handdator

Visa fullständig version : För hög vikt i liggande lårcurl tränar bara rumpa?


davvvan
2010-01-27, 20:58
Diskuterade med en kille i klassen lite träning och vi kom in på ben, hur svårt det var att träna osv. Började prata om liggande lårcurl,

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html

där han hävdade att för tunga vikter i denna gör att man i princip uteslutande tränar rumpan.

Jag själv har svårt att känna att det tar i baksida lår, tycker mest jag spänner vaderna...

Så till min fråga, ligger det någon sanning i detta? För tung vikt = rooompaaa

johanhej
2010-01-27, 21:01
Känner verkligen inte detta. Inte om man utför övningen någorlunda korrekt iaf. Personligen får jag grym kontakt :)

dt06mj2
2010-01-27, 21:08
Rumpan kan väl omöjligt skapa någon kraft över knäleden? :S
Låter som magi i mina ögon.

BobaFett
2010-01-27, 21:08
Om man inte orkar utföra övningen så lyfter man gärna upp rumpan, försök att i stället lyfta upp knäna från dynan så ska du se att det tar ;) Man kopplar in rumpan i vilket fall men den övningen är en rumpövning också, inte mycket att göra åt.

von huff
2010-01-27, 21:10
Om jag vill träna hamstrings så satsar jag på ganska lätta vikter i bencurl, helt enkelt för att jag får bättre kontakt och dunderpump.Även i raka marklyft tror jag att man kan tjäna på att köra ganska lätt.Min oproffisionella åsikt:)

Mago
2010-01-27, 21:16
Nej, han snackar goja.

minishcap
2010-01-27, 22:10
Rumpan arbetar väl inte ens i den positionen?

davvvan
2011-08-06, 11:01
Vader då?

vicarious
2011-08-06, 11:11
Vader då?

Nej de arbetar ju inte aktivt heller. Spänner de statiskt är det enda jag kan tänka mig. Har du problem med just vaderna i lårcurl så bör du justera inställningarna på maskinen och eventuellt sänka vikterna tills du hittar rätt.

RobbanColeman
2011-08-06, 11:14
Det tar där man träffar. Det syns om man kan träna baklåren, tro mig.

Crocker
2011-08-06, 11:17
Det tar där man träffar. Det syns om man kan träna baklåren, tro mig.
Lite off topic fråga, men du har inte tips på övningar för att träffa baklåren?

rolf
2011-08-06, 11:20
Nej de arbetar ju inte aktivt heller. Spänner de statiskt är det enda jag kan tänka mig. Har du problem med just vaderna i lårcurl så bör du justera inställningarna på maskinen och eventuellt sänka vikterna tills du hittar rätt.

Jo, M. Gastrocnemius har sitt ursprung ovanför knäleden bakpå femur så den kommer att jobba aktivt för att flexa i knäleden, även om arbetet den åstadkommer är litet i förhållande till hamstrings.

Sheogorath
2011-08-06, 11:20
Nej de arbetar ju inte aktivt heller. Spänner de statiskt är det enda jag kan tänka mig. Har du problem med just vaderna i lårcurl så bör du justera inställningarna på maskinen och eventuellt sänka vikterna tills du hittar rätt.

Feil ;) Yttre vadmuskeln (gastrocnemius) går över knäleden och är en stark böjare i knäet. Om man vill försätta den i ett sämre läge (typ om man tycker att man har alldeles för stora vader...) kan man sträcka fotlederna när man kör. Det kommer krampa i vaderna som fan de första gångerna, men sen går det bra. Själv kör jag inte så, eftersom jag har fågelvader och gärna låter dem få träning.

För att svara på TS' fråga: rumpan kan inte böja knäet. Vad som kan hända däremot är att man när det blir tungt börjar böja i höften (svankar/skjuter ändan mot taket). Eftersom hamstrings fäster på bäckenet kan man förflytta vikten på så sätt, trots att hamstrings inte förkortas mer. Man förflyttar egentligen bara hamstrings i hela sin längd genom att böja i höften och knäet samtidigt.

filmjölk
2011-08-06, 11:22
Att du ligger ock krampspänner rumpan gör inte att det tar så särskilt bra där. Visst kommer det ta lite grann på vaderna (de har lite den funktionen fast mest arbetar de vid fotleden), det kan du inte "koppla ur.


Tungt, lätt, långsamt, snabbt, hela vägen, bottenhalvor, topphalvor, explosivt, ballistiskt, superslow...oavsett hur du rör dig i den övningen kommer du att huvudsakligen arbeta med hamstrings.

vicarious
2011-08-06, 11:38
Jo, M. Gastrocnemius har sitt ursprung ovanför knäleden bakpå femur så den kommer att jobba aktivt för att flexa i knäleden, även om arbetet den åstadkommer är litet i förhållande till hamstrings.

Feil ;) Yttre vadmuskeln (gastrocnemius) går över knäleden och är en stark böjare i knäet. Om man vill försätta den i ett sämre läge (typ om man tycker att man har alldeles för stora vader...) kan man sträcka fotlederna när man kör. Det kommer krampa i vaderna som fan de första gångerna, men sen går det bra. Själv kör jag inte så, eftersom jag har fågelvader och gärna låter dem få träning.

För att svara på TS' fråga: rumpan kan inte böja knäet. Vad som kan hända däremot är att man när det blir tungt börjar böja i höften (svankar/skjuter ändan mot taket). Eftersom hamstrings fäster på bäckenet kan man förflytta vikten på så sätt, trots att hamstrings inte förkortas mer. Man förflyttar egentligen bara hamstrings i hela sin längd genom att böja i höften och knäet samtidigt.

Där ser man! Kanske börja köra lite lårcurl för vaderna då :naughty:

davvvan
2011-08-06, 11:54
Så ifall fågelvaderna ska växa så ska man inte sträcka fotlederna om jag har förstått dig rätt? Ibland sträcker jag fotlederna omedvetet när jag kör sittande lårcurl... får sluta med det då. Vader :(

Sniggel
2011-08-06, 12:35
Feil ;) Yttre vadmuskeln (gastrocnemius) går över knäleden och är en stark böjare i knäet. Om man vill försätta den i ett sämre läge (typ om man tycker att man har alldeles för stora vader...) kan man sträcka fotlederna när man kör. Det kommer krampa i vaderna som fan de första gångerna, men sen går det bra. Själv kör jag inte så, eftersom jag har fågelvader och gärna låter dem få träning.

För att svara på TS' fråga: rumpan kan inte böja knäet. Vad som kan hända däremot är att man när det blir tungt börjar böja i höften (svankar/skjuter ändan mot taket). Eftersom hamstrings fäster på bäckenet kan man förflytta vikten på så sätt, trots att hamstrings inte förkortas mer. Man förflyttar egentligen bara hamstrings i hela sin längd genom att böja i höften och knäet samtidigt.

Kände ofta i vaderna när jag tränade lårcurl o tänkte att det var inbillning, tills jag tänkte till lite och insåg att de faktiskt kan hjälpa till. På senare år har jag testat att slappna av i vaderna (t ex att följa ditt exempel) och då får man den där berömda "kontakten" i hamstrings som vissa pratar om ;)
Dock upptäckte jag även efter ett tag att jag fick ont i knäna av att köra övningen så så jag gick tillbaka till att aktivera vaderna igen, vilket känns mer naturligt dessutom och jag antar att det stabiliserar leden bättre än att försöka isolera hamstrings, plus då att vaderna alltid behöver tillfälle till att få stryk om man vill att de ska växa eller t om undvika att de förlorar massa ;)

Visserligen vill jag gärna fokusera lite extra på hamstrings eftersom det inte skadat att få lite extra volym där, men inte på bekostnad av potentiella knäproblem eller mindre träning för vaderna.

wcanka
2012-05-02, 13:07
Feil ;) Yttre vadmuskeln (gastrocnemius) går över knäleden och är en stark böjare i knäet. Om man vill försätta den i ett sämre läge (typ om man tycker att man har alldeles för stora vader...) kan man sträcka fotlederna när man kör. Det kommer krampa i vaderna som fan de första gångerna, men sen går det bra. Själv kör jag inte så, eftersom jag har fågelvader och gärna låter dem få träning.

För att svara på TS' fråga: rumpan kan inte böja knäet. Vad som kan hända däremot är att man när det blir tungt börjar böja i höften (svankar/skjuter ändan mot taket). Eftersom hamstrings fäster på bäckenet kan man förflytta vikten på så sätt, trots att hamstrings inte förkortas mer. Man förflyttar egentligen bara hamstrings i hela sin längd genom att böja i höften och knäet samtidigt.

Tänkte väcka den här tråden :D

Så det spelar ingen roll om man skjuter uppåt med rumpan lite? :)

Sen hur mycket aktiveras vaderna?

MvH

Dreas
2012-05-02, 13:16
Tänkte väcka den här tråden :D

Så det spelar ingen roll om man skjuter uppåt med rumpan lite? :)

Sen hur mycket aktiveras vaderna?

MvHHan skriver ju att du flyttar på vikten genom att korta höften, alltså låter du inte hamstring jobba mer.

Det jag syftar på i den andra tråden, att låta hamstrings jobba i hela sin rörelsebana. Inte ovanligt att man lyfter på röven på slutet.

Igår blev jag satt i en sittande lårcurl med en viktplatta och jag var minst sagt skrämmande svag i slutläget *cry*

wcanka
2012-05-02, 13:21
Han skriver ju att du flyttar på vikten genom att korta höften, alltså låter du inte hamstring jobba mer.

Det jag syftar på i den andra tråden, att låta hamstrings jobba i hela sin rörelsebana. Inte ovanligt att man lyfter på röven på slutet.

Igår blev jag satt i en sittande lårcurl med en viktplatta och jag var minst sagt skrämmande svag i slutläget *cry*

Nu är jag vilse!

Man arbetar inte lika mycket med hamstrings om man lyfter på röven, men det är inte ovanligt?

Dreas
2012-05-02, 13:23
Nu är jag vilse!

Man arbetar inte lika mycket med hamstrings om man lyfter på röven, men det är inte ovanligt?Jag ska nog inte skriva allt för mycket i denna sak men jag tolkar hans inlägg mer som om att hamstrings inte aktiveras mer av just rövlyftet. Det du gör där är istället att låsa hamstrings och sen flytta vikten med höften då du flyttar hela benet.

Nej, det är inte ovanligt att man ser folk som lyfter på röven?

RobbanColeman
2012-05-02, 13:27
Det är heller inte ovanligt med kass baksida lår. Kan finnas ett samband. :)

Dreas
2012-05-02, 13:31
Det är heller inte ovanligt med kass baksida lår. Kan finnas ett samband. :)Jag vet *gah!* *cry*

*En som är lika stark i baksida lår som en femåring*

wcanka
2012-05-02, 13:32
Jag ska nog inte skriva allt för mycket i denna sak men jag tolkar hans inlägg mer som om att hamstrings inte aktiveras mer av just rövlyftet. Det du gör där är istället att låsa hamstrings och sen flytta vikten med höften då du flyttar hela benet.

Nej, det är inte ovanligt att man ser folk som lyfter på röven?

Nej precis, röven ska ligga still! va? :D

RobbanColeman
2012-05-02, 13:33
Jag vet *gah!* *cry*

*En som är lika stark i baksida lår som en femåring*

Jag är duktig på att curla, det tar enormt på låren, jag rår dock inga monstervikter jag heller, 50kg i liggande curl som mest tror jag att jag gör 8 reps med.

Jag har rejäla baklår och är således nöjd iaf. :)

wcanka
2012-05-02, 13:47
Jag är duktig på att curla, det tar enormt på låren, jag rår dock inga monstervikter jag heller, 50kg i liggande curl som mest tror jag att jag gör 8 reps med.

Jag har rejäla baklår och är således nöjd iaf. :)

nice!

I vilket läge befinner sig din rumpa? :)

RobbanColeman
2012-05-02, 16:59
nice!

I vilket läge befinner sig din rumpa? :)

Utom fara hoppas jag... :D

Jag pressar ned höfterna. ;)

Pungis
2012-05-02, 17:22
Typ som att säga att om man har för mkt vikt i bicepscurlen ska tränar man bara axlar

Peter Hansen
2012-05-02, 18:06
Bara jag som har raka mark som basövning för baksida lår?

Sheogorath
2012-05-02, 18:11
Bara jag som har raka mark som basövning för baksida lår?

Hehe nej.

killenigrillen
2012-05-02, 18:12
Nej precis, röven ska ligga still! va? :D

Det som händer när du böjer höften/skjuter upp rumpan är som Sheo skrev (typ) att du kommer förlänga hamstrings i höftleden för att kunna böja ännu mer i knäleden. Det spelar nog egentligen ingen större roll hur du gör, jag däremot kan få lite ryggont när jag låter rumpan lyfta så jag kör helt enkelt tills dess att jag inte kan hålla kvar höften mot bänken.

Lycklig
2012-05-02, 19:06
Axon skrev ett kort artikel om baksida lår på sin blogg.

http://axon.blogg.se/2011/march/dagens-tips-113.html#comment

Ett stycke från artikeln som kan vara av intresse ifall man söker kontakt.

"I övningen liggande lårcurl vill man endast påverka funktionen över knäleden (flexion - böjning av knäleden) vilket alla dessa muskler har förmåga att göra. Om bäckenet någon gång under rörelsen lättar från underlaget vilket ofta sker när man kör riktigt tungt kommer fästet inte längre inte enbart röra sig mot ursprunget utan även uppåt vilket leder till minskad kraftutveckling i muskulaturen.

För att motverka detta ber man snällt sin träningskompis att lägga sin underarm över ens ländrygg/korsben och lätt trycka ned detta mot underlaget och därmed motverka att ländrygg/bäcken lättar från underlaget under övningsutförandet. Om man väljer ländrygg/korsben styrs lite av tycke och smak. Det viktiga är bara som sagt att rumpan/bäckenet inte lämnar underlaget."