handdator

Visa fullständig version : MAssproducera sås?


mojoo
2010-01-28, 20:47
Har en väldans god sås som man i princip aldrig ser eller äter på restauranger etc. Meen! de är så att de är världens godaste sås. Och alla vänner som testat älskar den och många har övergett andra såser för den här smaskiga såsen.
Därför har jag tänkt länge på att massproducera denna sås. Tror den skulle bli en riktigt hit. Funkar perfekt till kött och de flesta matträtter! Men nu till de jag funderar, kan man massproducera en sås och gå i vinst ?

Ja, detta är seriöst faktiskt:smash:

Menigar
2010-01-28, 20:49
Nej, det går inte att massproducera sås och gå med vinst. Alla företag som gör såser gör det för att de helt enkelt älskar sås så mycket!

Yes
2010-01-28, 20:50
Har en väldans god sås som man i princip aldrig ser eller äter på restauranger etc. Meen! de är så att de är världens godaste sås. Och alla vänner som testat älskar den och många har övergett andra såser för den här smaskiga såsen.
:laugh:

p1r
2010-01-28, 20:51
! Men nu till de jag funderar, kan man massproducera en sås och gå i vinst ?

Ja, detta är seriöst faktiskt:smash:
HAHA!
Kan inte vara sekunders eftertanke innan du skrev det där?!

Eddie Vedder
2010-01-28, 20:52
Massproduktion av livsmedel ställer extremt höga krav på utrustning och egenkontroll. Du får läsa på rejält om lagstiftningen kring det där till att börja med.

Man kan knappast bara skaffa en enorm kittel och börja laga sås hemma.

ceejay
2010-01-28, 20:52
Nä det blir alltid förlust när man gör sås ;)


Det är väl bara köra? Gå ut med det i butiker och kolla om de är intresserade

Verbatim
2010-01-28, 20:53
Jag har nog skrivit ner ett tiotal olika onaniskämt nu, men sedan raderat alla för att inte skräpa ner din tråd för mycket.

Var tacksam, det är väldigt ansträngande att inte posta dessa skämt.

Larsson85
2010-01-28, 20:53
Recept?

mojoo
2010-01-28, 20:55
Haha okej, jag kan medge att de gick lite snabbt när jag skrev detta!
Men satan då. Jag som vill sprida min sååås vidare!(min matsås)

Bear Grylls
2010-01-28, 20:56
Haha okej, jag kan medge att de gick lite snabbt när jag skrev detta!
Men satan då. Jag som vill sprida min sååås vidare!(min matsås)

:naughty:

p1r
2010-01-28, 20:57
Jobbar själv inom livsmedelsindustrin och precis som Eddie säger att de är enormt höga krav på ungefär _ALLT_

FGK
2010-01-28, 21:01
Sälj ditt recept till t.ex blåband eller annat såsföretag? Är nog en ganska stor grej att starta eget såseri!

Three pigs
2010-01-28, 21:01
Vad är det i såsen? :)

Baan
2010-01-28, 21:06
Vad är det i såsen? :)

För att du ska kunna sno idén? I LOL in your general direction Sir.

ceejay
2010-01-28, 21:07
Vad är det i såsen? :)

Hans små mannar bl a!

Eddie Vedder
2010-01-28, 21:07
Sälj ditt recept till t.ex blåband eller annat såsföretag? Är nog en ganska stor grej att starta eget såseri!

Blå Band är ett varumärke, inget eget företag vad jag vet. Bara ett av flera varumärken från Campbell's.

Så han får väl försöka petentera receptet och sälja in sig hos Campbell's.:)

Three pigs
2010-01-28, 21:17
För att du ska kunna sno idén? I LOL in your general direction Sir.

Ähh! Är bara ute efter nya smakupplevelser när det gäller sås. Tröttnar på den vita som smakar kyckling.

Hans små mannar bl a!
Hahaha, jadu. Skulle formulerat "Hur många potentiella 50+ biccar finns i såsen?"

Loke
2010-01-28, 21:24
Tror det är klurigt att bara dyka in i en bransch sådär... För att slå sig in måste man nog nästan erbjuda ett företag (kanske Max, kanske blå band, kanske nåt helt annat, beror väl på vilken stil du kan tänka dig att såsen har) att sälja exklusivt till dem. Men då måste du också övertyga dem om att du kan hantera företaget så de får sina leveranser.

Cilia
2010-01-28, 21:31
Det går visst och det går att lyckas men det är inte enkelt att vara enterprenör men vi behöver dom i Sverige.

Det finns dom som har haft idéer inom din branch och lyckats. Oftast har dom dock börjat i liten skala och gott vidare.

Julias är ett sådant exempel, tror nästan trots all lagstiftning att hon på ngt sätt lyckades börja hemma i sitt kök och sålde först till ngn restaurang eller så. Efter ett tag så spred sig rycktet och hon var i alla affärer med aktning iaf i Stockholm. Sen köptes hon nog upp. Har inte tänkt på om jag har sett hennes varor på senare tid när jag tänker efter.

Men visst går det och kör på men du måste läsa på.

von huff
2010-01-28, 21:39
Finns en massa såser som inte säljs som färdiga.Vi har några ggr köpt en jävligt god sås som passar till kött, från nåt cateringföretag.Är det du själv som uppfunnit såsen?

ErnstP
2010-01-28, 21:48
Prova tala med charkdisken på ditt lokala ica, ge dem en batch om 100 satser (hehehe) som de kan provsälja till sina stamkunder och kolla om det går hem.

syrén
2010-01-28, 22:02
Låna ett restaurangkök eller liknande. Vissa skolkök fungerar också för att man skall kunna få göra produktion.

mojoo
2010-01-28, 22:10
Nej inte helt och hållet utan spunnit vidare rätt bra på en existerande sås (som i princip aldrig används för övrigt). Men de va en bra idé men att göra ett par satser så folk får smaka och kanske ge de till en ICA butik eller liknande!

haha tack för alla seriösa svar också! :)

Eddie Vedder
2010-01-29, 20:36
Nej inte helt och hållet utan spunnit vidare rätt bra på en existerande sås (som i princip aldrig används för övrigt). Men de va en bra idé men att göra ett par satser så folk får smaka och kanske ge de till en ICA butik eller liknande!

haha tack för alla seriösa svar också! :)

Ja idén om massproduktion på en gång bör du nog glömma om du nu inte har ett sjuhelsikes startkapital redan.;)

Men andra vägar finns absolut att gå men du måste börja på lägre nivå. Att t.ex. åka runt på marknader och så är nog en idé även det. Där finns ju alltid personer som säljer honung, sylt, senap, korvar av olika slag, bröd, godis m.m.

Om folk kan sälja sin hemmagjorda senap kan ju du säkert sälja din sås.:) Jag lovar här och nu att om du slår upp ett stånd i Uppsala ska jag köpa ett prov.

mojoo
2010-01-29, 20:55
Farsan betalar ;) Nej men de är nog bara att glömma

Ja exakt. Tycker de låter vettigt och börja på en marknad eller liknande.Men om den nu skulle sälja som smör får man väl tänka då hur man ska gå vidare!

Sedan ska tilläggas att de är faktiskt inte jag som 'uppfunnit' denna sås, faktiskt min kära mor! Så cred till henne. Men de är jag som är affärsnissen :Virro

De finns faktiskt en till ceasarsallad sås/dressing som vi brukar göra och är nästan bättre än den andra såsen till just ceasarsallad.

Kan tilläggas att jag blivit väldigt bortskämd med dessa såser. Vi använder dom varje helg. I know, borde bli uttjatat men alla i familjen älskar den. Så när vi går på restaurang eller liknanade och de kommer andra såser jämför jag bara med dom här 2 :( Caesar såsen slår vanliga ceasar dressing men hästlängder.

värst va såser kan vara intressant

Eddie Vedder
2010-01-29, 21:02
Kan tilläggas att jag blivit väldigt bortskämd med dessa såser. Vi använder dom varje helg. I know, borde bli uttjatat men alla i familjen älskar den. Så när vi går på restaurang eller liknanade och de kommer andra såser jämför jag bara med dom här 2 :( Caesar såsen slår vanliga ceasar dressing men hästlängder.

Och glöm inte att när du sedan nått långt och börjar massproducera och när receptet inte ens längre är jämförbart med grundreceptet utan nu bar innehåller massa förtjockningsmedel, emulgeringsmedel, smakförstärkare och andra tillsatser så marknadsför det med "familjens recept från förr" med fina sommarängar på bild och en gammaldags burk.:D

mojoo
2010-01-29, 21:11
Haha vill du bli marknadsföringschef för såsföretaget Mammas sås AB?

Eddie Vedder
2010-01-29, 21:13
Haha vill du bli marknadsföringschef för såsföretaget Mammas sås AB?

Absolut. Jag har studerat sensorisk analysteknik och produktutveckling dessutom så jag tar på mig att genomföra alla konsumenttester genom strikt vetenskaplig och korrekt metodik enligt ISO-standard. Och så går jag ju på Institutionen för Kostvetenskap dessutom, mycket kontakter jag kan fixa åt dig där.:D

regus
2010-01-29, 21:14
Nej inte helt och hållet utan spunnit vidare rätt bra på en existerande sås (som i princip aldrig används för övrigt). Men de va en bra idé men att göra ett par satser så folk får smaka och kanske ge de till en ICA butik eller liknande!

haha tack för alla seriösa svar också! :)

Om det är en existerande "färdigsås" så blir det nog problem då produktionskostnaden kommer bli hög och du måste köpa den färdiga såsen+köra in dina små specialare och då måste du antagligen ha ett väldigt högt pris för att ens få det lönsamt.

Edit: fast nu verkar det inte vara så... Så bortse ifrån det över

Det går förresten inte att ta patent på en matvara. Det enda du kan göra, om jag kommer ihåg rätt, är att namnskydda så att det du kommer att t.ex. kalla Vaskasåsen specialaren måste innehålla ditt recept och hålla receptet hemligt.

mojoo
2010-01-29, 23:30
Absolut. Jag har studerat sensorisk analysteknik och produktutveckling dessutom så jag tar på mig att genomföra alla konsumenttester genom strikt vetenskaplig och korrekt metodik enligt ISO-standard. Och så går jag ju på Institutionen för Kostvetenskap dessutom, mycket kontakter jag kan fixa åt dig där.:D

Anställd. Vi behöver analysera denna sås in i minsta detalj, sickan.
Arbetsvillkoren är enkla. Vid varje måltid med sås måste den komma från Mammas sås AB :thumbup:

Om det är en existerande "färdigsås" så blir det nog problem då produktionskostnaden kommer bli hög och du måste köpa den färdiga såsen+köra in dina små specialare och då måste du antagligen ha ett väldigt högt pris för att ens få det lönsamt.

Edit: fast nu verkar det inte vara så... Så bortse ifrån det över

Det går förresten inte att ta patent på en matvara. Det enda du kan göra, om jag kommer ihåg rätt, är att namnskydda så att det du kommer att t.ex. kalla Vaskasåsen specialaren måste innehålla ditt recept och hålla receptet hemligt.

De är ju lite jobbigt att man inte får ha någon patent. Mammas sås AB får de bli att namnskydda!! Mamma scan har ju funkat bra

shadowfire
2010-01-29, 23:44
asså, hjälp, den här tråden...hur jag än kämpar o försöker hålla emot så kan jag bara associera till en enda sak.. :D .. det gör inte saken bättre att Eddie V är grym på att argumentera för sin sås. :D

stevebc
2010-01-30, 03:47
asså, hjälp, den här tråden...hur jag än kämpar o försöker hålla emot så kan jag bara associera till en enda sak.. :D .. det gör inte saken bättre att Eddie V är grym på att argumentera för sin sås. :DHehe jag med, tänker också på serierna om Asterix :D

http://klotband.files.wordpress.com/2009/01/miraculix1.jpg

Tonto
2010-01-30, 04:09
asså, hjälp, den här tråden...hur jag än kämpar o försöker hålla emot så kan jag bara associera till en enda sak.. :D .. det gör inte saken bättre att Eddie V är grym på att argumentera för sin sås. :D

Hehe jag med, tänker också på basketspelaren het sås aka hot sauce :D
http://z.about.com/d/movies/1/0/A/Q/N/crossoverpubf.jpg

Eddie Vedder
2010-01-30, 09:17
Mamma scan har ju funkat bra

Nej det är ett varumärke, inte ett namnskyddat livsmedel. Namnskyddat är t.ex. "köttbullar" med krav på viss kötthalt. Är kötthalten för låg får det heta något annat, oavsett om Mamma Scan eller Euroshopper tillverkat dom.

Vad gäller konkreta sorter med skyddat namn och recept är Spettekaka, Hushållsost, Svecia och Falukorv är de enda fyra namnskyddade livsmedlen som finns i Sverige.

Petoria
2010-01-30, 11:01
asså, hjälp, den här tråden...hur jag än kämpar o försöker hålla emot så kan jag bara associera till en enda sak.. :D .. det gör inte saken bättre att Eddie V är grym på att argumentera för sin sås. :D

Hehe jag med, tänker också på bandet G love & special sauce :D

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/G._Love.jpg/800px-G._Love.jpg

Sverker
2010-01-30, 11:14
Prova tala med charkdisken på ditt lokala ica, ge dem en batch om 100 satser (hehehe) som de kan provsälja till sina stamkunder och kolla om det går hem.

Nej, nej nej*gah!*...:D

Där försvann all matsäkerhet. Så fort du förmedlar mat till andra är du ansvarig för en livsmedelsverksamhet och måste registrera dig hos kommunens Miljö- och hälsoskyddsavdelning.

Inte en chans att någon handlare skulle ta in din sås och sälja i den manuella disken. Du får istället pröva receptet i den nära vänkretsen.

Nitrometan
2010-01-30, 11:21
Inte en chans att någon handlare skulle ta in din sås och sälja i den manuella disken. Du får istället pröva receptet i den nära vänkretsen.

Redan gjort!

Från första posten:
Och alla vänner som testat älskar den och många har övergett andra såser för den här smaskiga såsen.

kungconny
2010-01-30, 11:33
De är ju lite jobbigt att man inte får ha någon patent. Mammas sås AB får de bli att namnskydda!! Mamma scan har ju funkat bra

Satsa på Pappas sås AB istället! (hehehhe)