handdator

Visa fullständig version : lågreps vs högreps + upplägg


rainbow87
2010-01-30, 12:48
Läste lite på nätet nyss om att man ska köra lågreps(4-6) och högreps(12-15), inget mellanting, för bästa resultat, sägs om det?.

En annan sak, jag har lite problem med att få ihop detta, vet att man ska köra periodisering när man kör tungt ett tag och lättare ett tag, men hur ska man lägga upp det med seten? jag kör i princip jämt 3 set (3x8) och undrar nu om man ska köra 3 set när man kör den tunga perioden och även när man kör den lättare eller om man ska köra högre respektive lägre och isf under vilken period? Hoppas detta framstod som vettigt, vart lite rörigt där

Skee
2010-01-30, 12:57
Läste lite på nätet nyss om att man ska köra lågreps(4-6) och högreps(12-15), inget mellanting, för bästa resultat, sägs om det?.
En annan sak, jag har lite problem med att få ihop detta, vet att man ska köra periodisering när man kör tungt ett tag och lättare ett tag, men hur ska man lägga upp det med seten? jag kör i princip jämt 3 set (3x8) och undrar nu om man ska köra 3 set när man kör den tunga perioden och även när man kör den lättare eller om man ska köra högre respektive lägre och isf under vilken period? Hoppas detta framstod som vettigt, vart lite rörigt där

Vad för resultat? Konstigt med tanke på att väldigt många kroppsbyggare som uppenbarligen får resultat kör precis mellan de två nämnda intervallen.

rainbow87
2010-01-30, 13:05
Vad för resultat? Konstigt med tanke på att väldigt många kroppsbyggare som uppenbarligen får resultat kör precis mellan de två nämnda intervallen.

För att bygga muskler, volym. Jag tycker det låter konstigt, men ville bara kolla om någon hört det förut. jag vill hellre köra en blandning mellan låg, "mellan" och högreps.

JoeyP
2010-01-30, 13:06
Träna 6-10 reps med 2mins vila så blire perfa.

rainbow87
2010-01-30, 13:11
Träna 6-10 reps med 2mins vila så blire perfa.

Haha jo, men det är lite mer avancerat än så

JoeyP
2010-01-30, 13:15
Vadå mer avancerat än så?

Peter.B
2010-01-30, 13:16
Haha jo, men det är lite mer avancerat än så

Uppenbarligen inte. Kolla på JoeyPs fysik så märker du att han uppenbarligen har lyckats göra något rätt. Jag tycker det låter som en ganska vettig idé. Angående det du läst på nätet om lågreps och högreps så är det ju inte direkt fel att träna så, men dårakt inte den enda sanningen heller. Som sagt finns det många som kör däremellan med bra resultat.

ligne
2010-01-30, 13:21
Haha jo, men det är lite mer avancerat än så

vad är mer avancerat?

kör 3-4 veckor med 4-6 reps och sen 3-4 veckor med 8-10 reps

15-20 set för de större muskelgrupperna och 8-10 för de mindre

testa det, se hur det känns ...

JoeyP
2010-01-30, 13:21
3set är bättre än 1-2set men 5set måste inte vara bättre än 3set.

Tänk inte så mkt på det utan se till att öka i styrka och träna det som är kul,

vill du köra 5set bänkpress för det är roligare än 3 så gör det, om det är bättre eller inte är ju svårt att säga.

rainbow87
2010-01-30, 13:23
Vadå mer avancerat än så?

Menar att kroppen vänjer sig med ett sätt att träna och behöver chockas för att musklerna ska växas bättre. Vet att det finns hur många olika sätt som möjligt och ditt fungerar ju uppenbarligen för dig, men jag tror på att träna olika under perioder för att få ut max, något som jag ska börja med . Har själv kört som du gör jämt med goda resultat. Men jag vill testa någe nytt. Ville bara kolla lite hur folk tränar och tycker.

JoeyP
2010-01-30, 13:27
Okej jo då förstår jag :)

Jag har tänkt typ såhär.

Vi säger man kör efter ett schema i ca 3veckor, och 4e veckan tex kör man bara sådana övningar man inte har kört tidigare. Både roligt och bra kanske?

Jag skulle gärna vilja gå till gymmet och skippa bänkpress, knäböj och fan vad det heter, och bara leka runt lite som när man var nobblet typ. Cablepress där bröstpress där, nån cp bröstmaskin där osv osv. Ska fan testa nån gång :D

bizniz
2010-01-30, 13:30
Menar att kroppen vänjer sig med ett sätt att träna och behöver chockas för att musklerna ska växas bättre. Vet att det finns hur många olika sätt som möjligt och ditt fungerar ju uppenbarligen för dig, men jag tror på att träna olika under perioder för att få ut max, något som jag ska börja med . Har själv kört som du gör jämt med goda resultat. Men jag vill testa någe nytt. Ville bara kolla lite hur folk tränar och tycker.


Du chokerar ju knappast musklerna bäst genom att ändra antal reps.

:smash:

rainbow87
2010-01-30, 13:38
Okej jo då förstår jag :)

Jag har tänkt typ såhär.

Vi säger man kör efter ett schema i ca 3veckor, och 4e veckan tex kör man bara sådana övningar man inte har kört tidigare. Både roligt och bra kanske?

Jag skulle gärna vilja gå till gymmet och skippa bänkpress, knäböj och fan vad det heter, och bara leka runt lite som när man var nobblet typ. Cablepress där bröstpress där, nån cp bröstmaskin där osv osv. Ska fan testa nån gång :D

Haha det låter inte helt fel! :D

rainbow87
2010-01-30, 13:41
Du chokerar ju knappast musklerna bäst genom att ändra antal reps.

:smash:

Men är du riktig eller? Man ändrar kanske vikten till en högre under lågrepsen och tvärtom. *slap*

rainbow87
2010-01-30, 13:42
vad är mer avancerat?

kör 3-4 veckor med 4-6 reps och sen 3-4 veckor med 8-10 reps

15-20 set för de större muskelgrupperna och 8-10 för de mindre

testa det, se hur det känns ...

15-20 set under ett pass eller vad menar du?

bizniz
2010-01-30, 13:52
Men är du riktig eller? Man ändrar kanske vikten till en högre under lågrepsen och tvärtom. *slap*

Alltså

det är lite mer avancerat än så


Oh wait.

rainbow87
2010-01-30, 14:01
Alltså




Oh wait.


okej?

Fordon
2010-01-30, 14:24
Menar att kroppen vänjer sig med ett sätt att träna och behöver chockas för att musklerna ska växas bättre.

Att låta musklerna göra sitt jobb är knappast att chocka musklerna. Det är att låta dem arbeta. Ordet du kanske vill använda är variation.

Om vi ens ska använda ordet chocka så borde det vara att gå från helt sängliggande till att dra sitt 1RM i en övning med maximal intensitet. Där kan man väl prata om att "chocka" kroppen kanske.

Matsa
2010-01-30, 14:50
Tänk inte för mycket på detta. Visst behöver man en viss variation i långa loppet men det är inte nödvändigt att ändra massor stup i ett. Om man är relativ nybörjare så är förmodligen behovet av variation även lite mindre än för någon som har tränat många år och lagt på sig en rejäl mängd muskelmassa samt styrkeökningar. Jag tycker själv att jag inte behöver ändra saker ofta i min träning, jag kan mjölka samma upplägg väldigt länge och fortfarande öka.

Ett väldigt enkelt exempel på periodisering kan t.ex vara ett träningsblock på 3 veckor, första veckan gör du 9 reps och 3 set, andra veckan 7 reps och 4 set, tredje veckan 5 reps och 5 set. Därefter kan du antingen lägga in en avlastningsvecka eller börja om. Ett träningsblock måste inte vara 3 veckor heller, det var bara ett exempel. Det viktigaste är att periodisera basövningarna, komplement/isolationsövningar kan du periodisera om du vill men jag tycker det är av mindre vikt.

Detta var bara ett exempel sett utifrån mina egna åsikter, det finns fler sätt. Men som sagt, tänk inte för mycket på det. Jag skulle faktiskt föreslå att du följer ett vettigt program som redan är färdigt, då behöver du inte bekymra dig om detta utan kan fokusera på att lyfta tunga vikter ofta och äta mycket mat.

ligne
2010-01-30, 19:13
15-20 set under ett pass eller vad menar du?

precis!

ska du träna rygg så kan du t.ex. köra marklyft, hantelrodd och latsdrag med 5 set i var övning.

eller så kanske du kör 5 övningar med 3-4 set i varje om du vill det.

rainbow87
2010-01-30, 23:15
precis!

ska du träna rygg så kan du t.ex. köra marklyft, hantelrodd och latsdrag med 5 set i var övning.

eller så kanske du kör 5 övningar med 3-4 set i varje om du vill det.

tycker de låter lite väl mycket.

rainbow87
2010-01-30, 23:18
Tänk inte för mycket på detta. Visst behöver man en viss variation i långa loppet men det är inte nödvändigt att ändra massor stup i ett. Om man är relativ nybörjare så är förmodligen behovet av variation även lite mindre än för någon som har tränat många år och lagt på sig en rejäl mängd muskelmassa samt styrkeökningar. Jag tycker själv att jag inte behöver ändra saker ofta i min träning, jag kan mjölka samma upplägg väldigt länge och fortfarande öka.

Ett väldigt enkelt exempel på periodisering kan t.ex vara ett träningsblock på 3 veckor, första veckan gör du 9 reps och 3 set, andra veckan 7 reps och 4 set, tredje veckan 5 reps och 5 set. Därefter kan du antingen lägga in en avlastningsvecka eller börja om. Ett träningsblock måste inte vara 3 veckor heller, det var bara ett exempel. Det viktigaste är att periodisera basövningarna, komplement/isolationsövningar kan du periodisera om du vill men jag tycker det är av mindre vikt.

Detta var bara ett exempel sett utifrån mina egna åsikter, det finns fler sätt. Men som sagt, tänk inte för mycket på det. Jag skulle faktiskt föreslå att du följer ett vettigt program som redan är färdigt, då behöver du inte bekymra dig om detta utan kan fokusera på att lyfta tunga vikter ofta och äta mycket mat.

Grejen är ju att vid lågreps så aktiveras de största muskelfibrerna och du får mer styrka, vid hypotrofi, som de flesta eftersträvar, så bygger du muskler men du får inte samma styrka som i lågreps. Jag tänkte bara om man skulle blanda dessa för att variera, men tänker såhär i efterhand att man kanske inte behöver göra de. Att byta övningar är variation i sig.

Matsa
2010-01-31, 00:14
Grejen är ju att vid lågreps så aktiveras de största muskelfibrerna och du får mer styrka, vid hypotrofi, som de flesta eftersträvar, så bygger du muskler men du får inte samma styrka som i lågreps. Jag tänkte bara om man skulle blanda dessa för att variera, men tänker såhär i efterhand att man kanske inte behöver göra de. Att byta övningar är variation i sig.

Ja det går bra att blanda, du kan t.ex köra lite färre reps på basövningar och lite fler på mindre övningar. Det är ganska vanligt att göra så. Men det är inte heller så att man endast blir starkare av få reps, man kan växa väldigt bra även på det.

Hur länge har du tränat, vad är ditt mål och hur tränar du nu?

rainbow87
2010-01-31, 18:58
Ja det går bra att blanda, du kan t.ex köra lite färre reps på basövningar och lite fler på mindre övningar. Det är ganska vanligt att göra så. Men det är inte heller så att man endast blir starkare av få reps, man kan växa väldigt bra även på det.

Hur länge har du tränat, vad är ditt mål och hur tränar du nu?

Njenej, man blir inte enbart starkare, men med tanke på att du kör få reps så aktiveras inta alla muskelfribrer, mest de största, samma sak när man kör 8-12 reps, men då är det svårt att aktivera de stora muskelfibrerna om man inte kör till failure. Det beror på vad man är ute efter, vill man uppnå hypertrofi så ska man träna runt 9-12 reps och gärna 2-3 gånger i vecka/muskelgrupp (då inte till failure varje gång, bara om det är ett tag mellan passen) Vill man ha styrka så är det ju 4-6 reps som gäller. Kolla styrkelyftarna, de tränar med låga och i perioder med högre reps för att bygga muskelmassa. Jag anser nu när jag läst ganska mycket om detta (på bara en, två dagar) att man inte behöver byta och köra låga och höga reps, räcker med att köra 9-12 reps och sen efter någon vecka köra en elelr två veckor med högre för att återhämta sig och underhålla. jag vill uppnå hypertrofi (stora muskler) och så tänker jag köra :)

Matsa
2010-01-31, 20:17
Kör så du, det blir säkert bra.

rainbow87
2010-01-31, 20:21
Kör så du, det blir säkert bra.

Yes :) Tack för hjälpen dock! :)