handdator

Visa fullständig version : Köpa skor (löplabbet)


Pillert
2010-01-30, 14:19
Hej jag går inåt med mina fötter (pronation) har fått såna fancy inlägg av ortoped och allt, har använt dem i 2år nu. Bytt emellanåt.

Dock vet jag inte om jag har lätt pronation eller stor.
Är de på löplabbet kapabla att bedöma eller är de bara simpla försäljare?
Ska jag köpa skor som är anpassade till pronation och även ha inlägg? Blir det inte för mycket?

Tänker köpa mig ett par bra skor då jag inte vill ha artros, även om jag har läst att det bästa är att springa utan skor. :smash:

Tolkia
2010-01-30, 14:25
Det kan bli för mycket (och ger då gärna ont på insidan av fotleder och underben), det beror på vad man egentligen menar med "pronation": Att man verkligen pronerar i steget eller att man har typ uttrampade fotvalv och därför tippar inåt. Det finns, upplever jag, ibland från försäljarhåll en tendens att vilja sätta på hela Sverige pronationsdojor.

Vad har du för skor nu, och har de fungerat bra?

944RS
2010-01-30, 19:08
Tycker du ska gå till butiken och be dem kolla ditt löpsteg. Du märker ganska fort om det är en intresserad och kunnig försäljare. Någon gång har ju alla varit nya och kanske lite oerfarna.

De har olika sätt att se på din fot för att bedömma vilken sko du ska ha. Löpband med videokamera, spegel låda, någon form utan platta som känner av trycket från dina fotsulor(gåendes eller ståendes) och även genom att titta på dina gamla skor hur de är slitna.

Gosti123
2011-07-26, 14:03
Någon som vet ifall man kan ta med egna skor och testa dom på löplabbet? Någon som vet om man kan testa fotbollsskor?

LadyG
2011-07-26, 14:31
Någon som vet ifall man kan ta med egna skor och testa dom på löplabbet? Någon som vet om man kan testa fotbollsskor?

Har skorna varit ute och blivit grusiga tror jag inte de vill att man springer på bandet, ens om man tvättat dem, eftersom det kan komma grus i motorn.

Är det dobbade skor får du nog inte ha dem på bandet ens om de är nya, om de riskerar att skada bandet.