handdator

Visa fullständig version : Skadestånd efter misshandel?


Huffo the A-LagaRe
2010-01-27, 14:06
Tjenna.
Igår blev jag "misshandlad". En person kallade busschauffören för opassande saker, jag bad honom hålla käften och han slog mig 4-5 gånger i huvudet med knuten näve och sparkade på min polare.

Min fråga är, kan man få skadestånd för så pass lindriga saker?

Kwon
2010-01-27, 14:08
5 knytnävsslag i huvudet är väl inte lindrigt.

davve
2010-01-27, 14:12
Ja, givetvis har du rätt till ersättning för det.

Oavsett ev. skador är också själva kränkningen ersättningsgrundande.

Huffo the A-LagaRe
2010-01-27, 14:12
Nejnej men med lindrigt menade jag att inga organ är paj eller dylik att jag knappast får några med.

shut teh face
2010-01-27, 14:12
Tjenna.
Igår blev jag "misshandlad". En person kallade busschauffören för opassande saker, jag bad honom hålla käften och han slog mig 4-5 gånger i huvudet med knuten näve och sparkade på min polare.

Min fråga är, kan man få skadestånd för så pass lindriga saker?
Hände detta i Visby/Gotland? :D

stafh
2010-01-27, 14:13
Utan tvekan, så länge du vet vem det var och kan göra en anmälan (som leder till dom etc).

Pejij
2010-01-27, 14:14
"Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Fick du ont så är det misshandel

Huffo the A-LagaRe
2010-01-27, 14:14
Ja, givetvis har du rätt till ersättning för det.

Oavsett ev. skador är också själva kränkningen ersättningsgrundande.

Ok! Det låter bra tycker jag:)

maximuscle
2010-01-27, 14:14
du lär garanterat få ca 10k ffrån ditt försäkringsbolag...

maximuscle
2010-01-27, 14:16
Utan tvekan, så länge du vet vem det var och kan göra en anmälan (som leder till dom etc).


spelar noll roll om dom hittar snubben eller ej och dom e helt oväsntligt, bara göra polisanmälan, sen kontakta försäkringsbolaget sen borde du få cash inom 1 månad

stafh
2010-01-27, 14:18
spelar noll roll om dom hittar snubben eller ej och dom e helt oväsntligt, bara göra polisanmälan, sen kontakta försäkringsbolaget sen borde du få cash inom 1 månad

Men då är det väl inte skadestånd? En polare blev nitad för några år sedan, då blev killen som slog ersättningsskyldig.

edit* vafan, då kunde ju jag håvat in lite pengar när jag blev sparkad i fejset för ett par år sedan :/

Huffo the A-LagaRe
2010-01-27, 14:19
Hände detta i Visby/Gotland? :D

Haha, var det du??


Nejnej, det hände i Uppsala.

Hamsterkakan
2010-01-27, 14:20
Jag undrar också..

Blev påkörd i backen i fjällen för drygt 1 år sedan, har ett enormt ärr i röven! Ja det är ingen vacker syn, säkert 7 centimer långt. Fick åka in till akuten och sy, hela vistelsen täckte mitt försäkringsbolag som hette ERIKA, var nämligen i USA då.

Frågan är om jag har rätt till skadestånd nu efter skadan?

maximuscle
2010-01-27, 14:21
Men då är det väl inte skadestånd? En polare blev nitad för några år sedan, då blev killen som slog ersättningsskyldig.


alltså hittar dom inte snubben/bruden eller vad det nu va så får du pengar från försäkringsbolaget istället för han som slog...kanske inte heter skadestånd men han får cash iallfall säkert mer också en vad han skulle få av snubben som inte ens kanske kan betala..

men du måste ha vittnen det e viktigt för att få från försäkringsbolaget, jag skulle ta busscahuffören om du kan..

stafh
2010-01-27, 14:24
alltså hittar dom inte snubben/bruden eller vad det nu va så får du pengar från försäkringsbolaget istället för han som slog...kanske inte heter skadestånd men han får cash iallfall säkert mer också en vad han skulle få av snubben som inte ens kanske kan betala..

men du måste ha vittnen det e viktigt för att få från försäkringsbolaget, jag skulle ta busscahuffören om du kan..

Bah. Det skulle man vetat för ett par år sedan. *grr*

maximuscle
2010-01-27, 14:28
Bah. Det skulle man vetat för ett par år sedan. *grr*


väldigt mycket går på hemförsäkringen värt att tänka på...

davve
2010-01-27, 14:30
spelar noll roll om dom hittar snubben eller ej och dom e helt oväsntligt, bara göra polisanmälan, sen kontakta försäkringsbolaget sen borde du få cash inom 1 månad

Riktigt så enkelt är det ju knappast att få ut $ från sitt försäkringsbolag.
Men visst det är ett alternativ om det var en okänd gärningsman.

maximuscle
2010-01-27, 14:32
Riktigt så enkelt är det ju knappast att få ut $ från sitt försäkringsbolag.
Men visst det är ett alternativ om det var en okänd gärningsman.


aldrig hört nån som haft problem att få ut cash för misshandel med okänd gärningsman när man har vittnen...och för dom va det exakt så enkelt, vissa fick pengar efter 2 veckor redan...drygt 10lax

plattenbullen
2010-01-27, 14:37
Jag undrar också..

Blev påkörd i backen i fjällen för drygt 1 år sedan, har ett enormt ärr i röven! Ja det är ingen vacker syn, säkert 7 centimer långt. Fick åka in till akuten och sy, hela vistelsen täckte mitt försäkringsbolag som hette ERIKA, var nämligen i USA då.

Frågan är om jag har rätt till skadestånd nu efter skadan?

Så länge du har anmält skadan till försäkringsbolaget så kan du efter 1år få skadestånd för ärr och andra kosmetiska fulheter. Du har 4år på dig att anmäla skadan!

maximuscle
2010-01-27, 14:39
Så länge du har anmält skadan till försäkringsbolaget så kan du efter 1år få skadestånd för ärr och andra kosmetiska fulheter. Du har 4år på dig att anmäla skadan!


2 år e det nu för att få för ärr

demode
2010-01-27, 14:45
10k låter lite mycket jag fick bara 6k när jag blev nersparkad och sparkad i huvudet 20 tal ggr av ett gäng. Vaknade upp i en blodpöl osv.

maximuscle
2010-01-27, 14:47
10k låter lite mycket jag fick bara 6k när jag blev nersparkad och sparkad i huvudet 20 tal ggr av ett gäng. Vaknade upp i en blodpöl osv.


låter väldigt lite, en polare fick 12k för en smäll och ett blått öga bara...men det kanske e olika för försäkringsbolagen...

hahavaffan
2010-01-27, 14:48
10k låter lite mycket jag fick bara 6k när jag blev nersparkad och sparkad i huvudet 20 tal ggr av ett gäng. Vaknade upp i en blodpöl osv.Då känns snarare 6K lite väl lite.

Kwon
2010-01-27, 14:51
10k låter lite mycket jag fick bara 6k när jag blev nersparkad och sparkad i huvudet 20 tal ggr av ett gäng. Vaknade upp i en blodpöl osv.

:(

Hände detta i Landskrona?

shut teh face
2010-01-27, 14:53
En kompis fick 35k för jag kallade honom noob på cs förut, han anmälde mig för förtal

Gabriel174
2010-01-27, 14:56
10k låter lite mycket jag fick bara 6k när jag blev nersparkad och sparkad i huvudet 20 tal ggr av ett gäng. Vaknade upp i en blodpöl osv.

Låter lite för lite? En tjejkompis fick 8(?) tusen när en randomsnubbe slog henne i huvudet på Arlanda. Tog ett år~för att få pengarna, efter rättegång etc.

maximuscle
2010-01-27, 14:57
En kompis fick 35k för jag kallade honom noob på cs förut, han anmälde mig för förtal


för lite överklaga!!!!

Huffo the A-LagaRe
2010-01-27, 15:00
10k låter lite mycket jag fick bara 6k när jag blev nersparkad och sparkad i huvudet 20 tal ggr av ett gäng. Vaknade upp i en blodpöl osv.

Fyfan vad hemskt :(

Slapp du bestående men?

Nina L
2010-01-27, 15:06
När får man pengar från sitt försäkringsbolag? Jag har också en misshandelsdom som jag skall ha skadestånd för, men i mitt fall tror jag att pengarna skall drivas in av fogden. Jag får 1500 kr för sveda och värk, men inte ett spänn för kränkning eftersom jag hade provocerat den tilltalade. Svart på vitt att vissa tjejer förtjänar det? :MrT:

maximuscle
2010-01-27, 15:16
När får man pengar från sitt försäkringsbolag? Jag har också en misshandelsdom som jag skall ha skadestånd för, men i mitt fall tror jag att pengarna skall drivas in av fogden. Jag får 1500 kr för sveda och värk, men inte ett spänn för kränkning eftersom jag hade provocerat den tilltalade. Svart på vitt att vissa tjejer förtjänar det? :MrT:


om den tilltalade inte kan betala kan det väl ta hur länge som helst om det inte finns ngt att ta av...

Nina L
2010-01-27, 15:20
om den tilltalade inte kan betala kan det väl ta hur länge som helst om det inte finns ngt att ta av...Det var inte så jag menade, utan jag menar... Jag tror att mina pengar kommer från Brottsofferjouren när det har visat sig att han inte betalar. I mitt fall tror jag inte något försäkringsbolag har med saken att göra. Jag menade "nä?r" som i "i vilka fall?".

davve
2010-01-27, 15:20
När får man pengar från sitt försäkringsbolag? Jag har också en misshandelsdom som jag skall ha skadestånd för, men i mitt fall tror jag att pengarna skall drivas in av fogden. Jag får 1500 kr för sveda och värk, men inte ett spänn för kränkning eftersom jag hade provocerat den tilltalade. Svart på vitt att vissa tjejer förtjänar det? :MrT:

Ditt försäkringsbolag kan vara ett alternativ, finns lite information här:
http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=3378

maximuscle
2010-01-27, 15:21
Det var inte så jag menade, utan jag menar... Jag tror att mina pengar kommer från Brottsofferjouren när det har visat sig att han inte betalar. I mitt fall tror jag inte något försäkringsbolag har med saken att göra. Jag menade "nä?r" som i "i vilka fall?".

ingen anning då skulle ringa och fråga bara....lycka till

Nina L
2010-01-27, 15:22
Ditt försäkringsbolag kan vara ett alternativ, finns lite information här:
http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=3378Tack! *love*

rajjan_dammit
2010-01-27, 16:36
Sen får man ju skilja lite på de olika försäkringsbolagen och vilka försäkringar man har.
Att säga att "min kompis fick si och så mycket från försäkringen" som om det fanns en kollektiv försäkring som gällde med samma villkor för alla.

I hemförsäkringen finns ett överfallsskydd som kan ge en del, men sen kan man ha olycksfallsförsäkring som ger ersättning för ärr med mera. Notera kan ha. Bara för att din polare hade det vid sin olycka betyder inte automagiskt att du har det. Folk har i allmänhet för dålig koll på sina försäkringar.

dice
2010-01-27, 16:43
Tjenna.
Igår blev jag "misshandlad". En person kallade busschauffören för opassande saker, jag bad honom hålla käften och han slog mig 4-5 gånger i huvudet med knuten näve och sparkade på min polare.

Min fråga är, kan man få skadestånd för så pass lindriga saker?

År 2000 fick jag 6000 för en enda smäll på käften, inga utslagna tänder eller knäckt näsa. 1000 för smärta och 5000 för kränkning (försökte gå emellan när två snubbar sparkade en liggande kille i huvudet).

Alox
2010-01-27, 16:45
En kompis fick betala 10k för att ha slagit en kille i huvudet. (Det var den andre killen som var the bad guy, tro mig)

Så du borde kunna få en hel del för det där.

Mats J
2010-01-27, 16:49
HUr kommer det sig att ni fick pengar, ni måste ju på något sätt kontaktat försäkringsbolaget etc..

Jag blev helt utan vidare nerslagen för ca 10 år sedan, tanken slog mig inte ens att försöka få skadestånd etc. gjorde inte ens en polisanmälan.

dice
2010-01-27, 16:57
HUr kommer det sig att ni fick pengar, ni måste ju på något sätt kontaktat försäkringsbolaget etc..

Jag blev helt utan vidare nerslagen för ca 10 år sedan, tanken slog mig inte ens att försöka få skadestånd etc. gjorde inte ens en polisanmälan.

Rättegång och en vecka efter det fick jag en check hem på posten från snubben.

saab900
2010-01-27, 17:24
Det är bra att:

* Polisanmäla händelsen
* Dokumentera skador med bra bilder, besök gärna polisstationen och visa upp dom
* Dra ihop så många utomstående vittnen som möjligt som stöder din berättelse
* Anmäl det snabbt

Ditt försäkringsbolag gillar inte att betala ut ersättning, det är inte så man gör vinst. De kan om du har otur hävda att du själv försatte dig i situationen genom att "provocera" gärningsmannen, och då sänka eller avslå ersättningskravet. Jämför med att vara onykter. Har du druckit en starköl riskerar du att bli utan ersättning för rån och överfall då försäkringsbolaget kan anse att din omdömesförmåga var nedsatt vid tillfället. Måla upp en hotbild mot chauffören, du kände dig helt enkelt tvungen att gå emellan då smockan hängde i luften...

Som alltid när det gäller kontakt med försäkringsbolag, uttryck dig snyggt och korrekt i skrift, och ta reda på hur lagar och regler lyder så att du låter proffessionell, kunnig, och säker på din sak, så att du gör intryck av att vara beläst på din rätt och inte kommer att vika dig. Det kan göra mycket för storleken på ersättningen att kunna tala för sig.

demode
2010-01-27, 17:34
:(

Hände detta i Landskrona?

Yes sir, 6 snubbar varav en inledde samtal och sen suckerpunchade mig till marken. Jag var ganska onykter så balans hade man inte.

Inga bestående men tror jag, något ärr typ.

stafh
2010-01-27, 17:41
Yes sir, 6 snubbar varav en inledde samtal och sen suckerpunchade mig till marken. Jag var ganska onykter så balans hade man inte.

Inga bestående men tror jag, något ärr typ.

Verkar vara en vanlig taktik. Typ samma sak som hände mig (fast de var bara två och sparkade bara ett par gånger). Fick höra att jag föll ner på knä och framåt efter första slaget (kommer inte ihåg själv) och sen en "avspark" över ansiktet så jag föll baklänges. De sprang iväg innan jag kom på fötter igen. Modigt. :/

TehSaxo
2010-01-27, 17:46
har en klasskompis som fått över 10k 2 gånger, så då borde du också få minst 10k ;)

bigtraps
2010-01-27, 17:53
Det är bra att:

* Polisanmäla händelsen
* Dokumentera skador med bra bilder, besök gärna polisstationen och visa upp dom
* Dra ihop så många utomstående vittnen som möjligt som stöder din berättelse
* Anmäl det snabbt

Ditt försäkringsbolag gillar inte att betala ut ersättning, det är inte så man gör vinst. De kan om du har otur hävda att du själv försatte dig i situationen genom att "provocera" gärningsmannen, och då sänka eller avslå ersättningskravet. Jämför med att vara onykter. Har du druckit en starköl riskerar du att bli utan ersättning för rån och överfall då försäkringsbolaget kan anse att din omdömesförmåga var nedsatt vid tillfället. Måla upp en hotbild mot chauffören, du kände dig helt enkelt tvungen att gå emellan då smockan hängde i luften...

Som alltid när det gäller kontakt med försäkringsbolag, uttryck dig snyggt och korrekt i skrift, och ta reda på hur lagar och regler lyder så att du låter proffessionell, kunnig, och säker på din sak, så att du gör intryck av att vara beläst på din rätt och inte kommer att vika dig. Det kan göra mycket för storleken på ersättningen att kunna tala för sig.

Väl talat! Det är inte så enkelt att få ut ersättning som många verkar tro. Det liksom inte bara att ringa upp försäkringsbolaget och säga att man vill ha pengar

ceejay
2010-01-27, 17:55
har en klasskompis som fått över 10k 2 gånger, så då borde du också få minst 10k ;)

värt?

Super_Johan
2010-01-27, 18:00
Haha, var det du??


Nejnej, det hände i Uppsala.

Oj, skrämmande, här som de oftast är så lugnt! Mycket sällan man råkar ut för våld/brott/slagsmål i Uppsala.

maximuscle
2010-01-27, 18:34
Sen får man ju skilja lite på de olika försäkringsbolagen och vilka försäkringar man har.
Att säga att "min kompis fick si och så mycket från försäkringen" som om det fanns en kollektiv försäkring som gällde med samma villkor för alla.

.

då dom flesta försäkringsbolag har en riktlinje för olika brott vad som skall betalas ut så då finns det ju standard utbelaningar man kan få = alla kan få lika mkt för samma brott man blivit uttsatt för. sen som du säger kan dom sätta ner summan pga av att du va väldigt full eller pga av andra saker..

zam_zap
2010-01-28, 00:04
Kan väl dra upp mitt exempel:
Blev rånad och fick en kniv upptryckt mot halsen av två killar.
Gjorde en anmälan och efter någon dag så fick jag papper på att de lagt ner ärendet. Så jag anmäld det till f-bolaget. Någon dag gick och polisen kontaktade mig och talade om att de tydligen fått tag på dessa killar.

Detta hände i mitten av oktober 2008
Första rättegången sattes i februari 2009 och blev inställd pga av att den ena inte dök upp.
Andra rättegången sattes till april och ställdes in då samma kille inte dök upp
Tredje rättegången blev av i juli då de fått reda på att denna kille hade flytt till Kananda.
När rättegången och var klar och den vunnit laga kraft så fick jag skicka in papper till kronofogden som skulle kräva ut skadeståndet till mig, men så klart har dessa typer inga tillgångar alls. Skicka in papper till f-bolag och försöka få ut pengar där. Fick hela 200kr från dem efter självrisken på 1500. De kunde bara ersätta de materiella sakerna. Så skicka in ännu mer papper till brottsoffermyndigheten och nu i slutet av december fick jag en del pengar.

Skadeståndet var totalt på 18700:- som tingsrätten tilldömde mig.
15000:- för kränkning
2500:- sveda och verk

Fick ut för kränkningen nu i december 13500:- (-1500:- i självrisk där också tydligen) sveda och värk var inte motiverat, enligt dem. Man måste tydligen gå till psyk en massa gånger och få det registrerat på något sätt så man kan "bevisa att man mått dåligt". Så nu måste jag ändra mitt ärende hos kronofogden så jag, förhoppningsvis, får ut resten från denna idiot.

Huffo the A-LagaRe
2010-01-28, 00:23
Kan väl dra upp mitt exempel:
Blev rånad och fick en kniv upptryckt mot halsen av två killar.
Gjorde en anmälan och efter någon dag så fick jag papper på att de lagt ner ärendet. Så jag anmäld det till f-bolaget. Någon dag gick och polisen kontaktade mig och talade om att de tydligen fått tag på dessa killar.

Detta hände i mitten av oktober 2008
Första rättegången sattes i februari 2009 och blev inställd pga av att den ena inte dök upp.
Andra rättegången sattes till april och ställdes in då samma kille inte dök upp
Tredje rättegången blev av i juli då de fått reda på att denna kille hade flytt till Kananda.
När rättegången och var klar och den vunnit laga kraft så fick jag skicka in papper till kronofogden som skulle kräva ut skadeståndet till mig, men så klart har dessa typer inga tillgångar alls. Skicka in papper till f-bolag och försöka få ut pengar där. Fick hela 200kr från dem efter självrisken på 1500. De kunde bara ersätta de materiella sakerna. Så skicka in ännu mer papper till brottsoffermyndigheten och nu i slutet av december fick jag en del pengar.

Skadeståndet var totalt på 18700:- som tingsrätten tilldömde mig.
15000:- för kränkning
2500:- sveda och verk

Fick ut för kränkningen nu i december 13500:- (-1500:- i självrisk där också tydligen) sveda och värk var inte motiverat, enligt dem. Man måste tydligen gå till psyk en massa gånger och få det registrerat på något sätt så man kan "bevisa att man mått dåligt". Så nu måste jag ändra mitt ärende hos kronofogden så jag, förhoppningsvis, får ut resten från denna idiot.

Tack för din utförliga beskrivning, jag hoppas att allt praktiskt tjafs tlöser sig för dig.

Anton Fräs
2010-01-28, 04:26
År 2000 fick jag 6000 för en enda smäll på käften, inga utslagna tänder eller knäckt näsa. 1000 för smärta och 5000 för kränkning (försökte gå emellan när två snubbar sparkade en liggande kille i huvudet).

Bra gjort :thumbup:

Snobbe
2010-01-28, 05:20
År 2000 fick jag 6000 för en enda smäll på käften, inga utslagna tänder eller knäckt näsa. 1000 för smärta och 5000 för kränkning (försökte gå emellan när två snubbar sparkade en liggande kille i huvudet).

Man borde få extra för att man gått mellan också tbh. Bra gjort iaf!

spoonchest
2010-01-28, 07:58
För den delen vill jag också ge ett "Big up" till TS för visat civilkurage och prov på cojones.

Sparven från Minsk
2010-01-28, 08:41
Börjar likna USA nu där alla stämmer alla för minsta lilla grej. Blir man oprovocerat påhoppad ska man definitivt anmäla, men har man provocerat fram en smäll kan man allt ta det som en läxa ;)

Torwald
2010-01-28, 08:59
Jag har varit med om två grejer jag borde ha fått pengar för, tror ni det är för sent

En gång blev jag slagen med knytnävsslag i ansiktet och skallad ett flertal gånger. Fanns flera vittnen. Polisanmälde, men förundersökningen lades ner av uppenbara skäl. Min käke var slagen sne, men det rättade till sig på någon vecka, så jag hade ingen chans att besöka tandläkaren i tid. Borde väl ha gjort det, för det känns typ fortfarande som att tänderna glappar lite. Anmälde aldrig detta till försäkringsbolaget, och det var två och ett halv år sedan. Förmodar att detta är för sent?

En annan gång blev jag påkörd av en bil på ett övergångsställe. Han körde om en annan bil som redan hade stannat för mig. Har polisanmält, finns flera vittnen, och har pekat ut mannen. Besökte även sjukan i samband med händelsen. Detta hände för ett och ett halv år sedan. Blev uppringd av polisen förra våren, där de ville ha en muntlig redogörelse för händelsen utöver den skriftliga jag redan skickat in. Har anmält detta till min skolas försäkringsbolag, eftersom att det hände på vägen dit, men har inte hört något från dem. Detta borde jag väl ändå kunna få pengar för??

CRZ
2010-01-28, 09:01
Varför lät du honom slå så många gånger? En gång kan man väl tåla, men därefter svarar man. Så slår dem inte igen.

shut teh face
2010-01-28, 09:14
Jag och tre kompisar var ute och gick hem på natten, fulla som ägg men inte alls bråkiga. Vi fick spö av ett större antal 18 åringar fjortisar, som var fulla, höga på diverse skit och hade kniv m.m. Vi fick en snyting var, vilket gav oss 6.000 styck, det var okej tycker jag. Kompisen fick däremot mycket stryk, och blev beviljad 35.000 kr. Varav han fick hälften av brottsofferfonden/försäkringskassan. Vi andra fick inga pengar, varken av försäkringskassan eller brottsofferfonden. Det var helt enkelt för .. litet brott.

Så, mer och mer brott per år i Sverige, speciellt misshandel, har visserligen inte gjort att domstolen dömer ut mindre böter, men däremot så finns det inga pengar någonstans att få. Förr i tiden så hade försäkringskassan/brottsofferfonden egna praxis på skadestånd, så man kunde få mer än vad domstolen dömde till. Nu får man i bästa fall hälften, men i många många fall ingenting.

När en individ blir dömd så kan man ansöka att kronofogden kollar om denne har pengar, detta kan din advokat eller målsägarbiträde hjälpa till med, om det inte finns pengar så kollar kronofogden systematiskt i framtiden vartannat år.

Vanligtvis så finns ju inga pengar, för det är oftast low life idioter som döms till sånt här, de har säkert dussintals liknande domar och vet att man tar ut sin hela lön direkt i kontanter så ingen kommer åt dem, några tillgångar kommer de knappast skaffa sig, och ägande av en eventuell bil är okej för dem, kronofogden kommer inte utmätta den pga. "några tusen".

Så mitt generell tips är att strunta i pengarna, de kommer du förmodligen inte få. Men, det är fortfarande jävligt viktigt att gå vidare med anmälan etc, så att idioterna får ett straff. Visserligen kan de hålla på som fan i flera år med sånt här skit utan att få fängelse, men rätt ska ändå vara rätt och håller de samma linje när de är 22+ år, så blir det fängelse till slut.

Rättegången för oss gick jävligt bra, och vi gjorde såhär, vilket rekommenderas:

#Kalla på Polis/Gör polisanmälan
#Åk till sjukhuset dagen efter, även om du inte är skadad, så ber du bara sköterskan/läkaren dokumentera skadan.

Eventuella utgifter deklarerar du bara till domstolen sen, så får du betalt.

hahavaffan
2010-01-28, 09:49
Varför lät du honom slå så många gånger? En gång kan man väl tåla, men därefter svarar man. Så slår dem inte igen.CRZ aka Cool Man.

D Andersson
2010-01-28, 09:57
...
Visserligen kan de hålla på som fan i flera år med sånt här skit utan att få fängelse, men rätt ska ändå vara rätt och håller de samma linje när de är 22+ år, så blir det fängelse till slut.
...


Det socialistiska rättstänkandet är verkligen fantastiskt.

Nitrometan
2010-01-28, 10:10
Skadeståndet var totalt på 18700:- som tingsrätten tilldömde mig.
15000:- för kränkning
2500:- sveda och verk

Fick ut för kränkningen nu i december 13500:- (-1500:- i självrisk där också tydligen) sveda och värk var inte motiverat, enligt dem. Man måste tydligen gå till psyk en massa gånger och få det registrerat på något sätt så man kan "bevisa att man mått dåligt". Så nu måste jag ändra mitt ärende hos kronofogden så jag, förhoppningsvis, får ut resten från denna idiot.

Brottsoffermyndigheten gör en egen bedömning av skadeståndet. Det är många gånger de kommer fram till helt andra siffror.

shut teh face
2010-01-28, 10:11
Det socialistiska rättstänkandet är verkligen fantastiskt.
Dessa killar var 18 år när vi hade rättegång med dem. Kvalificerat avskum som redan hade blivit dömda till misshandel, rån, grov misshandel, innehav- you NAME IT. Praxis är ju att inte dömda någon under 20 år till fängelse, oavsett hur länge de håller på. Och de slutar ju inte heller, jag vet vilka de är och jag har hört ifrån barndomskompisar hur de håller på. Men majoriteten anmäler ju inte. Sen hörde jag också att en av killarna sålde droger hemifrån.

Straffen de fick vid vår rättegång var ett par timmar samhällstjänst, och lite böter. Ena killen bodde på test hos fosterfamilj och fick åka tillbaka till Gävle (han var i Stockholm på test).

Jag ser gärna att idioter döms till fängelse oavsett ålder.

Kischen
2010-01-28, 10:23
Fick spö av tre killar för typ 6 år sedan, fick näsbenet avslaget eller avsparkat när jag låg ner. Fick 7000 för ärren men tror inte jag fick nåt för sveda och värk. Opererade snoken 3 gånger men fortfarande inte ok, skiter dock i det eftersom det bara är jag som tänker på det. Skulle vara för snygg om den var helt rak också.

D Andersson
2010-01-28, 10:38
Dessa killar var 18 år när vi hade rättegång med dem. Kvalificerat avskum som redan hade blivit dömda till misshandel, rån, grov misshandel, innehav- you NAME IT. Praxis är ju att inte dömda någon under 20 år till fängelse, oavsett hur länge de håller på. Och de slutar ju inte heller, jag vet vilka de är och jag har hört ifrån barndomskompisar hur de håller på. Men majoriteten anmäler ju inte. Sen hörde jag också att en av killarna sålde droger hemifrån.

Straffen de fick vid vår rättegång var ett par timmar samhällstjänst, och lite böter. Ena killen bodde på test hos fosterfamilj och fick åka tillbaka till Gävle (han var i Stockholm på test).

Jag ser gärna att idioter döms till fängelse oavsett ålder.

Som sagt, man blir straffmyndig vid 15, myndig vid 18, förutom när det gäller att handla på systemet och att stå till svars för och dömas till fängelse för div. grova brott. Sinnessjukt!

shut teh face
2010-01-28, 10:40
Som sagt, man blir straffmyndig vid 15, myndig vid 18, förutom när det gäller att handla på systemet och att stå till svars för och dömas till fängelse för div. grova brott. Sinnessjukt!
Ja det är äckligt. Säga vad man vill om USA, men där är det bättre straff. Jag bryr mig föga om folk som säger att brotten inte minskar. Jag som medborgare får tillfredsställelse när idioter får sitta i fängelse istället för att vara fria i samhället som mig.

CRZ
2010-01-28, 10:52
CRZ aka Cool Man.


8 av 10 gånger läggs fallen ner pga en massa larviga anledningar. Sen vad du tycker om mig är helt ointressant. ;)

bigtraps
2010-01-28, 11:48
Att man gör en anmälan till FB och två veckor senare ramlar det in en check på 10 000. Låter som en utopi i min värld. Min erfarenhet av FB är helt annan. Så snabba beslut har jag aldrig varit med om

Huffo the A-LagaRe
2010-02-01, 11:37
Tänkte försöka få 6000 kr. Efter att ha luskat runt lite så var det tydligen ett riktigt jävla low-life jag var i strid med.

Känns lite skamligt att ha fått stryk av en sån*grr*

Anton Fräs
2010-02-01, 12:02
Tänkte försöka få 6000 kr. Efter att ha luskat runt lite så var det tydligen ett riktigt jävla low-life jag var i strid med.

Känns lite skamligt att ha fått stryk av en sån*grr*

Skammen är enbart hans.

Curls
2010-02-01, 12:15
Tänkte försöka få 6000 kr. Efter att ha luskat runt lite så var det tydligen ett riktigt jävla low-life jag var i strid med.

Känns lite skamligt att ha fått stryk av en sån*grr*

6000kr för 4-5 smällar is awesome !! Nog för att du gjorde helt rätt i att gå imellan men ah...

Huffo the A-LagaRe
2010-02-01, 19:05
6000kr för 4-5 smällar is awesome !! Nog för att du gjorde helt rätt i att gå imellan men ah...

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med ditt inlägg men om du tycker att det är oskäligt mycket så kan jag hålla med om att det är väldigt mycket pengar för något sånt skit men brottsoffermyndigheten föreslog den siffran och jag har ingen lust att låta honom komma lindrigare undan.

Curls
2010-02-01, 19:17
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med ditt inlägg men om du tycker att det är oskäligt mycket så kan jag hålla med om att det är väldigt mycket pengar för något sånt skit men brottsoffermyndigheten föreslog den siffran och jag har ingen lust att låta honom komma lindrigare undan.

Jag tycker det låter som mycket pengar men det är väl ändå helt rätt liksom. :)

Dreas
2010-02-01, 19:32
Jag tycker det låter som mycket pengar men det är väl ändå helt rätt liksom. :)Jag vet inte hur insatt du är i just detta. Men har rn polare som ficköver 6k när en kille tagit stryptag på han. Den killen var också tydligen pank. Sedan har andra fått liknande eller mer för saker som verkar betydligt lindrigare än ts grejor.

ryss
2010-02-01, 19:35
Jag har en vän som fick 100 000 i skadestånd för att han slog av näsbenet på en kille.. tror ni han tycker det är roligt att sitta och betala på? nOooooope

Kwon
2010-02-01, 19:36
Fick spö av tre killar för typ 6 år sedan, fick näsbenet avslaget eller avsparkat när jag låg ner. Fick 7000 för ärren men tror inte jag fick nåt för sveda och värk. Opererade snoken 3 gånger men fortfarande inte ok, skiter dock i det eftersom det bara är jag som tänker på det. Skulle vara för snygg om den var helt rak också.

:(

Tråkigt att höra Kisch!

Upptaget
2010-02-01, 19:54
Vafan är inte detta kolozzeum? ett träningsforum där 80 % är beefcakes som folk passar sig för att gå på? :O

Skämtåsido, hoppas du får ut pengar för det och att han har ägodelar som idioten blir av med..

Dreas
2010-02-01, 20:00
Jag har en vän som fick 100 000 i skadestånd för att han slog av näsbenet på en kille.. tror ni han tycker det är roligt att sitta och betala på? nOooooopeEeeee va? 100k för ett näsben? Det måste ju varit omständigheter eller ytterligare skador som spelar in. En polare tror jag fick 15k när hans näsben gick av.

En annan fick betala iaf under 100k när han knäckte käkbenet på två ställen och slog ut 5 tänder på en.

Så 100k kändes väldigt högt, det måste ha varit något mer känns det som.

ryss
2010-02-01, 20:09
Eeeee va? 100k för ett näsben? Det måste ju varit omständigheter eller ytterligare skador som spelar in. En polare tror jag fick 15k när hans näsben gick av.

En annan fick betala iaf under 100k när han knäckte käkbenet på två ställen och slog ut 5 tänder på en.

Så 100k kändes väldigt högt, det måste ha varit något mer känns det som.

Jag känner han inte så bra så vän kanske var en överdriven beskrivning.. han var en polare till en polare.. jag sopade ner en snubbe och den här "vännen" såg det då och sa åt mig att sticka därifrån osv för han betalar på ett skadestånd han fick, 100k för ett näsben var det han sa...han kanske bara försökte avskräcka mig eller något :)

maximuscle
2010-02-01, 20:11
Jag känner han inte så bra så vän kanske var en överdriven beskrivning.. han var en polare till en polare.. jag sopade ner en snubbe och den här "vännen" såg det då och sa åt mig att sticka därifrån osv för han betalar på ett skadestånd han fick, 100k för ett näsben var det han sa...han kanske bara försökte avskräcka mig eller något :)



finns inte en sportslig att han får betala 100k för 1 näsben... kanske va 100 näsben :Virro

ErikAD
2010-06-12, 14:35
Är gärningsmannen okänd kan du högst sannolikt få ersättning från din försäkring. Jag blev misshandlad och fick ersättning för det.

Kan ju tipsa om www.folketsombud.se dom kan söka din ersättning på din försäkring. Du bör få några tusenlappar säkert

davvvan
2010-06-12, 19:03
En polare blev misshandlad på juldagen eller om det var helgen innan det, fick bl a näsbenet sönderslaget vilket har resulterat i en sned näsa. Han fick 14 000 i skadestånd, domen kom för någon vecka sedan först.

Huffo the A-LagaRe
2010-06-12, 19:19
En polare blev misshandlad på juldagen eller om det var helgen innan det, fick bl a näsbenet sönderslaget vilket har resulterat i en sned näsa. Han fick 14 000 i skadestånd, domen kom för någon vecka sedan först.

Tog det så lång tid att få domen? Mår han bra utöver näsan?
Här i Uppsala kom domen redan i april, två månader efter misshandeln. 7000 i skadestånd. Att få fram pengarna har dock inte gått så bra. Tydligen skall kronofogden höra av sig men har inte hört något från dem än:confused:

Kek
2010-06-12, 19:35
spelar noll roll om dom hittar snubben eller ej och dom e helt oväsntligt, bara göra polisanmälan, sen kontakta försäkringsbolaget sen borde du få cash inom 1 månad

Tror inte man får ett skit från försäkringsbolaget om jag ska vara ärlig om du inte kan visa upp ett par foton med saftiga blåmärken, köttsår eller liknande alternativt en läkare som intygar att du blivit traumatiserad av händelsen eller att skallen blivit allvarligt skadad.

davvvan
2010-06-12, 21:31
Tog det så lång tid att få domen? Mår han bra utöver näsan?
Här i Uppsala kom domen redan i april, två månader efter misshandeln. 7000 i skadestånd. Att få fram pengarna har dock inte gått så bra. Tydligen skall kronofogden höra av sig men har inte hört något från dem än:confused:

Japp, det tog så lång tid. Han mår bra utöver näsan men den är ju fortfarande sned... Han väntar på remiss vad gäller den. Men förmodligen är det för sent att åtgärda det nu.

Han har väl iofs inte heller fått fram pengarna tror jag, kronofogden hör av sig om man vill ha deras hjälp.

Lillebrorsan blev blåst på ett XBOX360 via Blocket av en ung svensk tjej som lurat hur många som helst... Det var 2-3 år sedan och för några veckor sedan damp det ner ett tjockt kuvert från Hovrätten någonstans. Hundratusentals kronor i skadestånd mot denna unga tjej, inte en chans att hon kommer fixa fram det pengarna. M a o så väntar brorsan fortfarande på de pengarna...

Sry för ot.

Huffo the A-LagaRe
2010-06-12, 23:31
Tror inte man får ett skit från försäkringsbolaget om jag ska vara ärlig om du inte kan visa upp ett par foton med saftiga blåmärken, köttsår eller liknande alternativt en läkare som intygar att du blivit traumatiserad av händelsen eller att skallen blivit allvarligt skadad.

Försäkringsbolagen tar del av polisanmälan och i samband med anmälan brukar Polisen eller sjukhuset ta foton och någon läkare kolla upp en. Så sköter man sin anmälan korrekt bör försäkringbolaget kunna hjälpa till.

Yes
2010-06-12, 23:41
Tog det så lång tid att få domen? Mår han bra utöver näsan?
Här i Uppsala kom domen redan i april, två månader efter misshandeln. 7000 i skadestånd. Att få fram pengarna har dock inte gått så bra. Tydligen skall kronofogden höra av sig men har inte hört något från dem än:confused:
När vinner domen laga kraft? Är det en månad efter? Lägg till 3-4 veckors handläggningstid hos Kronofogden på det, har de inte hört av sig då är det läge att ringa dem.

GurraGo
2010-06-12, 23:46
finns inte en sportslig att han får betala 100k för 1 näsben... kanske va 100 näsben :Virro

Nja, nu gäller det att bena ut begreppen en gång för alla.


Den som blir utsatt för brott kan få ekonomisk ersättning, skadestånd för:

1. Personskada:
a. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,
b. inkomstförlust,
c. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan.
- Under punkten 1 går alltså att sortera ersättning för a)en operation avseende ett krossat näsben, b) förlorad inkomst när den skadelidande varit å sjukhus alt. tvingats vara borta från jobb, c) ersättning för det fysiska/psykiska lidande det för den skadelidande innebär att hans/hennes ansikte "deformerats"

2. Sakskada:
a. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
b. annan kostnad till följd av skadan,
c. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.
När det gäller misshandel e.d. avser ersättning för sakskada normalt sett ersättning för t.ex. söndertrasade eller blodiga t-shirts, jeans e.d.

3. Ren förmögenhetsskada

4. Kränkningsersättning. Kränkningsersättning avser i huvudsak upplevelsen vid och karaktären av själva skadehändelsen, medan ersättning för personskada tar sikte på följdverkningarna efter skadehändelsen.
Kränkningsersättningen bestäms huvudsakligen på objektiva grunder, medan ersättning för personskada bestäms helt efter subjektiva förhållanden. Kränkningen ersätts bara om den orsakats av brottslig gärning av visst slag, vilket inte krävs för en personskada.

- Det här är den punkt som de flesta här i tråden och folk i allmänhet mer eller mindre medvetet diskuterar. Ersättningarna för misshandel ligger normalt på mellan 5 000 - 10 000 kr. För mer än 10 000 krävs det normalt sett något mer än att du oprovocerat fått motta ett par-tre knytnävsslag på krogen.

Slutsats: Det är inte alls omöjligt utan snarare ganska sannolikt att någon tvingats betala 100 000 kr för ett brutet näsben. Ersättningen kan ha inkluderat kränkningsersättning men det är inte alls säkert. Jag var nyligen med om ett fall är ett "vanligt krogslagsmål", bestående i 2-3 knytnävsslag i ansiktet, medförde tand/käkskador som kostade brottsoffret, och slutligen den dömde, cirka 40 000 kr. Kränkningsersättningen översteg dock inte mer än 10 000 kr om jag minns rätt.

Hoppas att jag hjälpte till att klargöra en aning.

GurraGo
2010-06-12, 23:48
När vinner domen laga kraft? Är det en månad efter? Lägg till 3-4 veckors handläggningstid hos Kronofogden på det, har de inte hört av sig då är det läge att ringa dem.

3 veckor. Sedan kan ju domen överklagas till hovrätten, och slutligen till högsta domstolen. Men det är ju inte helt lätt att få prövningstillstånd i HD.

Huffo the A-LagaRe
2010-06-13, 00:44
När vinner domen laga kraft? Är det en månad efter? Lägg till 3-4 veckors handläggningstid hos Kronofogden på det, har de inte hört av sig då är det läge att ringa dem.

Tack för infon. Den vann laga kraft i maj så snart blir det nog dags att ringa.