handdator

Visa fullständig version : Hjälp med diet!


Mist
2010-01-28, 23:13
Hej!

Jag har bestämt mig för att komma i form och behöver då en diet, behöver dock hjälp med det och hoppas att någon här kan hjälpa mig lite.

Jag är en ung man på 169 cm och väger 90kg, har väl ca 10-15 kg överflödigt fett.

Dieten måste vara rätt billig eftersom min ekonomi inte är den bästa.
Jag har ett rejält sötsug och behöver nåt som motverkar det, folk säger ju nötter, men det är så jäkla dyrt. :(
Jag tränar innebandy 2-3 timmar i veckan men ska börja cykla också.
Jag skulle behöva ett mättande mellanmål som går riktigt snabbt att göra, det är när jag kommer hem och är riktigt hungrig och trött som jag ofta tar något onyttigt. Tack på förhand.

TehSaxo
2010-01-28, 23:52
Har du läst deff-guiden?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


För övrigt så är havregrynsgröt mättande tycker jag(och billigt!), tycker man inte som smaken kan man strö över sötningsmedel tills det smakar bättre. :)

Mist
2010-01-29, 00:17
Har du läst deff-guiden?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


För övrigt så är havregrynsgröt mättande tycker jag(och billigt!), tycker man inte som smaken kan man strö över sötningsmedel tills det smakar bättre. :)

Tack för tipset, glömde kolla om det fanns någon guide. :em:

Havregrynsgröt mättar bara mig en liten stund, körde det ett tag men tappade lusten, det blir så tråkigt. Sen sade någon att man blir fet av havregryn eftersom det är så mycket kolhydrater, stämmer det?
Har köpt fiberberikade gryn som mättar lite mer, ska köra på det nu.

MrBurner
2010-01-29, 00:30
Det är bra mycket lättare att gå ner i vikt än vad man till en början kan tro.

Jag äter väldigt ofta en blandning utav keso, kesella, jordnötssmör, kakao och honung och utöver det även en smörgås med ~5-6 skivor ost på till min första måltid på dagen.
Vad jag vill säga med det är att allt behöver inte vara tråkigt och det gör inget att vara lite hungrig, man dör inte utav det.

Kolla in deff-guiden i alla fall. Den är mycket bra. Min lillebror som inte hade några förkunskaper kollade in den och tack vare den så lärde han sig hur han kunde gå ner enklast.
När man längre fram lär sig så går allt automatiskt och man börjar bli bra på att höfta kalorimängd i livsmedel.

Försök att ändra hela kosthållningen istället för att hitta en tillfällig lösning för att gå ner i vikt.

Huffa, trött är jag och jag hoppas att något blev sammanhängande i mitt inlägg i alla fall :)

Mist
2010-01-29, 00:37
Det är bra mycket lättare att gå ner i vikt än vad man till en början kan tro.

Jag äter väldigt ofta en blandning utav keso, kesella, jordnötssmör, kakao och honung och utöver det även en smörgås med ~5-6 skivor ost på till min första måltid på dagen.
Vad jag vill säga med det är att allt behöver inte vara tråkigt och det gör inget att vara lite hungrig, man dör inte utav det.

Kolla in deff-guiden i alla fall. Den är mycket bra. Min lillebror som inte hade några förkunskaper kollade in den och tack vare den så lärde han sig hur han kunde gå ner enklast.
När man längre fram lär sig så går allt automatiskt och man börjar bli bra på att höfta kalorimängd i livsmedel.

Försök att ändra hela kosthållningen istället för att hitta en tillfällig lösning för att gå ner i vikt.

Huffa, trött är jag och jag hoppas att något blev sammanhängande i mitt inlägg i alla fall :)

Vad mycket räkning. *gah!* Det är inte min starka sida, har heller inte tillgång till något gym så jag kan inte styrketräna. :(

Jag ska ändra min kosthållning, men jag vill gärna bli fit till Beach -10. ;) Så lite fart i början skulle inte sitta fel.

Christyle
2010-01-29, 01:03
börja med att äta mindre & försök disciplinera dig och försök att äta mindre kolhydrater stoppa i dig det under frukosten helst sen äter du grönsaker kombinerat med ett högt protein intag eftersom protein är viktigt för din viktnedgång. Det är ju oxå synd att du inte har tillgång till ett gym eftersom du kommer se pluffsig ut efter din viktnedgång. Vill du bli fit till Beach 10 då behöver du ju lyfta tunga vikter då blir din kropp hård och resultatet av en viktnedgång kombinerat med styrketräning gör dig inte pluffsig

Mist
2010-01-29, 12:44
börja med att äta mindre & försök disciplinera dig och försök att äta mindre kolhydrater stoppa i dig det under frukosten helst sen äter du grönsaker kombinerat med ett högt protein intag eftersom protein är viktigt för din viktnedgång. Det är ju oxå synd att du inte har tillgång till ett gym eftersom du kommer se pluffsig ut efter din viktnedgång. Vill du bli fit till Beach 10 då behöver du ju lyfta tunga vikter då blir din kropp hård och resultatet av en viktnedgång kombinerat med styrketräning gör dig inte pluffsig

Protein, kött va? Jag kan inte mycket om sånt här. :em:

Jag får nog köpa ett par vikter, synd att man bor i en håla utan gym. *screwy*
Även om jag får ihop pengar till det så har jag inte så mycket plats, en bänkpress tar ganska stor plats. Det kanske räcker med en stång och ett par hantlar?

chrilledude
2010-01-29, 13:00
Har du mycket muskelmassa?
Sen bör du styrketräna när du deffar för att minska muskellusten så mycket som möjligt.

ÄT PROTEINRIK MAT!

Mist
2010-01-29, 13:30
Har du mycket muskelmassa?
Sen bör du styrketräna när du deffar för att minska muskellusten så mycket som möjligt.

ÄT PROTEINRIK MAT!

Jag har rätt mycket muskelmassa. Tips på proteinrik mat?

Mist
2010-01-29, 13:43
Jag äter en portion gröt toppat med linfrö på morgonen, är det tillräckligt med protein? Tips på tillbehör som är bra?

chrilledude
2010-01-29, 14:29
Jag har rätt mycket muskelmassa. Tips på proteinrik mat?

Keso, fisk, kött, kesella, kyckling, ägg (fett i gulan också, BRA fett. Så ägg bör finnas i dieten, även avokado om du inte gillar ägg-gula) och såklart proteinpulver.

Finns massor med mer. Lycka till :)

mattilainen
2010-01-29, 14:37
börja med att äta mindre & försök disciplinera dig och försök att äta mindre kolhydrater stoppa i dig det under frukosten helst sen äter du grönsaker kombinerat med ett högt protein intag eftersom protein är viktigt för din viktnedgång. Det är ju oxå synd att du inte har tillgång till ett gym eftersom du kommer se pluffsig ut efter din viktnedgång. Vill du bli fit till Beach 10 då behöver du ju lyfta tunga vikter då blir din kropp hård och resultatet av en viktnedgång kombinerat med styrketräning gör dig inte pluffsig

Äta mindre kolhydrater kommer inte göra att han går ner i vikt. Spelar heller ingen roll vilken tid på dygnet han väljer att stoppa i sig kolhydraterna.

Man behöver inte äta grönsaker för att gå ner i vikt.

Protein är inte viktig för en viktnedgång utan för att minimera muskelförlusten.

Man ser inte alls pluffsig ut efter en viktnedgång bara för man inte tränar. Visst minimerar man och kanske ökar i muskler under dieten om man tränar men har du högt proteinintag så. Vet inte var du fått att man ser pluffsig ut efter en diet utan styrketräning.

Du kan hitta på fakta du!

Mist
2010-01-29, 14:44
Äta mindre kolhydrater kommer inte göra att han går ner i vikt. Spelar heller ingen roll vilken tid på dygnet han väljer att stoppa i sig kolhydraterna.

Man behöver inte äta grönsaker för att gå ner i vikt.

Protein är inte viktig för en viktnedgång.



Du kan hitta på fakta du!


Vad ska jag äta då? ^^

chrilledude
2010-01-29, 14:53
Vad ska jag äta då? ^^

Proteinrikmat fortfarande?*rolleyes* Även fett och kolhydrater, men inte lika mycket kanske.

mattilainen
2010-01-29, 14:59
Vad ska jag äta då? ^^

För att gå ner i vikt ska du hamna på kaloriunderskott i slutet av dagen/veckan/månaden. Alltså äta mindre än vad du stoppar i dig.

Så du kan äta vad du vill men du får kanske räkna med att du får äta mindre storlekar.

Men ät mat med protein så blir du mätt och samtidigt får gott om protein i dig.

Mist
2010-01-29, 15:09
Proteinrikmat fortfarande?*rolleyes* Även fett och kolhydrater, men inte lika mycket kanske.

Jag syftade på att i hans inlägg så verkade det som att inget hjälpte. *rolleyes*

Köpte precis en Chili Keso, riktigt gott. :thumbup:

chrilledude
2010-01-29, 15:54
Jag syftade på att i hans inlägg så verkade det som att inget hjälpte. *rolleyes*

Köpte precis en Chili Keso, riktigt gott. :thumbup:

Bra :)
Jo då, alltså du vet att det är kaloriunderskott du ska ligga på? Så du kan äta vad som helst och gå ner i vikt. Dock är proteinrik mat 1000 ggr bättre, mer mättnadskänsla och du behåller mer muskler. Skippa även all skräpmat/godis/läsk osv så ska du se att det händer saker.

Christyle
2010-01-29, 16:08
Protein, kött va? Jag kan inte mycket om sånt här. :em:

Jag får nog köpa ett par vikter, synd att man bor i en håla utan gym. *screwy*
Även om jag får ihop pengar till det så har jag inte så mycket plats, en bänkpress tar ganska stor plats. Det kanske räcker med en stång och ett par hantlar?

Det bästa sättet att förklara vad Protein är: Protein kommer ifrån alltihop som en gång hade en mamma.

Problemet nu är att om du ska köpa dessa gym prylar kommer det kosta dig mer än om du blir medlem i ett vanligt gym och om du nu ska deffa till sommaren kommer du någ bli starkare under 3månader t.e.x. då behöver du tyngre vikter osv.

hur långt är närmaste gymmet från dig?

Mist
2010-01-29, 16:09
Bra :)
Jo då, alltså du vet att det är kaloriunderskott du ska ligga på? Så du kan äta vad som helst och gå ner i vikt. Dock är proteinrik mat 1000 ggr bättre, mer mättnadskänsla och du behåller mer muskler. Skippa även all skräpmat/godis/läsk osv så ska du se att det händer saker.

Tack för all hjälp! :hbang:

Christyle
2010-01-29, 16:12
Jag äter en portion gröt toppat med linfrö på morgonen, är det tillräckligt med protein? Tips på tillbehör som är bra?

Are U kidding me??? that,s Carb my friend:smash:

chrilledude
2010-01-29, 16:18
Tack för all hjälp! :hbang:

Inga problem :)

Jag äter en portion gröt toppat med linfrö på morgonen, är det tillräckligt med protein? Tips på tillbehör som är bra?

Haha, det är kolhydrater? :smash:

Christyle
2010-01-29, 16:19
Äta mindre kolhydrater kommer inte göra att han går ner i vikt. Spelar heller ingen roll vilken tid på dygnet han väljer att stoppa i sig kolhydraterna.

Man behöver inte äta grönsaker för att gå ner i vikt.

Protein är inte viktig för en viktnedgång utan för att minimera muskelförlusten.

Man ser inte alls pluffsig ut efter en viktnedgång bara för man inte tränar. Visst minimerar man och kanske ökar i muskler under dieten om man tränar men har du högt proteinintag så. Vet inte var du fått att man ser pluffsig ut efter en diet utan styrketräning.

Du kan hitta på fakta du!

Sorry jag va lite trött igår när jag skrev jag vet ju att det handlar om kalori in ut men ville bara hjälpa honom med ett exempel på kost

Han är ju överviktig och de flesta som går ner ganska snabbt utan styrke träning brukar väl oftast få fortfarande överflödigt fett även fast de gått ner i vikt

Kischen
2010-01-29, 16:20
Are U kidding me??? that,s Carb my friend:smash:

Jaha och?

chrilledude
2010-01-29, 16:23
Jaha och?

Han skrev ju "är det tillräckligt med protein?"

Och vi sa att det är kolhydrater..*screwy*


Tips till TS: Titta på baksidan av produkterna, där står det alla värden på protein/fett/kolhydrater/kalorier. Om du nu inte visste det.

Kischen
2010-01-29, 16:24
Han skrev ju "är det tillräckligt med protein?"

Och vi sa att det är kolhydrater..*screwy*


Tips till TS: Titta på baksidan av produkterna, där står det alla värden på protein/fett/kolhydrater/kalorier.

Ja? Vad säger att han inte äter sitt proteinbehov över resten av dagen?

Christyle
2010-01-29, 16:26
Ja? Vad säger att han inte äter sitt proteinbehov över resten av dagen?

Va?? han frågade ju om gröten va proteinrik o svaret är självklart icke sa nicke.

Mist
2010-01-29, 16:27
Are U kidding me??? that,s Carb my friend:smash:

Det är protein i också.*whatever*

Tips till TS: Titta på baksidan av produkterna, där står det alla värden på protein/fett/kolhydrater/kalorier. Om du nu inte visste det.

Jag gjorde ju det, och det är lite protein i.

chrilledude
2010-01-29, 16:29
Det är protein i också.*whatever*

Inte mycket väl? proteinrik mat sa jag ;) Men gröt är en bra frukost i alla fall, så kör på det :)

Kischen
2010-01-29, 16:30
Ok, jag får ställa mig i skamvrån, jag uppfattade det inte som den enskilda måltiden.

Skyller på att trück är så väldigt äckligt.

Christyle
2010-01-29, 16:35
Det är protein i också.*whatever*



Jag gjorde ju det, och det är lite protein i.

om du häller i mjölk ja:D

chrilledude
2010-01-29, 16:35
Ja? Vad säger att han inte äter sitt proteinbehov över resten av dagen?

Svarade bara på att gröt inte är proteinrikt. Eller?

Ok, jag får ställa mig i skamvrån, jag uppfattade det inte som den enskilda måltiden.


Haha ;)


Nu får vi sluta förstöra Mist's tråd!

Christyle
2010-01-29, 16:42
Nää nu får vi hjälpa Mist & jag får sluta glo på TV,n Mist jag tycker att du ska fortsätta med din gröt försök bara att äta i mindre mängder och har du ej tillgång till ett gym kan du väl iaf röra på dig promenad eller liknande och skippa helst godiset chips skräpmat så kommer du se resultat

Mist
2010-01-29, 16:50
hur långt är närmaste gymmet från dig?

Polarn har en träningsmaskin med ca 100kg vikter och ett par hantlar, bifogar bild på hur maskinen ser ut.

Jag får träna hos honom säger han, duger det tro?

Christyle
2010-01-29, 16:53
ja varför inte det ser bra ut har han någon bänk du kan ligga i då?

Mist
2010-01-29, 17:20
ja varför inte det ser bra ut har han någon bänk du kan ligga i då?

Tror inte det, men det blir väl samma sak som bänkpress att skjuta den framför sig?

Mist
2010-01-29, 17:23
Om dagarna så äter jag i skolan så där kan jag inte hålla koll på hur mycket kolhydrater och protein det är i mm. Men om det är typ ris och kassler så ska jag äta mer kassler än vanligt och skära ner lite på riset?

Christyle
2010-01-29, 17:29
Som sagt ät mindre än vanligt det kommer vara svårt i början men försök disciplinerna dig helst mer kött & grönt än riset

chrilledude
2010-01-29, 17:37
Om dagarna så äter jag i skolan så där kan jag inte hålla koll på hur mycket kolhydrater och protein det är i mm. Men om det är typ ris och kassler så ska jag äta mer kassler än vanligt och skära ner lite på riset?

Precis!

Mer av protein, mindre av kolhydrater ;)

och den där träningsmaskinen din polare här är ju mycket bättre än inget, så kör på den!

Mist
2010-01-29, 17:39
Som sagt ät mindre än vanligt det kommer vara svårt i början men försök disciplinerna dig helst mer kött & grönt än riset

Det kommer bli lätt, älskar kött. :eating:

Mist
2010-01-29, 17:50
Precis!

Mer av protein, mindre av kolhydrater ;)

och den där träningsmaskinen din polare här är ju mycket bättre än inget, så kör på den!

En sak till, hur ofta ska jag styrketräna?

stridis
2010-01-29, 17:59
En sak till, hur ofta ska jag styrketräna?
Finns en del olika upplägg men varför inte köra igenom hela kroppen 2 gånger i veckan? Se till att varje muskelgrupp tränas tillräckligt frekvent så att du får resultat och tillräckligt sällan så att du är på topp när du skall träna den igen. (Så det blir 1-3 gånger/ vecka) Du behöver inte dela upp kroppen med tanke på din styrketräningsvana, så därav min rekommendation.

Tror inte det, men det blir väl samma sak som bänkpress att skjuta den framför sig?

Nå är en någorlunda likvärdig övning.

Mist
2010-01-29, 18:04
Finns en del olika upplägg men varför inte köra igenom hela kroppen 2 gånger i veckan? Se till att varje muskelgrupp tränas tillräckligt frekvent så att du får resultat och tillräckligt sällan så att du är på topp när du skall träna den igen. (Så det blir 1-3 gånger/ vecka) Du behöver inte dela upp kroppen med tanke på din styrketräningsvana, så därav min rekommendation.


Man ska varva lätta vikter med många reps och tunga vikter med få reps va?

stridis
2010-01-29, 18:11
Man ska varva lätta vikter med många reps och tunga vikter med få reps va?

För att utveckla olika styrkekvaliteter så behöver man träna för styrkeuthållighet,explosivitet och maxstyrka. Det är fett överkurs. Men lite variation är bra.

Det viktiga är du tränar progressivt. I början så är det lite komma i gång tempo (det viktiga är att putsa sin teknik och det är något som man aldrig kan sluta tänka på) sedan så tränar man successivt hårdare och hårdare och försöker att hålla progressionen vid liv. När man väl nått en platå så kan man börja tänka på överkursgrejerna.

chrilledude
2010-01-29, 18:19
En sak till, hur ofta ska jag styrketräna?

Lyssna på stridis ;)

Mist
2010-01-29, 18:21
För att utveckla olika styrkekvaliteter så behöver man träna för styrkeuthållighet,explosivitet och maxstyrka. Det är fett överkurs. Men lite variation är bra.

Det viktiga är du tränar progressivt. I början så är det lite komma i gång tempo (det viktiga är att putsa sin teknik och det är något som man aldrig kan sluta tänka på) sedan så tränar man successivt hårdare och hårdare och försöker att hålla progressionen vid liv. När man väl nått en platå så kan man börja tänka på överkursgrejerna.

Tack för all hjälp! Ska börja på måndag.

Kravmaga
2010-01-29, 19:04
...Alltså äta mindre än vad du stoppar i dig.

Kanske blir svårt :)

Mist
2010-02-01, 22:36
mhg