handdator

Visa fullständig version : Tränar jag för mycket ?


toonim
2010-01-27, 21:27
Halloj hade en fråga angående min träning just nu så här ser en vecka ut för mig

Mån: Fotboll
Tis: Gym:Axlar,Rygg
Ons: Gym:Armar,Ben
Tor: Fotboll
Fre: Vila
Lör: Fotboll
Sön: Gym: Bröst,Mage

Så min fråga är, är detta för mycket för min kropp att klara av ? jag känner att jag klarar det, men bryts mina muskler ner eller något? och en till fråga, ser mina gympass bra balaserade/kombinerade med muskelgrupper ? har ni några förslag ? :)

Mvh Toni

tsp
2010-01-27, 21:28
Om du känner dig sliten är det för mycket, men det ser inte alls ut att vara för mycket. Ganska genomsnittlig träningsmängd skulle jag säga, varken lite eller mycket. :)

toonim
2010-01-27, 21:30
ok gott :) hur tycker du mina kombinationer av muskelgrupper är ? nybörjare så kört såhär nu i 2-3 månader :)

tsp
2010-01-27, 21:33
Tja, det ser väl bra ut skulle jag säga. Trivs du med det så kör vidare på det. :) Men annars är väl den vanligaste trespliten Bröst,axlar,triceps/rygg,biceps/ben,mage

Shrimpy
2010-01-27, 21:35
Jag undrar hur det fungerar att köra ben och sen fotboll dagen efter? Ingen träningsvärk? eller tränar du bort den?

toonim
2010-01-27, 21:38
ahh asså grejjen är att jag inte ofta får träningsvärk och om jag får det är det inte så att det stör mig, spelat fotboll länge så har haft musklerna där sen barnsben :) men jag undrar om man inte får träningsvärk efter ett gympass betyder det att du inte växer då ? :S

david85
2010-01-27, 22:44
Att man skriver ner hur man tränar säger inte så mkt hur hårt du tränar.. finns personer som tr'nar varje dag men kanske bara 40 % effort medans andra tränar 3 dagar i veckan 90% effort , vem är närmast överträning? ju hårdare du tränar desto mer vila brukar de summan bli. Men de känner du bäst själv. Så länge det är kul och du gör framsteg gör du saker rätt:)

Danne2k
2010-01-27, 22:58
Men annars är väl den vanligaste trespliten Bröst,axlar,triceps/rygg,biceps/ben,mage

mm, den tråkigaste också...

Hur man delar upp muskelgrupperna är ganska ointressant (förutom att man ser till att varje muskel får tillräckligt med vila) utan det som är intressant är ju övningar, set, reps osv osv...

tsp
2010-01-27, 23:40
mm, den tråkigaste också...

Hur man delar upp muskelgrupperna är ganska ointressant (förutom att man ser till att varje muskel får tillräckligt med vila) utan det som är intressant är ju övningar, set, reps osv osv...

Sant, men om man är helt färsk på gymmet har man ju knappast tröttnat på den spliten redan innan man börjat träna alls?

Danne2k
2010-01-28, 00:07
Var bara tvungen att säga det ;)

Näe troligen inte tröttnat, men kan ju lika gärna vara så att det är för jobbigt helt enkelt?
Det är dock en enkel 3-split med minimal risk för överträning så visst fyller den sin funktion.
Skulle aldrig funka för mig dock.

vicarious
2010-01-28, 00:16
Halloj hade en fråga angående min träning just nu så här ser en vecka ut för mig

Mån: Fotboll
Tis: Gym:Axlar,Rygg
Ons: Gym:Armar,Ben
Tor: Fotboll
Fre: Vila
Lör: Fotboll
Sön: Gym: Bröst,Mage

Så min fråga är, är detta för mycket för min kropp att klara av ? jag känner att jag klarar det, men bryts mina muskler ner eller något? och en till fråga, ser mina gympass bra balaserade/kombinerade med muskelgrupper ? har ni några förslag ? :)

Mvh Toni

Du känner själv om du klarar av det eller inte.. äter och sover du tillräckligt krävs det en hel del innan kroppen ska bli övertränad.. Börjar resultaten stagnera, motivationen tryta och orken försvinna kanske du kör för hårt. Så verkar inte fallet vara för dig iaf så kör på =)

Danne2k
2010-01-28, 10:16
Det enda är väl att jag personligen hade lagt bröst, axlar och armar (förutsatt att du kör triceps på armdagen) lite längre ifrån varandra. Kör du axlar hårt med mycket tunga axelpressar på tisdagarna så kanske det inte är det allra smartaste att köra 10 set tunga dips, smalbänk eller liknande på armdagen då framsida axel (men även triceps) får duktigt med pisk.

Men det behöver inte vara något problem eftersom man är så jäkla olika.
Är du orolig så byt plats på onsdagen och fredagen kanske..

toonim
2010-01-30, 15:19
ok tack allihoppa :)

Methone
2010-01-30, 17:18
Så länge du äter tillräckligt och avstår från träning när du är sjuk är det lugnt.

toonim
2010-01-31, 00:03
aa ok de tror ja att jag gör :) hur är det med pulver va har ni för tips om de ?

chrilledude
2010-01-31, 00:04
aa ok de tror ja att jag gör :) hur är det med pulver va har ni för tips om de ?

EAA/proteinpulver och rage om du är trött på gymmet :)

toonim
2010-01-31, 10:21
ok nice, har det några biefekter ? :) , och nu till sommaren vill ju alla deffa :) va innebär det ? sluta äta fet mat lr vad ?

Erkserks
2010-01-31, 14:35
Byt gympassen tisdag-onsdag så blir det bättre. Får du 1 vilodag för benen innan fotbollspasset.
Om du tränat 2-3 månader och inte får träningsverk verkar kanske lite ovanligt. Kanske testa att byta övningar lite då och då så att du träffar musklerna på olika sätt? Se till så att du verkligen ger allt i övningarna också. Musklerna växer inte om man inte strävar efter att bli starkare/större (mer vikt, bättre utförande, växla mellan övningar etc). Måste ständigt öka vikten för att musklerna ska växa annars håller de sig bara kvar på nivån som du anpassat dem för.
Lycka till

Erkserks
2010-01-31, 14:37
ok nice, har det några biefekter ? :) , och nu till sommaren vill ju alla deffa :) va innebär det ? sluta äta fet mat lr vad ?

Proteinpulver är egentligen bara vanligt protein som finns i mat. Bra om du känner att du får i dig för lite protein. Annars är det bara att äta mer protein i maten, ger i stort sätt samma effekt.
Sen finns det kreatin etc etc. Beror på hur mycket pengar du vill lägga ner/hur intresserad du är. Finns bra trådar om de olika sakerna

Tobbeh
2010-01-31, 16:02
ok nice, har det några biefekter ? :) , och nu till sommaren vill ju alla deffa :) va innebär det ? sluta äta fet mat lr vad ?

kalori underskott, finns en hel forum del för just det!

http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17

Commando1980
2010-01-31, 16:30
Halloj hade en fråga angående min träning just nu så här ser en vecka ut för mig

Mån: Fotboll
Tis: Gym:Axlar,Rygg
Ons: Gym:Armar,Ben
Tor: Fotboll
Fre: Vila
Lör: Fotboll
Sön: Gym: Bröst,Mage

Så min fråga är, är detta för mycket för min kropp att klara av ? jag känner att jag klarar det, men bryts mina muskler ner eller något? och en till fråga, ser mina gympass bra balaserade/kombinerade med muskelgrupper ? har ni några förslag ? :)

Mvh Toni

känn efter själv (känner du dig trött? lägger du på dig musker? blir du starkare etc). vet ju inte HUR dina pass ser ut mer än hur du delar upp din träningsvecka så kan inte säga om det är för mycket för just dig, saknas info. din split kan funka (även om jag inte skulle dela upp det så), ett problem som jag ser är dock att du kör rygg dagen innan ben.

sen måste man också ta hänsyn till vad du prioriterar mest.

bra att du har en hel vilodag på fredag.

toonim
2010-01-31, 20:41
tjena allihoppa nu har ja ändrat schemat eftersom våra fotbollsträningar e ändrade så de ser ut såhär

Mån: Fotboll
Tis: Gym:Axlar,Rygg
Ons: Fotboll
Tor: Gym:Armar,Ben
Fre: Vila
Lör: Fotboll
Sön: Gym: Bröst,Mage

så detta ser nog nice ut :) joo asså ja försöker ju o maxa allt liksom när ja e där för vill man va fin får man ju lida pin liksom, mage axlar o bröst brukar ja ha träningsvärk, armar /ben/rygg e de sällan , ska maxxa ännu mer där lr vad ?