handdator

Visa fullständig version : Tips för kompis att gå upp i Vikt.


definition
2010-01-28, 10:03
Hej.
Skriver åt en polare som det går sådär med att gå upp i vikt.

Han är 177cm lång och väger just nu 69.5kg.
Han har gått upp ca 5kg på 1 år nu men han skulle vilja öka till 75.

Han räknade sitt kaloriintag och snittade 3500 på 1 vecka (spikade väldigt ibland vissa dagar då han äter godis som ett troll ibland, ex 2 chipspåsar, lösgodis,läsk kan enkelt gå ner en kväll framför datorn)

Han käkar frukost, lagad lunch, lagad kvällsmat och sen efter det blir det oftast godis för han. Så han äter rätt mycket i mina ögon för hans vikt.

Men ändå vägrar vikten röra sig ett gram.
Han har ett stillasittande jobb, han rör sig absolut inte en meter utanför gymmet som vi kör 3 gånger i veckan.

Han ligger på överskott på kcal om man kollar alla typiska formler.

* Så, vad kan testas mera?
Är förbränningen bara så enorm att han får försöka grisa i sig 4000+kcal per dag ? ;O
Skulle jag ätit det så skulle jag snittat 250kg nu då jag går upp av att bara titta på godis.

Finns det någon gainer som gör någon nytta i viktuppgång? Man läser mest att sådant är bullshit.

King Grub
2010-01-28, 10:17
Ät mer.

Gainers ger kalorier, och påverkar därefter. Lika mycket eller lite som samma mängd energi från något annat.

definition
2010-01-28, 10:24
Ok.
Gainer är nog enklast då han redan äter 2 lagade måltider och godis kan han inte äta mer känns de som :D

Något tips på en gainer som är bra för just viktuppgång?
Eller bara ta den som har mest kcal / portion?

Exhale_
2010-01-28, 10:26
Alla gainers är i princip en massa socker och protein i olika mängder. Ta någon som anses smaka bra så kanske han dricker den kontinuerligt.

definition
2010-01-28, 10:27
Jo han är känslig för smaker.
Han smakade mina herbalife drinkar jag drack när jag gick ner i vikt. Och kunde inte ens dricka dom ;O

jacklemmon
2010-01-28, 10:27
Ät energitäta livsmedel, typ nötter. Häll en massa olja över maten så lär det hända grejer.

944RS
2010-01-28, 10:30
Det viktigaste är ju att han äter någon som han gillar annars blir det jobbigt.
Gainer är ju bara flytande kolhydrater och protein och inget märkvärdigt. Blir nog billigare om han istället försöker få i sig de kcal genom vanlig mat istället. Fetare mat är ju att föredra då fett innehåller betydligt mer kcal än kolhydrater. Finns flera feta produkter i mejerihyllan som är goda och lätta att äta/dricka.
Sedan så skiljer det väldigt mycket på kcal på godis oxå. Choklad och nötter är det som ger mest kcal/100g

King Grub
2010-01-28, 10:33
Något tips på en gainer som är bra för just viktuppgång??

Det handlar bara om kalorimängden.

Man går upp mer i vikt av 750 kcal Nutrilett bantningpulver än av 500 kcal Mega Super Mass Weight Gain Ultra Plusbulk.

Och man går inte upp i vikt av gainers alls, om man förbrukar mer kalorier totalt över dygnen än man äter.

spoonchest
2010-01-28, 11:01
Spetsa morgongröten med matolja. Förbaskat smidigt, och förändrar inte smaken nämnvärt.

WHITEFOLKS
2010-01-28, 11:09
Röd mjölk med oboy :)

Eddie Vedder
2010-01-28, 12:48
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

austria
2010-01-29, 11:12
Jag har ungefär samma mått som din kompis, är 176 cm. och väger 75 kilo.

Jag har också ett stillasittande jobb, men tränar betydligt mer än din kompis. En dag där jag är ute och springer och sedan går på gymmet ligger jag på 3500 kcal för energibalans (ungefär). Nu vet jag inte hur/om han räknar kalorier, men gör han det så är jag ganska säker på att han räknar fel.

Du säger att han ligger på ett kcal överskott, hur vet ni det? Väger han all mat/godis?

SethCohen
2010-02-02, 16:12
RÖD MJÖLK ÄR LÄTTMJÖLK.. Inget annat :)

Sniggel
2010-02-02, 16:21
Få honom att snitta 3800 kcal så bör han vara på 75 om ca 18 veckor om inte ämnesomsättningen ökar markant.
För lång tid? Kör på 4000.