handdator

Visa fullständig version : MC och MC-kort


Mpet
2010-01-29, 00:22
Jag är en av de som tänkt ansluta mig till MC-gänget. Nej ingen klubb men ta mc-kort och köpa en mc.

Jag skulle gärna vilja att ni delar med er av era erfarenheter, dvs

kostnad för mc-kortet?
hur lång tid tog det?
privat övningskörning?
vad ska man skaffa för mc, planen är att övningsköra med en kompis för att få ner priset lite.
vill gärna ha en mc med billig försäkring... några förslag?

mvh martin

mtlca
2010-01-29, 00:35
Kostnad?: ca 7000:-
Tid?: 2 Månader
Privat övningskörning?: Körde endast 5 Dubbellektioner på körskolan, hade bara kört moppe innan.

Det med försäkring har jag ingen större koll på, Det enda jag vet är att sporthoj är nå så inåt helvete dyrt att äga om du är under 24 år.

zam_zap
2010-01-29, 01:00
kostnad för mc-kortet?
Alldeles för snordyrt: 20 000:-
hur lång tid tog det?
Var in till körskolan i mitten av juni första gången. Hade då fixat alla papper och lyckades boka teorin dagen efter då jag var in och kikade tider privat.
privat övningskörning?
Hade ingen att köra med. Det rekommenderas att ha så lite med körskolor att göra som möjligt. De mjölkade mig ganska kraftigt på körlektioner och höll knappast den effektiviteten och kvalitén man kan kräva av en skola

vill gärna ha en mc med billig försäkring... några förslag?
Är själv 22år nu och visst satt jag och svor lite över försäkringspriserna över sporthojarna. Plastraketerna är det bara trafikförsäkring som är möjligt, över 1000:- i månaden. Sen hittade jag Triumph och deras märkesförsäkring. Så jag köpte mig en ny Street Triple R och den betalar jag 4800:- om året, helförsäkring. Går väl minst lika bra som alla andra 600cc plastraketer. Är även smidigare och mer busvänlig.

Degpekka
2010-01-29, 02:37
Kostnad?: ca 7000:-
Tid?: 2 Månader
Privat övningskörning?: Körde endast 5 Dubbellektioner på körskolan, hade bara kört moppe innan.

Det med försäkring har jag ingen större koll på, Det enda jag vet är att sporthoj är nå så inåt helvete dyrt att äga om du är under 24 år.

+1 på allt det där.

Hade jag vatt TS och skulle övningskört själv hade jag köpt en honda hornet 900 från typ 99-00. Pga märkesförsäkringen och en trevlig hoj som inte alls är tråkig och funkar att köra upp med.

Avesta
2010-01-29, 03:48
13.000 körskola
+ kostnad för 1 teori och 1 uppkörning.

Svårt att hitta någon att köra privat med, sökte länge men hittade ingen.

Det svåra med att köpa en billig MC och köra själv är att man måste ha någon som kan vara handledare, eller att man har någon inhägnad där man kan köra serpentinbanan, inbromsningar o.s.v. Vidare måste man ju ge sig ut i trafiken där man ska köra upp och även då behövs någon som kan vara handledare.

Nu tillkommer ju även kostnader för riskutbildningen, 2-3 tusen kr.

Vinter
2010-01-29, 04:57
Kostar runt 10-20k i stockholm. 1-2 månader tar det.

Kan rekommendera Ducati monster, Suzuki bandit, Honda CB hornet. På 600cc(alt 900,1200). Billiga att köpa och försäkra och lättkörda. Billiga om man köper en 90-talare.
Tänk på att kläder och hjälm kostar endel de med.

Jag är 30 så jag har billig försäkring hur som helst. :D

capture
2010-01-29, 07:05
inte för att jag har mc-kort men ducati monster *drool*

Degpekka
2010-01-29, 07:10
...är en perfekt hoj för brudar...


;)

capture
2010-01-29, 07:28
mjaha du säger det, jag vet iaf ingen snyggare man kan få med en hyffsat billig försäkring sen kanske man byter avgassystem och får lite mer vrööl

Halldin
2010-01-29, 07:39
kostnad för mc-kortet?
Tror det landade på runt 35000kr. Hade jag tagit första uppkörningen hade det blivit under 20000kr (runt 17-18000kr tror jag). Tack vare att jag snålade och gick till den billigaste trafikskolan så straffade det sig med att läraren var otrevlig, inte uppmuntrande eller bra på att lära ut och att han bokade in onödigt många lektioner. Det som fällde mig på första uppkörningen var dåligt tempo på landsväg och att jag missade högerregeln på en plats där det normalt aldrig kommer några bilar.

Andra uppkörningen missade jag för att jag bromsade in för hårt innan en väjningspliktsskylt (det var inte jättehårt, men märkbart).

Vid det laget att tredje uppkörningen hade kommit var jag så nervös att jag inte ens kunde fullfölja säkerhetsinspektionen.

Innan fjärde uppkörningen hämtade jag efter rekommendation av en arbetskamrat ut betablockerare, och klarade den uppkörningen.

Med facit i hand hade jag antingen använt en annan trafikskola, eller skitit i det. Det må låta som att jag kör extremt dåligt i mitt inlägg, men så är det inte. Är man nervös och gör små klantfel så är det lätt att bli fälld för det, i mina trakter är dom i alla fall nitiska med vad dom släpper igenom.

hur lång tid tog det?
Jag tror teorin påbörjade i februari eller mars och kortet fick jag till slut i augusti, hade jag fått det på första uppkörningen hade det dock blivit juni tror jag (och det kunde jag precis lika gärna ha fått)
privat övningskörning?
Nej, tyvärr.
vad ska man skaffa för mc,
Nån klassisk som är lätt att köra upp med, Honda CB750, Suzuki GSX 750 etc.
vill gärna ha en mc med billig försäkring... några förslag?
Ingen aning.

Degpekka
2010-01-29, 07:50
mjaha du säger det, jag vet iaf ingen snyggare man kan få med en hyffsat billig försäkring sen kanske man byter avgassystem och får lite mer vrööl

Jag skämtade mest :) aldrig testat en själv, bara hört att dem ska va tråkigare än vad dem ser ut.. skulle jag bytt till nakenhoj hade det blivit ktm superduke :)

Denstillasittande
2010-01-29, 08:02
Har också planer att ta kortet iår. SÅ det är alltid kul att läsas om andras erfarenheter. Tyvärr har de gjort att ännu lite dyrare att ta kortet iår genom att lägga till att man måste göra 2st riskutbildningar.
Jag gör nog så att jag köper en mc och övningskör för mig själv och med min bror så hoppas det inte ska bli alltför dyrt.
Mycket roligare att sitta kolla blocket efter vad för mc man vill ha än tänka på än att ta kortet. Motard har jag tänkt mig.

delta_mats
2010-01-29, 08:02
Kommer inte ihåg kostnaden på körskola, men blev nog runt 10 lektioner i alla fall. Körde en del privat innan också vilket är att rekomendera.
Första hojen blev en Honda VFR 800 -00:a som jag införskaffade innan jag började med kortet, en riktigt fin allroundhoj. Hyffsat billig i försäkring hos Honda IF, runt 6500 lök helförsäkrat/år.

Jag tycker inte man måste skaffa en hoj man kan köra upp med, om man inte har som målsättning att köra upp helt privat. Köp en hoj som du kan tänka dig ha ett tag framöver. Körskolans hojar är i regel väldigt lättkörda och det är inga problem att övningsköra privat med en hoj och köra upp med en annan. Jag körde upp med Bandit 1250, riktigt behaglig hoj med ABS bromsar vilket gjorde bromsproven till en barnlek.

martikainen
2010-01-29, 08:40
Kostnad: ca 6-7tusen, tog 7-8 (3st på bana för att öva manöverproven) körlektioner på skola, hyrde hoj av dom på uppkörning också.
Hur lång tid: första körlektionen i början av maj 09-, tog kortet 26 juni -09
Privat övningskörning: Ca 25mil med en kollega, mest lite landsväg och bara njöt av vårvärmen. Sen spenderade jag kanske 3-4h sista veckan innan uppkörning med att mata serpentinbanan i garaget.
Hoj: Kawasaki Er6N, 09a ABS, helt ny då jag är kass på att meka och vill ha tryggheten hos en återförsäljare som fixar allt åt mig.

Hoj att rekommendera: Min hoj absolut, dock så skulle jag vilja ha pengarna till annat ibland, det kostar ändå en hel del, tror jag lagt ut nästan 100tusen snart på körkort, utrustning, hoj, tillbehör, försäkring. på ett år.
Skulle jag köpa en hoj nu skulle jag välja en billigare äldre hoj som man dels får bättre försäkring på och dels inte är hela världen om man råkar ut för en mindre olycka.

Arnesson
2010-01-29, 08:48
kostnad för mc-kortet?
Ca 10000kr, tog intensivkurs.
Hade aldrig suttit på en MC innan.

Blev tillräckligt bra på att köra för att kunna öva själv men man hade (har) mycket mycket kvar att lära som MC förare.

hur lång tid tog det?
Ca 2v totalt. Teorin hade jag gjort innan men den var mycket lätt i mina ögon om man har bilkörkort.

privat övningskörning?
Nej

vad ska man skaffa för mc,
Köpa en hoj endast för uppkörning känns bökigt. Men en ER-6:a är en bra nybörjar hoj som är modern med bra chassi. Försäkringen är ok även om den inte går att jämföra med 20år gamla hojar. Men det är en joj som du kommer kunna använda och ha roligt på i flera år.

Lycka till!

delta_mats
2010-01-29, 08:49
Vad ska du använda hojen till sen när du har kortet? Enbart köra i staden, touring, bana, offroad?

egge
2010-01-29, 16:21
inte för att jag har mc-kort men ducati monster *drool*

Håller med. Och en snygg lite kolfiberburk där bak. En sådan ska jag äga innan jag dör.

Jag pröjsade runt 9500kr för körkortet. Sex dubbellektioner och sedan kommer alla tillstånd och avgifter för proven. Tog ca 2 månader allt som allt. Den största anledningen till att det tog så lång tid var svårigheten att få tag på körtider.

Do it! Inget slår fartkänslan man får på hojen.

Jazen
2010-01-29, 17:14
7500 för 7 lektioner tror jag gav. bestämde mig i juni att jag skulle ha hojj kort, tog det i början av augusti. Ska du boka tider gör det nu, det är ett helvete o komma in mitt i säsongen o försöka få tider.

Grelle-
2010-01-29, 17:23
kostnad för mc-kortet?
2000kr, räknar man in ersättning till mina privata handledare; 5000kr. Ersatte honom för soppa och gav en present till honom.
hur lång tid tog det?
En månad. Körde kanske två gånger i veckan, varav den ena var i trafik och den andra var manöverbanan på en parkering. Körde manöverbanans träning med en kompis som har kort men var för ung för att handleda mig.
privat övningskörning?
Självklart!
vad ska man skaffa för mc, planen är att övningsköra med en kompis för att få ner priset lite.
Bra plan, så gjorde jag.
vill gärna ha en mc med billig försäkring... några förslag?
Kolla på BMW hojar, t.ex. F 800S eller 650GS. Svårt att slå deras försäkringspremier och deras fina andrahandsvärde ger fördelaktigt ägande. Själv kör jag Honda CB600FA -07 men ska nog byta till BMW.

Första dagen jag övningskörde hade jag inte kört mer än 3 km MC, men den dagen körde jag 30 mil på 4 timmar. Efter den turen hade jag i stort sett kunnat kört upp på trafikdelen direkt. Är däremot ganska van trafikant.