handdator

Visa fullständig version : Bars som mellanmål


Seriouscat
2010-01-29, 14:11
Undrar om bars fungerar bra som mellanmål. Käkar frukost, sen kan det ibland ta mer än 3 (ibland 4)timmar innan jag har möjlighet att käka igen. Så tänkte att man kan stoppa i sig en bar för att fylla på, kan inte ta med "riktig" mat, i alla fall inget som behöver kylskåp. Behöver jag komplettera med något? Något i stil med en banan eller ett knäckebröd? Hade tänk mig Swe bar gainers från dahlblads.

Per portion
Storlek: 55 g
Kalorier: 209 kcal
Protein: 19,25 g
Kolhydrater: 21,3 g
Fett: 4,3 g

Något negativt med detta förutom att dem är så förbannat dyra?*gah!*

King Grub
2010-01-29, 14:14
Själva innehållsdeklarationen är betydligt mer intressant än dom där siffrorna. Dom säger inte ett dugg om hur nyttigt/onyttig en produkt är.

Utgörs kolhydratdelen av socker är det kanske inget man regelbundet bör basera sina måltider på.

Pepz
2010-01-29, 14:14
finns billigare. probite fx. typ 8kr st om du köper många

det är ett helt ok mellanmål. speciellt om resten av kosten är bra

King Grub
2010-01-29, 14:15
Ingrediensförteckning: Vassleproteinisolat, fruktossirap, glukossirap, 1mörk choklad (60%), kalciumkaseinat isolat, mjölkhydrolysat, äggalbumin, 2malda kaffebönor, chokladöverdrag, 3kryddblandning (kanel, ingefära, malda nejlikor, finmalda kardemummakärnor, arom, lecitin 4Proteinkrisp (vassleproteinisolatkrisp).

Som en proteindrink och en Japp ungefär. Mjölkprotein och sirap.

Seriouscat
2010-01-29, 14:22
Alltså så kan 1 om dagen när man endå bulkar inte orsaka någon skada?

Ungrim
2010-01-29, 14:33
Alltså så kan 1 om dagen när man endå bulkar inte orsaka någon skada?

Nja, det är ju inte speciellt stor mängd hur onyttiga de än må vara.

Pepz
2010-01-29, 14:36
Alltså så kan 1 om dagen när man endå bulkar inte orsaka någon skada?

skada? på vilket sätt?

Skulle en proteindrink och en japp vara skadligt?

Kischen
2010-01-29, 14:40
skada? på vilket sätt?

Skulle en proteindrink och en japp vara skadligt?

Japp*popcorn* När man deffar är det extreemt viktigt att man bara äter sånt man tror är nyttigt. Allt annat förstör deffen, eller nåt.

Sheogorath
2010-01-29, 14:48
Någonting som kan vara värt att tänka på är att ett välförsett förråd av bars tenderar göra att man ("man" som i "jag") slarvar med maten, för "man" kan ju bara trycka ett par bars, ta några kapslar Omega-3 och dricka lite grönsaksjuice, så har man den tråkiga matbiten avklarad. Sån är jag. Jag håller mig nu mera borta från bars så att jag ska tvingas laga god, nyttig och fullvärdig mat.

Men har man disciplin även under bulk så är väl säkert bars kanon, eller nått.

Något att tänka på kanske. Vad vet jag.

Seriouscat
2010-01-29, 14:50
Håller med om att det inte kommer skada mig, fel uttryck av mig, tänkte väl utifrån en onyttighetssynpunk.

För visst är det inte bra att gå mer än 3 timmar utan att tillföra protein till kroppen när man vill behålla/öka i muskelmassa?

Kischen
2010-01-29, 15:23
Håller med om att det inte kommer skada mig, fel uttryck av mig, tänkte väl utifrån en onyttighetssynpunk.

För visst är det inte bra att gå mer än 3 timmar utan att tillföra protein till kroppen när man vill behålla/öka i muskelmassa?

det finns skilda åsikter om det. Kolla in "periodisk fasta" i kost-delen av forumet :)

dt06mj2
2010-01-29, 15:27
För visst är det inte bra att gå mer än 3 timmar utan att tillföra protein till kroppen när man vill behålla/öka i muskelmassa?

Det spelar inte så stor roll om du äter en gång om dagen eller 10 gånger om dagen. Det mesta pekar på att du får/behåller mer muskler av att äta mer sällan.

King Grub
2010-01-29, 15:33
För visst är det inte bra att gå mer än 3 timmar utan att tillföra protein till kroppen när man vill behålla/öka i muskelmassa?

Det är inga problem, bara du äter mer protein när du äter i stället. Ger dina måltider 10-20 gram protein, ja, då kanske du "måste" äta var tredje timme, men äter du 100 gram protein per måltid tas det upp under mycket längre tid och då kan du äta mer sällan.

Fredrik_S
2010-01-29, 15:41
Håller med om att det inte kommer skada mig, fel uttryck av mig, tänkte väl utifrån en onyttighetssynpunk.

För visst är det inte bra att gå mer än 3 timmar utan att tillföra protein till kroppen när man vill behålla/öka i muskelmassa?

Det är helt ovesäntligt hur ofta man äter.

Men som sagt en proteinberikad godisbit är lika ofarlig som en vanlig godisbit när det handlar om små mängder. Men kom ihåg att det bara är godis med protein i du äter.

Det är troligen bättre att du äter en större måltid när du äter istället för att äta godisbitar med protein i mellan måltiderna.