handdator

Visa fullständig version : Marklyft, tips?


mky
2010-01-27, 16:28
Står och stånker på samma vikter, någon som har tips på hur man kommer "förbi krönet". Hur kan man stärka första fasen i lyften, några andra tips hur man stärker olika delar i lyftet?

Om man ska utföra kronlyft, ifrån vilken höjd? Ska jag stapla vikter på golvet för att komma i rätt höjd, har ingen utrustning på gymet för detta ändamål.
Kan man köra kronlyft i smithen!? Kom gärna med tips.
Hoppas jag gjort mig förstådd, tack på förhand.

Commando1980
2010-01-27, 16:51
Står och stånker på samma vikter, någon som har tips på hur man kommer "förbi krönet". Hur kan man stärka första fasen i lyften, några andra tips hur man stärker olika delar i lyftet?

Om man ska utföra kronlyft, ifrån vilken höjd? Ska jag stapla vikter på golvet för att komma i rätt höjd, har ingen utrustning på gymet för detta ändamål.
Kan man köra kronlyft i smithen!? Kom gärna med tips.
Hoppas jag gjort mig förstådd, tack på förhand.

beror på hur du marklyfter och vilka svaga punkter du har.

för att stärka den första fasen så kan det innebära att du behöver bli starkare i benen dvs bli starkare i knäböj, frontböj, benpress. kan också handla om en teknikgrej. en annan åtgärd kan vara att köra marklyft stående på en viktskiva. stärka baksida lår och korsrygg med raka marklyft, goodmornings etc etc.

kronlyft kan utföras från olika höjder beroende på vad du vill åstadkomma.

mky
2010-01-27, 18:36
Tycker att tekniken sitter där den ska, kör böj parallellt med mark dör ökar jag fortfarande, tycker att problem med lyften uppkommer då jag kör tungt, typ 3:or till maxning, och oftast tryter lyften vid start men även 1-2 dm ovan mark.

"en annan åtgärd kan vara att köra marklyft stående på en viktskiva"

Ska testa det, sedan funkar det köra kronlyft i smithen? Blir lyften lidande på något sätt?

Anton Fräs
2010-01-28, 03:18
Jag skulle köra kronlyft med fri stång. Har du inget powerrack?

Pjotor
2010-01-28, 09:36
Har du provat att resetta marklyftsvikten 10% och sedan öka långsamt? Det kan kännas bakvänt, men fungerar för de flesta som inte lyfter överjävligt tunga vikter.

Tunroth
2010-01-28, 09:46
Jag har börjat tävla i marklyft, och har ökat en bra massa på bara någon månad.
I dec, fick jag knappt upp 100 kg, kämpade med flera lyft innan jag fick upp den.
Och ifredags fick jag upp svenskt ungdomsrekord för min viktklass - 135 kg.

Min träning för marklyften , har varit benpass, och även ländrygg.
Många har glömt bort ländryggen i sina pass, har även du?

Jag skulle veta hur ditt tränings upplägg ser ut, hur ofta du kör marklyft & även hur marklyftpassen ser ut.
Så får jag se om jag kan hjälpa dig :)

mky
2010-01-28, 11:04
Saknar powerrack på gymet, det var därför jag fråga ifall man köra kronlyften i smithen, eller ska man behöva stapla vikter, känns inte helt safe :( Ide'er?

Har provat att "starta om" och successivt öka varje pass kör just nu 3:or inför maxning.

Träningsupplägget ser ut för tillfälligt som nedan:

Pass1
Böj
Bänk
Rodd,pro
komplement: chins/dips

Pass 2
Militärpress
Marklyft
Chins
komplement: hammercurls

Pass 3
Böj
Bänk
Rodd, sup.
Komplement: Vadpress, benlyft/plankan/"sidolyft med hantel"

Snurrar på detta började på 5*5 arbetsset (Pass 3 stegrande) höjer vikter inför nästkommande pass ifall jag klarat passet, har nu gått ner i rep kör 3*3 arbetsset

Markpassen börjar jag med någon form av uppvärmning lätta böj går sedan på mp för att sedan köra mark det kan se ut så här:
60*12
100*10
120*8
140*6
160*4
190*3*3

Har lyft 200 för dryga månaden sedan, ska jag upp i den vikten idag, funkar ingenting ?!? Tar tvärstopp drar upp den en 1-2 dm sen failar jag, tips. Vill påpeka att jag är noga med att dra från död inget studs, återhämtning funkar bra.
Har även periodvis kört explosiva mark, det har hjälpt lite, vad kan man göra mer?

Sitter kanske mentalt, vad vet jag, är tacksam för alla tips man kan få...

Tunroth
2010-01-28, 11:34
Ju tyngre det blir i marklyft, ju mer energi går det åt, spar dig.
unvik några av lyften nedan.

Såg även att du gjorde många reps i marken med. Dem dagarna du kör tunga mark, unvik repsen! gör runt 10 reps X 2 som uppvärmning.
Sen gör du mellan 3-5 efter det x 3. och när du kommit upp till
ca 140 kg, gör du kanke 1-3 lyft, där efter höjer du 20 kg, gör 1 lyft och ökar 10-20 kg - beroende på hur långt du kommer.

Såg även att du inte hade med ngt ländrygg.
3 enkla övningar:
- rygglyft
- "kabel chrunches"
- raka marklyft

Ländryggen används ganska mycke i marken. Prova och lägga in 2 övningar per pass!

Detta har funkat för mig iaf! :)