handdator

Visa fullständig version : ben/marklyft


daniellindgren
2010-01-28, 03:57
Tjena, jag har tänkt att köra enligt ett sånt här upplägg, tränar 3 dagar i veckan.

Måndag: Ben/bröst

Tisdag: Rygg/biceps

Onsdag/torsdag: Axlar/triceps

Jag har tidigare kört med ungefär samma upplägg, fast då hade jag benpasset sist, vilket resulterade i att jag i princip inte kunde röra mig om jag t.ex. skulle gå ut i helgen pga. min fruktansvärda träningsvärk..

Därför har jag valt att testa att köra benpasset som pass nr.1.. samtidigt får axlar och triceps rätt mycket vila med tanke på att det är ett par dagar mellan bröstpasset och axlar/triceps passet. Har känt att bröst har ökat bättre än axlar och triceps så tänkte testa såhär ett tag.

Då till min fråga, funkar det att köra marklyft på ryggpasset även fast jag har kört knäböj dagen innan? eller är det bättre att slänga in marklyften på bendagen för att låta benen vila helt under tisdagen? Skulle föredra att ha marklyften på ryggpasset, det är därför jag undrar :)

tacksam för svar!

Sheogorath
2010-01-28, 06:20
Tjena, jag har tänkt att köra enligt ett sånt här upplägg, tränar 3 dagar i veckan.

Måndag: Ben/bröst

Tisdag: Rygg/biceps

Onsdag/torsdag: Axlar/triceps

Jag har tidigare kört med ungefär samma upplägg, fast då hade jag benpasset sist, vilket resulterade i att jag i princip inte kunde röra mig om jag t.ex. skulle gå ut i helgen pga. min fruktansvärda träningsvärk..

Därför har jag valt att testa att köra benpasset som pass nr.1.. samtidigt får axlar och triceps rätt mycket vila med tanke på att det är ett par dagar mellan bröstpasset och axlar/triceps passet. Har känt att bröst har ökat bättre än axlar och triceps så tänkte testa såhär ett tag.

Då till min fråga, funkar det att köra marklyft på ryggpasset även fast jag har kört knäböj dagen innan? eller är det bättre att slänga in marklyften på bendagen för att låta benen vila helt under tisdagen? Skulle föredra att ha marklyften på ryggpasset, det är därför jag undrar :)

tacksam för svar!

Om du har roddövningar på ryggdagen (ryggövningar där korsryggen och hamstrings måste vara med och jobba i rörelsen) blir det ett problem att ha haft marklyft och ev. raka marklyft dagen innan (eller efter)... Varför kan du inte "spika" torsdagen eller fredagen som träningsdagar? Hade blivit lättare att lägga schema då.

daniellindgren
2010-01-28, 11:11
Tränar handboll på torsdagar och jobbar 10-20 varje fredag (jobbar oftast andra tider mån-tors som passar bättre för träning för mig) därför tänkte jag att det var smidigare att gymma mån, tis och sen ha det sista passet onsdag/torsdag beroende på vad som passar.

Men förstår vad du menar, kanske funkar att köra rygg och ben tillsammans på dag 1? Sen Bröst/axlar och triceps/biceps kanske..

jik
2010-01-28, 12:34
ja klart d funkar..

Godfella
2010-01-28, 13:01
Jag skulle köra på det sistnämnda, helt klart.

daniellindgren
2010-01-28, 13:10
problemet då är att jag är trött när jag ska köra marklyft pga. att jag har kört knäböj innan.. fan svårt det här :)

Om man tänker tvärtom då, om jag kör t.ex. rygg/bröst, ben/axlar, triceps/biceps, i den ordningen.. hur "dåligt" är det att ha kört marklyft dagen innan jag ska köra knäböj? Det kanske inte spelar någon markant roll, men lika bra att fråga!

tack för svaren förresten ;D

Godfella
2010-01-28, 14:10
Du kommer ju att vara sliten i baksidan efter marklyften, så att köra ben dagen efter är väl inte direkt att föredra. Men du kanske ska börja träna varannan dag? Träna en, vila en, träna en, vila en.

Fast jag skulle fortfarande köra rygg och ben vid samma träningstillfälle. Börja med marklyften i passet och kör frontböj efteråt.

Sheogorath
2010-01-28, 16:11
problemet då är att jag är trött när jag ska köra marklyft pga. att jag har kört knäböj innan.. fan svårt det här :)

Om man tänker tvärtom då, om jag kör t.ex. rygg/bröst, ben/axlar, triceps/biceps, i den ordningen.. hur "dåligt" är det att ha kört marklyft dagen innan jag ska köra knäböj? Det kanske inte spelar någon markant roll, men lika bra att fråga!

tack för svaren förresten ;D

Marklyft och knäböj i samma pass fungerar kanon för mig om jag har marklyften först och inte tvärt om. För att göra böjen mer olik marken (dels för att få ett mer allsidigt pass men också för att vara fräschare i böjen), kan du välja att göra böjen med hög stångplacering ("OL-böj") alternativt frontböj istället för traditionella SL-böj (precis som jag ser att Godfella föreslagit). Mitt benpass ser ut så här:

3 x Marklyft
3 x OL-böj
2 x Utfall bakåt
1 x Split-squat (svagaste sidan)
3 x Sittande bencurl
2 x Stelbenta marklyft från plattform
3 x Good-mornings i Smithen
3 x Sittande tåhävning

En idé till ditt ben/rygg-pass hade kunnat vara att köra ovanstående men helt enkelt att byta ut de stelbenta marklyften från plattform till stångrodd och byta goodmorningsen till kabelrodd. Sen kan du köra chins/pullups/latsdrag/liknande på biceps-dagen också om du känner att du vill ha några fler set ryggövningar.