handdator

Visa fullständig version : Svårt att få fram höften i marklyft


Coach
2010-01-28, 14:21
hej! som rubriken säger har jag svårt att få fram höften när jag kör marklyft. resultatet blir då att jag lyfter mycket med ryggen och mindre med benen. är det en ren teknikfråga, eller beror det på svaghet/stelhet i höften? tack på förhand!

Pjotor
2010-01-28, 15:03
Får du fram höften när du lyfter med enbart stången utan extra vikter? I så fall har du för mycket vikt på stången. Lätta tills du kan lyfta med bra teknik och fortsätt därifrån.

Teknikmässigt så ska stången ha svag kontakt mot skenbenen under upplyftet. Du kan också prova att lyfta mycket med skinkorna. Det brukar vara ovant i de första veckorna med marklyft, så även där är receptet lägre vikt.

Det är så mycket jag kan säga utan en video. Prova och se om det hjälper.

oreng
2010-01-29, 13:10
Kan du köra raka marklyft (lårsträck) utan att böja ryggen? Hur långt ner kan du gå?
En orsak kan vara att du är för kort i röva...
Tänj ut sätesmusklerna mera i så fall. Även baksida lår kanske.

Scratch89
2010-01-29, 13:51
Tänk dig att du ska trycka fötterna genom golvet och glida under stången.

z_bumbi
2010-01-29, 14:41
hej! som rubriken säger har jag svårt att få fram höften när jag kör marklyft. resultatet blir då att jag lyfter mycket med ryggen och mindre med benen. är det en ren teknikfråga, eller beror det på svaghet/stelhet i höften? tack på förhand!

Eftersom ingen har sett dina marklyft så hur ska någon kunna svara på vad det beror på?