.. hur pass mycket dyrare då? (är fortfarande en fattig student.. har knappt råd att leva nu)

Sverker
2003-09-25, 05:52
Mony !

Hela boken har temat, som jag läser det, ät vad du vill av magert kött, fin fisk och bra grönsaker och läcker frukt. Du känner ingen hunger och går sakta ned i vikt.

Det är en fantastisk diet för god hälsa med massor av vitaminer och mineraler och med minimalt av blodsockersvägningar.

Vad jag hänger upp mig på är att träning bara nämns lite på slutet. Idrotten som nämns är triathlon.
Triathlon är en extrem konditionssport som gynnas av låg kroppsvikt. Kan man hålla en låg kroppsvikt så springer man lättare och antalet skador kan minskas. Det är inget magiskt med det.

Jag ville läsa om hur stenålderskosten kan kombineras för att träna hårt och explosivt. 30 - 90 sekunders anaerobt arbete som är den styrketräning vi gör på Kolozzeum.
Vad kosten kan göra för muskeluppbyggnad.

Jag läste boken och det är kanske möjligt att någon av referenserna på slutet tar upp det jag frågar efter.

kharon
2003-09-25, 07:13
Originally posted by Lopezzo


Billigt? jag flyttar till MAdrid i Januari. Nyttigt?

Allt är i princip billigt där. Nyttigt? Vet inte..

Cartwright
2003-09-25, 08:51
Originally posted by Mony
Joo, äter exell vassle 8)

Blandar med bär, juice och banan.

Men då har du alltså gått ifrån en av huvudprinciperna i dieten.

Dessutom, om man får äta så många bananer man vill så kan jag lätt äta stenålderskost och ändå fortsätta mitt kolhydratknarkande.

Mony
2003-09-25, 10:24
Sverker: Aha, ja då försår jag att du inte anser dig få nått bra svar ur boken. Jag kan för lite om den sortens träning så jag kan inte yttra mig. Men de jag känner (killar då) som tränar styrketräning och äter stenålderskost tycker att de ser fin fina resultat. Jag tror det beror mycket på att du egentligen deffar samtidigt som du äter ordentligt, vilket bidrar till fettminskning och muskelbyggnad. Då framträder ju nya muskler snabbt när det inte finns så mycket fett på kroppen. Men som sagt, jag vet inte hur ni tränar, som ligger nästan på elitnivå.

Cartwright:
Som jag skrev i min post så äter jag typ 98% stenålderskost. Därav äter jag oxo vassle. Mest äter jag vassle som komplemet för all protein man bör få i sig per dag. Det blir dyrt med kött/fågel/fisk som enda proteinkälla samt att till frukost är jag inte så jätteförtjust i kött/fisk/fågel. Övrigt syndar jag varje dag med en skvätt mjölk i mitt kaffe och gärna lite vin då och då och även en whisky. Ett par gånger i veckan äter jag bröd, då helst surdegsbröd som gör att lektinerna i säden förstörs.

Vad bananer beträffar äter jag många. Mellan 1-3 varje dag. Jag äter även melon (kan lätt smälla i mig en hel) 3-6 dl bär, äpple eller päron, allt detta oxo varje dag. Utöver all frukt äter jag ca 300-400 g kött/fågel/fisk och massor av grönsaker i olika former. Till detta kommer ca 1 dl nötter eller avokado per dag.
Jag äter mig mätt, alltid. Ändå går jag ner i vikt. Viktminskningen har iofs börjat avstanna nu då jag tror jag nått min idealvikt.

Appropå priset:
Ja, det blir dyrare. Det är dyrare att bli mätt på kött runt 80kr/kg än pasta för 10kr/kg. MEN vi äter inte pizza, kebab, hamburgare ute längre, vi köper inte chips och cola, inga kakor, inget lördagsgodis, Abbe slutat dricka 3 liter mjölk per dag osv. Detta spädde på matkassan rätt bra, fast man inte alltid tänkte på det som en matutgift.

Så totalt i matkassan skulle jag uppskatta mellan 5-15% ökning. En billig summa då man ändå lägger ner så mycket på sin hälsa och sitt utseende. Dessutom mår vi så otroligt bra!

kharon
2003-09-25, 12:23
Om det skulle gå att bygga bra på stenåldersdiet så skulle jg gärna testa.

Nån som vet hur det ligger till?

Annars kanske man testar på deffen nästa år.

abbe
2003-09-25, 13:22
Jag vet inte exakt vad som klassas som diet respektive kost. Äter man så mkt man vill till varje mål och dessutom inte, enligt hur vi historiskt sett ätit, undviker ngn del av vad naturen har att erbjuda tycker jag inte det är en diet.

Jag har läst det mesta jag kunnat hitta om stenålderskost och jag tycker det är väldigt intressant och har gett resultat över förväntan. Cordains bok är den som mest riktar sig mot kosten, även om han tar upp lite annat med. Kritiken jag har mot boken/honom är bla att han på det mesta skriver utförligt och vettiga punkter men sen avslutar han kapitlet med typ: "Sen undviker du alla sjukdomar och kommer leva så bra". Lite hallelullja över just det. Vissa saker kanske är självklara men utvecklas inte, såsom exakt vad stärkelsen gör i kroppen eller hur bra/dåligt vissa saker är. Jag snackade med en läkare om just stärkelse och han sa att det uppfattades ungefär som socker av kroppen... om det nu stämmer. Ris t.ex. hittar jag inte så mkt negativt om mer än att man polerar det och därmed tar bort näringen (och underförstått innehåller det stärkelse).

Gällande träning och stenålderskost har exemplet med duatlon och triatlon (Ryan Bolton som var med i OS) tagits upp. Denna vecka har jag börjat bryta lite mot principerna för att testa vad snabba kolhydrater efter träningen gör. Tidigare har det varit fruktshakes direkt efter träningen, följt av en stabil måltid men nu tänkte jag köra på en månad eller så med druvsocker/skumbananer osv för att själv se effekterna. Sen jag började, bortsett från dom första 2 veckorna, har jag inte haft trötthetssvackor och är mer koncentrerad än tidigare. Jag känner mig dessutom friskare och piggare överlag. Jag märker att jag inte blir lika trött på innebandyn samt att mina resultat i styrketräningen blivit bättre... bortsett från armarna som nästan stått still. Strax över 0,5 kg per vecka har jag kunnat öka vikten på bänkpress och betydligt mer på bensparken. Nu vet jag inte om kosten bidragit till detta eller ej men det känns bra för jag har ju samtidigt tappat vikt.

Jag äter ca: 5-800 gram kött, lika mycket rotfrukter/grönsaker och mer än 1 kg frukt/bär per dag. Till det äter jag oxå nötter, oljor och färskpressad juice varje dag. När jag började vägde jag 88kg (är 185cm) och gick ganska snabbt ner till 85kg. Därefter tappade jag knappt 0,5 kg per vecka tills jag vägde 82-83 och nu har jag ökat mängden nötter/oljor så jag gått upp ett kg.

Det jag tycker är roligast med kosten är att man märker verkligen att det händer ngt. Naglerna är superfina (nej, jag är inte gay), tänderna känns nyborstade hela dagen, och vissa säger att hår/hud blivit bättre även om jag inte tänkt på det. Att man dessutom kan äta sig riktigt jävla mätt hela tiden måste vara en av dom bästa sakerna, iaf när man är en skåning. :eating: Speciellt när man sitter i lunchrummet på jobbet och äter betydligt mer jämfört med resten och ändå håller/tappar vikt medans deras kost har motsatt verkan.

Den viktigaste punkten för mig är dock hälsan. Jag är helt övertygad om att detta är så bra det kan bli för kroppen. Kosten används b.la. med fördel mot hjärt- och kärlsjuka. Fick höra av en kompis flickvän som jobbar på sjukhuset i Lund att många läkare där äter helt eller delvis efter stenålderskosten.

Den största nackdelen tycker jag är begränsningen och fantasin på vad man ska äta. På restauranger är det inte så lätt alltid och det är svårt att hitta på rolig mat varje dag... skulle behövt gå en matlagningskurs eller ngt.

Cartwright
2003-09-25, 14:16
Originally posted by abbe
Denna vecka har jag börjat bryta lite mot principerna för att testa vad snabba kolhydrater efter träningen gör. Tidigare har det varit fruktshakes direkt efter träningen, följt av en stabil måltid men nu tänkte jag köra på en månad eller så med druvsocker/skumbananer osv för att själv se effekterna.

Du måste givetvis höra av dig med resultaten av detta!

Annars är jag också väldigt intresserad av hur denna diet står sig i förhållande till modern vetenskap. En god egenskap hos paleodiet sägs ju vara att blodockret hålls på en jämn nivå. Men banan och melon har ju ganska högt GI. Å andra sidan har pasta ett lågt GI, men det får man inte äta. Vad är lektiner och exakt hur inverkar de på hälsan? Cordains bok gav upphov till många följdfrågor kan jag säga...

kharon
2003-09-25, 14:27
Är det inte så att det inte är så bra att ha frukt/bär efter träningen p.g.a det är fruktos som de innehåller som inte är riktigt lämpligt för glykogeninlagringen. Däremot lagras fruktos lätt i levern som glykogen.

Överlag så behövs ju insulin för att få anabol verkan, får man tillräckliga insulinnivåer över dagens lopp för att det ska vara bra att bygga muskler på med "stenkrubbet"?

Men, jag tror inte jag skulle ha råd med att bli stenåldersgubbe, har redan svårt att ha råd med tillräckligt med käk..

Cartwright
2003-09-25, 15:58
Spana in denna:
http://www.geocities.com/paleofitness/

Annars strävar väl de flesta byggare efter en vikt som är något över deras "idealvikt". Dessutom ställer ju intensiv styrketräning ganska speciella krav på återhämtningen, och det kanske inte är så lätt att klara med en renodlad paleodiet. Man kanske kan utgå ifrån paleokonceptet, och komplettera med det som modern vetenskap har visat vara positivt, t.ex. dextros efter träningen?

kharon
2003-09-25, 16:29
Originally posted by Cartwright
Spana in denna:
http://www.geocities.com/paleofitness/
Man kanske kan utgå ifrån paleokonceptet, och komplettera med det som modern vetenskap har visat vara positivt, t.ex. dextros efter träningen?

och vassle?

Mony
2003-09-25, 16:36
Spannmål och baljväxter innehåller lektiner vilka är en speciell form av kolhydrater och protein. Lektinerna stör matsmältningsprocessen och bidrar även till att protein och bakterier från halvsmält föda läcker ut i blodomloppet. Normalt tar immunförsvaret hand om detta, men lektinerna fungerar som en trojansk häst och hindrar immunförsvaret att ta bort skiten som läcker ut. I västa fall kan immunsystemet slås ut så att det istället attackerar sig självt och går till attack mot kroppens egna vävnader. Då kan man få så kallade autoimmuna sjukdomar, ex MS, ledgångreumatism, diabetes osv.

Processen i surdegen förstör dessa lektinmolekyler. Dock förespråkar SK att man helt undviker spannmål. Men ska man äta bröd, ska man helst välja surdegsbröd så man slipper lektinerna. Jag köpte supergoda surdegsbröd på vårt bageri i här i Lund, 35kr för 3 st, helt OK pris imho.

Mony
2003-09-25, 16:40
Paelokost och stenålderskost är ungefär samma sak. Vet inte vad ni tycker, men jag tyckte att både Philip Thift och Mark Dalton hade mycket snygga kroppar 8)

Cartwright
2003-09-25, 17:17
Originally posted by kharon


och vassle?

Ja, visst.

Mjölkprodukter är ju en annan kategori som blivit totalt bannlyst utan ingående motiveringar. Att mättat fett inte är nyttigt är ju knappast en nyhet, men vassle är ju fettfritt liksom minimjölk och kesella, etc.

Jag läste någonstans att man kan mäta en förhöjd aktivitet i imunförsvaret när man använder vassle. Enligt vissa skulle det bero på att vassle stärker imunförsvaret, men enligt andra beror det på att vassle är en främmande substans som imunförsvaret måste bekämpa (ungefär som med lectinerna då alltså).

abbe
2003-09-25, 17:33
Originally posted by Cartwright


Du måste givetvis höra av dig med resultaten av detta!

Annars är jag också väldigt intresserad av hur denna diet står sig i förhållande till modern vetenskap. En god egenskap hos paleodiet sägs ju vara att blodockret hålls på en jämn nivå. Men banan och melon har ju ganska högt GI. Å andra sidan har pasta ett lågt GI, men det får man inte äta. Vad är lektiner och exakt hur inverkar de på hälsan? Cordains bok gav upphov till många följdfrågor kan jag säga...

Frukt har ett snitt på 13% kolhydrater medans spannmål ligger på 70% (grönsaker 4%). Just banan ligger strax över 20% och melon har jag ingen koll på. Rätta mig om jag har fel men för att kolhydraterna ska ge märkbar effekt på blodvärdet bör man ligga på 50 gram+. Det betyder att man ska äta minst 250 gram banan och inget annat samtidigt för att det ska påverka kroppen. Har inte vägt en banan utan skal men 2-3 behöver man nog äta för att komma över den gränsen, vilket nog sällan inträffar. Dock skriver han att man helst ska undvika att bara äta dadlar samt torkad frukt i större utsträckning. Det kan man ha i maten eller som godis ibland om man vill.

Att man inte får äta pasta har inget med GI att göra. Bara att det kommer från spannmålsprodukter. I stenålderskosten tänker man inte på GI, mer än att man tar det lungt med torkad frukt och honung. Innan jag började med stenålderskosten tyckte jag det var mer intressant att kolla GI:t på den mat som låg i magen samt mängden kolhydrater när man ätit klart. Att stirra sig blind på GI-tabellen kan annars få roliga effekter.

Originally posted by Cartwright

Mjölkprodukter är ju en annan kategori som blivit totalt bannlyst utan ingående motiveringar.
Ingående motiveringar från var? Boken har långa utläggning om det. Som du skriver innehåller mejeriprodukter mättat fett. Dessutom är bas/syraförhållandet väldigt dåligt.

kharon
2003-09-25, 17:38
Originally posted by abbe

Rätta mig om jag har fel men för att kolhydraterna ska ge märkbar effekt på blodvärdet bör man ligga på 50 gram+. Det betyder att man ska äta minst 250 gram banan och inget annat samtidigt för att det ska påverka kroppen.

Nu blev jag osäker. Jag har trott att allt påverkar blodvärdet, men att GI-tablellerna blivit uppmätta då försökspersonerna ätit precis 50gr.

Alltså om man käkar 40g så höjs insulinet nästan lika mycket som vid 50g, men värdet är mätt då personerna ätit 50g.

Vad är riktigt?

abbe
2003-09-25, 17:41
Allt påverkar säkerligen blodvärdet men om jag inte missminner mig sa Paulún att man bör komma över 50 gram för det ska vara intressant.

King Grub
2003-09-25, 17:51
GI-värdena är satta efter ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. II-värdena är satta efter ett intag av 1000 kj från ett visst livsmedel.

Cartwright
2003-09-25, 18:13
Originally posted by abbe
Ingående motiveringar från var? Boken har långa utläggning om det. Som du skriver innehåller mejeriprodukter mättat fett. Dessutom är bas/syraförhållandet väldigt dåligt.

Som proteinkällor betraktade är väl mjölkprodukter i stort sätt likvärdiga med kött och fisk?

Men visst, du har rätt angående bananerna.

kellarsp0ket
2003-09-27, 06:42
Men jag repeterar mig själv: Var inte mättat fett nyss nödvändigt för den byggande??? tycker man lär sig lite dubbel moral här nu. :confused:

Sverker
2003-09-27, 06:49
Originally posted by kellarsp0ket

Hur är d t.ex. med mättat fett? Har för mig att d inte finns med alls nästan? Eftersom den är d enda fettet som kan öka testosteron halten, är inte den rätt nödvändig för tränande då?




Jag har för mig att King Grub har en undersökning/ abstakt, om att mättat fett ger högre halter av testosteron och fritt testosteron i blodet.
Om detta är absolut nödvändigt för att bygga mer muskler vet jag inte alls.

Så länge du inte lägger på hullet utan förbränner fettet genom att vara aktiv så kommer säker inte det mättade fettet leda till åderförfettning alls.

Fortsätt att äta mager kött så blir mängden mättat fett inte förmycket. Det står ju i boken också att det går bra a äta lite fetare kött när energibehovet är större.

Äter du kött från frigående djur så är ju halterna av CLA högre än i vanligt kött.

kellarsp0ket
2003-09-27, 07:24
Originally posted by Sverker

Det står ju i boken också att det går bra a äta lite fetare kött när energibehovet är större.


Ahh.. okay. har inte läst Cordains bok, så därför jag frågar. Ska göra d inom en snar framtid dock, ifall d visar sig att d här funkar med hård träning. (vilket d verkar göra.. men jag väntar å ser efter om folks resultat i ett längre perspektiv först)

Massivf
2003-09-27, 14:46
Har ätit enligt stenåldersdieten sedan 5 veckor ungefär (hakade på Åse)....

min hud har blivit mindre torr (har haft problem med det sen barnsben)

min självsprickor på hälar o fingrar har försvunnit...

mitt mjällande är helt borta...kan använda svarta kläder igen

:D

inga inflammerade hårsäckar

magen har försvunnit, men musklerna är kvar...

men det tog lite tid att vänja sig av med havregrynsgröt på morgonen...men ibland när jag inte hinner med nått annat så händer det att jag tar en tallrik innan träningen...men då utan mjölk

känner mig mindre däst på eftermiddagen på jobbet (klarare i huvet)

fortsättning följer om några veckor..:cool:

Cilia
2003-09-27, 16:18
Vad är det för skillnad på stenålderskost och Atkins eller Montignacs teorier/dieter?

King Grub
2003-09-27, 16:58
Originally posted by Cilia
Vad är det för skillnad på stenålderskost och Atkins eller Montignacs teorier/dieter?

Atkins vill ju i det närmaste utesluta kolhydrater.

Cilia
2003-09-27, 19:10
trodde han ville utesluta de "traditionella" kolhydraterna dvs. de samma som de nämner här, pasta, ris, potatis etc.

Vad jag har förstått av Mintignac så låter det som stenålderskosten. Men jag kan inte så mycket om honom (=hans teori)

Mony
2003-09-28, 09:40
Atkins förespråkar fett, men bryr sig inte om vilket sorts fett. Man får jättegärna äta bacon till frukost! Dessutom äter man till en början ingen frukt, men senare i dieten kan man få lov att "synda" med en pytteliten.

Atkins är en diet, man går ner, och äter den under en period. Som med alla dieter går man upp igen när man går tillbaka till "normalt". Alla här inne vet ju att man ska vara försiktig med mättat fett och gärna äta massor av frukt. Atkins är inte bra för hälsan i längden.

Stenålderskosten är en omläggning av kosten. Den innehåller allt det vi behöver få i oss av fett, protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Därför de flesta får bättre hy/hud/hår/naglar, blir smalare men inte benrangel, blir piggare/koncentrerade och som många med magproblem: friska.

Montignac vet jag nästan ingenting av, men jag förstått så är det nästan samma som stenålderskosten, fast med lite modifikationer. Men man ska tydligen ändå få i sig allt man behöver.

Cilia
2003-09-28, 09:47
Mony, tack då var det nästan som jag trodde. Jag har läst en del av Montignac men inget om Atkins. Men det låter sunt och bra.

WHITEFOLKS
2003-09-29, 08:14
diet är ju inte likvärdigt med att banta, en diet är ju vad du äter.

abbe
2003-09-29, 08:23
Originally posted by WHITEFOLKS
diet är ju inte likvärdigt med att banta, en diet är ju vad du äter.
Slog ordet 'diet' i mitt WordFinder: "av hälsoskäl reglerat kosthåll"

Det är alltså inte riktigt samma innebörd som det engelska ordet.

WHITEFOLKS
2003-09-29, 08:35
betyder ju fortfarande inte bantning dock, kan ju vara pga glutenintolerans eller whatever.

abbe
2003-09-30, 19:08
Tog ledigt från jobbet idag och smög mig in på en föreläsning om stenålderskost av Staffan Lindeberg. :notme: Han pratade om det mesta i 1,5 timmar men mest intressant för detta forum är nog det han nämde om kasein. Tydligen finns det 50 000+ olika proteinsorter och i studier har det visat sig att just kasein starkt bidrar till åderförkalkning. Många tror att soyaproteinet är så mkt bättre ur hälsosynpunkt men det är det inte. Soyaproteinet, sa han, var det mest överskattade han kände till och i jämförelse är kött och fiskproteinet betydligt bättre... iaf ur hälsoperspektiv.

Jag lyckades sno till mig den sista frågan och passade då på att fråga om stenålderskost i samband med extrem träning/styrketräning och muskeltillväxt. Han sa att det gjorts mkt "vanlig" forskning kring detta, som säkert stämmer bra, och troligen är det så att man behöver extrem mat vid extrema tillfällen, såsom vid tävlingar. Dock mellan tävlingarna och de extrema tillfällen sa han att man med fördel kunde äta stenålderskost (eller paleolitisk kost som det egentligen heter eftersom man brukade jorden i slutfasen på stenåldern).

kharon
2003-09-30, 20:27
Originally posted by abbe

Jag lyckades sno till mig den sista frågan och passade då på att fråga om stenålderskost i samband med extrem träning/styrketräning och muskeltillväxt. Han sa att det gjorts mkt "vanlig" forskning kring detta, som säkert stämmer bra, och troligen är det så att man behöver extrem mat vid extrema tillfällen, såsom vid tävlingar. Dock mellan tävlingarna och de extrema tillfällen sa han att man med fördel kunde äta stenålderskost (eller paleolitisk kost som det egentligen heter eftersom man brukade jorden i slutfasen på stenåldern).

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Alltså vid tävling vill man ju ha extrem muskelmassa, då passar inte stenålderskost?
Vad är "mellan tävlingar"? Tränar man inte extremt hårt då för att få större muskler till nästa tävling? :confused:
Stenålderskost passar alltså inte vid bodybuilding då man vill ha "extrem" muskeltillväxt (=hela tiden), utan bara under någon slags mellanperiod då man inte tränar för extrem muskeltillväxt?
:confused:

abbe
2003-09-30, 21:21
Ok, det var dåligt formulerat av mig. :smash:

Jag frågade honom hur paleolitisk kost fungerar vid extrem träning/styrketräning med tanke på att det talas mkt om snabba kolhydrater samt protein efter träningen för optimal muskeltillväxt. Han menade (som jag tolkade det) att just när man utför denna extrema handling, såsom tävlingar där man cyklar mängder av timmar eller kör ett rejält styrketräningspass, kanske inte vanlig kost räcker till. Det har inte varit en naturlig del att utföra sådana handlingar historiskt sett och den forskning som bedrivs idag inom dessa områden är långt kommen.

Vet inte om jag uttryckte mig bättre nu. Poängen är att just när du pressar kroppen satan behövs det troligtvis mer än vad naturen normalt kan erbjuda, för max resultat. För oss som styrketränar är inte kroppen i detta extrema "stadie" alltid utan när den är i normalt tillstånd, dvs lite innan och 2 timmar efter träningspasset kanske?, kan man med fördel äta paleolitisk kost. Nu vet jag inte hur extremt ett träningspass klassas... beror väl på hur länge/hårt man kör.

Det finns ju dom som menar att det inte är optimalt att äta snabba kolhydrater efter träningen (har inte med paleolitisk kost att göra även om just kosten är väldigt lik). Rob Faigin har tagit fram träningsmetoder och kostprogram som verkar uppskattade av somliga. Jag har bara läst lite om det och i mina ögon verkar det vara väldigt kommersiellt. Vill iofs inte uttala mig om ngt jag inte är insatt i. Huruvida hans teorier om att undvika snabba kolhydrater efter träningen är sanna eller ej skulle varit intressant att se studier på. Mer info om hans metoder hittas här: http://www.extique.com/

z_bumbi
2003-10-07, 20:26
Jag har idag lyckats hitta någon om omega-3 och autoimmuna sjukdommar.

Man har prövat att ge så höga doser att man trycker ner kroppens eget immunförsvar, omega-3 fungerar då som vilken immunosuppressor som helst. (Sker när man får i sig för mycket omega-3 jämfört med omega-6.)

Problemet är ju bara att många med t ex tarmsjukdomar inte tål stora mängder fett så man måste nog balansera detta väldigt noga.

Jag ska se om jag hittar någon referens om det här.

DrP
2003-10-09, 12:38
Fick boken igår. Mycket intressant läsning. Ni som kör efter den här dieten, hur hårt har ni kört? Ingen pasta eller spannmålsprodukter?

Vänskap
2003-10-09, 12:42
Det var lite försiktig kritik mot stenålderskosten från en svensk arkeolog på radio idag: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=407&artikel=302139

DrP
2003-10-09, 12:47
Sjävfallet varierade kosten beroende på om man bodde vid vatten eller hav eller vid inlandet. Fanns det säl så åt man självfallet det. Det centrala är väl att man inte åt säd eller baljväxter. Olika typer av kött år man.

abbe
2003-10-09, 12:56
Kör helt efter principerna med ett fåtal undantag. Är det fest äter och dricker jag av det som bjuds, fast jag tar inte så mkt av det som klassas som mindre bra. Direkt efter träningen kör jag oxå snabba kolhydrater och snabbt protein (mest för att testa under en period).

Dom första veckorna tänker man att vissa onyttigheter skulle varit gott men nu är det faktiskt tvärtom. Jag är inte alls sugen och har inte behovet av att äta saker som ligger utanför ramarna. Dessutom har det visat sig, på oss som käkat stenålderskost under ett par månader, att man inte mår så bra om man äter mkt av den "gamla" maten. Vette fan vad det är, säkert svängingar i blodsockret, men äter jag riktigt kass en dag, på en fest t.ex., mår jag mindre bra. Samma gäller för min flickvän och min polare. Dåligt humör, ont i huvudet/magen och kan vakna på natten...

PS. Hela baljväxter kan vara OK i mindre mängd, enligt Staffan Lindeberg. Sen äter eller dricker man inga mejeriprodukter.

EDIT: Läste vad Gunilla Eriksson skriver. Tycker hon borde vara mer insatt i ämnet för det är ju självklart att man äter vad som finns. Eskimåernas föda består ju till 90% av animaliska produkter, mest val. Det roliga med val är att det är det enda(?) kött som innehåller C-vitamin. Ju längre ifrån ekvatorn man levt dessto större andel kött har man ätit.

Dessutom heter det, om man ska vara korrekt, Paleolitisk kost eftersom det handlar om den kost man åt innan jordbruket kom i drift för 10 000 år sedan. Stenåldern slutade 5 500 år efter jordbruket kom till. För 10 000 år+ sen låg hela Sverige under is, så även Gotland. Aja, får lyssna på inspelningen.