handdator

Visa fullständig version : Uppladdning inför tävling & hålla viktklassen?


Tunroth
2010-01-28, 09:53
Ja, på lördag blir det serie omgången i styrkelyft.
Vågen min visar på 59.5 morgonvikt.
HUR ska jag kunna ladda och även kunna hålla viktklassen för denna gång?
Jag vet att frukost dendagen redan är körd.
Invägningen är på morgonen vid 9. Och jag börjar lyfta ganska tidigt.
Kolhydrater - binder vätska - väger mer.

Nu har jag 2 dagar på mig att ladda.
Hur ska jag gå till vägas?

Tacksam för svar!

Sundqvist
2010-01-28, 10:01
Vart kommer tävlingen vara ? =>

Tunroth
2010-01-28, 11:21
Vart kommer tävlingen vara ? =>

Serien är i jönköping ;)

L-Sami
2010-01-28, 11:35
Jag kommer att tävla på lördag. Väger 89,5kg nu och 90kgs klassen är målet. Laddar med stora mängder kolhydrater, imorgon på morgonen för att de ska hinna lagras i musklerna innan tävlingen. Äter det mesta fettet under förmiddagen också. Resten av dagen är det bara protein som gäller. Äter sista måltiden ca 10h innan uppväckning. Målet är att bibehålla vikten, kring 89,5kg när jag vaknar upp på lördag för att kunna äta frukost.

Tunroth
2010-01-28, 11:39
Det låter som att du har erfaranhet av detta!
Du menar att jag ska äta blandat idag, i morgon ladda med kolhydrater & fett på morgonen & lunchen, sen så protein resten av måltiderna? (ja, inte ernbart, men till största del) sista måltiden runt 20-21 på fredagkväll?

Någon erfarenhet av vätska?
Jag ska unvika salt i "stora mängder" va?

Lycka till! :)

L-Sami
2010-01-28, 11:44
Det låter som att du har erfaranhet av detta!
Du menar att jag ska äta blandat idag, i morgon ladda med kolhydrater & fett på morgonen & lunchen, sen så protein resten av måltiderna? (ja, inte ernbart, men till största del) sista måltiden runt 20-21 på fredagkväll?

Någon erfarenhet av vätska?
Jag ska unvika salt i "stora mängder" va?

Lycka till! :)

Det fungerar för mig. Du ska helst ha koll på energiintaget också. För mig är ca 2000kcal per dag en bra mängd, men för dig är det nog mycket mindre eftersom du väger mindre än jag och tjej vad jag förstår.

Hur har det varit tidigare när du har tävlat? Hur har vikten varit? Hur många timmar innan du har vaknat har du ätit?

Salta maten normalt och drick normala mängder vatten.

L-Sami
2010-01-28, 11:47
På morgonen vid frukost är bra att dricka så lite som möjligt. Och efter invägningen dricka vatten med resorb.

Tunroth
2010-01-28, 11:49
Jag är relativt ny inom den fronten, jag har bulkat upp mig nu under kort tid, i både fett & muskler.
Så det har ju varit viktuppgång konstant!
2000 kcal, då är du inom vila ?

Idag blir det vila för mig, men i morgon är det jobb som gäller - butiksplock = massa "små spring".

En normaldag, äter jag frukost inom 15-30 min.
Jag har bara tävlat engång tidigare, så åt jag något energirikt som inte vägde mycket. (skulle då klara viktgränsen 56 kg, & vägde 54 morgonvikt. - klara mig på 55.6 kg)

L-Sami
2010-01-28, 11:50
Kan vara bra att kontrollväga sig runt 5-6 tiden fredag eftermiddag, jag kan gå ner 1,5-2kg på ca 10h. Det är svårt att rekommendera det samma för andra, eftersom vi är fysiologiskt olika med olika typer av ämnesomsättning.

Tunroth
2010-01-28, 11:50
På morgonen vid frukost är bra att dricka så lite som möjligt. Och efter invägningen dricka vatten med resorb.

sist bet jag ihop & fick nöja mig med ½ kopp *mini

L-Sami
2010-01-28, 11:52
Jag är relativt ny inom den fronten, jag har bulkat upp mig nu under kort tid, i både fett & muskler.
Så det har ju varit viktuppgång konstant!
2000 kcal, då är du inom vila ?

Idag blir det vila för mig, men i morgon är det jobb som gäller - butiksplock = massa "små spring".

En normaldag, äter jag frukost inom 15-30 min.
Jag har bara tävlat engång tidigare, så åt jag något energirikt som inte vägde mycket. (skulle då klara viktgränsen 56 kg, & vägde 54 morgonvikt. - klara mig på 55.6 kg)

Vilar och kanske promenerar idag och imorgon. Så runt 2000-2200kcal kommer jag ligga på idag och imorgon.

tsp
2010-01-28, 11:55
Varför inte fråga typ din tränare om tips? :)

L-Sami
2010-01-28, 11:58
Det bästa är att själv prova sig fram, hur man reagerar. Första tävlingen vägde jag 0,8kg för lite då jag skulle tävla i -100kg klassen. Då åt jag väldigt lite dagen innan, tidigt på dagen de flesta kalorierna, lite lättare måltid på kvällen, kunde äta rejäl frukost på tävlingsdagen. Fastade ca 10h innan jag skulle upp. Prestationen var på topp den dagen.

Tunroth
2010-01-28, 12:12
Varför inte fråga typ din tränare om tips? :)

Om man typ inte har någon tränare? och dem andra man kan fråga här hemma inte kan något om kost osv ? :P

z_bumbi
2010-01-28, 12:35
Jag skulle strunta i att ändra något, det är din andra tävling så vad spelar det för roll vad du väger? Kör under de förutsättningar som du har övat och på köpet undviker du att dra på dig vätska, tappa vätska, gå ner/upp, bli dålig i magen eller allt som kan hända när du ändrar något.

Ska du inte vara med på senior-SM så tar du sen om två veckor och testar och ser vad som händer med kroppsvikten när du gör på ett visst sätt.

Tunroth
2010-01-28, 13:14
Jag skulle strunta i att ändra något, det är din andra tävling så vad spelar det för roll vad du väger? Kör under de förutsättningar som du har övat och på köpet undviker du att dra på dig vätska, tappa vätska, gå ner/upp, bli dålig i magen eller allt som kan hända när du ändrar något.

Ska du inte vara med på senior-SM så tar du sen om två veckor och testar och ser vad som händer med kroppsvikten när du gör på ett visst sätt.

Njaa, om man säger som så, har jag tur, att lyckas få upp 136 kg i mark och det är 3 dommare, så har jag svenskt ungdomsrekord. Så jo, vikten har betydelse i detta fall ;)

Baboom
2010-01-29, 09:53
Jag skulle inte heller laborer om du nu ligger under invägningsvikten.

Det enda jag skulle göra är att äta middagen tidigare. På morgonen skulle jag kolla vikten och äta något som har liten volym/vikt men ändå mättande. Antagligen en större del fett.
Ta en stor kopp svart kaffe och hoppas på att den rensar tarmarna.

Sen är det ju bara ha lite koll på vågen. Har du marginal kan du äta och dricka lite mer. Väger du för mycket får du se till att kissa lite, så kommer du ner.

Jag skulle heller inte äta något överdrivet saltrikt dagen innan, då det binder extra vätska.

Efter invägningen kan du ju ta en resorb om det nu behövs (om du fått i dig lite vätska för att väga in). Äta en mindre portion mat om du kan. Är du för nervös för att äta kan du ta lite vitargo och sippa på. Annars har du ju inte tömt depåerna, så det mesta är nog mest psykiskt om du känner dig svag.

z_bumbi
2010-01-29, 10:40
Om man är rädd för att missa viktklassen så äter man ingen frukost utan väntar till efter invägningen, det samma gäller om poängen är viktiga, en kopp kaffe är t ex 2,5-3 hg.
Eftersom vikten redan nu är bra så ser jag däremot fortfarande ingen större anledning att ändra något radikalt. Kolla vikten innan sista målet kvällen innan och om det mot förmodan är långt över gränsen så minska det målet en rimlig mängd och drick mindre. Man väger alltid mer på kvällen och med lite nerver i aktion så kan man alltid pissa några gånger extra.
Kontrollväg i god tid innan invägning och se hur det ligger till.

Tunroth
2010-01-29, 18:35
Nu får man allt se vad morgon vikten visar på. Hoppas att jag har tur, har hittat något "lätt" energirikt som jag kan stoppa i magen som frukost.
Och det bästa av allt, det är en bar som heter Breakfast!:naughty: