handdator

Visa fullständig version : Triceps och Biceps på samma pass?


Exact
2010-01-28, 17:52
Jag skulle vilja veta vad ni tycker om att träna triceps och biceps på samma pass? Jag vet att dom är antagonister, finns det då fördelar/nackdelar med att träna dom på samma pass? :confused:

MVH

Folke50
2010-01-28, 17:53
Jag tycker personligen det funkar kanon. Blodet / pumpen håller sig inom ett område = good shit :)

Bear Grylls
2010-01-28, 17:56
Jag tycker personligen det funkar kanon. Blodet / pumpen håller sig inom ett område = good shit :)

Jag prövade just en gång för att jag tyckte skulle se coolt ut med fett pump i armarna :naughty: Gick väl helt okej men föredrar ändå att träna dem på 2 olika tillfällen.

Lucipha
2010-01-28, 19:05
Tycker det är sällsynt skönt att superseta biceps och tricepsövningar. Ser inga nackdelar med det

Gorilla
2010-01-28, 22:18
Om du har en split som tillåter dig att ha biceps och triceps på samma pass utan att dessa övertränas så kan det vara ett kul upplägg. Risken finns dock att det blir för mycket för dem.

Pjotor
2010-01-28, 22:26
om du har en split som tillåter dig att ha biceps och triceps på samma pass utan att dessa övertränas så kan det vara ett kul upplägg. Risken finns dock att det blir för mycket för dem.

+1

SiSenior
2010-01-28, 22:34
Enda nackdelen med bicc/ tricc/ underarmar på samma pass (som jag kör för tillfället) är problemet att komma hemma. Hur ska man kunna svänga ratten utan ökad risk att krocka med de sjuka pumpet man har efter dessa pass? *cupid*

Martin Löwgren
2010-01-28, 22:35
Om du har en split som tillåter dig att ha biceps och triceps på samma pass utan att dessa övertränas så kan det vara ett kul upplägg. Risken finns dock att det blir för mycket för dem.

+1

Bröstpasset, ryggpasset och även axelpasset om man kör pressar blir svårt att köra dagen efter (kanske till och med två dagar efter) då det ligger för nära för att ge muskelfästena i armen att hela återhämta sig varför en separat armdag verkligen kräver ett välplanerat schema och inget som passar sig bra i ett för uppsplittat schema även om det går att få till.

Finns dock få skönare pass en armpass men som sagt de krävs planering :thumbup:

Danne2k
2010-01-29, 01:02
+1

Bröstpasset, ryggpasset och även axelpasset om man kör pressar blir svårt att köra dagen efter (kanske till och med två dagar efter) då det ligger för nära för att ge muskelfästena i armen att hela återhämta sig varför en separat armdag verkligen kräver ett välplanerat schema och inget som passar sig bra i ett för uppsplittat schema även om det går att få till.

Finns dock få skönare pass en armpass men som sagt de krävs planering :thumbup:

Låt mig bara få tillägga det självklara, det förutsätter givetvis att man kör bröst och axlar på olika pass. Kör man bröst och axlar ihop är väl ett ensamt tricepspass inga problem?

Sen ser jag inte problematiken med ryggpasset, visst, man kör kanske inte rygg dagen efter ett bicepspass. Men å andra sidan, varför skulle man? ;D

Martin Löwgren
2010-01-29, 09:43
Låt mig bara få tillägga det självklara, det förutsätter givetvis att man kör bröst och axlar på olika pass. Kör man bröst och axlar ihop är väl ett ensamt tricepspass inga problem?

Sen ser jag inte problematiken med ryggpasset, visst, man kör kanske inte rygg dagen efter ett bicepspass. Men å andra sidan, varför skulle man? ;D

Nej kör man bröst och axlar ihop är det absolut ok med ett ensamt tricepspass (det är okej även annars men krävs en väldigt bra planering).

Inte alla som tänker så min vän utan de kör kanske biceps onsdag och sedan rygg torsdag eller tvärtom. I ett schema där det blandas friskt med olika musklegrupper glömmer många bort vilka funktionerna musklerna har varpå flera av dem drabbas av överbelastning (ta en sväng in i rehabforumet :D)

Mvh

dellan
2010-01-29, 10:21
Ett kort schemaförslag nu när detta diskuteras.

Måndag: Armar
Tisdag: Ben
Torsdag: Rygg
Fredag: Bröst/Axlar

Slartibartfast
2010-01-29, 10:32
Skulle aldrig få för mig att splitta på armträningen, eller på överkroppsträningen för den delen.

Saftarn
2010-01-29, 16:29
rygg / underarm
bröst / triceps
ben
axlar / biceps

kör den splitten, men har även kört biceps / triceps på samma dag och de är inge fel faktist, jag tycker bara att de blir lite långtråkigt, armarna är ju bara något som råkar sitta fast på de roliga muskelgrupperna ;)

johanhej
2010-01-30, 10:49
Ett annat tips som jag kör på för tillfället är:

1. Bröst
2. Armar
3. Vila
4. Ben/mage
5. Rygg/axlar
6. Vila
7. Repeat

Hotan
2010-01-30, 10:59
Ett annat tips som jag kör på för tillfället är:

1. Bröst
2. Armar
3. Vila
4. Ben/mage
5. Rygg/axlar
6. Vila
7. Repeat

Är det någon dags vila mellan 1 och 2? Bröstpassen tar väldigt mycket på triceps, iaf för mig.

oTure
2010-01-30, 11:02
Inte alla som tänker så min vän utan de kör kanske biceps onsdag och sedan rygg torsdag
Mvh

Ja och vad är problemet med detta? funkar utmärkt.

Frumpish
2010-01-30, 11:14
Kör

1. Ben, mage (böjdag)
2. bröst, biceps/triceps (bänkdag)
3. rygg, lats, axlar (marklyftsdag)
4. komplementdag (frivändningar, raka mark, hantelpressar och annat gött)
5. börja om när veckan är slut

Diggar att köra biceps och triceps i varannan övning, typ viktade chins --> viktade dips --> stående bicepscurl --> headcrusher (vad heter den övning på svenska?)

johanhej
2010-01-30, 11:26
Är det någon dags vila mellan 1 och 2? Bröstpassen tar väldigt mycket på triceps, iaf för mig.

Det är ingen vila däremellan. Har inga problem med det hittills. Tycker det är mycket värre att köra rygg dagen innan biceps tex ^^

Matsa
2010-01-30, 11:57
Körde axlar, biceps och triceps igår. Mycket trevligt pass, dock ganska mastigt. Blev faktiskt över 50 set men biceps och triceps supersetades så tiden blev inte så farlig trots allt.

Jag trivs bra med det upplägget. Då får armar och axlar ordentlig träning en gång i veckan samt lite lättare träning på rygg/bröst passet.

Baan
2010-01-30, 14:42
Jag har kört biceps och triceps tillsammans i säkert sex sju år, mer behöver jag väl inte säga om jag gillar det upplägget ;) Det gäller dock för femsplit som jag kör nu. När jag kört halvkropp kortare perioder brukar det blir mer press- och dragmuskler tillsammans.

Martin Löwgren
2010-01-30, 16:33
Ja och vad är problemet med detta? funkar utmärkt.

För att biceps aktiveras under ryggövningar hur du än vrider och vänder på det och dess fäste på radius kan lätt bli irriterat om de inte får chans till återhämtning.

minishcap
2010-01-30, 16:41
Jag kör rygg och trapz på torsdagen, bröst och axlar på fredagen och armar på söndagen, fungerar bra och har inte känt av någon form av överträning eller trötthet...viktigare för mig är att verkligen låta min ländrygg vila mellan benpasset och ryggpasset då jag kör tunga marklyft på ryggpasset.