handdator

Visa fullständig version : Deff och doft?


LadyG
2010-01-27, 18:06
Kan en deff påverka kroppslukten om kosten är rik på protein och fett och skapligt snål på kolhydrater och motionen består av ganska mycket hård konditionsträning?

z_bumbi
2010-01-27, 18:14
Svetten kan lukta ammoniak och andedräkten aceton.

Yeahvlen
2010-01-27, 18:14
Det tror jag absolut den kan. Framförallt att man kan lukta annorlunda i munnen (egen erfarenhet).

LadyG
2010-01-27, 18:18
Svetten kan lukta ammoniak och andedräkten aceton.

Å fy vilken kombination..! Och jag gissar att enda sättet att få bukt med doften är att byta kostvanor?

Det tror jag absolut den kan. Framförallt att man kan lukta annorlunda i munnen (egen erfarenhet).

Känner du att det smakar annorlunda i munnen?

chrilledude
2010-01-27, 18:24
Mitt kiss luktar makrill, och mitt svett luktar EAA. :hbang:

Yeahvlen
2010-01-27, 18:46
Å fy vilken kombination..! Och jag gissar att enda sättet att få bukt med doften är att byta kostvanor?



Känner du att det smakar annorlunda i munnen?

Ja, delvis. Ifall smaken, eller doften, är just aceton är svårt att rama in. Men en smak och doft som i vanliga fall inte är där upplevde jag.

LadyG
2010-01-27, 18:49
Ja, delvis. Ifall smaken, eller doften, är just aceton är svårt att rama in. Men en smak och doft som i vanliga fall inte är där upplevde jag.

Då är det ingen mysterium längre, trodde jag höll på att bli sjuk med något allvarligt först men då är allt i sin ordning då.

z_bumbi
2010-01-27, 19:34
Ammoniak kommer från proteinmängden och acetonlukten kommer från ketonkroppar så mindre protein och mer kolhydrater kan avhjälpa det hela.

LadyG
2010-01-27, 20:25
Då får jag helt enkelt prova mig fram lite försiktigt, hur svårt kan det vara? Hur snabbt kan man räkna med att man kan känna någon skillnad? Det borde märkas ganska omgående väl?

TehSaxo
2010-01-27, 21:15
Mitt kiss luktar makrill, och mitt svett luktar EAA. :hbang:

Esapro naturell? :D

Neuwb
2010-01-27, 21:35
Däremot, även om deffen får kroppen att lukta sämre så måste jag ändå påpeka att jag under min deff, så gott som aldrig fjärtar och skulle jag fjärta så luktar det ingenting. Det är ju ett plus iaf.

chrilledude
2010-01-27, 22:07
Esapro naturell? :D

Kolozzeums sweet peach ;)

Sniggel
2010-01-27, 22:22
Om du vill minska mängden protein tror jag EAA är ett bra kosttillskott för att kompensera. Sen är frågan hur mycket man kan ta och hur ofta. Morgon, före+efter träning samt kväll 10 g kanske är en bra dosering om man vill minska drastiskt på proteinintaget men behålla den muskelbesparande effekten av en högproteindiet, skulle jag tro.

mikaelj
2010-01-27, 23:10
Lukten från aceton försvinner efter någon veckas fasta kostvanor, då kroppen inte producerar mer än nödvändigt.

LadyG
2010-01-27, 23:50
Om du vill minska mängden protein tror jag EAA är ett bra kosttillskott för att kompensera. Sen är frågan hur mycket man kan ta och hur ofta. Morgon, före+efter träning samt kväll 10 g kanske är en bra dosering om man vill minska drastiskt på proteinintaget men behålla den muskelbesparande effekten av en högproteindiet, skulle jag tro.

EAA vet jag knappt vad det är?

Lukten från aceton försvinner efter någon veckas fasta kostvanor, då kroppen inte producerar mer än nödvändigt.

Gäller det ammoniak också, eller bara aceton?

En typisk dag kan se ut såhär:

Frukost: 1 kokt ägg, 1 glas mjölk och en näve nötter (ca 250 kcal)
Lunch: 1 portion tomatsoppa (stavmixer + en burk hela tomater + kryddor = soppa) med ca 75g fetaost (ca 280 kcal)
mellanmål: en frukt eller två (ca 100 kcal)
middag: 1 kycklingbröst (kryddat med något roligt), tomatsalsa med bönor, lök, olivolja och kryddor samt 1 avokado (eller guacamole om det passar bättre med kryddningen) (ca 400kcal)
kvällsmat: tonfiskröra på en halv burk tonfisk med plommontomat, kryddat med citronsaft, svartpeppar, salt och en liten skvätt olja (ca 220 kcal)

totalt ca 1250kcal ca 30% protein, ca 55% fett och ca 15% kolhydrater

Jag siktar på ca 1300kcal/dag (-500 kcal/dag), och i stort sett är det så måltiderna ser ut. Kycklingbröstet kan iofs lika gärna vara motsvarande mängd lax eller något kött, och bönorna byter jag mot linser ibland etc men grundprinciperna är där.

Det ser väl ändå inte så fel ut? Jag går ner som jag ska, jag tränar bra (tycker jag iaf) men jag tycker som sagt att det börjar lukta underligt när jag börjar svettas.

mikaelj
2010-01-27, 23:53
Ammoniaken kommer från ett överdrivet proteinintag, som jag förstår. Men det verkar inte vara ditt problem (1250*0.3/4.0)
På så lite energi som 1250 kcal hade jag ätit mer protein, om du inte är väldigt liten?

Jag tippar på att det är aceton. Jag hade också det när jag svettades när jag ändrade kosthållning. Gick över efter ett par veckor, gissningsvis överskottsketoner.

LadyG
2010-01-28, 00:01
160cm och 65kg, så jag är väl ingen smurf direkt :)

Fast om det går över med tiden så räcker det mao att jag minskar på fettet lite och styr om det till protein? Ungefär hur mycket vore lämpligt tror du?

mikaelj
2010-01-28, 00:04
160cm och 65kg, så jag är väl ingen smurf direkt :)

Fast om det går över med tiden så räcker det mao att jag minskar på fettet lite och styr om det till protein? Ungefär hur mycket vore lämpligt tror du?

På så lite energi 130-150g kanske? Jag vet faktiskt inte vad som är optimalt för att undvika muskelförlust.

På så låga energiintag (varför -500 förresten? räkna i -20% eller så istället) har jag helt enkelt satt upp 2-3g/kg och gått på det.

LadyG
2010-01-28, 00:17
På så lite energi 130-150g kanske? Jag vet faktiskt inte vad som är optimalt för att undvika muskelförlust.

På så låga energiintag (varför -500 förresten? räkna i -20% eller så istället) har jag helt enkelt satt upp 2-3g/kg och gått på det.

-500 kcal/dag för det ger en viktnedgång om ungefär 1 kg/2v, det lät smidigt att hålla reda på (och så står det i deffguiden :D ). Det fungerade förra gången så jag tyckte det borde göra det nu med.

Fast förra gången hade jag mycket att gå ner, det påverkade säkert. Det är inte alls lika lätt den här gången känns det som.

Jag får helt enkelt laborera lite och se vad som händer. Finns inget bättre sätt att lära känna sin kropp på.

Tack för hjälpen!

Lellan
2010-01-28, 00:29
I smell bad. :(

En hink med vatten och ättika, i med träningskläderna efter träning, innan de senare ska tvättas.

Underarmentvätt 1 gg extra per dag, duschar varje dag (en snabb på morgonen, en för lång efter träning), sb12 i käften. Dricka mkt.

Men visst, kul är det inte. Men upplever också det där med gaserna, nada.. gött gött! Dock killerdoft om jag kolisladdar, blir mörkrädd typ. Dessutom bränner det i rumpan vid fjärtandet då, krut i el vaddå? :D (vid kolisladdning alltså?)

Too much info, kanske.. Eg luktar jag ju alltid hallon, och fina flickor skiter inte osv osv .. Fast har aldrig, oavsett diet, märkt av hård el lös mage, alltid nåt! :thumbup:

Anton Fräs
2010-01-28, 02:52
Jag vill inte leka viktigpetter men om jag hade varit du hade jag nog försökt lägga mig på ett högre proteinintag, 3g per kg åtminstonde. Jag hade nog också velat se lite mer motion och mer mat, detta för att täcka in alla näringsbehov. Men du kanske redan rör på dig mycket? Hur länge hade du tänkt äta så här? Är ju ingen jättepanik med vissa näringsbrister i ett par veckor egentligen :)

mikaelj
2010-01-28, 07:37
-500 kcal/dag för det ger en viktnedgång om ungefär 1 kg/2v, det lät smidigt att hålla reda på (och så står det i deffguiden :D ). Det fungerade förra gången så jag tyckte det borde göra det nu med.

För små personer med låg basalförbrukning är det ett dåligt val. Gå istället efter ~20% underskott och öka mängden (lågintensiv) konditionsträning för att öka underskottet.

På 1200 kcal får du knappt plats med mer än protein, se PSMF / "Rapid Fat Loss" (Lyle McDonald).

Fast förra gången hade jag mycket att gå ner, det påverkade säkert. Det är inte alls lika lätt den här gången känns det som.

"Stubborn fat"? Hur är det fördelat på kroppen?

LadyG
2010-01-28, 10:08
För små personer med låg basalförbrukning är det ett dåligt val. Gå istället efter ~20% underskott och öka mängden (lågintensiv) konditionsträning för att öka underskottet.

På 1200 kcal får du knappt plats med mer än protein, se PSMF / "Rapid Fat Loss" (Lyle McDonald).



"Stubborn fat"? Hur är det fördelat på kroppen?

Stubborn fat var en underdrift :D
Det känns som att alltihop sitter på höfterna och baken, nu är det säkert inte sant men majoriteten sitter där i alla fall.

Jag glömde skriva det innan, men när jag konditionstränat dricker jag ofta mjölk 3-5dl beroende på hur långt och länge jag sprungit. Det är utöver resten av kosten. Springer 5 dagar i veckar f n.

LadyG
2010-01-28, 10:26
I smell bad. :(

En hink med vatten och ättika, i med träningskläderna efter träning, innan de senare ska tvättas.

Underarmentvätt 1 gg extra per dag, duschar varje dag (en snabb på morgonen, en för lång efter träning), sb12 i käften. Dricka mkt.

Men visst, kul är det inte. Men upplever också det där med gaserna, nada.. gött gött! Dock killerdoft om jag kolisladdar, blir mörkrädd typ. Dessutom bränner det i rumpan vid fjärtandet då, krut i el vaddå? :D (vid kolisladdning alltså?)

Too much info, kanske.. Eg luktar jag ju alltid hallon, och fina flickor skiter inte osv osv .. Fast har aldrig, oavsett diet, märkt av hård el lös mage, alltid nåt! :thumbup:

Mycket tvätta blir det, men det känns inte som att det är det som är problemet egentligen. Det kommer medan jag springer, det är lite jobbigt.

Jag vill inte leka viktigpetter men om jag hade varit du hade jag nog försökt lägga mig på ett högre proteinintag, 3g per kg åtminstonde. Jag hade nog också velat se lite mer motion och mer mat, detta för att täcka in alla näringsbehov. Men du kanske redan rör på dig mycket? Hur länge hade du tänkt äta så här? Är ju ingen jättepanik med vissa näringsbrister i ett par veckor egentligen :)

Kanske skulle nämnt att jag springer 5 ggr i veckan (snittar 10 mil i veckan) och att jag dricker mjölk (3-5dl) efter träningen. Det är ju trots allt något som påverkar, det också.

mikaelj
2010-01-28, 10:45
Stubborn fat var en underdrift :D
Det känns som att alltihop sitter på höfterna och baken, nu är det säkert inte sant men majoriteten sitter där i alla fall.

Ordet har faktiskt en medicinsk förklaring. Sämre blodflöde och sämre adrenalinsvar (att frisätta fett). Då kan lustiga saker inträffa, som att ansiktet magrar av innan det envisa fettet. Lågintensiv konditionsträning på fastande mage och lågkolhydratkost verkar vara det bästa sättet enl. de texter jag läst i området.

Jag själv började bli av med kroppsfett på ställen som tidigare inte varit särskilt medvilliga, när jag utökade min fasteperiod till att bara äta en huvudmåltid om dagen. Kan vara något att prova. Särskilt om man äter så lite energi som du gör vore det en mardröm att bara få äta 400 kcal/måltid.

Jag glömde skriva det innan, men när jag konditionstränat dricker jag ofta mjölk 3-5dl beroende på hur långt och länge jag sprungit. Det är utöver resten av kosten. Springer 5 dagar i veckar f n.

Flytande mat, även om mjölk inte innehåller jättemycket energi, är sällan en bra idé under kalorirestriktion. Å andra sidan, med 10 mil i veckan borde du ha ett enormt energiunderskott bara av det, utan att behöva begränsa energin från kosten?

LadyG
2010-01-28, 11:04
Ordet har faktiskt en medicinsk förklaring. Sämre blodflöde och sämre adrenalinsvar (att frisätta fett). Då kan lustiga saker inträffa, som att ansiktet magrar av innan det envisa fettet. Lågintensiv konditionsträning på fastande mage och lågkolhydratkost verkar vara det bästa sättet enl. de texter jag läst i området.

Jag själv började bli av med kroppsfett på ställen som tidigare inte varit särskilt medvilliga, när jag utökade min fasteperiod till att bara äta en huvudmåltid om dagen. Kan vara något att prova. Särskilt om man äter så lite energi som du gör vore det en mardröm att bara få äta 400 kcal/måltid.



Flytande mat, även om mjölk inte innehåller jättemycket energi, är sällan en bra idé under kalorirestriktion. Å andra sidan, med 10 mil i veckan borde du ha ett enormt energiunderskott bara av det, utan att behöva begränsa energin från kosten?

Skojar du? I början (innan jag lärt mig några bra knep) trodde jag att jag skulle svälta ihjäl, vaknade på nätterna av att magen kurrade. Det är i princip bara att lära sig vilka livsmedel som tar upp stor plats i magen och ger den något att jobba med, helst före läggdags så att jag slipper vakna av att jag är hungrig. Rivna morötter är t ex bättre än morotsstavar, strimlad vitkål är en hit etc och med några 100g riven rotfrukt kan man smyga in kanske 100kcal till och få en måltid som mättar bra.

Får skippa mycket ris, pasta och sånt eftersom det inte ger lika mycket mättnad för kalorierna helt enkelt. Rostar gärna rotsaker i ugn med lax, kyckling eller någon sorts filé. Soppor är bra, om jag får göra dem själv så jag får den konsistens jag vill ha (lite krämigare och matigare).

Nackdelen med kalorirestriktionen var att i början kändes det verkligen som att löpningen tvärstannade. Det gick tungt. Men nu börjar det kännas som att jag vant mig eller nått för den känslan är borta nu.

Majoriteten av löpningen är lågintensiva långpass (låg puls, låg fart), så jag är inte så säker på att det egentligen kräver så hemskt mycket energi. Fast om det hjälper mig att bli av med fettet på höft och bak blir jag överlycklig!

Bra idé med ett huvudmål. Skippa lunchen vore inte så svårt med tanke på att jag tidigare inte brukade äta någon. Jag har fått lära mig äta på förmiddagen, det är ganska många som påstått att man kan skada sin metabolism om man inte äter regelbundet?

Anton Fräs
2010-01-28, 11:06
Jag har fått lära mig äta på förmiddagen, det är ganska många som påstått att man kan skada sin metabolism om man inte äter regelbundet?

Stämmer inte så vitt jag vet.

Har för mig att intervaller på tom mage också ska vara effektivt mot stubborn fat?

Fredrik_S
2010-01-28, 11:59
Bra idé med ett huvudmål. Skippa lunchen vore inte så svårt med tanke på att jag tidigare inte brukade äta någon. Jag har fått lära mig äta på förmiddagen, det är ganska många som påstått att man kan skada sin metabolism om man inte äter regelbundet?

Att lyssna på mängdpåståenden är väldigt dumt när 90% av alla får sin kunskap från opålitliga källor(aftonbaldet etc).

Nästan alla jag känner säger att man måste äta minst 5 gnr om dan att man blir fet av kolhydrater, att det är dåligt med kolhydrater sent på kvällen. Att mellanmål är viktigt. Osv, osv...
Det gör det inte mer sant för det...

tsp
2010-01-28, 12:29
I smell bad. :(

En hink med vatten och ättika, i med träningskläderna efter träning, innan de senare ska tvättas.

Underarmentvätt 1 gg extra per dag, duschar varje dag (en snabb på morgonen, en för lång efter träning), sb12 i käften. Dricka mkt.

Men visst, kul är det inte. Men upplever också det där med gaserna, nada.. gött gött! Dock killerdoft om jag kolisladdar, blir mörkrädd typ. Dessutom bränner det i rumpan vid fjärtandet då, krut i el vaddå? :D (vid kolisladdning alltså?)

Too much info, kanske.. Eg luktar jag ju alltid hallon, och fina flickor skiter inte osv osv .. Fast har aldrig, oavsett diet, märkt av hård el lös mage, alltid nåt! :thumbup:

nu dog alla mina illusioner om att du är en sexy mama :(

mikaelj
2010-01-28, 13:28
Skojar du? I början (innan jag lärt mig några bra knep) trodde jag att jag skulle svälta ihjäl, vaknade på nätterna av att magen kurrade. Det är i princip bara att lära sig vilka livsmedel som tar upp stor plats i magen och ger den något att jobba med, helst före läggdags så att jag slipper vakna av att jag är hungrig. Rivna morötter är t ex bättre än morotsstavar, strimlad vitkål är en hit etc och med några 100g riven rotfrukt kan man smyga in kanske 100kcal till och få en måltid som mättar bra.

Så resonerade jag förut också. Jag kan verkligen inte tala mig varm nog för att äta få måltider. Visst, lite hunger under dagen, men den är inte lamslagande på samma sätt. Och hungerkänslorna anpassar sig dessutom -- är du van vid att äta en gång om dagen kommer ghrelin utsöndras just då. Viktigt att vara regelbunden (= någorlunda fasta klockslag) i alla fall.

http://www.vivo.colostate.edu/hbooks/pathphys/endocrine/gi/ghrelin.gif

Får skippa mycket ris, pasta och sånt eftersom det inte ger lika mycket mättnad för kalorierna helt enkelt. Rostar gärna rotsaker i ugn med lax, kyckling eller någon sorts filé. Soppor är bra, om jag får göra dem själv så jag får den konsistens jag vill ha (lite krämigare och matigare).

Bra idé. Framförallt pasta mättar väldigt dåligt för de flesta.

Bra idé med ett huvudmål. Skippa lunchen vore inte så svårt med tanke på att jag tidigare inte brukade äta någon. Jag har fått lära mig äta på förmiddagen, det är ganska många som påstått att man kan skada sin metabolism om man inte äter regelbundet?

Neh. Viktigt att styrketräna för att inte bli av med muskler. Viktnedgång = fettnedgång, inte muskelnedgång. Blir man bara än mer smalfet av...

Det borde lösa ditt problem med att du vaknar tokhungrig. När jag åt 1200 kcal fördelat på 2-3 måltider hade jag samma problem, och fick sömnbesvär etc. efter ett tag. De problemen verkar inte dyka upp vid bara en huvudmåltid.

Kanske kan jämföras med sömn? Sova 8 timmar i sträck och bli ordentligt utvilad, istället för att sova 3 timmar var 8:e timma.

rapzidi
2010-01-28, 13:54
Vill bara slå ett slag för en huvudmåltid per dag, jag med.
Som det är nu käkar jag ingen frukost, några hundra gram kvarg/keso till lunch och mellanmål och sen efter träning hem och käka en relativt stor middag.
Verkar fungera bra och hungern är inget problem. Dock bör jag nog trappa upp fettintaget en aning, yvärr verkar jag få ont i huvudet vid i princip kolhydratstom kost. Kanske är något som försvinner om man vänjer sig mer.

Lellan
2010-01-28, 15:01
nu dog alla mina illusioner om att du är en sexy mama :(

På tiden! :laugh:

Ang måltidsfrekvens så diggar jag 2 st. Och det är så ENORMT härligt från att ha varit uppväxt med var 3e timma att jag typ gråter av lycka varje dag (nästan...). Nej men allvarligt, en skön lite rebellisk feeling, en kort period i mitt liv ställde jag nämligen även klockan när jag sov för att dutta med proteinpulver. Förnuftet har segrat, visar det sig senare ickeoptimalt (man bör förbli ödmjuk inför sånt här har jag lärt mig), kommer jag ändå köra på vad som känns bäst, utan dåligt samvete.

Tycker hungern bara blir retand och man går otillfredställd med en massa måltider hit och dit.

LadyG
2010-01-28, 16:30
Fascinerande, är det så vanligt att man egentligen bara vill äta ett rejält mål (helst på em/kväll) trots allt? De flesta jag känner propsar på frukost, fika, lunch, fika, middag och kvällsmat men den måltidsordningen mår jag bara dåligt av. Jag trodde det var mig det var fel på som inte blir hungrig förrän frammåt eftermiddagen, fram tills dess är jag möjligen sugen men det är inte alls samma sak. (Är man bara sugen okynnesäter man, inte för att man behöver utan för att man har lust.) Hungrig på riktigt blir jag inte förrän fram på eftermiddagen, efter träningen. DÅ däremot är jag högst intresserad av mat :D

Apropå blodcirkulation i fett och stubborn fat, kan det vara därför jag fryser lokat om ändalykten och höfterna när jag är ute och springer - enbart de områdena alltså - trots att jag är väl klädd för temperaturen och inte fryser någon annanstans?

Tack för alla intressanta nya vinklar på problemet, man lär sig alltid en faslig massa här :D

mikaelj
2010-01-28, 16:42
Apropå blodcirkulation i fett och stubborn fat, kan det vara därför jag fryser lokat om ändalykten och höfterna när jag är ute och springer - enbart de områdena alltså - trots att jag är väl klädd för temperaturen och inte fryser någon annanstans?

Det är orsaken som nämns. Lågkolhydrat (<100g) eller yohimbe brukar sättas som lösningen.

Och en del tycker att man skall äta "anti-östrogen"-mat, dvs sånt som inte innehåller fytoöstrogener, eftersom östrogen främjar fettinlagring... Men jag vet inte hur mycket det gör.

z_bumbi
2010-01-28, 16:51
Jag tycker lösningen på problemet är ganska så enkelt och det är inte att lägga om kosten helt utan göra en mindre anpassning till förhållande. Iofs förstår jag inte vad problemet är att man luktar ammoniak när man springer då det är helt naturligt. Om man käkar byggarmängder av protein och osar ammoniak 24/7 så är det en annan fråga men så är antagligen inte fallet.

LadyG
2010-01-28, 16:55
Det är orsaken som nämns. Lågkolhydrat (<100g) eller yohimbe brukar sättas som lösningen.

Och en del tycker att man skall äta "anti-östrogen"-mat, dvs sånt som inte innehåller fytoöstrogener, eftersom östrogen främjar fettinlagring... Men jag vet inte hur mycket det gör.

Jag håller mig nog hellre till lågkolhydratskost i så fall, det vet jag vad det är :)

Fast tror du inte att det är en droppe i havet jäfört med vad kroppen själv producerar? För en kille kanske det är mycket, men jämfört med vad en kvinnokropp kan tillverka och ställa till med kan jag inte tänka mig att lite bönor och oljor skulle kunna göra det värre?

LadyG
2010-01-28, 16:58
Jag tycker lösningen på problemet är ganska så enkelt och det är inte att lägga om kosten helt utan göra en mindre anpassning till förhållande. Iofs förstår jag inte vad problemet är att man luktar ammoniak när man springer då det är helt naturligt. Om man käkar byggarmängder av protein och osar ammoniak 24/7 så är det en annan fråga men så är antagligen inte fallet.

Nej nej, så illa är det inte men det är lite besvärande när jag springer på gymmet t ex.

Eddie Vedder
2010-01-28, 17:00
Fascinerande, är det så vanligt att man egentligen bara vill äta ett rejält mål (helst på em/kväll) trots allt? De flesta jag känner propsar på frukost, fika, lunch, fika, middag och kvällsmat men den måltidsordningen mår jag bara dåligt av.

Det lustiga är att det finns så inpräntat att det nästan per automatik anses vara "rätt".

"Det bara MÅSTE ju vara bäst med så många måltider, ALLA äter ju så!"

Det är bara en fråga om kultur och normer. Det är sjukt intressant att studera matkultur som jag gör nu och samtidigt kunna härleda till träningsforum och träningsvärlden. Olika upplägg och syn på mat kan man hitta här och som låter superkonstigt men samtidigt se klara samband mellan helt andra kulturer.

Där är man kanske förskonad från myndigheter som vill berätta hur, när och man ska äta och de dör inte som flugor för det.:)

LadyG
2010-01-28, 17:06
Det lustiga är att det finns så inpräntat att det nästan per automatik anses vara "rätt".

"Det bara MÅSTE ju vara bäst med så många måltider, ALLA äter ju så!"

Det är bara en fråga om kultur och normer. Det är sjukt intressant att studera matkultur som jag gör nu och samtidigt kunna härleda till träningsforum och träningsvärlden. Olika upplägg och syn på mat kan man hitta här och som låter superkonstigt men samtidigt se klara samband mellan helt andra kulturer.

Där är man kanske förskonad från myndigheter som vill berätta hur, när och man ska äta och de dör inte som flugor för det.:)

Något som upprepas tillräckligt många gånger av tillräckligt många olika källor uppfattas förr eller senare som sant av de flesta, och det där om 6 mål om dagen har man ju hört sen barnsben så det stämmer ju säkert :)

Det ska man tydligen inte förutsätta. Snacka om att jag fått en rejäl tankeställare idag :D

Bendermannen
2010-01-28, 17:45
Svetten kan lukta ammoniak

ah, då vet jag varför.