handdator

Visa fullständig version : Help me coffe people


Aimar
2010-01-29, 23:38
Började dricka kaffe för 2-3 år sedan, mest för att hålla mig pigg på föreläsningarna och som en social grej då 95% av alla studenter dricker det där jag studerar. På senare tid så har jag börjar uppskatta kaffe, de ska vara svart med en godbit bredvid, då är de kardemumma. Men jag är ändå ingen kaffekännare(skulle gärna vilja vara det), köpte en bryggare för ett år sedan och de första kaffesorten jag köpte var gevalia, bytte efter det till Arvid Nordqvist classic. Men nu vill jag breda mina kaffe kunskaper ytterliggare, är inne på att köpa Zoegas, de verkar vara inne, alla verkar köpa det. Men de finns så många sorter, finns de någon Zoegas expert härinne? Läste dock på baksidan på en av Zoega sorterna och där stod det att de bör vara slut 10 dagar efter öppnad förpackning och de kommer inte hända kan jag säga. Dricker mest kaffe på helger då jag kan ta de lugnt och njuta av den :)

Men nu vill jag inte att bara Zoegas älskare svarar på min fråga även ni andra som dricker kaffe regelbundet och har favoriter som ni vill rekommendera får mer än gärna lämna avtryck härinne. Ni får gärna säga vad de är som gör att ni gillar just de kaffet.

Kom dock ihåg att jag har bryggare så jag vill ha förslag på kaffesorter som man kan brygga. Man kanske kan det med alla vad vet jag, ni hör ju hur dålig kaffekännare jag är.

shadowfire
2010-01-29, 23:40
Asså kaffe har gått från att ha varit en folkdryck till att bli någon slags brat-wanna-be-grej, där man ska skryta om sina 20 tkr-maskiner o sina privatimporterade kaffebönor o yadayada.

Själv lever jag med selecta på jobbet, smakar fan men ändå dricker man skiten.
När jag väl kommer hem så är det Arvid Nordqvists Classic Svea som gäller. Vanligt, enkelt, hemmabryggt kaffe, men satan så gott.

hahavaffan
2010-01-29, 23:46
Mollbergs Blandning tycker jag bäst om av Zoegas sorter.

Aimar
2010-01-29, 23:51
Nä, nån brat-wannabe är jag verkligen inte. Visste inte ens att de drack kaffe, trodde att de hade fullt upp med att vaska som jag läste om i nån tråd. Who knows, de kanske vaskar kaffe också :)

Min bryggare kostade hela 400kr, så de är inge flashig bryggare med 50 olika inställningar.

kjell33
2010-01-29, 23:54
Har du vägarna förbi stockholm tycker jag att sibyllans kaffehandel på sibyllegatan 35 är väl värt ett besök. Innan du dör bör du testa blue mountain, världens godaste kaffe.

Aimar
2010-01-30, 00:01
Googlade upp blue mountain och de är tydligen en av världens dyraste kaffesorter. Inväntar nog med den till jag har studerat klart och skaffat jobba, men jag skriver ner på min do lista innan jag dör.

Var köper man blue mountain?

Jpn
2010-01-30, 00:08
Jag brukar köra med Zoegas skånerost, tycker det är ett helt ok kaffe.

O_Wao
2010-01-30, 00:09
Förvara kaffet i kylen, alt halva paketet i frysen, så förlorar det inte sin arom lika fort.

mattilainen
2010-01-30, 00:10
"Jag började ju dricka för att alla gjorde det"

"Ja, nu vill jag ju dricka denna sorten för alla andra verkar ju göra det"

vad jobbigt det måste vara att vara du..

shadowfire
2010-01-30, 00:10
Nä, nån brat-wannabe är jag verkligen inte. Visste inte ens att de drack kaffe, trodde att de hade fullt upp med att vaska som jag läste om i nån tråd. Who knows, de kanske vaskar kaffe också :)

Min bryggare kostade hela 400kr, så de är inge flashig bryggare med 50 olika inställningar.

då är du på det torra.
var hem till en polar förra veckan som var sjukt missnöjd med sin maskin som kostade 15000 kr... han skulle köpa en ny för 22000 kr.
Själv är jag rätt nöjd med min bryggare för 400 kr + classic svea. :)

Aimar
2010-01-30, 00:24
"Jag började ju dricka för att alla gjorde det"

"Ja, nu vill jag ju dricka denna sorten för alla andra verkar ju göra det"

vad jobbigt det måste vara att vara du..

Nja exakt så är de väl inte. Började dricka som jag sa tidigare för att hålla koncentrationen uppe på föreläsningarna som var mellan 13-17.

Angående dricka kaffesorter som alla dricker är mer att jag tänkte ifall många dricker en viss kaffesort så bör den smaka bra. De är som att säga bara för att man frågar ifall folk föredrar bänkpress före hantelpress så vill man köra bänkpress bara för att alla gör det och inte för att de är en bra övning. Kanske dålig liknelse men tänkte att de här är en träningsforum och du kanske förstår bättre då :)

hahavaffan
2010-01-30, 00:26
"Jag började ju dricka för att alla gjorde det"

"Ja, nu vill jag ju dricka denna sorten för alla andra verkar ju göra det"

vad jobbigt det måste vara att vara du.."Mest för att hålla mig pigg" och att dricka sorter som andra gillar är väl smart? Tycker många att något är bra, så finns chansen att man själv även gillar det. Han är ju snarare smart som dricker vad många anser är gott kaffe, ist för att på måfå köpa random kaffesort som kanske smakar rövhål.

rapzidi
2010-01-30, 00:27
"Jag började ju dricka för att alla gjorde det"

"Ja, nu vill jag ju dricka denna sorten för alla andra verkar ju göra det"

vad jobbigt det måste vara att vara du..

Har du gått och blivit bitter? :D

Själv kör jag med presso och lär väl göra det ett tag. Dricker bara kaffe på helgerna när jag är hemma, annars automatkaffe på jobbet.
Verkar ju vara ett aningen mer begränsat utbud för presso iaf, kan ju vara skönt.

Men ja, börjar bli lite tröttsamt med alla satans kaffemaskiner som kräver kapslar med kaffe, skruvande och vridande på reglage osv.

Nordenator
2010-01-30, 00:27
http://www.classickaffe.se/files/billeder/sortiment/prodpics/lacumplida_pase.png

Mitt favvokaffe. Har inte någon mäktig anläggning att tala om. Jag köper italienskrostade bönor för mokabryggaren (brikka) och forza, mollbergs eller nicaragua för brygg. Doserar 7-8g/kopp ungefär.

Scratch89
2010-01-30, 00:50
Om vi pratar om vanligt bryggkaffe så finns det nog ingenting som slår de olika från Arvid Nordquist. Zoegas är jääävligt överskattat. Visst, det är godare än Gevalia, Lövbergs Lila och annat blask, men jag skulle kunna ta ett blindtest Arvid vs Zoegas vilken dag som helst.

Vilket märke du nu ska ha beror helt på vad du har för preferenser. Gillar du starkt, svart kaffe kan de olika mörk- och skånerostningarna vara något för dig. Själv gillar jag när kaffet är sött och fruktigt, så jag brukar välja något mellanrost med mycket sötma och arom.

shadowfire
2010-01-30, 00:54
Mitt favvokaffe. Har inte någon mäktig anläggning att tala om. Jag köper italienskrostade bönor för mokabryggaren (brikka) och forza, mollbergs eller nicaragua för brygg. Doserar 7-8g/kopp ungefär.

lol, hypead snubbe ändå som vet mängden gram per kopp ;D

Scratch89
2010-01-30, 00:56
lol, hypead snubbe ändå som vet mängden gram per kopp ;D

Köper man kaffebönor per kg så är det väl inte så konstigt att bry sig om hur mycket man maler per kopp? Notera att det inte är bryggpulver, utan bönor.

shadowfire
2010-01-30, 00:58
Köper man kaffebönor per kg så är det väl inte så konstigt att bry sig om hur mycket man maler per kopp? Notera att det inte är bryggpulver, utan bönor.

hmm jag tolkade inlägget som att han köpte classic nicaragua bryggkaffe på paket.

Nordenator
2010-01-30, 00:59
hmm jag tolkade inlägget som att han köpte classic nicaragua bryggkaffe på paket.

http://img71.imageshack.us/img71/442/ipitythefoolcn5.jpg

Scratch89
2010-01-30, 00:59
Nu är jag förvirrad Jens. Enlighten me!

shadowfire
2010-01-30, 01:00
I pity the fool!

wtf sluta posta bilder på bryggpaketen man kan köpa på willys då :D

shadowfire
2010-01-30, 01:01
asså, snubben köper brikkabönör, resten köper han på willys för brygg. WORD!!1

Nordenator
2010-01-30, 01:04
Ofyrkantigheten talar om innehållets karaktär ;) Det finns påsar med bönor och paket med färdigmalt av alla selection och Zoegas sorter. Jag har en kvarn så jag kör på bönor.

Baan
2010-01-30, 01:05
Jag tycker du ska köra igenom hela sortimentet på din lokala ICA eller kanske Willys (om du råkar bo i ett arbetarkvarter). Löfbergs Lila behöver du dock inte testa. Det smakar varmt gruvarbetarsvett.

När det gäller just Zoega är nog Skånerosten en favorit. I övrigt fungerar dom flesta och generellt: variation förnöjer. Testa alla, skriv ner vilka som är bra, och variera mellan dom :)

Baan
2010-01-30, 01:06
Ofyrkantigheten talar om innehållets karaktär ;) Det finns påsar med bönor och paket med färdigmalt av alla selection och Zoegas sorter. Jag har en kvarn så jag kör på bönor.

En manuell hoppas jag? Något annat går inte för sig.

Nordenator
2010-01-30, 01:08
En manuell hoppas jag? Något annat går inte för sig.

Både och faktiskt. Det bästa av båda världarna. Det är ganska drygt att göra 8+ koppar med den manuella upptäckte jag under sommaren vi drack kopiösa mängder kaffe. Man blir trött i armen.

Iceman84
2010-01-30, 01:21
Mollbergs Blandning tycker jag bäst om av Zoegas sorter.

absolut favorit :bow:

Trapper Buzz
2010-01-30, 02:24
Jag är ofta ensam kaffedrickare hemma, går åt hemskt sakta ibland.
Sätt kaffet i en plastburk gärna kvar inuti originalförpackningen antingen i svalt skafferi eller i sval/kyl.

Eddie Vedder
2010-01-30, 09:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94544&highlight=kaffe
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86136&highlight=kaffe

Malmberg
2010-01-30, 10:58
Jag brukar köra med Zoegas skånerost, tycker det är ett helt ok kaffe.

+1 Skånerost är gott

Aimar
2010-01-30, 11:51
Om vi pratar om vanligt bryggkaffe så finns det nog ingenting som slår de olika från Arvid Nordquist. Zoegas är jääävligt överskattat. Visst, det är godare än Gevalia, Lövbergs Lila och annat blask, men jag skulle kunna ta ett blindtest Arvid vs Zoegas vilken dag som helst.

Vilket märke du nu ska ha beror helt på vad du har för preferenser. Gillar du starkt, svart kaffe kan de olika mörk- och skånerostningarna vara något för dig. Själv gillar jag när kaffet är sött och fruktigt, så jag brukar välja något mellanrost med mycket sötma och arom.

Bra info scratch, de ska jag tänka på nästa gång jag inhandlar kaffe. Tyckte att Arvid nordquist classic var smakrikare och godare än Gevalia.

n1tro
2010-01-30, 11:55
är det bra att dricka kaffe?
läst om lite antioxidativa effekter, men i och med att det höjer pulsen och så (antar jag att det gör eller.. ?) så kanske det på sikt leder till fler slag


mvh

C.E.J.
2010-01-30, 11:59
är det bra att dricka kaffe?
läst om lite antioxidativa effekter, men i och med att det höjer pulsen och så (antar jag att det gör eller.. ?) så kanske det på sikt leder till fler slag


mvh

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_coffee

jakke
2010-01-30, 12:39
Själv lever jag med selecta på jobbet, smakar fan men ändå dricker man skiten.
När jag väl kommer hem så är det Arvid Nordqvists Classic Svea som gäller. Vanligt, enkelt, hemmabryggt kaffe, men satan så gott.

Haha. Vi bytte från ett annat märke till selecta på jobbet nyligen och alla på avdelningen är missnöjd.

Sedan jag började jobba har mitt intresse för kaffe försvunnit har försvunnit, dricker bara några koppar hemma på helgen, aldrig kaffe hemma på vardagar. Kanske borde köpa en kvarn för att kunna njuta av lördagsmorgonkoppen maximalt.

Scratch89
2010-01-30, 12:41
Bra info scratch, de ska jag tänka på nästa gång jag inhandlar kaffe. Tyckte att Arvid nordquist classic var smakrikare och godare än Gevalia.

Med tanke på den relativt lilla prisskillnaden är det konstigt att inte fler dricker Arvid. Möjligen är det väl för att Coop, Willys och liknande brukar ha typ 4 för 100 på Gevalia och Lövbergs Lila.

bear.flowertwig
2010-01-30, 13:22
Jag vill ha mer tröck i kaffet, förslag? Kör Moccamaster och testat mig igenom de flesta sorter. Dock inte Skånerost av politiska skäl.

Arvid har väl ett par ekologiska sorter som är bra mkt dyrare än övriga, har ni provat och vad tycker ni isf?

Maku
2010-01-30, 14:09
Bodde i Malmö under ett halvt års tid och försökte klura ut vilket det godaste kaffet var. Skäms lite grann när jag erkänner att det jag tyckte allra bäst om var ICAs mellanrost... Å andra sidan har baristafenomenet inte riktigt slagit igenom här i Finland ännu. Min största wtf-moment var när jag besökte ett café i Malmö, beställde en kopp kaffe och fick till svar att det tyvärr inte ingår i sortimentet! Det närmaste man kunde komma var en Café Americano, som då tydligen är en espresso utspädd med vatten. Skulle jag här hemma ta med en polare till ett café och beställa en latte skulle han reagera ungefär på samma sätt som om jag skulle bekänna att jag tycker om att gå i kvinnokläder..

Moccamaster har jag hemma, men det absolut godaste kaffet jag någonsin druckit kom ur en Selecta-automat i Bauhaus personalrum. Jag kanske är defekt på något vis...

Humbucker
2010-01-30, 14:40
Jag brukar växla mellan Zoegas "lätt mörkrost"/"kraftig mellanrost"-varianter, och så min favorit Arvid Nordquist Mellanrost. Har testat en hel del sorter men dessa är bäst enligt mig.

Verbatim
2010-01-30, 14:59
Får jag rekommendera (Coop) Extra's egna kaffe? Antagligen det godaste jag druckit.





Hoppas någon köper det

Scratch89
2010-01-30, 16:46
LOL! Maaherra fick en släng av snålhet en gång och köpte just Coop Extras egna kaffe. Det var så vidrigt att han fick dödsångest.

Nordenator
2010-01-30, 17:47
ICAs ekologiska mörkrost var däremot rätt mysig tyckte jag. Bara gått igenom ett paket sådant dock.

Torwald
2010-01-30, 17:57
Coopkaffet och Lidlkaffet är verkligen avskyvärt sämst båda två. Av någon anledning tycker jag verkligen inte om Arvid Norquist heller. Jag drack mycket Zoega Forza ett tag, nu blir det nästan bara Mollbergs.

Olegh
2010-01-30, 18:14
LOL! Maaherra fick en släng av snålhet en gång och köpte just Coop Extras egna kaffe. Det var så vidrigt att han fick dödsångest.

Jag vill minnas att det tom. luktar apa.

Har nog ingen direkt favorit själv, det mesta går ner. Ja, jag skulle nog rent av kunna dricka Coops egna kaffe igen om nöden kräver det. Men bara om jag blir bjuden, själv är jag inte riktigt så snål :)

Pepparkakssmurfen
2010-01-30, 18:24
Har testat många olika sorters kaffe och dricker just nu Arvid Nordqvist Svea,riktigt god. Har nog hittat kaffet jag kommer att dricka ett bra tag framöver.

Verbatim
2010-01-30, 19:05
LOL! Maaherra fick en släng av snålhet en gång och köpte just Coop Extras egna kaffe. Det var så vidrigt att han fick dödsångest.

Verkligen helt odrickbart, Coop Extras är nog det kaffe enda jag faktiskt slängt.