handdator

Visa fullständig version : Ta bort små leverfläckar?


CVN
2010-01-29, 19:32
Hallå! undrar om det är möjligt att ta bort små leverfläckar ifrån kroppen utan att det lämnar ett fult ärr? Har nämligen några pyttesmå på magen som är lite irriterande, men skulle samtidigt inte vilja få ett fult ärr efter. Finns det någon laserstrålning eller liknande som tar bort leverfläckar utan att lämna kvar ett ärr?

Mvh

capture
2010-01-29, 19:59
jupp finns laser men frågan är om de vill använda det på dig. Skulle tippa på att du kommer få frysa bort dem.

spann
2010-01-29, 20:00
kan man göra nått åt gamla ärr? har ett rätt stort på ryggen, inget jag ser så tänker inte på de men e rätt fult :/

capture
2010-01-29, 20:13
det har jag funderat också på. Har ett riktigt fult ett efter ett födelsemärke. Ett svar som jag vet om är att man kunde skära bort ärret och hoppas på att det nya blir bättre

rQx
2010-01-29, 20:51
Irriterar dom så borde du söka upp en läkare som ser på dem. Jag har själv väldigt många, mina som verkar farliga har dom tagit bort med stans, blir en cirkel lite mindre än 1cm i diameter. Syns inte mycket, men man ser det.

CVN
2010-01-29, 20:55
Irriterar dom så borde du söka upp en läkare som ser på dem. Jag har själv väldigt många, mina som verkar farliga har dom tagit bort med stans, blir en cirkel lite mindre än 1cm i diameter. Syns inte mycket, men man ser det.

vad menar du med "stans", gjorde det ont xD?

von huff
2010-01-29, 21:20
tatuera över :)

CVN
2010-01-29, 21:43
tatuera över :)

Jag kommer inte att tatuera mig över magmusklerna xD

The_RobRoy
2010-01-29, 21:49
Nån som kan visa bild på före och efter? Eller åtminstone hur ärret ser ut efter?

rQx
2010-01-29, 22:36
vad menar du med "stans", gjorde det ont xD?

Dom sätter bedövning i leverfläcken, så kryllar den ihop sig. Över med en rund sak som sedan skär en cirkel och din leverfläck är borta. Ungefär enkelt förklarat, jag hann inte se då jag bara hann känna bedövningen sen var dom klara. Tar 10sekunder ungefär. Det blir som ett sår så man behöver inte sy, utan det självläker.

rQx
2010-01-29, 22:43
http://img638.imageshack.us/i/img0806b.jpg/

hahavaffan
2010-01-29, 22:57
Dom sätter bedövning i leverfläcken, så kryllar den ihop sig. Över med en rund sak som sedan skär en cirkel och din leverfläck är borta. Ungefär enkelt förklarat, jag hann inte se då jag bara hann känna bedövningen sen var dom klara. Tar 10sekunder ungefär. Det blir som ett sår så man behöver inte sy, utan det självläker.Fett! Det kanske man skulle testa, har ju ett smärre hav av leverfläckar utspritt på kroppen.

rQx
2010-01-29, 23:11
Fett! Det kanske man skulle testa, har ju ett smärre hav av leverfläckar utspritt på kroppen.

Ja jag med, men, det tar ett tag innan det blir ganska neutralt med huden... Mitt fastnade i bandaget också så fick lite mer ärr än jag skulle. Dock vet jag inte om man kan stansa överallt.

CVN
2010-01-30, 00:06
Ja jag med, men, det tar ett tag innan det blir ganska neutralt med huden... Mitt fastnade i bandaget också så fick lite mer ärr än jag skulle. Dock vet jag inte om man kan stansa överallt.

Tackar för svar, dock verkar inte bilden du postat funka. Men tror du det även funkar på riktigt små leverfläckar? typ som är 02 cm i diameter?

Musselmos
2010-01-30, 01:26
Man kan bränna bort eländet också, om det inte är något som behöver undersökas efteråt. Lite bedövning först, sen skrapar läkaren med någon brännpillimoj en stund tills det bara är lite sot kvar där leverfläcken satt. Inga stygn eller ens plåster över eftersom det är igenbränt och färdigt. Det ser ut som en dåligt klämd finne någon vecka, men läker det som det ska så ska det inte synas något alls sen.

Bullen!
2010-01-30, 13:38
photoshop. om de nu är i fokus och förstör en eventuell photoshoot. annars så tycker jag du ska leva med dom då du är en människa. det är bara brudarna på mooreomslaget som är 100% födelsemärkesfria och har en hudton som ingen nationalitet på jorden kan frambringa.

rQx
2010-01-31, 16:28
Tackar för svar, dock verkar inte bilden du postat funka. Men tror du det även funkar på riktigt små leverfläckar? typ som är 02 cm i diameter?

antar det, men bränna är kanske bäst då? Varför ska du ta bort, lev dom? Även solen har fläckar du vet ;)

Vilvarin
2010-01-31, 17:35
Man kan bränna bort eländet också, om det inte är något som behöver undersökas efteråt. Lite bedövning först, sen skrapar läkaren med någon brännpillimoj en stund tills det bara är lite sot kvar där leverfläcken satt. Inga stygn eller ens plåster över eftersom det är igenbränt och färdigt. Det ser ut som en dåligt klämd finne någon vecka, men läker det som det ska så ska det inte synas något alls sen.

Jag har nyligen tagit bort 5 fläckar med koldioxidlaser. Man får lite tandläkarbedövning sen kör dom med lasern i några sekunder och sen finns bara lite sot kvar. Blöder inte och gör inte ont. Vet ännu inte hur ärren kommer att bli, men just nu, två veckor efter, är det ca 0,5 cm stora rosa ärr.

Brofessorn
2021-05-03, 12:47
Någon annan som tagit bort leverfläckar, 10 år senare? Har en i ansiktet som jag vill tycka har växt och blivit mer utstående med tiden, men senast ville inte VC ta en titt trots att jag nämnde det. Hört att det är bra att kolla upp så tidigt som möjligt, så har nu bokat kontroll på en privatklinik. Verkar som att de bränner bort den med laser och att det oftast räcker med en behandling.

Kaalle
2021-05-03, 12:50
Någon annan som tagit bort leverfläckar, 10 år senare? Har en i ansiktet som jag vill tycka har växt och blivit mer utstående med tiden, men senast ville inte VC ta en titt trots att jag nämnde det. Hört att det är bra att kolla upp så tidigt som möjligt, så har nu bokat kontroll på en privatklinik. Verkar som att de bränner bort den med laser och att det oftast räcker med en behandling.

Tog bort två i ansiktet för två år sedan med laser, dom har inte växt ut igen. En behandling tog det, gjorde lite ont, sket i biopsi eller vad det heter. Hade haft dessa så länge jag kan minnas.

Bob90
2021-05-03, 13:11
Tog bort en för typ.. 10 år sen eller nåt, tror läkaren (var en vanlig husläkare/allmänläkare som gjorde "ingreppet", bonus då det kostade som ett vanligt läkarbesök :D) typ bara skrapade bort den med en skalpell eller nåt. Tog typ mindre än en minut men blödde relativt "mycket och länge" efter.

Har inte växt tillbaka något men man ser absolut att det varit något där förut. Dock "snyggare" och framförallt mer "praktiskt" än innan "ingreppet". Hade också haft just den leverfläcken så länge jag kan minnas.

trädgårdsmöbel
2021-05-03, 14:59
Leverfläckar vet jag inte om det är, men jag får ofta små utväxter av hud, lite mörkare i tonen än övriga huden. Förut klippte jag bort dem (liten sax) men det lämnade ärr, nu brukar jag "strypa" dem med sytråd som jag knyter runt hårt, på med plåster och 2 dagar senare har de trillat av. Blir med ärr, men mindre.

stridis
2021-05-03, 15:05
Leverfläckar vet jag inte om det är, men jag får ofta små utväxter av hud, lite mörkare i tonen än övriga huden. Förut klippte jag bort dem (liten sax) men det lämnade ärr, nu brukar jag "strypa" dem med sytråd som jag knyter runt hårt, på med plåster och 2 dagar senare har de trillat av. Blir med ärr, men mindre.

Jag har också sådana små fanskap i armhålorna.*grr*

trädgårdsmöbel
2021-05-03, 17:11
Jag har också sådana små fanskap i armhålorna.*grr*

Lite under armhålorna för mig, men har också fått på halsen. Där vågade jag inte klippa, oavsett om jag inte brydde mig om ärr, så sytrådsstrypning :)

Ladugårdsdörr
2021-05-03, 22:31
Leverfläckar vet jag inte om det är, men jag får ofta små utväxter av hud, lite mörkare i tonen än övriga huden. Förut klippte jag bort dem (liten sax) men det lämnade ärr, nu brukar jag "strypa" dem med sytråd som jag knyter runt hårt, på med plåster och 2 dagar senare har de trillat av. Blir med ärr, men mindre.

Du har hemorrojder över hela kroppen:

Gummibandsligering

Med hjälp av en speciell apparat dras ett gummiband runt hemorrojden. Eftersom hemorrojderna inte längre får någon blodtillförsel skrumpnar de och lossnar efter en till två veckor

King Grub
2021-05-03, 22:34
Jag tog bort en rackare på ryggen för ett par år sedan som hade börjat växa oroväckande. Analysen visade sedan att den var godartad, men skönt att bli av med den. Läkaren gröpte ur den rejält med skalpell och jag fick sy några stygn. Fick inte träna på två veckor, men det kunde de ju tro. Två timmar snarare.

skyffelmördarn
2021-05-03, 22:38
Leverfläckar vet jag inte om det är, men jag får ofta små utväxter av hud, lite mörkare i tonen än övriga huden. Förut klippte jag bort dem (liten sax) men det lämnade ärr, nu brukar jag "strypa" dem med sytråd som jag knyter runt hårt, på med plåster och 2 dagar senare har de trillat av. Blir med ärr, men mindre.

Hur länge har du runt tråden?

Jag har hört att man inte ska ta bort hudflikar själv för att det kan vara bra att kolla upp så det inte är något annat.

RökteUppMinKatt
2021-05-03, 23:23
Har bränt bort flera själv i mina yngre dar med tändare och kniv. Är väl inte att rekommendera dock. Gör inte så längre hehe.

trädgårdsmöbel
2021-05-04, 13:11
Hur länge har du runt tråden?

Jag har hört att man inte ska ta bort hudflikar själv för att det kan vara bra att kolla upp så det inte är något annat.

2 dygn. Lokala vårdcentralen är: " Då bokar vi in en tid 14 november 07:30 om tre år"

Dåren
2021-05-04, 19:56
Jag tog bort en rackare på ryggen för ett par år sedan som hade börjat växa oroväckande. Analysen visade sedan att den var godartadt, men skönt att bli av med den. Läkaren gröpte ur den rejält med skalpell och jag fick sy några stygn. Fick inte träna på två veckor, men det kunde de ju tro. Två timmar snarare.

Minns att du postade här på Kolo när du nyss hade genomgått ingreppet. Och att läkaren sagt till dig att det var som att skära i rostbiff. :D

Brofessorn
2021-06-10, 11:04
Var iväg igår och tyckte det hela gick riktigt smidigt. Hade egentligen bara bokat tid för att de skulle ta en initial titt på leverfläckarna, men den i ansiktet jag stört mig på var inte oroväckande enligt dem och jag blev erbjuden att få den borttagen direkt. Lasermaskinen var trasig, men de skrapade bort den med skalpell vilket enligt läkaren skulle ge likadant resultat. Total tid: 12 minuter. Pris: ~1800 SEK

Dock tyckte de att en platt rackare jag har på ryggen var oroväckande, lite ojämn form och skiftande färg, så bokade tid igen för analys av den. Enligt läkaren skulle den vid borttagning behöva skäras bort, vilket tar lite längre tid och ger fulare ärr.

Ribcage
2021-06-10, 11:10
Har tagit bort ett på ryggen vilket gav ett fult och väl stort ärr. Men jag tror att det beror mycket på läkaren och så.

skyffelmördarn
2021-06-10, 13:48
Var iväg igår och tyckte det hela gick riktigt smidigt. Hade egentligen bara bokat tid för att de skulle ta en initial titt på leverfläckarna, men den i ansiktet jag stört mig på var inte oroväckande enligt dem och jag blev erbjuden att få den borttagen direkt. Lasermaskinen var trasig, men de skrapade bort den med skalpell vilket enligt läkaren skulle ge likadant resultat. Total tid: 12 minuter. Pris: ~1800 SEK

Dock tyckte de att en platt rackare jag har på ryggen var oroväckande, lite ojämn form och skiftande färg, så bokade tid igen för analys av den. Enligt läkaren skulle den vid borttagning behöva skäras bort, vilket tar lite längre tid och ger fulare ärr.

Vad i helvete

Kimball
2021-06-15, 13:22
Var iväg igår och tyckte det hela gick riktigt smidigt. Hade egentligen bara bokat tid för att de skulle ta en initial titt på leverfläckarna, men den i ansiktet jag stört mig på var inte oroväckande enligt dem och jag blev erbjuden att få den borttagen direkt. Lasermaskinen var trasig, men de skrapade bort den med skalpell vilket enligt läkaren skulle ge likadant resultat. Total tid: 12 minuter. Pris: ~1800 SEK

Dock tyckte de att en platt rackare jag har på ryggen var oroväckande, lite ojämn form och skiftande färg, så bokade tid igen för analys av den. Enligt läkaren skulle den vid borttagning behöva skäras bort, vilket tar lite längre tid och ger fulare ärr.

1800? Privat sjukvård?

Brofessorn
2021-06-15, 13:37
1800? Privat sjukvård?

Ja, men helt klart värt det med tanke på att det var mycket smidigare och bättre service än den offentliga sjukvården i Sverige