handdator

Visa fullständig version : Större skaderisk för ryggen på morgonen?


Järvskan
2010-01-27, 00:59
Hallå,

Jag läste för någon månad här på kolozzeum att risken för ryggskador skulle vara större om man körde tunga ryggaktiverande pass på morgonen. Tyvärr minns jag inte vem som hade påstått detta och inte heller i vilken tråd påståendet hade gjorts. Vad jag förstod så borde man helst ha varit vaken i fyra timmar innan man får för sig att köra tunga marklyft eller knäböj. Ryggen behövde nämligen tillräckligt mycket tid att mjukas upp efter en natts sömn.

Vad tror ni om detta? Är det en myt eller bör man undvika att köra tunga ryggaktiverande pass på morgonen?

Danne2k
2010-01-27, 01:11
Läste det också typ samtidigt som dig och minns inte heller var, men jag har för mig att det var från hyfsat pålitliga källor, dvs personer med bra koll på träning och kroppen.

Hade väl, om jag inte minns helt fel, med vätskenivåerna i/mellan diskarna eller något sånt att göra tror jag ;p

bo-jan
2010-01-27, 01:14
Tycker detta låter rimligt. Jag själv känner mig mycket starkare i kroppen om jag varit igång en hel dag än om jag går till gymmet efter frukost.

Commando1980
2010-01-27, 01:17
Hallå,

Jag läste för någon månad här på kolozzeum att risken för ryggskador skulle vara större om man körde tunga ryggaktiverande pass på morgonen. Tyvärr minns jag inte vem som hade påstått detta och inte heller i vilken tråd påståendet hade gjorts. Vad jag förstod så borde man helst ha varit vaken i fyra timmar innan man får för sig att köra tunga marklyft eller knäböj. Ryggen behövde nämligen tillräckligt mycket tid att mjukas upp efter en natts sömn.

Vad tror ni om detta? Är det en myt eller bör man undvika att köra tunga ryggaktiverande pass på morgonen?

nej, det ligger en hel del sanning i att skaderisken ökar om man tränar för tätt inpå att man vaknat. king grub har även lagt upp ngn studie om det tror jag. dessutom är hormonmiljön i kroppen fördelaktigare på eftermiddagen/kvällen.

jag känner det själv att när jag försöker träna på morgonen så är kroppen inte vaken och man känner sig stel i kroppen. dock så finns det ju de som tränat åratals på morgonen och inte har några problem alls, men rent generellt så är det nog bäst att ha varit vaken i iaf 3-4 timmar innan man tränar.

creperiet
2010-01-27, 10:36
Skulle vara intressant att dra en poll hur många som har sin explosivitets-/styrketopp timmarna efter uppvaknandet...

Jag har fått en uppfattning om att uthållighetsarbete påverkas betydligt mindre av att det är morgon.

idapida
2010-01-27, 11:05
Hade väl, om jag inte minns helt fel, med vätskenivåerna i/mellan diskarna eller något sånt att göra tror jag ;p

Yes, och många som skadar ryggen gör detta genom okontrollerade rörelser på morgonen. Diskarna är högre och mer vätskefyllda vilket medför en ökad risk för diskbråck än senare på dagen då man delvis pressat ut vätskan.

Har dock en fundering angående yoga..eller yogaliknande övningar på morgonen. Många utövar detta på morgonen MEN..ryggrörligheten sätts ju riktigt på prov vilket borde utgöra en ökad diskbråcksrisk om man är ovan och inte riktigt känner sin kropp. Varför ligger då alla nybörjaryogaklasser tiiiidigt på morgonen? *screwy*

Hejnomax
2010-01-27, 11:25
Höjer man diskarna vid chins också?

L-Sami
2010-01-27, 11:54
Har dock en fundering angående yoga..eller yogaliknande övningar på morgonen. Många utövar detta på morgonen MEN..ryggrörligheten sätts ju riktigt på prov vilket borde utgöra en ökad diskbråcksrisk om man är ovan och inte riktigt känner sin kropp. Varför ligger då alla nybörjaryogaklasser tiiiidigt på morgonen? *screwy*

Yoga kör man väl inte med belastning. Diskbråck uppstår oftast när man lyfter någonting tungt med böjd och vriden rygg.

z_bumbi
2010-01-27, 11:55
Generellt skulle jag inte oroa mig för mycket för styrketräning, man gör något man är van vid, belastningen är sällan så hög och övningarna man utför är oftast ganska så riskfria. Jag ser betydligt större risker med att springa, hoppa eller något annat liknande på morgongen och det gör massor av människor utan att reflektera över det.

Ska man göra en maximal ansträngning t ex tävla i styrkelyft skulle jag rekommendera att man gör något aktivt en bra stund innan invägningen, t ex en promenad gör att diskarna belastas en del och lägger man sen till uppvärmning mm så har kroppen i alla fall fått en chans att jämna ut vätskan i diskarna.

idapida
2010-01-27, 12:35
Yoga kör man väl inte med belastning. Diskbråck uppstår oftast när man lyfter någonting tungt med böjd och vriden rygg.

Det är sant. Jag tänkte dock att positionerna är ibland extrema för att öka rörligheten i ryggen vilket ju borde kunna öka risken för skador. Måste gå på ett nybörjaryogapass för att se hur de funkar innan jag fortsätter yttra mig *rolleyes*
Håller även med den senare kommentaren att det är betydligt mer osäkert att springa eller hoppa eller utföra andra övningar där man inte har full kontroll på bålen jämfört med styrketräning...talar nu om erfarna styrketränande (som borde ha bålkontroll innan de kör tunga övningar)