handdator

Visa fullständig version : Hur vältränad är jag egentligen?


El Maco
2010-01-28, 13:31
Tja. Fan jag trivs verkligen här på Kolo men man blir en gnutta mindfucked men det får jag väl leva med. Det känns som att jag är så inne i min träning att jag har svårt att få perspektiv och bedömma hur bra form jag är i, om jag bör bulka eller deffa osv.

Jag är 19,5 år. 194 cm lång och min morgonvikt pendlar mellan 75-78 kilo.
Jag tar 70 kg i bänkpress, 110 i marklyft och 100 i knäböj.
Jag springer en mil på 42 minuter blankt och tycker att jag har rätt bra kondition.

Mina muskler är väl inte jättedefinierade men jag har ju ett sexpack som glimtar till då och då.

Nå, kära Kolozzar, hur ligger jag till egentligen?
Tacksam för svar:thumbup:

chrilledude
2010-01-28, 13:34
Nej men ser man på, el maco! Mer muskler? Bild vore bra :)

Tror dock bulk är bättre, deff är helt onödigt på din vikt :)

vicarious
2010-01-28, 13:35
Allting är relativt... beror på vad du jämför med.

Sen så har alla olika definitioner på vad just vältränad innebär.. fanns en tråd om detta i forumets Allmänna del för ett tag sedan.

Hur länge har du tränat regelbundet?

Nina L
2010-01-28, 13:37
Underbart användarnamn. *love*

Mindfuck är bra för musklerna. Bygg dom starkare, säger jag.

El Maco
2010-01-28, 13:54
Jag får väl slänga upp en bild snart.
Jag har tränat regelbundet i snart 3 år men har tränat seriöst i kanske ett år. Jag har bra tryck i bröstet men sämre i armar och axlar, jag vet inte varför men jag ökar MYCKET mer i bröstet än någon annanstans.
Lever väldigt hälsosamt på veckorna och tränar alla vardagar men har för vana att leva ut lite väl mycket på helgerna om man säger så...hehe

1911
2010-01-28, 14:11
Du har ju en bra löptid. Din styrka är väl som en random 20åring som knappt tränar.

ceejay
2010-01-28, 14:12
bättre än medel kanske(mkt bättre än medel på milen iaf), träna hårdare :)

zydar
2010-01-28, 14:19
är det bara jag som tycker att 42 på milen är skit bra? är jag inte i närheten av iallafall o ja ansåg att jag hade hyffsad kondis, nu känns den dålig istället.

L-Sami
2010-01-28, 14:21
Hur vältränad upplever du dig själv? Det är väl det som betyder mest. Jag känner mig vältränad.

Numse
2010-01-28, 14:42
42 på milen är bra. Kondisen har du ju inte problem med :) däremot väger du lite om man jämför med din längd, och därav så är du inte speciellt stark. För lite muskler helt enkelt.

Jag definierar vältränad med hur snabbt jag återhämtar mig efter ett pass, hur hårt jag kan köra och hur många gånger jag kan köra per dag/vecka.

T.ex. när jag tränade försäsong på elitnivå i handboll en gång i tiden så hade jag galen kondis, men jag klarade inte av antalet timmar träning i veckan. Dels p.g.a. att jag inte åt tillräckligt, vilket jag insett nu, men dels för att jag inte var tillräckligt grundtränad.

callosum
2010-01-28, 14:43
Du har ju en bra löptid. Din styrka är väl som en random 20åring som knappt tränar.

Nja, "random 20åring som knappt tränar" lär inte sätta 70kg i bänken och 100 i böjen.

Honken
2010-01-28, 14:45
Eftersom han markar 110 så tvivlar jag att det är väldigt djupa böj.

siimon89
2010-01-28, 14:52
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.htm

Om du nu kör med fria vikter dvs..

Martin Löwgren
2010-01-28, 14:53
är det bara jag som tycker att 42 på milen är skit bra? är jag inte i närheten av iallafall o ja ansåg att jag hade hyffsad kondis, nu känns den dålig istället.

Beror på vad man väger. I dagsläget med mina 105kg gör jag nog inte milen under 55min medans i lumpen med en morgonvikt på 78-80kg sprang jag milen på 46min vilket var ok men inte mer. 42min är bra anser jag.

Scorpionida
2010-01-28, 14:53
Din styrka är väl som en random 20åring som knappt tränar.

Fail.

1911
2010-01-28, 14:56
En random person som gör lumpen... ändrar jag till.

Englund
2010-01-28, 16:00
Tror dock bulk är bättre, deff är helt onödigt på din vikt :)
Jasså... härligt att någon kan dra slutsatser utan att veta någonting öht. om personen i fråga. Han kanske är maratonlöpare, vem vet? Som maratonlöpare är en bulk inte särskilt fördelaktigt!

Gpajpen
2010-01-28, 16:08
En random 20åring som knappt tränar drar absolut inte 70/100/110 Bänk/Böj/Mark.
Mycket mindre. Dra av en 20-30% så får du ungefär vad en random 20åring som knappt tränar maxar, efter att ha tränat på övningen några gånger dvs.

Det här är självklart inte vetenskapligt men jag personligen har aldrig träffat någon så naturligt stark och klassar snittet på hela min manliga bekantskapskrets runt åldern 20 som "random 20åring".

Doggeh
2010-01-28, 16:28
Första gången jag körde bänkpress så klarade jag 65x5 lätt, och då var jag nästan 14 men jag har alltid vägt mycket jag kanske vägde 78 och var 171. Jag kan även tillägga att jag hade precis slutat med hockeyn då.

siimon89
2010-01-28, 16:32
Tycker inte heller man ska stirra sig blind på maxvikten. Det är mer intressant med vikt sett till kroppsvikt.

Yllegarn
2010-01-28, 16:35
Det här med perspektiv...

Relativt till "min" umgängeskrets är jag stark.
Relativt till "random" kollit är jag ordentligt klen.

Relativt min umgängeskrets har jag en del flabb att ta av.
Relativt diverse individer på kollo så är jag antingen i grym form eller hutlöst fet.

Av egen erfarenhet så vill jag hävda att man får ganska annorlunda perspektiv på vad som är vältränad, i form, stark och hård träning för att ge några exempel när man hänger på kolozzeum än vad samhället generellt har.

Ur mitt högst egocentriska perspektiv och enbart genom att läsa din text så vill jag hävda att du är i bra form. Har bra löptider och helt ok resultat vad det gäller vikter för din kroppsvikt/längd. :thumbup:

Men bara för att man är "bra" betyder ju inte det att man inte vill bli bättre... Eller hur? :D

Bear Grylls
2010-01-28, 16:39
Tycker inte heller man ska stirra sig blind på maxvikten. Det är mer intressant med vikt sett till kroppsvikt.

Inte riktigt eftersom en som är 170 cm får det mycket förmånligare när det gäller relativ styrka än någon som är 200 cm,

chrilledude
2010-01-28, 16:43
Jasså... härligt att någon kan dra slutsatser utan att veta någonting öht. om personen i fråga. Han kanske är maratonlöpare, vem vet? Som maratonlöpare är en bulk inte särskilt fördelaktigt!

Han skrev om jag bör bulka eller deffa osv.

Alltså svarade jag bara, vad är problemet?*rolleyes*

siimon89
2010-01-28, 16:53
Inte riktigt eftersom en som är 170 cm får det mycket förmånligare när det gäller relativ styrka än någon som är 200 cm,

Det är också sant, men fortfarande säger relativstyrka mer än bara "jag tar 100kg i knäböj".

Exhale_
2010-01-28, 16:59
Hur vältränad känner du dig?

david85
2010-01-28, 17:02
Att kombinera styrka, rörlighet och kondition är en bra inriktning.
Att springa milen på 42 min är bra sen styrkan är mindre bra om man jämför med din kondition. Att vara vältränad väger inte många faktorer, som att kunna ta hård träningen länge är oxå en del.

Denna kille blev the fittest man alive på crossfit games 09 i usa, det kan man avgöra själv men av att bedöma jag som själv sysslar med detta så äre tamefan sjukt utveckland för ens fysiska prestationer. kan även nämna att han kommer ifrån finland, har ni inte sett denna dokumentär så äre ett måste om man älskar träning ur ett prestations syfte <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6lBwcBm6qs4&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6lBwcBm6qs4&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

z_bumbi
2010-01-28, 17:27
I jämförelse med vilka och för vilket syfte är något man måste ha svar på för att avgöra om någon är vältränad. Alla elitidrottare är t ex vältränade men i många fall gör de "bara" bra resultat inom sitt specifika område.

För en normal kille i samma ålder så är siffrorna ganska så bra och jag skulle klassa det som en bra bit över medel vad gäller alla parametrarna. Konditionen i jämförelse med ett genomsnitt av befolkningen i samma åldersgrupp klassas t o m som bra/mycket bra och då har jag bara använt tiden för att skatta ett resultat. Vid ett verkligt test på 3 km skulle det troligen hamna på mycket bra.
Så ur den synvinkeln är du vältränad, sen beror det alltså på vad du vill vara vältränad i hur vältränad du är.

david85
2010-01-28, 17:44
Att specifiera, alltså vad man vill vara vältränad i går man lite in mer inriktat. Då falierar just begreppet vältränad som står för massa former av "träning". Nu menar jag mera mätbara begrepp för vanlig individ.

emi23j
2010-01-28, 17:49
Det är upp till dig själv i vilket perspektiv du vill sätta dig själv.

Du är vältränad om man jämför med vanliga svensson.

Du är väl average om man jämför med den vanliga gymmaren för en i din ålder och längd (inte styrkelyftare eller olumpiska lyftare)

Du är svag man jämför med SL och OL.

Din kondition är sämre än average om man jämför med eliten.

Din styrka är dålig om man jämför med elit-idrottare.


Du får bestämma själv vilka du jämför med. Om jag skulle jämföra mig själv skulle jag t ex jämföra mig med dem som tränar min sport och är på samma nivå för att få ett rättvist bedömmande. givetvis försöker man ju alltid undersöka hur pass tränad man är i förhållande till eliten också.

z_bumbi
2010-01-28, 17:50
Att specifiera, alltså vad man vill vara vältränad i går man lite in mer inriktat. Då falierar just begreppet vältränad som står för massa former av "träning". Nu menar jag mera mätbara begrepp för vanlig individ.

Hur får du mätbara "begrepp" om du inte specar något?

david85
2010-01-28, 17:59
I regel mäter man mot elit som ni säger, men det finns mätbara former för vältränad individ. tänker på crossfit, det störst vida.

Sen kan man mer ingående speca något men det ger egentligen inte något i begreppet "vältränad". Mäter man i begrepp vältränad för t.ex. mot kondition specar man mot de,

Bear Grylls
2010-01-28, 18:00
Som några har sagt så beror det ju helt på vilka du jämför med. När jag vill ha lite självförtorendeboost så brukar jag jämföra migsjälv med folk i min kompiskrets eftersom de inte tränar lika regelbundet som jag gör. Då är jag jävligt stark :) Om jag jämför mig med folk på mitt gamla källargym är jag nog top-10 svagast eller något :P

z_bumbi
2010-01-28, 19:10
I regel mäter man mot elit som ni säger, men det finns mätbara former för vältränad individ. tänker på crossfit, det störst vida.

Sen kan man mer ingående speca något men det ger egentligen inte något i begreppet "vältränad". Mäter man i begrepp vältränad för t.ex. mot kondition specar man mot de,

Så en elitlöpare är inte vältränad?

david85
2010-01-28, 21:58
Som jag nämt ovan. En elitlöpare är så klart vältränad utifrån de syfte han tränar, Han är vältränad ur begrepp kondition.
I deras kategori mäts han med liksinnade athleter, dvs oxå löpare, då är han väldigt vältränad.

Men min synpunkt på just begrepp vältränad innefattar inte bara kondition utan andra saker oxå. Slutsumman av vad jag tycker står för vältränad kanske för en annan person innefattar helt andra kriterier, men kondition är en av sakerna.

1992_08
2010-01-28, 21:59
Så en elitlöpare är inte vältränad?

mer väldeffinerad :P

Vältränad = Lågt BF samt muskulösare än en vanlig svensson

en maratonlöpare är muskulös men knappast utöver en vanlig svensson.

way
2010-01-28, 22:09
mer väldeffinerad :P

Vältränad = Lågt BF samt muskulösare än en vanlig svensson

en maratonlöpare är muskulös men knappast utöver en vanlig svensson.

Så Ronnie coleman är inte vältränad på off-season?

ceejay
2010-01-28, 22:11
vältränad för mig är att vara allround.

Springa fort, bra kondition, hoppa högt, lyfta mycket vikt.

way
2010-01-28, 22:13
vältränad för mig är att vara allround.

Springa fort, bra kondition, hoppa högt, lyfta mycket vikt.

Så du anser inte en bodybuilder på världsklass med kass kondition och spänst vältränad?

david85
2010-01-28, 22:38
Utseende har inget med vältränad kropp att göra, men det vill jag säga, man behöver inte ha 8 pack och rejält synliga muskler för att anses vältränad.

En bodybuilder är inte vältränad om man ser til själval begreppet "vältränad".
Han är vältränad om man jämför med hans liksinnade, dvs andra bodybuilders. men det mäts ju i muskler och symmetri vilket i sin verkan ordet vältränad inte står för.

Mr.Sjöborg
2010-01-28, 22:48
Hahhaa skoj med en vältränad diskussion:)

Ni som säger att man måste vara allround för att vara vältränad, vad för saker ska man vara allround på då?
Simning? löpning? dart? styrketräning? kunna göra saker som visar på vighet/spänst tex gå ner i splitt?

Förklara eftersom att ni verkar ha en definition på ordet vältränad

ceejay
2010-01-28, 22:51
Så du anser inte en bodybuilder på världsklass med kass kondition och spänst vältränad?

nja, inte egentligen inte enligt min definition.

young_george
2010-01-28, 22:55
Greg Kovcas. IFBB proffs. Åt en gång i timmen. Behövde, bokstavligen, hjälp för att torka sig själv i röven.

Vältränad?
http://www.thestrengthcenter.com/assets/Aug_2007/KovacsGreg.jpg

http://www.bbcenter.sk/images/gallery/muzi/greg_kovacs/greg_kovac_11.jpg

Scorpionida
2010-01-28, 23:15
Greg Kovcas. IFBB proffs. Åt en gång i timmen. Behövde, bokstavligen, hjälp för att torka sig själv i röven.

Vältränad?
http://www.thestrengthcenter.com/assets/Aug_2007/KovacsGreg.jpg

http://www.bbcenter.sk/images/gallery/muzi/greg_kovacs/greg_kovac_11.jpg

Varför ta diskussionen öht till personer som använder sig av massiva mängder droger för att uppnå sina resultat? Blir lite väl mkt off-topic.

Två åsikter finns här, den ena om att vältränad är den som är allround, typ är bra löpning, brottning, skidskytte etc samtidigt.

Den andre att vältränad är den som är vältränad inom sin sport. Visst, då börjar vissa raljera att om någon är världsmästare inom dart är man då också vältränad?

i Nationalencyklopedin är definitionen följande om man nu ska gå in på pudelns kärna in absurdum-

Fitness (vältränad) är inom evolutionsbiologin ett mått på en viss individs förmåga att sprida sina gener genom att föröka sig. Hög fitness innebär att en individ genom sitt utseende och/eller beteende har större förmåga att fortplanta sig än andra individer av samma art. Ordet fitness kommer av det engelska ordet fit som inom sport betyder vältränad eller i form. Men fit är alltså ett viktigt ord inom biologin där det betyder väl anpassad till miljön. I sin berömda bok Om arternas uppkomst (1859) använde Charles Darwin uttrycket the fittest om de bäst anpassade individerna. Dessa individer går segrande ur kampen för tillvaron och på det sättet kan de via sin avkomma föra sina egna gener vidare till nästa generation.

Men jag tror ändå att denna schism om vältränad är en schimär i de flestas ögon. De flesta kan använda sitt vett för att urskilja vad som utmärker en vältränad person utan att gå in på detaljanalyser. Och mitt svar är till OT, ja, du är vältränad. Din tid på milen är faktiskt väldigt bra:thumbup: Din styrka är även den starkare än någon random-kille på gymmet. Inte med så mycket måhända, men ändå lite:)

Trashcan
2010-01-29, 09:06
För att återgå till ämnet:
Vi verkar ha ungefär samma stats(Tränat i 4 år varav ett seriöst typ, 73 kg kroppsvikt, 75 bänk, 120 mark, ~100böj, 45 min på milen) fast jag är 15 cm kortare. Då har du ju någon att jämföra med, och det kan ju vara väldigt pedagogiskt. Du kan ju ta en titt i min journal. =) Skulle nog inte påstå att någon av oss är speciellt vältränad, speciellt inte eftersom du verkar ha dina muskler utspridda på en lite längre kropp.

Action Fighter
2010-01-29, 09:16
Nu kanske vi ska ta och definiera hur vältränad en random-kille på gymmet är? ;)

Mitt svar till TS, jag tycker definitivt du ska bygga och bulka. :D

Curls
2010-01-29, 09:44
vältränad för mig är att vara allround.

springa fort, bra kondition, hoppa högt, lyfta mycket vikt.

+ 1

emi23j
2010-01-29, 12:42
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
vältränad för mig är att vara allround.

springa fort, bra kondition, hoppa högt, lyfta mycket vikt.

Det som passasr bäst in på den definitionen tycker jag är ordet Atletisk. Om man är atletisk uppfyller man de kraven. Tänk LeBron James, Dwyane Wade, Usuain Bolt, osv.

Ordet vältränad måste, tycker jag, om det ska ha någon som helst mening specificeras till en viss målgrupp. Men ordet betyder oftast, baserat på egna intryck, att ha lite kroppsfett och väldefinierad muskler för medelsvensson.

david85
2010-01-29, 15:28
Vad jag menar du vältränad: stark, uthållig, kordinerad flexibel i sammanlänkad form i utförande av intensiv träning. (www.crossfit.com)
Constantly varied, functional movements executed at high intensity


<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bP_w_uh1lF8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/bP_w_uh1lF8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>