handdator

Visa fullständig version : Varit sjuk i 2 månader, hjälp mig snälla


Kei Landin
2010-01-27, 13:24
Hej, jag har varit sjuk i nästan två månader nu. Det är svårt att veta exakt vad jag har nu, och vad jag haft innan.

Om jag skulle försöka skriva ut allt jag haft sedan början av december i kronologisk ordning skulle det nog se ut något sånt här;
virus,
virus,
halsfluss (streptokocker A),
virus,
halsfluss??(okänd sådan).

Fick kåvepenin för den första halsflussen som jag tog i 10 dagar. Efter det kände jag fortfarande att jag hade ont i halsen. Gick till en till läkare och fick Doxyferm utskrivet som jag tar nu (är inne på dag 5/9). Jag har fortfarande ont i halsen.

Det kostar inte något för mig att gå till vårdcentralen/akuten. Har varit på capio access akuten haga göteborg 5-8 gånger sammanlagt medans jag varit sjuk. De ville från början bara ta valigt streptokocker A halstest på akuten och hänvisade mig till min vårdcentral för att göra utförliga tester.
Jag gick till min vårdcentral (vilket råkar vara capio access akutens vårcentral sedan jag bytte i Oktober 09) och där sa de att jag var tvungen att boka tid för det och att närsta tid är en 3 veckor framöver. (det här var för en månad sedan). Jag blev sur men tog den tiden och hoppades att jag skulle bli frisk till dess.

efter jag tagit kåvepenin för min första halsfluss i 10 dgr hade jag fortfarande ont i halsen och gick till akuten igen. Jag tjatade till mig ytterliggare en snabbsänka och en halsodling för att se om jag hade streptokocker B.
Halsodlingen visade negativt och jag fick ingen medecin.

Förra veckan gick jag till vårdcentralen (för den "utförliga undersökningen"), och fick ett TILL vanligt streptokocker A test- som visade negativt.. Då gav han mig Doxyferm.

Har tagit sammanlagt 6-7 vanliga halstester för att kolla om jag haft streptokocker A. Ett har visat positivt.

Har tagit en halsodling för att kolla streptokocker B. Visade negativt.

Har tagit snabbsänkan 4 gånger utspritt. Visat 0 alla gånger, inklusive den gången jag hade streptokocker A.

Har tagit febern 3 gånger utspritt. Aldrig haft feber, hade inte det heller när jag hade streptokocker A.

Har kollat vilopulsen lite då och då. Den har varit 40-50. Var på 43 när jag hade streptokocker A *screwy* .

Under tiden jag varit sjuk har jag försökt undvika att träna. Tränade stenhårt en dag då jag trodde att jag var frisk i mitten av dec. Blev riktigt sjuk dagen efter. Tränade då inte på 3 veckor, sedan sa min tränare attt jag kunde träna lätt. Tränade lätt i 2 dagar, men mådde sedan dåligt. Väntade en vecka. Sedan sa min tränare och vår klubbläkare att om jag MÅSTE träna så får jag träna i gångtempo och försöka hålla ner pulsen så mycket det går.
Gjorde det i 4-5 dgr, sedan gick jag till vårdcentralen och fick Doxyferm (d v s fredag förra veckan). Har inte tränat på klubben sedan dess.

En sak som jag känner att jag måste nämna är att jag under en stor del av sjukdomen gjort några (lätta?) set chins m.m hemma. När jag gått förbi chinsräcket hemma har jag gjort ~5 st och sedan gått vidare. Kan det vara anledningen till att jag varit sjuk så länge?

Har ätit bra och varierat under hela sjukdomen f ö.

Alla läkare säger olika så jag vet inte vad jag ska tro på, du är frisk, du verkar må bra, du har halsfluss, det ser ut som ett virus, kör hårt med träningen!, vila!, du kan träna försiktigt, det här ser inte bra ut. En läkare tog min snabbsänka och sade att jag kunde träna. Den läkaren ignorerade jag fullständigt för jag mådde skit, samma dag gick jag till en annan läkare som sa att jag absolut inte fick träna och att jag bör stanna hemma i minst 5 dgr.

Samma sak när det gäller testerna, jag har fått höra väldigt skilda saker.

snabbsänka- om du är sjuk är den hög, om du har en bakterie men inte virus är den hög, om du har ett virus men inte bakterie är den hög, den kan vara låg även om man är sjuk.

vilopuls- om den är hög är du sjuk, om du är sjuk är vilopulsen hög, du kan vara sjuk men ha en låg vilopuls, vilopulsen har ingen med sjukdom att göra

halstest, hur säkra är de?- 100%, 50/50, 60-75% chans att de visar rätt

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen bli frisk.
Jag funderar på att ta en vecka ledigt, bara ligga i sängen, inte tvätta, diska, städa, promener, ingenting. Bara vila. Jag har inte bestämmt mig om jag ska göra det eller inte. Man missar alltid prov och uppsatser som man måste ta igen.

ålder: 17 år
vikt: 60 kg
längd: 169 cm

Jag vet inte vad jag kan skriva mer som kan vara intressant.


Snälla jag ber er om råd. Jag vill verkligen inte vara sjuk. Det känns som om jag missar så otroligt mycket på träningen.

Marcus Landin

Kei Landin
2010-01-27, 13:31
Vill be om ursäkt för hur stökigt mitt inlägg blev.. Visste inte var jag skulle börja. Slutade med att jag bara skrev vad jag kände för. Hoppas det går att läsa. Ställ gärna frågor om något av det jag skrivit är väldigt oklart.

Numse
2010-01-27, 13:45
En sak som jag känner att jag måste nämna är att jag under en stor del av sjukdomen gjort några (lätta?) set chins m.m hemma. När jag gått förbi chinsräcket hemma har jag gjort ~5 st och sedan gått vidare. Kan det vara anledningen till att jag varit sjuk så länge?

Svar nej där. Ska inte va någon fara med ett par chins.

Som du skrev så visar inte sänkan speciellt mycket. Om jag minns rätt så kan sänkan vara hög då man har en bakterie eller ett virus, men den kan också vara låg när man har ett virus men inte när man har en elak bakterie.
Jag är naturligtvis ingen läkare, men som det ser ut så har du åkt på ett virus. Sänkan låg, men du har ont i halsen. Medicinen hjälper inte. Läkarna kan inte hitta något fel. Du har ingen feber. Du mår skit efter träning. Jag tycker det låter som ett virus, men som sagt, är ingen expert och kan inte med säkerhet varken säga A eller B.

Om du orkar gå i skolan/jobba så gör det. Om du inte lider av det så tycker jag inte att du skall ta ledigt. Sen hade jag väntat tills mitt halsont gått över innan jag började träna, om jag vore dig. Och fortsätta gå till läkaren. Tråkigt men sant, vissa läkare är sämre än andra. Bara att fortsätta gå tills du kommer till en vettig.

Det kommer gå över. Sen är allt glömt efter en veckas go träning

emi23j
2010-01-27, 14:02
Tog mig inte tid att läsa inlägget det var alldeless för långt och kladdigt.

Det jag kan rekommendera om man varit sjuk ett längre tag (virus sjuk, inte bakterie sjuk) är att du helt enkelt försöker rensa kroppen genom att träna. Om jag varit febersjuk en tid och i samband med detta även dragit på mig halsont och förkylning så brukar jag först försöka vila. i början blir det oftast bättre med det halsonda och förkylningen brukar oftast lätta. När det dock inte sker någon förbättring på några dagar (3-5) så "blåser" jag helt enkelt igenom kroppen med ett konditionspass. Oftast brukar det då bli bättre. Tror aldrig jag varit med om att det blivit sämre.
Det gäller ju dock att ta det lite lugnt och inte börja träna flera gånger om dagen.

zydar
2010-01-27, 14:17
Håller man på att bli frisk o börjar träna för tidigt kan man åka på skiten igen.

Pjotor
2010-01-27, 14:20
När det dock inte sker någon förbättring på några dagar (3-5) så "blåser" jag helt enkelt igenom kroppen med ett konditionspass.

Gör så om du vill, men det är direkt korkat som allmänt råd.

"Träning, i form av hård fysisk aktivitet, under pågående infektion kan leda till ytterliggare försämring av infektionen och öka risken för komplikationer och följdsjukdomar. Till följdsjukdomarna, som påverkar
idrottandet hör hjärtmuskelinflammation (som kan orsakas av många virus och bakterier), risken för mjältruptur efter körtelfeber (mononukleos), och ledbesvär som del i en infektion (ex gonorré) eller som följdsjukdom efter en infektion (ex vissa maginfektioner)."

Hela artikeln finns här: http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_10977/ImageVaultHandler.aspx

KRILLE!
2010-01-27, 14:20
Har haft liknande dom senaste två månaderna. Var riktigt kass för några veckor sen, rejäl halsfluss och fick kåvepenin. Blev bättre snabbt men nu åkte jag på något virus istället. Förbannat irriterande. Trodde ett träningsuppehåll skulle hjälpa att hålla mig frisk men icke.

Kei Landin
2010-01-27, 15:33
tack för alla svaren än så länge.

Kåvepenin tar man 3 tabletter/dag i 10 dgr.
Doxyferm tar man 2 tabletter första dagen, och sedan 1 tablett/dag i sammanlagt 9 dgr.

Tar just nu Doxyferm kl 12:00-13:00 på dagen.

följdfråga; Vad skulle hända om jag tog 1 tablett Kåvepenin (råkar ha en stor burk hemma) på kvällen innan jag lägger mig?

Hejnomax
2010-01-27, 15:48
Tjenare, hade nästan precis samma problem när jag var typ 17, det är bara att vila det går över. Kör inte förrens du är helt frisk. Och kroppen läker sig själv, fokusera på att hitta andra roliga saker att göra.

Fokusera inte på att läkarna inte gör sitt jobb, ger en fel mediciner osv osv. Att du ställer frågan på ett internet-forum visar på en viss frustation, och med den attityden kommer väntan på att bli frisk bli förbannat lång.

Seb74
2010-01-27, 16:15
Att du ställer frågan på ett internet-forum visar på en viss frustation, och med den attityden kommer väntan på att bli frisk bli förbannat lång.

Det är för jäkla svårt att inte bli frustrerad när man är lång-sjuk och det aldrig verkar gå över...det går fan inte :(

Hejnomax
2010-01-27, 17:07
Det är för jäkla svårt att inte bli frustrerad när man är lång-sjuk och det aldrig verkar gå över...det går fan inte :(

Sant, men vafan. Det finns annat i livet =)

Btw, har du allergier op?

Kei Landin
2010-01-27, 17:18
Sant, men vafan. Det finns annat i livet =)

Btw, har du allergier op?

Nej inga allergier så vitt jag vet. Aldrig varit sjuk under längre tid heller, endast 2-3 dgr de gånger jag varit sjuk :confused:

Hejnomax
2010-01-27, 17:27
Ok, allergier förvärrade saken för mig, tog ett väldans tag att bli frisk. Sjukt jobbigt med olika diagnoser, men skynda långsamt och skit i musklerna ett tag, det går fort att komma igen :)

emi23j
2010-01-27, 17:36
Gör så om du vill, men det är direkt korkat som allmänt råd.

"Träning, i form av hård fysisk aktivitet, under pågående infektion kan leda till ytterliggare försämring av infektionen och öka risken för komplikationer och följdsjukdomar. Till följdsjukdomarna, som påverkar
idrottandet hör hjärtmuskelinflammation (som kan orsakas av många virus och bakterier), risken för mjältruptur efter körtelfeber (mononukleos), och ledbesvär som del i en infektion (ex gonorré) eller som följdsjukdom efter en infektion (ex vissa maginfektioner)."

Hela artikeln finns här: http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_10977/ImageVaultHandler.aspx

Skulle nog lagt till följande: Det gäller att känna sin kropp och hur den reagerar på att träna när man är förkyld/sjuk.

KimPod
2010-01-27, 17:39
Tråkigt att höra om din sjukdom! Jag har något liknande för ett par år sedan när jag var som mest aktiv inom ishockey. Åkte på flera halsfluss och virus och var borta till och från i 3-4 månader.
Vad du än gör, TRÄNA INTE!!!
Som folk tidigare skrivit så kan det vara direkt livsfarligt att träna under halsont och någon sorts halssjukdom!

Vad jag fick göra var att operera bort mina halsmandlar. Det var inget förslag jag fick av läkarna utan något jag fick forska mig fram till själv och tjata lite, men tillslut så gick dom med på det och sedan min operation i augisti 2006 har jag i princip varit helt frisk. Någon gång feber och några små förkylningar, men inget annat!

Prata med din läkare och hör vad han/hon säger om operation. Detta kan vara ett alternativ!

KimPod
2010-01-27, 17:47
Skulle nog lagt till följande: Det gäller att känna sin kropp och hur den reagerar på att träna när man är förkyld/sjuk.

Allas kroppar reagerar såklart inte likadant då man tränar vid förkylning, men för att lära sig hur man reagerar vid träning med en infektion i kroppen så måste man ju någon gång göra det för första gången, och varför ta den risken?
Att lyfta några reps på gymmet vid snuva är kanske inte så farligt, men att riskera sitt liv(långsökt men vrf inte?) vid halsont är ju faktiskt bara idiotisk. Sällan varar det längre än 3-4 dagar och efter det är man fit for fight, och om det stannar längre så kan det ju faktiskt vara något farligt!

Kroppen är dessutom lååångt ifrån så anabol som den normalt ärm med en infektion i kroppen eftersom den främst vill få ur infektionen. Träningen kommer med andra ord inte ge vad den annars gör och kommer förmodligen bryta ner dig mer än den kommer bygga upp dig!

Numse
2010-01-27, 17:57
Hade en polare när jag var yngre som också opererade bort sina halsmandlar för att han hade halsfluss konstant. Funkade bra.

chrilledude
2010-01-27, 18:23
Träna INTE, som KimPod säger. Och handla morindapulver, är sjukt bra. Hjälpte jävligt bra när jag hade svininfluensan.

Lycka till och krya på dig :)

Kei Landin
2010-01-27, 18:58
Tack för alla svar, jag uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa mig och när ni delar med er utav era erfarenheter.

ang. att ta bort halsmandlarna, har alltid undrat, utgör inte de en del av försvaret mot infektioner??

så opererar man inte bort en del av ens immunförsvar i och med att man tar bort mandlarna?

läste lite om morindapulver låter intressant!

också, när man väl opererat bort halsmandlarna, hur lång tid tar det innan man återhämtar sig?

mvh Marcus Landin

KimPod
2010-01-27, 21:54
Tack för alla svar, jag uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa mig och när ni delar med er utav era erfarenheter.

ang. att ta bort halsmandlarna, har alltid undrat, utgör inte de en del av försvaret mot infektioner??

så opererar man inte bort en del av ens immunförsvar i och med att man tar bort mandlarna?

läste lite om morindapulver låter intressant!

också, när man väl opererat bort halsmandlarna, hur lång tid tar det innan man återhämtar sig?

mvh Marcus Landin

Var borta i ungefär 1,5månad. Efter detta har jag inte känt av några speciella sjukdomar och har inte känt av något sänkt immunförsvar! Jag sa inte att du skulle göra det, men som sagt, går det inte över så är det ett alternativ som du kan diskutera mer med din läkare om!

chrilledude
2010-01-27, 22:03
Tack för alla svar, jag uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa mig och när ni delar med er utav era erfarenheter.

ang. att ta bort halsmandlarna, har alltid undrat, utgör inte de en del av försvaret mot infektioner??

så opererar man inte bort en del av ens immunförsvar i och med att man tar bort mandlarna?

läste lite om morindapulver låter intressant!

också, när man väl opererat bort halsmandlarna, hur lång tid tar det innan man återhämtar sig?

mvh Marcus Landin


Tro det eller ej, men morindapulver hjälper riktigt bra för alla i min familj i alla fall. Kanske värt ett försök? :)

http://www.kvalitetsvaruhus.se/art/6632/Morinda_Supreme_Noni_Morinda_Citrifo.htm

Där kan du beställa det.

Krya på dig!

Kei Landin
2010-01-28, 10:19
ok tack för alla snälla svar och värdefull information :) vi får hoppas jag blir bättre snart!

Marcus Landin

Turbo Rico
2010-01-28, 10:52
Har haft liknande dom senaste två månaderna. Var riktigt kass för några veckor sen, rejäl halsfluss och fick kåvepenin. Blev bättre snabbt men nu åkte jag på något virus istället. Förbannat irriterande. Trodde ett träningsuppehåll skulle hjälpa att hålla mig frisk men icke.


Svagt psyke?:whipped:

emi23j
2010-01-28, 12:33
Allas kroppar reagerar såklart inte likadant då man tränar vid förkylning, men för att lära sig hur man reagerar vid träning med en infektion i kroppen så måste man ju någon gång göra det för första gången, och varför ta den risken?
Att lyfta några reps på gymmet vid snuva är kanske inte så farligt, men att riskera sitt liv(långsökt men vrf inte?) vid halsont är ju faktiskt bara idiotisk. Sällan varar det längre än 3-4 dagar och efter det är man fit for fight, och om det stannar längre så kan det ju faktiskt vara något farligt!

Kroppen är dessutom lååångt ifrån så anabol som den normalt ärm med en infektion i kroppen eftersom den främst vill få ur infektionen. Träningen kommer med andra ord inte ge vad den annars gör och kommer förmodligen bryta ner dig mer än den kommer bygga upp dig!

Vid halsont tar jag det alltid lugnt. Som jag skrev:

"Om jag varit febersjuk en tid och i samband med detta även dragit på mig halsont och förkylning så brukar jag först försöka vila. i början blir det oftast bättre med det halsonda och förkylningen brukar oftast lätta. När det dock inte sker någon förbättring på några dagar (3-5) så "blåser" jag helt enkelt igenom kroppen med ett konditionspass. Oftast brukar det då bli bättre. Tror aldrig jag varit med om att det blivit sämre."

Det är när man varit förkyld (alltså snorig) och det inte blivit bättre eller sämre på ett antal dagar så brukar det för mig hjälpa att träna bort det.

Visst, under min ungdom har jag också haft liknande problem som TS med flera sjukdomar per år och långdragna sjukdomar. Dock så har jag ju på grund av det lärt känna min kropp och vet hur den reagerar. Om jag t ex har extremt små känningar i halsen på morgonen (alltså nyligt uppstådd halsont) så tränar jag inte på den dagen eftersom jag vet att det då är stor chans att jag kommer vara sjuk påföljande dag.