handdator

Visa fullständig version : Gillar just biceps extra många reps?


Seb74
2010-01-27, 15:53
Har för mig nån sagt att just biceps brukar växa extra bra på lite högre reps....kanske typ att när man kör ~10 rep på övriga grupper under en bulk, så kanske 12-15 för biceps eller så...ligger det nåt i det?

Har svårt få utveckling där så tänkte man kanske skulle testa nåt nytt vid nästa bulk som närmar sig med stormsteg :)

Commando1980
2010-01-27, 16:19
Har för mig nån sagt att just biceps brukar växa extra bra på lite högre reps....kanske typ att när man kör ~10 rep på övriga grupper under en bulk, så kanske 12-15 för biceps eller så...ligger det nåt i det?

Har svårt få utveckling där så tänkte man kanske skulle testa nåt nytt vid nästa bulk som närmar sig med stormsteg :)

det handlar mer om att många fuskar överdrivet mycket då de kör med tyngre vikter för biceps (dvs låga reps) och således flyttar belastaningen till andra muskler istället för biceps och då kan det vara en rekommendation att ta en lättare vikt som man kan kontrollera > repsen blir högre.

att köra cheatcurls kan vara bra ibland men det gäller att veta hur man ska cheatcurla, dvs att fuska rätt och inte fuska fel.

Seb74
2010-01-27, 16:23
Ah ok, ja så kanske det ligger till.
Kör bara koncentrerad hantelcurl pga axelskador, men även där blir det ju gung och cheat när det är tungt.....får se vad för intervall jag landar på vid bulken sen då, men mellan 10-15 blir det ju iallafall vid inledande "högrep-perioden" :)

Commando1980
2010-01-27, 16:26
mitt tips till dig är först och främst att köra strikta curls i 10-15 repsintervallet där du känner att biceps verkligen får jobba. det är inte alltid att vanliga stångcurl initialt lämpar sig för detta 'kontaktsökande' utan då kan t ex en övning som strikta scottcurl (preachercurl) med rak stång lära dig att jobba med biceps.

Bear Grylls
2010-01-27, 17:05
Jag körde typ 6-8 reps i mina bicepsövnignar först men märkte att det inte gav särskillt för mig så sänkte vikten och kör nu i princip bara 10-12 reps och tycker att jag har fått bättre resultat. Händer att jag kör en 8or ibland också när jag kör skivstångscurl. Kör även ganska strikt i alla mina bicepsövningar och har en ganska långsam excentrisk fas.

Baan
2010-01-27, 17:19
Märker ingen skillnad mellan biceps och det mesta andra. Ligger på 5-8 reps och det verkar funka bäst.

Martin Löwgren
2010-01-27, 17:40
Jag kör runt 20 set biceps, med 1-3 övningar och inom repsintervallet 6-12 och de växer väldigt bra. Generellt skulle jag inte rekommendera högvolymsträning för nybörjare men för de som tränat ett tag rekommenderar jag det alla gånger i veckan.

vasslefranmjolk
2010-01-27, 18:02
Jag kör runt 20 set biceps, med 1-3 övningar och inom repsintervallet 6-12 och de växer väldigt bra. Generellt skulle jag inte rekommendera högvolymsträning för nybörjare men för de som tränat ett tag rekommenderar jag det alla gånger i veckan.

Vad kör du för upplägg när du kör 20 set på samma bicepsövning *flex*?

Martin Löwgren
2010-01-27, 18:05
Vad kör du för upplägg när du kör 20 set på samma bicepsövning *flex*?

En pyramid där jag varvar allt från fullt ROM till partiellt ROM. Explosiva. Negativa med mera.

Eftersom det endast är en böjning i armbågsleden i ett supinerat läge du vill åt räcker det egentligen med en enda bra övning för det ändamålet.

Det du behöver variera är reps, intensitet och allt annat - inte övningen i sig.

vasslefranmjolk
2010-01-27, 18:11
En pyramid där jag varvar allt från fullt ROM till partiellt ROM. Explosiva. Negativa med mera.

Eftersom det endast är en böjning i armbågsleden i ett supinerat läge du vill åt räcker det egentligen med en enda bra övning för det ändamålet.

Det du behöver variera är reps, intensitet och allt annat - inte övningen i sig.

Blir inte intensiteten oerhört lidande?

Seb74
2010-01-27, 18:25
Ok, kanske ska kötta på några set extra under bulken då, och så återgår jag nog till ren biceps 1 gång i veckan då den ändå får smaka vid chins och rodd 2ggr/vecka.

Martin Löwgren
2010-01-27, 18:33
Blir inte intensiteten oerhört lidande?

I en pyramid använder du det tyngast vikterna "mitt i" och sedan blir det bara lättare och lättare så nej intensiteten blir inte lidande om du har bra uthållighet och tryck i biccarna.

minishcap
2010-01-27, 19:17
Jag kör runt 20 set biceps, med 1-3 övningar och inom repsintervallet 6-12 och de växer väldigt bra. Generellt skulle jag inte rekommendera högvolymsträning för nybörjare men för de som tränat ett tag rekommenderar jag det alla gånger i veckan.

Kör du lika många set för alla muskelgrupper? Spelar det någon egentlig roll hur många set man kör (låt oss säga att man ett minimum på 6 set per muskelgrupp) vid t.ex. lågrepsträning alternativt högrepsträning eller är det bara att kötta på en 10+ set vid lågrepsträning?

Martin Löwgren
2010-01-27, 20:44
Kör du lika många set för alla muskelgrupper? Spelar det någon egentlig roll hur många set man kör (låt oss säga att man ett minimum på 6 set per muskelgrupp) vid t.ex. lågrepsträning alternativt högrepsträning eller är det bara att kötta på en 10+ set vid lågrepsträning?

Ja jag kör högvolymsträning på majoriteten av mina muskelgrupper.

Anders The Peak
2010-01-27, 22:35
Hej Martin!
Jag har kikat lite på din bicepsträning och tänkte ge dig några värdefulla tips för att få fart på utvecklingen.
Jag tror att du kan vinna på att köra två olika pass.

Ett pass där du tränar på vikter kring 70% 1RM och kör så många reps du bara kan första setet. Vilar 15-30sekunder och kör ett set till så många du orkar det upprepar du i ca 5-6 set. Använd gärna preachercurl eller incline hantelcurl.

Ett pass kör du som regelrätt bicepspass med ordentligt med vikter med bra kontakt och utförande och ca 1 minuts vila 3 övningar Bicepscurl, Preachercurl och avslutar med omvändcurl. ca 4 set och 6-8 reps per övning.

Tobbeh
2010-01-27, 23:13
variaton!

Martin Löwgren
2010-01-28, 06:20
Hej Martin!
Jag har kikat lite på din bicepsträning och tänkte ge dig några värdefulla tips för att få fart på utvecklingen.
Jag tror att du kan vinna på att köra två olika pass.

Ett pass där du tränar på vikter kring 70% 1RM och kör så många reps du bara kan första setet. Vilar 15-30sekunder och kör ett set till så många du orkar det upprepar du i ca 5-6 set. Använd gärna preachercurl eller incline hantelcurl.

Ett pass kör du som regelrätt bicepspass med ordentligt med vikter med bra kontakt och utförande och ca 1 minuts vila 3 övningar Bicepscurl, Preachercurl och avslutar med omvändcurl. ca 4 set och 6-8 reps per övning.

Mina biceps är det som växt bäst detta år och som flest gett kommentarer på via blogg och mail men självklart är man aldrig nöjd och jag ska absolut testa även detta tänk, dock med andra övningar som jag anser skonsammare och bättre för armbågsleden.

Mvh

Sniggel
2010-01-28, 12:30
Min personliga erfarenhet är att biceps växer bäst av mycket tung belastning (få reps då, cirka 5) med lite cheating och en kontrollerad negativ fas.
Träningen bedrivs med 1 övning, 3 set och 1-2 ggr i veckan.

Det är nog olika för olika individer

Seb74
2010-01-28, 12:34
Min personliga erfarenhet är att biceps växer bäst av mycket tung belastning (få reps då, cirka 5) med lite cheating och en kontrollerad negativ fas.
Träningen bedrivs med 1 övning, 3 set och 1-2 ggr i veckan.

Det är nog olika för olika individer

Jo få ggr/vecka är nog bra, får ju smaka vid ryggträning ändå.
Annars verkar det mesta va väldigt individuellt så jag får väl köra på och testa lite....tar det stopp så får man ändra vikten och se om det går att klättra i ett annat reps-intervall.