handdator

Visa fullständig version : Ägg diet någon?


Brown
2010-01-30, 11:06
Hej hej!

Jag undrar om någon här har kört en sk ägg diet? dvs att bara leva på ägg?
Det sägs att skådespelaren Adrien Brody inför sin roll i filmen pianisten levde på denna diet..
Ägg är ju väldigt nyttigt!
Så som sagt, vad säger ni om ägg dieten?

WHITEFOLKS
2010-01-30, 11:08
Om du äter bara ett livsmedel så blir det i princip alltid brist på något till slut.

Varför skulle det vara så mycket bättre att äta bara ägg än att äta "varierat"?

King Grub
2010-01-30, 11:08
Att ett livsmedel är nyttigt innebär inte att en diet baserat på enbart det livsmedlet är nyttig.

Det sägs att skådespelaren Adrien Brody inför sin roll i filmen pianisten levde på denna diet..?

Tyckte du han såg frisk och välmående ut i den filmen?

Brown
2010-01-30, 11:17
Så sant, men jag menade inte att det skulle vara nyttigt att enbart leva på ett livsmedel. Jag undrade bara om någon har erfarenhet av denna diet? och isåfall vad de tycker om den..
Sen är det så många åsikter om man ska äta gulan eller inte.. vad säger ni?

Eddie Vedder
2010-01-30, 11:19
Sen är det så många åsikter om man ska äta gulan eller inte.. vad säger ni?

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Onigiri
2010-01-30, 11:20
Jag kommer göra ett äggdiet test i mars för att se hur kroppen svarar, hur träningen funkar osv. 20 XL ägg /dag + vit/min-tilskott + fiskolja.

mikaelj
2010-01-30, 11:28
Jag kommer göra ett äggdiet test i mars för att se hur kroppen svarar, hur träningen funkar osv. 20 XL ägg /dag + vit/min-tilskott + fiskolja.

Hur länge tänkte du göra det?

Jag gjorde så i fem dagar, men märkte ingen skillnad. Inte så konstigt, 20 XL-ägg ger 2000 kcal så underskottet är inte särskilt lågt. Kanske borde prova igen, om inte annat för att det är smidigt.

Brown
2010-01-30, 11:38
Låter intressant! Kommer du lägga upp här hur det går för dig?

Onigiri
2010-01-30, 12:00
Tänkte göra så månaden ut. 4 veckor/30 dagar alltså. Men märker jag att det är jobbigt och allt går baklänges ger jag mig efter 1 vecka.

Brown: Nja nej, kan väl flika in lite här och där med en kommentar om hur det går när ägg kommer på tal

mikaelj
2010-01-30, 12:54
Eftersom du redan är van tror jag inte att det blir jobbigt. Eventuellt kan det (lustigt nog) vara svårt att bli mätt om du gör omelett/äggröra på allt. Mitt förslag är hälften kokta, hälften som äggröra/omelett.

tsp
2010-01-30, 13:09
Fan vad nice att käka 20 ägg om dagen ändå. Tror i alla fall att jag skulle hålla mig riktigt mätt på det!

Psyla
2010-01-30, 14:58
Hade absolut fungerat för mig, eventuellt plocka bort ägg och lägga till lite potatis, el någon annan kolhydratkälla..

Blev sugen på att prova detta.

way
2010-01-30, 15:10
Eftersom du redan är van tror jag inte att det blir jobbigt. Eventuellt kan det (lustigt nog) vara svårt att bli mätt om du gör omelett/äggröra på allt. Mitt förslag är hälften kokta, hälften som äggröra/omelett.

Känns som man blir MYCKET mättare på ett kokt ägg än om man gör röra av det.

Sniggel
2010-01-30, 15:35
Intressant Onigiri. Har själv också tidigare funderat på att basera en diet på ägg. Givetvis inte enbart men majoriteten av kalorierna från ägg. Broccoli hade jag helt klart haft med, samt fiskolja och någon fet sås i nätta mängder, eventuellt kolhydrater i form av potatis, morötter, palsternacka och dylikt (kan vara ugnsbakad t ex :)). EAA som kosttillskott före och efter träning.
Om det blir för mycket kalorier och "för lite protein" hade jag lagt till vassle eller mer EAA vid andra tidpunkter än träning och skurit ner på mängden ägg.

way
2010-01-30, 16:15
Intressant Onigiri. Har själv också tidigare funderat på att basera en diet på ägg. Givetvis inte enbart men majoriteten av kalorierna från ägg. Broccoli hade jag helt klart haft med, samt fiskolja och någon fet sås i nätta mängder, eventuellt kolhydrater i form av potatis, morötter, palsternacka och dylikt (kan vara ugnsbakad t ex :)). EAA som kosttillskott före och efter träning.
Om det blir för mycket kalorier och "för lite protein" hade jag lagt till vassle eller mer EAA vid andra tidpunkter än träning och skurit ner på mängden ägg.

Vad är då skillnad på en sådan diet om man byter ägget till någon annan form av kött?

mikaelj
2010-01-30, 16:23
Om det blir för mycket kalorier och "för lite protein" hade jag lagt till vassle eller mer EAA vid andra tidpunkter än träning och skurit ner på mängden ägg.

20 XL-ägg väger 1,4 kg, eller 180g protein och 2000 kcal. Det borde väl räcka?

Vad är då skillnad på en sådan diet om man byter ägget till någon annan form av kött?

Ägg är mer näringsrikt än kött.

Sniggel
2010-01-30, 16:57
Vad är då skillnad på en sådan diet om man byter ägget till någon annan form av kött?

Mja inte så himla stor egentligen. Det blir förmodligen mindre fett vid fokus på kött och proteinintaget blir lättare att få högt.

Fördelar med just ägg jämfört med någon köttkälla skulle jag vilja säga är:
* toknyttigt livsmedel
* billigt
* eventuellt mer moraliskt försvarbart (kan diskuteras)
* eventuellt mer miljövänligt
* funkar för lakto-ovo-vegetarianer
* lättare att tillaga (upp till diskussion förstås)
* antagligen något bättre proteinkvalitet än kött. (struntsak egentligen)

Sen är det ju förstås inget som hindrar en från att kombinera flera proteinkällor. Men jag ser väl just fördelen med priset om man har en budget man inte vill spräcka.

Sniggel
2010-01-30, 16:58
20 XL-ägg väger 1,4 kg, eller 180g protein och 2000 kcal. Det borde väl räcka?



Ägg är mer näringsrikt än kött.

Men om man vill ligga på lägre än 2000 kcal, och även vill äta annat än ägg? Och samtidigt inte hamna under 180g, eller t om ligga högre på proteinintaget?

Eddie Vedder
2010-01-30, 17:03
Fördelar med just ägg jämfört med någon köttkälla skulle jag vilja säga är:
* toknyttigt livsmedel
* billigt
* eventuellt mer moraliskt försvarbart (kan diskuteras)
* eventuellt mer miljövänligt
* funkar för lakto-ovo-vegetarianer
* lättare att tillaga (upp till diskussion förstås)
* antagligen något bättre proteinkvalitet än kött. (struntsak egentligen)

+1 på allt.

Jag kan på rak arm komma på järn som den mikronutrient där rött kött vinner. I alla fall från allt rött kött utom möjligtvis fläsk. Ägg har ju rätt mycket järn/100 gram men det är inget hemjärn och ägg innehåller i sig substanser som hämmar upptaget av icke-hemjärn.

Och i motsats till det har ju köttet egenskapen att förbättra upptaget (köttfaktorn), precis som C-vitamin.

En annan fördel med kött kan ju dessutom vara dess mer självklara roll i vardagsmåltiden. Jag tänker på "normer" och matkultur nu. Är man t.ex. en familj kanske kött och potatis funkar bättre till middag än ägg och potatis.;)