handdator

Visa fullständig version : Hyresnivåer?


Asdf
2010-01-29, 15:32
Hej!
En god vän till mig ska hyra en 1:a på blendas gata i hisings backa för 4200/mån, jag tycker att denna nivå verkar orimligt hög med tanke på bruksvärdesprincipen

Finns det någon sida där man kan jämföra hyresnivåer för olika bostadsområden för att se vad som är en rimlig hyra? Gick in på hyresrättsföreningens websida men blev inte mycket klokare

grondahl
2010-01-29, 15:38
Varför verkar den orimligt hög? Sliten? Ingen fläkt? Inte fullvärdig spis? "Stockholmsdusch"? För läget är ju rätt ointressant för bruksvärdesprincipen.


Hej!
En god vän till mig ska hyra en 1:a på blendas gata i hisings backa för 4200/mån, jag tycker att denna nivå verkar orimligt hög med tanke på bruksvärdesprincipen

Finns det någon sida där man kan jämföra hyresnivåer för olika bostadsområden för att se vad som är en rimlig hyra? Gick in på hyresrättsföreningens websida men blev inte mycket klokare

tsp
2010-01-29, 15:39
Han känner till att blendas gata inte direkt är en gata man vill bo på va?

hultman
2010-01-29, 16:12
Ehm. Jag har två lägenheter. Den ena kostar närmare 10 lax i månaden på 40 kvm, den andra är på 90 kvm och kostar två lax mindre. Båda är i centrum men det är i två olika städer. Vad som är rimligt bestämmer ingen myndighet utan båda parter vid en överenskommelse.

joko
2010-01-29, 16:21
Ehm. Jag har två lägenheter. Den ena kostar närmare 10 lax i månaden på 40 kvm, den andra är på 90 kvm och kostar två lax mindre. Båda är i centrum men det är i två olika städer. Vad som är rimligt bestämmer ingen myndighet utan båda parter vid en överenskommelse.

http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____832.aspx

hultman
2010-01-29, 16:28
http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____832.aspx

Jo, jag är väl medveten om att det regleras. Det är väl en av anledningarna till att jag får betala så mycket för min minsta lägenhet. Tillåt marknadshyror så slipper man de värsta blockethyrorna.

joko
2010-01-29, 16:32
Jo, jag är väl medveten om att det regleras. Det är väl en av anledningarna till att jag får betala så mycket för min minsta lägenhet. Tillåt marknadshyror så slipper man de värsta blockethyrorna.

Ok, din 'ingen myndighet bestämmer' kunde tolkas som om det var så det funkade, inte hur du skulle vilja att det funkade.

hultman
2010-01-29, 16:34
Ok, din 'ingen myndighet bestämmer' kunde tolkas som om det var så det funkade, inte hur du skulle vilja att det funkade.

Menade bara att ingen myndighet avgör vad som är rimligt. Det gör de som är inblandade vid en eventuell överenskommelse.

sascha
2010-01-29, 18:26
Menade bara att ingen myndighet avgör vad som är rimligt. Det gör de som är inblandade vid en eventuell överenskommelse.

Men det stämmer ju inte riktigt. Hyresnämnden kan besluta att hyran varit oskälig och därför ålägga hyresvärden att betala tillbaka överskottet retroaktivt. Med andra ord kan man gå till hyresnämnden för att få hyrans skälighet prövad.

Skäggmiffot
2010-01-29, 19:29
Men det stämmer ju inte riktigt. Hyresnämnden kan besluta att hyran varit oskälig och därför ålägga hyresvärden att betala tillbaka överskottet retroaktivt. Med andra ord kan man gå till hyresnämnden för att få hyrans skälighet prövad.

Stämmer bra. Du kan som hyresgäst få tillbaka överhyran som du betalat ett år tillbaka i tiden. SvD har haft en artikelserie om det nyligen:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/fa-anmaler-overhyra-trots-aterbetalningsgaranti_2020887.svd

hultman
2010-01-29, 20:28
Men det stämmer ju inte riktigt. Hyresnämnden kan besluta att hyran varit oskälig och därför ålägga hyresvärden att betala tillbaka överskottet retroaktivt. Med andra ord kan man gå till hyresnämnden för att få hyrans skälighet prövad.

Har jag påstått något annat? Tycker som sagt att det är lustigt att någon myndighet ska få intervenera i vanliga överenskommelser. Om man inte är tillfreds med sina hyresnivåer så tycker jag att man borde tackat nej från början, inte gnälla i efterhand.

Pepparkakssmurfen
2010-01-29, 20:39
Ehm. Jag har två lägenheter. Den ena kostar närmare 10 lax i månaden på 40 kvm, den andra är på 90 kvm och kostar två lax mindre....

Vaskar du den ena lägenheten?





:)

maaherra
2010-01-29, 20:49
Lät dyrt, med tanke på att:

http://www.boplats.se/HSS/Object/object_details.aspx?objectguid=dd48b0df-3505-4b48-821b-9a8d827ad997

Har för mig att jag sett andra ettor i området för 3000-3500kr. Fast å andra sidan? Vad ingår? Är den möblerad med el, internet och hela kittet är det en rimlig hyra.

Cilia
2010-01-29, 21:03
Har jag påstått något annat? Tycker som sagt att det är lustigt att någon myndighet ska få intervenera i vanliga överenskommelser. Om man inte är tillfreds med sina hyresnivåer så tycker jag att man borde tackat nej från början, inte gnälla i efterhand.
Den finns ju eftersom det anses som ocker och att det är olagligt att utnyttja en annans trångmål. Det gäller även utlåning av pengar.

Sen kan man fortfarande ha en åsikt om att det är en felaktig lag men den finns i dom flesta demokratier.

hultman
2010-01-29, 21:37
Vaskar du den ena lägenheten?





:)

Nä, men jag vaskar i den. HOHOHOHO!!!!

Den finns ju eftersom det anses som ocker och att det är olagligt att utnyttja en annans trångmål. Det gäller även utlåning av pengar.

Sen kan man fortfarande ha en åsikt om att det är en felaktig lag men den finns i dom flesta demokratier.

Ja, jag förstår syftet med den. Tanken kan väl ändå anses som ganska god, men pragmatiskt börjar man rysa av resultatet. Det är totalt omöjligt att få tag på ett förstahandskontrakt utan att betala ett ganska högt arvode till en svartmäklare. Inte konstigt att blocket är överfyllt med lägenhetsannonser...

KniveN
2010-01-29, 22:06
Har jag påstått något annat? Tycker som sagt att det är lustigt att någon myndighet ska få intervenera i vanliga överenskommelser. Om man inte är tillfreds med sina hyresnivåer så tycker jag att man borde tackat nej från början, inte gnälla i efterhand.

Så uppfattade jag iaf att du menade. Men håller med om det andra du skriver, utbud och efterfrågan borde styra...


Hur stor är lägenheten, det som spelar in inte hur många rum det är?

sascha
2010-01-29, 22:10
Har jag påstått något annat?

Jag fick det intrycket. Du skrev att ingen myndighet avgör vad som är rimligt. Och det är ju felaktigt. Ledsen om du var otydlig.

Tanken kan väl ändå anses som ganska god, men pragmatiskt börjar man rysa av resultatet.

Ockerhyror och bulvanförhållanden är vanligare och ett större problem än vad man tror. Då är det väl bra att det finns instrument för att lösa detta.

Asdf
2010-01-31, 19:53
Den lgh min vän tittar på är en 1:a på 33kvm utan el, den är inte möblerad, har ej tittat på den själv men det mesta är ju renoverat och den har balkong,

Jag tycker det är en oskäligt hög hyra, därför jag gärna ville kunna jämföra med allmännyttans övriga priser för att se, boliga finns ju för bostadsrätter, finns inget liknande för hyresrätter?

Matte_Maiden
2010-01-31, 21:00
Ifall man kunde snabblära svenska befolkningen lite ekonomi (snabbkurs i mikro, marko o s v) hade Alliansen suttit säkert då man snabbt kan räkna ut hur absurt bostadspolitiken blivit misshandlad genom åren av de röda. Finns ju liksom ingen rimlighet i annat än att eftersträva marknadshyror.

Olegh
2010-01-31, 21:24
Finns ju liksom ingen rimlighet i annat än att eftersträva marknadshyror.

Nej verkligen inte! Det faller ju på sin egen orimlighet att medelsvensson ska ha råd att bo i samma populära område som lite finare folk.
Alldeles utmärkt för att se till att packet håller sig i betong-ghettona :)

Asdf
2010-01-31, 21:59
Hela debatten är misshandlad av fördomar av det ena och det andra slaget. Den värsta delen är nog att man skulle få HÖGRE hyror av marknadshyror?

Baan
2010-01-31, 22:01
Det han kan göra är att ta den, sen stämma för ockerhyra :) I princip alla verkar få rätt där (förutsatt att det är det det rör sig om). För att ta reda på vad den bör kosta kan man ringa fastighetsägarna eller motsvarande i området och bara fråga vad dom tar för en liknande lägenhet. Där ska hyran liga, eventuellt lite högre om den är möblerad (någon hundralapp).

Jag tror inte det är lönt ta reda på rätt hyra och försöka övertala den som hyr ut att sänka hyran - det får man nog inte igenom. Även om en del stämmer för ockerhyra är det säkert massor som inte gör det, och då lönar det sig givetvis att sätta fulhyra. I värsta fall måste man betala tillbaks pengar man ändå inte skulle ha (plus lite ränta kanske?).

Baan
2010-01-31, 22:02
Hela debatten är misshandlad av fördomar av det ena och det andra slaget. Den värsta delen är nog att man skulle få HÖGRE hyror av marknadshyror?

Skulle man inte få det i alla områden som är det minsta attraktiva?

KniveN
2010-01-31, 22:16
Den lgh min vän tittar på är en 1:a på 33kvm utan el, den är inte möblerad, har ej tittat på den själv men det mesta är ju renoverat och den har balkong,

Jag tycker det är en oskäligt hög hyra, därför jag gärna ville kunna jämföra med allmännyttans övriga priser för att se, boliga finns ju för bostadsrätter, finns inget liknande för hyresrätter?

1500+kr per kvm/år är rätt dyrt. Men osäker på om det kan räknas som oskäligt speciellt när dem är renoverad, har balkong och har ett attraktivt läge?

Asdf
2010-01-31, 22:38
1500+kr per kvm/år är rätt dyrt. Men osäker på om det kan räknas som oskäligt speciellt när dem är renoverad, har balkong och har ett attraktivt läge?

Jo den är ju renoverad inuti, men själva huset är ju ett av de äldre slagen, attraktivt läge kan diskuteras ;)

Asdf
2010-01-31, 22:41
Skulle man inte få det i alla områden som är det minsta attraktiva?

Det är detta jag funderar på ofta, betyder det att alla hyror idag innebär ett underskott för att hyresvärdar och hyresbolag? Hur ligger det till med att vi har en politiserad bostadsbrist? Hur blir det med hyrorna om vi _inte_ har en bostadsbrist?

Matte_Maiden
2010-02-01, 02:19
Nej verkligen inte! Det faller ju på sin egen orimlighet att medelsvensson ska ha råd att bo i samma populära område som lite finare folk.
Alldeles utmärkt för att se till att packet håller sig i betong-ghettona :)

Jag vet inte vad du tycker, men jag gillar inte att frånta pengar sitt värde. Vi kanske ska slopa pengar helt och börja dela ut lika varor till alla? Fungerade ju bra i Ryssland.

Matte_Maiden
2010-02-01, 12:08
Nu lät jag säkert som värsta kommunist-hataren, men det skrämmer mig hur lite folk förstår om kedjeeffekten av regleringar. Att det sedan inte fyller mer funktion än att möjliggöra en eventuell flytt från Fittja för lite invandrare då de stått i kö cirka 30 år (och i slutändan kommer de ju hur som inte flytta) verkar gå folk förbi.

Det är helt meningslöst att kvotera in folk i områden eftersom ingen tjänar på det. När man sedan tar död på en annars lukrativ marknad som hjälper ekonomin i det stora blir det patetiskt och dåligt att börja rota i vår älskade marknadsekonomi. Annars är det säkert en fin tanke att kvotera in diverse människor mellan "de fina männisorna" (är rätt LOL egentligen, i och med att de flesta som jobbat hårt och blivit lite halvframgångsrika i livet faktiskt kan köpa en lya i Stockholm), men det är även en vacker bild att se framför sig hur man förbjuder alkohol, cigg etc.

Biceps
2010-02-01, 12:25
Nej verkligen inte! Det faller ju på sin egen orimlighet att medelsvensson ska ha råd att bo i samma populära område som lite finare folk.
Alldeles utmärkt för att se till att packet håller sig i betong-ghettona :)

Om du läst lite basic mikroekonomi så vet du att ett pristak under jämviktspriset gör att utbudet minskar. Det finns då folk som har råd att betala mer men som inte får hyra, vilket leder till köer, bostadsbrist och en andrahandsmarknad (svart såklart)... Men det kanske det är värt för att lite folk som egentligen inte skulle ha råd, får bo på finare ställen?

WHITEFOLKS
2010-02-01, 12:58
Och det kan man ju lösa med riktade bidrag snarare än att försöka sänka priset för alla.

Asdf
2010-02-02, 16:21
Man pratar hela tiden om att marknadspriset höjer hyrorna, är det ingen som funderat på hur mycket billigare det samtidigt blir i områden långt bort? Jättebra för studenter och låginkomsttagare, men det går väl inte hand i hand med den kommunistiska drömmen där alla ska ha råd med allt oavsett vad

Baan
2010-02-02, 16:44
Man pratar hela tiden om att marknadspriset höjer hyrorna, är det ingen som funderat på hur mycket billigare det samtidigt blir i områden långt bort? Jättebra för studenter och låginkomsttagare, men det går väl inte hand i hand med den kommunistiska drömmen där alla ska ha råd med allt oavsett vad

Blir det det nödvändigtvis? Det är ju redan billigt att bo i mindre attraktiva områden. Mindre attraktiva delar kanske man tror blir betydligt billigare, men samtidigt känns det som det är lätt hitta folk där med då vi ändå har en del socialfall o.s.v.

Asdf
2010-02-04, 21:15
Blir det det nödvändigtvis? Det är ju redan billigt att bo i mindre attraktiva områden. Mindre attraktiva delar kanske man tror blir betydligt billigare, men samtidigt känns det som det är lätt hitta folk där med då vi ändå har en del socialfall o.s.v.

Jag tänkte mest på utbudsförskjutning när de regelmässigt lägre hyrorna trycker ned bostadsbyggandet, då blir fortfarande resultatet högre hyror överallt när folk vill betala vad som helst för att ens kunna bo någonstans pga bostadsbrist

Nu har väl det snarare smittat av mer på bostadsrättsmarknaden med de senaste 10 årens enorma prisutveckling

Det var någon i en annan tråd om detta som sa att man i amerika har lägre hyror, bättre standard och ingen bostadskö alls. Var tvungen att kolla upp detta och det verkar stämma rätt bra, i flera av de mer populära amerikanska delstaterna kan du i minst 1 år hyra studios, eller den storlekstyp som vi kallar för 2or för samma pris och i vissa fall lägre!

Undantaget var de redan möblerade med valfri hyrestid på kanske bara 2-3 veckor, dessa var riktigt dyra dock

Pepparkakssmurfen
2010-02-04, 22:02
Blir det det nödvändigtvis? Det är ju redan billigt att bo i mindre attraktiva områden. Mindre attraktiva delar kanske man tror blir betydligt billigare, men samtidigt känns det som det är lätt hitta folk där med då vi ändå har en del socialfall o.s.v.


Nej,nu vet jag inte hur det är i Borås,men här i Stockholmsområdet finns de allra lägsta hyrorna i gamla fastigheter inne i city(där även de dyraste bostadsrätterna finns). Dyrast är det att bo i nybyggda hyreshus.
Ju äldre hus,desto lägre hyra.
Rätta mig någon om jag har fel?

edit:Nu pratar jag om 1. handskontrakt

Baan
2010-02-05, 00:03
Nej,nu vet jag inte hur det är i Borås,men här i Stockholmsområdet finns de allra lägsta hyrorna i gamla fastigheter inne i city(där även de dyraste bostadsrätterna finns). Dyrast är det att bo i nybyggda hyreshus.
Ju äldre hus,desto lägre hyra.
Rätta mig någon om jag har fel?

edit:Nu pratar jag om 1. handskontrakt

Den erfarenheten jag har av Göteborg (Borås är för litet) säger att det ligger något i det du säger, d.v.s. att sämre skick kan resultera i "billiga" lägenheter centralt. Sen vet jag inte om dom är billiga egentligen i fallet Göteborg, kan billiga för läget. Standarden på lägenheter som är billigare p.g.a. skicket brukar vara röv - det finns m.a.o. en anledning till den billiga hyran. Gamla fastigheterna du tar upp kanske är riktigt jävla dåliga?