handdator

Visa fullständig version : Träning i hemmet. Lite råd.


Roxbob
2010-01-29, 19:13
Vet inte riktigt hur jag ska börja så det är lika bra att gå rätt på sak. Jag skulle behöva lite hjälp med att sätta ihop ett träningsschema med minimalt antal redskap. Endast Bänk, skivstång, hantlar och (nyinköpt) motionscykel.

Jag är nybörjare inom träning får jag påstå, 12år sedan jag tränade på allvar sist. Jag är 187ca lång, väger ca 95kg. Äter mycket skräpsaker som chips och godis, även mycket dricka slinker ned i magen. Sitter mycket framför datorn, då detta ingår i mitt jobb, men även på fritiden (kvällstid) då barnen sover.

Så jag tänkte börja träna 3-4 gånger i veckan och detta måste jag då göra hemma då tiden helt enkelt inte räcker till för att åka till ett gym. Så jag har börjat läsa runt på nätet lite här och där om olika träningsprogram men hittar inget som kombinerar dessa redskap endast, och hittade till slut hit till Kolozzeum.

Så, finns det någon kunnig snäll själ därute som har lust att hjälpa mig med ett program som jag kan köra 3-4 gånger i veckan? Jag vill såklart gå ner i vikt, därav varför jag köpte motionscykeln. Jag skulle även vilja forma kroppen på ett fint sätt, men andra ord, få lite slanka muskler på överkroppen istället för den skelettkropp med putmage och hängtuttar som jag för tillfället bär på.

Lite hjälp skulle uppskattas mycket. Tack på förhand.
Anonyma pappan

Hillseeker
2010-01-29, 19:27
Kör helkroppspass t ex måndag, onsdag och fredag.
Du kan prova följande:

Knäböj alternerat med marklyft.
Skivstångsrodd.
Bänkpress.
Militärpress.
Skivstångscurl.
Smal bänkpress.
Crunches.

Variera set och reps med 2-3 veckorsintervaller så att du t ex kör vecka 1-2 2 set 10 reps och vecka 3-4 4 set och 5 reps.

Roxbob
2010-01-29, 19:34
Tack för snabbt svar!

Angående cyklingen. Är det klokast att cyckla 30 minuter samma dag som styrketräningen eller 45 minuter övriga dagar?

Hillseeker
2010-01-29, 19:39
Tack för snabbt svar!