handdator

Visa fullständig version : Ang. sjukvårdsreform på den tiden jag var liten (90talet)


regus
2010-01-28, 12:22
Hej hopp..

Jag hamnade i en diskussion om min sambo om de lyckliga kompisarnas överträflighet på typ.. allt.

Vi kom till låten "cp framför sin tv" där hon inte tyckte den var okej då hon inte riktigt tycker att man ska driva med utvecklingsstörda. Jag hävdade att hon inte lyssnar på texten, måste tänka efter i alla fall lite osv.

Så.. Fanns det någon kontroversialitet i mentalsjukvården under 90talet eller ett förslag på någon kontroversiell ändring?

Om inte, så ljug ihop något långsiktigt så jag får rätt.
Snälla

O_Wao
2010-01-28, 12:28
Nu har jag inte pejl på DLK direkt, men här är mina 2 cent:

I och med att stora delar av vårdapparaten, däribland psykvården, bantades ner till stor del under början av nittiotalet (tillsammans med sjukvård och skola) och omformulerades till öppenvård/alt vård från hemmet där man bara har några kontakter varje månad ledde det till att många individer som kanske hade behövt fortsätta vara inskrivna i psykvården släpptes ut med medicinering istället.

Man kan bland annat se det bland hemlösa, där många har en lättare psykisk diagnos som gör att de inte klarar av ett normalt liv och har svårt att få jobb. Självmedicinering med droger gör att de har dubbla problem som är svåra att få behandling för. Psykvården tar inte emot folk med missbruksproblem och missbruksvården tar inte emot folk med psykiska diagnoser. Jag säger inte att det kategoriskt är på det viset, men problematiken finns.

regus
2010-01-28, 15:47
Riktigt bra, tack. :)







Patriarket ska segra!
Osv.

O_Wao
2010-01-28, 15:54
Det finns flera faktorer inblandade i det här, det är ingalunda hela sanningen, bara så du vet.

För övrigt stavas det patriarkatet.;)