handdator

Visa fullständig version : Långtidseffekter av leucinsupplementering på kroppssammansättningen


King Grub
2010-01-30, 11:24
PURPOSE OF REVIEW: Leucine does not only serve as a substrate for protein synthesis but is also recognized as a potent signal nutrient that regulates protein metabolism. Accordingly, leucine supplementation has been suggested to develop muscle mass or prevent protein loss in several conditions characterized by muscle protein wasting. In the present review, we reported the recent results related to the effect of dietary leucine or leucine-rich amino acid mixture and proteins on whole body composition.

RECENT FINDINGS: Although recent studies corroborate that increasing plasma leucine concentration generally induces an increase in muscle protein synthesis, long-term dietary leucine supplementation has been poorly investigated. Chronic free leucine supplementation alone did not improve lean body or muscle mass during resistance training or in elderly, whereas it was able to limit the weight loss induced by malnutrition. Contradictory data were also reported concerning the effect of leucine supplementation for weight management in obese patients. Leucine-rich amino acid mixture or proteins appeared more efficient than leucine alone to improve muscle mass and performance, suggesting the efficacy of leucine depends nevertheless on the presence of other amino acids.

SUMMARY: Until now, there is no evidence that chronic leucine supplementation is efficient in promoting muscle mass or preventing protein loss during catabolic states. Further studies are required to determine the duration and nutritional conditions of long-term leucine supplementation and to establish whether such nutritional interventions can help to prevent or treat muscle loss in various pathological or physiological conditions

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2010 Jan 25. Long-term effects of leucine supplementation on body composition.

Artikeln finns här:

http://journals.lww.com/co-clinicalnutrition/Abstract/publishahead/Long_term_effects_of_leucine_supplementation_on.99 901.aspx

Anders The Peak
2010-01-30, 12:20
Jag vet inte vad man ska tro om resultaten som tas fram på löpande band. Vilken validitet har den här studien då man kan finna hundratals studier som är av motsatt åsikt.
Det enda som egentligen kan utläsas är att leucin i sig själv skapar inga fördelar utan måste interagera med X antal aminosyror för att ge utdelning och saknas en aminosyra fallerar resultatet. Antagligen är det mjölk och ägg vi ska förlita oss på då det handlar om rätt antal/mängd av ingående aminosyror för muskeltillväxt.

TehSaxo
2010-01-30, 12:21
Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2010 Jan 25. Long-term effects of leucine supplementation on body composition.

Artikeln finns här:

http://journals.lww.com/co-clinicalnutrition/Abstract/publishahead/Long_term_effects_of_leucine_supplementation_on.99 901.aspx

För såna som mig;

SYFTET MED REVIEW: Leucin inte bara fungera som ett substrat för proteinsyntesen men är också erkänd som en stark signal näringsämne som reglerar protein metabolism. Därför har leucin tillskott föreslagits att utveckla muskelmassa eller förhindra protein förlust i flera förhållanden som kännetecknas av muskelprotein avmagring. I denna översyn, rapporterade vi de senaste resultaten redovisas effekten av diet leucin eller leucin-rika aminosyra blandning och proteiner på hela kroppssammansättning.

SENASTE RESULTAT: Trots färska studier bekräftar att allt plasma leucine koncentration allmänhet inducerar en ökning av muskel proteinsyntesen, långsiktiga kosten leucine tillskott har varit dåligt undersökt. Kronisk gratis leucin tillskott ensamt inte förbättra lean body eller muskelmassa under motstånd utbildning eller äldre, medan det kunde begränsa viktminskning orsakas av undernäring. Motsägelsefulla uppgifter rapporterades också om effekten av leucin supplementation för viktkontroll hos överviktiga patienter. Leucin-rika aminosyror blandning eller proteiner som verkade mer effektiv än leucin mindre för att förbättra muskelmassa och prestanda, vilket tyder på att effekten av leucin beror dock på förekomsten av andra aminosyror.

SAMMANFATTNING: Hittills finns det inga belägg för att kronisk leucin tillskott är effektivt för att främja muskelmassa eller förebygga protein förlust under katabola stater. Ytterligare studier krävs för att bestämma hur länge och näringsmässiga förutsättningarna för långsiktig leucin tillskott samt att fastställa huruvida sådan näring insatser kan bidra till att förebygga eller behandla muskel förlust i olika patologiska eller fysiologiska tillstånd

King Grub
2010-01-30, 12:48
Vilken validitet har den här studien då man kan finna hundratals studier som är av motsatt åsikt.

Det här är ingen studie...

Det är en review som går igenom dom studier som finns.

Anders The Peak
2010-01-30, 12:52
Det här är ingen studie...

Det är en review som går igenom dom studier som finns.

Aj då det la jag inte märke. Jag tror att jag ändå ska ta mig tid att läsa genom den där Reviewartikeln ordentligt.

jikajd
2010-02-05, 08:11
Aj då det la jag inte märke. Jag tror att jag ändå ska ta mig tid att läsa genom den där Reviewartikeln ordentligt.

Kom du fram till något?

Anders The Peak
2010-02-05, 11:54
Kom du fram till något?

Har inte haft tid att läsa genom review artikeln än. Återkommer när jag har tittat närmare på den.