handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. Kalori +


Bullshido
2010-01-28, 12:23
Tjena kolozzeum Bullshido här med en ny fundering.:smash:

Har funderat på detta med kalori överskott. Folk säger att man ska gå upp ett halvt kg varje vecka om man vill bygga muscles, right? Men om personen i fråga redan har bra med fettlager betyder detta att han redan ligger på ett kaloriöverskott? Och att personen i fråga inte behöver gå upp ett halvt kg till?
Har använt sök knappen och misslyckades totalt.
Sätt in en kommentar och tack på förhand!

Mvh

-Bullshido

King Grub
2010-01-28, 12:49
Men om personen i fråga redan har bra med fettlager betyder detta att han redan ligger på ett kaloriöverskott?

Nej, det gör det inte. Du kan ha 100 kg fettövervikt och ändå ligga på kaloriunderskott (och då går du ner i vikt och fettmassan minskar). I sammanhanget handlar det om ett dietärt kaloriöverskott, dvs du äter mer än du förbrukar.

Energin som är lagrad i kroppsfettet kan inte omvandlas till muskelprotein eller användas till muskeluppbyggnad.

Bullshido
2010-01-28, 14:17
Nej, det gör det inte. Du kan ha 100 kg fettövervikt och ändå ligga på kaloriunderskott (och då går du ner i vikt och fettmassan minskar). I sammanhanget handlar det om ett dietärt kaloriöverskott, dvs du äter mer än du förbrukar.

Energin som är lagrad i kroppsfettet kan inte omvandlas till muskelprotein eller användas till muskeluppbyggnad.

Tack för hjälpen! Keep it pimpin'

Mvh

-Bullshido

Seb74
2010-01-28, 15:04
Fast det kan väl va ok med mindre än 0.5kg/vecka också, om man tex äter extra efter varje pass men kanske endast håller balans övriga dagar....blir så mycket fläsk så fort annars tycker jag...ska nog testa långsammare variant denna bulk...

Eddie Vedder
2010-01-28, 16:49
Fast det kan väl va ok med mindre än 0.5kg/vecka också

Givetvis.

way
2010-01-28, 21:51
Om man kör efter 0,5kg /vecka går man ju upp 24 kg fett på ett år..

Dreas
2010-01-28, 21:55
Om man kör efter 0,5kg /vecka går man ju upp 24 kg fett på ett år..Är du ironisk så syns det inte. Folk ökar i annat än bara fett vid en viktuppgång. Såvida de inte är extremt feta då kanske.

way
2010-01-28, 22:11
Är du ironisk så syns det inte. Folk ökar i annat än bara fett vid en viktuppgång. Såvida de inte är extremt feta då kanske.


Nej jag var inte ironisk. Men om vi säger att man har gått upp 24kg, hur mycket av det skulle då vara muskler? Kanske 3-5?

Dreas
2010-01-28, 22:19
Nej jag var inte ironisk. Men om vi säger att man har gått upp 24kg, hur mycket av det skulle då vara muskler? Kanske 3-5?Ren muskelmassa eller vad? Det beror ju på hur personen sett ut innan. Gener spelar också in.

Har personen varit riktigt smal och har bra gener så kanske inte fettprocenten måste öka speciellt mycket ändå. Men sure, du kommer kanske få deffa bort 10-15kg. Det blir ju även vätska och fett som du går upp i.

Vet ingen exakt siffra, men 2-3kg ren muskelmassa är väl kanske som jag förstått det typ 8-12kg kroppsmassa.