handdator

Visa fullständig version : Är det en myt att barn inte ska träna anaerobiskt?


emi23j
2010-01-28, 09:45
Har tidigare läst att barn inte bör träna anaerobisk kondition eftersom detta skulle göra att hjärtmuskelväggarna växer för mycket vilket inte skulle vara bra för deras hjärtan.

Dock fick jag idag veta på en föreläsning i anatomi och fysiologi (cirkulationssystem) att det spelar mindre roll om man utövar anaerobisk eller aerobisk kondition eftersom det är hjärttrycket som är avgörande för om väggarna ska växa eller inte.

Så är det en myt att kids inte ska träna anaerobiskt? Vad jag kommer ihåg så definierade man barn som 7år och uppåt.
Vad säger ni som är mer kunniga om detta?

Trapper Buzz
2010-01-28, 09:49
Det har sedan ett-två år kommit nya signaler från Riksidrottsförbundet baserat på nyare forskningsrön. Jag kan ej redogöra för dessa närmare, hoppas någon annan kan.

King Grub
2010-01-28, 10:58
http://www.nsca-lift.org/youthpositionpaper/Youth_Pos_Paper_200902.pdf

http://www.styrkelyft.se/files/%7B83996D25-E6E3-41A0-8B40-8F4A3BC0C119%7D.pdf

http://www.sportnik.com/file/show/1386854

Trapper Buzz
2010-01-28, 11:55
Tack för länkar, Grub.
Citerar ur texten i Styrkelyft
(ur artikeln "Styrketräning för barn", avsnittet "Är det farligt?"):

"Det finns dock ett
antal epidemiologiska studier på området
styrketräning för barn som förstärker
bilden om styrketräning som en trygg och
säker typ av fysisk träning. Hamill (1994)
har i en omfattande sammanställning av
flera studier jämfört skaderisken hos unga
idrottare i olika idrottsgrenar och typer av
träning. Resultaten visar att skaderisken
vid styrketräning var 0,0035 skador / 100
mantimmar träning och vid maximala lyft
0,0017 skador / 100 mantimmar träning.
Detta kan jämföras med skaderisken
vid fotbollsträning (6,20 skador / 100
mantimmar träning) eller basket (1,03
skador 100 / mantimmar träning). Siffrorna
talar sitt tydliga språk. Det är för ett barn
mer än 1500 ggr farligare att spela fotboll
än att styrketräna! Att spela basket är 600
ggr farligare än att hålla på med styrkelyft!
Styrketräning för barn kan betraktas som
en synnerligen säker träning med mycket
låg skaderisk och ett stort antal positiva
effekter."

Ursäkta radbrytningen; den följer tidningens.

ceejay
2010-01-28, 12:02
det är sant, jävla basketträningar. Ledbandsskada i foten.

Fast de flesta vet att styrketräning är en rätt säkert ut skadesynpunkt fast det var väl inte riktigt frågeställningen?

emi23j
2010-01-28, 12:23
Att styrketräning för barn inte är farligt det visste jag sedan tidigare.

Men frågan var mer riktad mot anaerobisk konditioningsträning vs. aerobisk konditionsträning och förstoring av hjärtmuskelväggarna. Visserligen är ju styrketräning en form av anaerobisk aktivitet.

Ska titta på grubs länkar om någon av dem behandlar detta.

z_bumbi
2010-01-28, 12:42
Jag har svårt att ta frågan på allvar och undrar lite var påståendet kommer ifrån? Barn ska inte spela fotboll, träna hocky, köra hinderbanor och skeppsbrott på skolidrotten osv.

Crocker
2010-01-28, 12:45
Kan någon förklara grubs länkar, kan inte öppna PDF-filer.

Sniggel
2010-01-28, 12:54
Jag har svårt att ta frågan på allvar och undrar lite var påståendet kommer ifrån? Barn ska inte spela fotboll, träna hocky, köra hinderbanor och skeppsbrott på skolidrotten osv.

Tänkte ungefär likadant. Barn ska inte leka? (dunkgömme, jaga varandra, springa sig andfådda) Tänk om vi människor var så sköra att vi inte tålde att röra på oss under vår uppväxt.

Zorgus
2010-01-28, 13:11
Varför svarar ni om ni inte förstår frågan? Ja, det finns anledning att vara försiktig med hård anaerob träning i unga år. Se här tex:

http://www.brianmac.co.uk/articles/scni4a3.htm

It's useful for coaches to know that aerobic capacity is probably trainable in children with a sufficient training stimulus. This makes aerobic training worthwhile, since it will improve their performance. However, the training effect will not be as great as is possible with adults because the lower stroke volume in children prior to full growth will limit the potential cardiac output increases with training. In addition, until after puberty, a poor running economy limits running endurance.

Thus, as before, it is probably best to wait until the young athlete reaches adolescence before starting tough aerobic training, as this is the age when the athlete will truly benefit. Tough anaerobic training is of even more limited use for children since they possess little anaerobic capacity. In my opinion, the most important areas of training for children are strength, speed, co-ordination, sport-specific skills, and agility. These are areas where improvements can be made through enhanced neuromuscular recruitment, laying down the skills for adulthood. As the nervous system develops, it seems that the potential for improvement in skills is the greatest. Training for aerobic and anaerobic endurance can be improved from adolescence when the body has reached its natural capacity and responses from this kind of metabolic training are greatest.

Crocker
2010-01-28, 13:40
Du svarar inte heller på frågan..

Men frågan var mer riktad mot anaerobisk konditioningsträning vs. aerobisk konditionsträning och förstoring av hjärtmuskelväggarna. Visserligen är ju styrketräning en form av anaerobisk aktivitet.

emi23j
2010-01-28, 14:06
Jag har svårt att ta frågan på allvar och undrar lite var påståendet kommer ifrån? Barn ska inte spela fotboll, träna hocky, köra hinderbanor och skeppsbrott på skolidrotten osv.


Påståendet kommer från boken Idrottensträningslära nu är kommer jag inte riktigt ihåg författaren men jag tror det var Claes Annerstedt som skrev den. Det är även möjligt att boken aerobisk och anaerobisk träning behandlar området. jag läste dessa böcker parallellt så lite svårt specifika påståenden. Men jag är till 85% säker på att jag läste det i idrottensträninglära.

EDIT: Sen skulle jag säga att det är ganska stor skillnad på hård anaerobisk konditionsträning och lekande.

Sniggel
2010-01-28, 15:02
Sant. Det är dessutom skillnad på hård träning a la elitsatsning och "vanlig träning".

Crocker
2010-01-28, 15:21
Vilka åldrar gällde detta?

Trapper Buzz
2010-01-28, 15:25
Kan någon förklara grubs länkar, kan inte öppna PDF-filer.

Skaffa Adobe.

Zorgus
2010-01-28, 16:34
Ok, jag kryper till korset och erkänner att jag heller inte förstod frågan fullt ut :) Jag ska kolla i boken "Aerobisk och anaerobisk träning" och se om det nämns nåt där. Idrottens träningslära äger jag dock inte.

Crocker
2010-01-28, 16:44
Anaerobisk träning=Högintensiv, kort som framkallar syrebrist & mjölksyra.
Aerobisk träning=Träning då det övre inte känns av.
Har jag fel?

emi23j
2010-01-28, 17:40
Anaerobisk träning=Högintensiv, kort som framkallar syrebrist & mjölksyra.
Aerobisk träning=Träning då det övre inte känns av.
Har jag fel?

Förenklat kan man väl säga att det är så.

Trashcan
2010-01-29, 09:17
Anaerobisk träning=Högintensiv, kort som framkallar syrebrist & mjölksyra.
Aerobisk träning=Träning då det övre inte känns av.
Har jag fel?

Framförallt går det väl åt mycket syre vid aerobisk träning vilket gör att man blir väldigt andfådd, typ marathon.

Johan_P
2010-01-29, 09:40
Skaffa Adobe.

Adobe Reader.

http://get.adobe.com/se/reader/ alternativt webbläsarplugin.

Guddi
2010-01-29, 09:54
Har tidigare läst att barn inte bör träna anaerobisk kondition eftersom detta skulle göra att hjärtmuskelväggarna växer för mycket vilket inte skulle vara bra för deras hjärtan.

Dock fick jag idag veta på en föreläsning i anatomi och fysiologi (cirkulationssystem) att det spelar mindre roll om man utövar anaerobisk eller aerobisk kondition eftersom det är hjärttrycket som är avgörande för om väggarna ska växa eller inte.

Så är det en myt att kids inte ska träna anaerobiskt? Vad jag kommer ihåg så definierade man barn som 7år och uppåt.
Vad säger ni som är mer kunniga om detta?Har aldrig hört talas om att barn inte skulle träna anaerobiskt för att det är farligt. Känns som något påhittat.

När det gäller anaerob förmåga och barn så är den dock väldigt begränsad och den förbättras inte något nämnvärt av träning heller så det finns ju inte direkt någon bra motivering till varför de skulle träna anaerobt bara för sakens skull.

Trapper Buzz
2010-01-29, 09:56
Adobe Reader.

http://get.adobe.com/se/reader/ alternativt webbläsarplugin.

Stor skillnad.

Nitrometan
2010-01-29, 11:03
Stor skillnad.

Ja, företaget Adobe har många produkter.

Fast för pdf:er föredrar jag FoxIt Reader. Finns för gratis nedladdning här: http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/

Trapper Buzz
2010-01-29, 11:34
Nu är det petimeter-dagen :)
Adobe brukar Random och Plucke Svensson associera med Adobe Reader.
Ungefär som jag skriver "mornin' " i alla mina mess, betyder Good Mornin.
Det förstår man.

Eddie Vedder
2010-01-29, 16:42
Har aldrig hört talas om att barn inte skulle träna anaerobiskt för att det är farligt. Känns som något påhittat.

+1

Det enda jag kan komma på är väl i så fall att konditionsträning på den intensiteten att det blir anaerobt är så pass hårt att man riskerar skador? Typ stenhård backlöpning eller så. Men då är det ju i vanlig ordning felaktigt utförd/för hård träning som är boven och inte träningen som sådan.

creperiet
2010-01-29, 18:30
Barn brukar ju generellt arbeta i intervaller, spontant av sig själva. Anaerob träning borde ligga närmare till hands än att mala på i timmar.

Crocker
2010-06-01, 15:55
+1

Det enda jag kan komma på är väl i så fall att konditionsträning på den intensiteten att det blir anaerobt är så pass hårt att man riskerar skador? Typ stenhård backlöpning eller så. Men då är det ju i vanlig ordning felaktigt utförd/för hård träning som är boven och inte träningen som sådan.

Vilka risker löper man om man ex. springer hård backlöpning som ung tonåring,barn?
sorry för bump.
/mvh

Eddie Vedder
2010-06-01, 16:38
Vilka risker löper man om man ex. springer hård backlöpning som ung tonåring,barn?
sorry för bump.
/mvh

Samma risker som vid annan ålder, slitage på knän, höfter, smalben etc. Som barn har man ju dessutom inget fullt utvecklat skelett.

Kolla bara hur många ungdomar som får slatter, problem med hälar osv i tonåren. Det är ju heller knappast ovanligt att hårt tränande ungdomar (både medvetet och omedvetet) får ett inadekvat näringsintag som givetvis inverkar negativt även det.

Crocker
2010-06-01, 16:39
Inget annat? Blev lite smårädd när jag har backträning inplanerat 17:45?
Är ju inte äldre än 14 än.