handdator

Visa fullständig version : Ris kokt i över en timme - näringsinnehållet påverkat?


SiSenior
2010-01-27, 14:07
Under en minst sagt stressig förmiddag skulle jag försöka mig på att göra flera saker samtidigt. Laga mat, plugga, rasta grannens hund, ta twinrix sprutan och köra brorsan till skolan. Detta slutade givetvis med att jag glömde riset på spisen och kyckling i ugnen i över en timme.

Då slog de mig nyss att detta kanske påverkar näringsinnehållet i framför allt riset? Rätt mig gärna om jag har fel. Men om jag inte har fel, vad är det då som "försvunnit" och snackar vi stora eller små mängder? Någon som påverkar kalorimängden dramatiskt?

Scratch89
2010-01-27, 15:18
Nope. Det har antagligen flytit ut en del stärkelse i vattnet, men har du kokat riset i en timma så har vattnet avdunstat och stärkelsen kletat sig fast på riset igen. Däremot borde riset vara ordentligt svullet.

Eddie Vedder
2010-01-27, 16:08
En timmes kokning lär innebära en hel del förluster av vattenlösliga och värmekänsliga mikronutrienter. Men det är knappast något som kommer innebära att du drabbas av beri-beri.;)

Apos78
2010-01-27, 16:26
Ett längre tag utan vatten i kastullen kanske gav en viss bränd ton till riset. Bränt är inte bra.

SiSenior
2010-01-27, 17:54
Bugar och bockar:)

Ett längre tag utan vatten i kastullen kanske gav en viss bränd ton till riset. Bränt är inte bra.

Botten av kastrullen var i princip helt full med fastbränt ris. Detta åkte dock direkt ner i sophinken.