handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. kondition


Phille
2010-01-27, 10:01
Tja, jag har dragit på mig en inflammation i handen så kan inte lyfta på ett tag.
Men efter 3 dagar utan träning började abstinensen komma smygandes så jag begav mig ut för att springa lite på kvällen, tror jag sprang 6km på 33 mins, detta skulle jag såklart vilja förbättra. Så frågan är funkar kondition ungefär likadant som "vanlig" styrketräning, alltså måste jag vila för att förbättra mig?

Vill helst förbättra på konditionen, men lite snabbhet skulle inte vara illa heller så tips för att förbättra detta är väldigt välkomna :D.

Sundqvist
2010-01-27, 10:03
För ökad kondition så tycker jag du ska köra intervall löpningar

5min joggning. 2min LÖPNING sen 5min joggning igen osv, du förstår! :)

klart du måste vila lite, de måste du alltid :) kör 3-5 springturer i veckan!

Phille
2010-01-27, 10:09
Ok, det tackar vi för :)

idapida
2010-01-27, 10:33
Konditionsträning kräver inte vila på samma sätt som styrketräning skulle jag vilja påstå men är kroppen sliten presterar man ju inte bra och är du ovan löpare så kommer det att kännas i kroppen...ordentligt.

anyway, träningsrekommendationer för ökad kondition är 3 ggr/vecka.
Skillnaderna är stora om man "bara" tränar 2 ggr jämfört med 3 ggr. Däremot planar kurvan ut rätt snabbt och 4-5 ggr ger inte mycket bättre resultat jämfört med 3 ggr.
Kanske är det ändå ett tecken på att kroppen behöver vila för ökad kondition..hmm..

Men prova dig fram! Lycka till
ps. vad har du gjort med handen? *nyfiken

Phille
2010-01-27, 10:43
Jag är ju inte riktigt ovan, jag tränar trots allt innebandy 4 ggr/vecka, men det är ju mest explosiva kortdistanser så det kanske inte är samma sak. Men kan inte träna bandy nu pga. skadan.

Hmm... enligt doktorn har jag överansträngt (vänster)handen, vilket jag nu efteråt förstår själv :p.

Då jag bara tränat på gym i 4 månader så antar jag att kroppen är ovan.
I alla fall, 2 veckor sen fick jag känningar i handen, det gjorde riktigt ont när jag böjde den. Dum som jag var struntade jag i detta och körde efter teorin att det som inte dödar dig härdar dig :D. Så jag tejpade handen och fortsatte köra på som vanligt, det funkade hyffsat men när jag skulle köra militärpress pallade handen inte mer och smärtan kom så fort jag bara nuddade någonting med handen. Nu några dagar senare känns det bättre, surt bara att inte kunna träna på som vanligt :).

idapida
2010-01-27, 10:53
ouu, det förstår jag. Trist när en så liten del av kroppen "lägger ner" vilket förstör för resten så att säga.

Men ok, då vet du ju lite hur kroppen reagerar på löpning. Jag personligen blir alltid lika "förvånad" över den brutala träningsvärken jag får eftersom jag allt som oftast sysslar med cykling/spinning som konditionsträning.

Vad har du för handrehab i nuläget, bara vila?

Phille
2010-01-27, 11:35
Ah, det suger, i nuläget kan jag inte ens skriva på tangentbordet med 2 händer *gah!*, inte ens "vila" handen på laptopen

Jag ska bara vila den och när det blivit bra stödja den ordentligt och inte panga på direkt utan ta det lite lugnt i början :p