handdator

Visa fullständig version : Skillnad på återhämtning med t.ex gainer?


Fugitive
2010-01-26, 23:56
Finns det några "siffror" eller testresultat på hur pass mycket återhämtningen påverkas om man efter ett högintensivt pass t.ex fotbollsmatch/träning eller liknande dricker en återhämtningsdryck gentemot om man skippar det?

King Grub
2010-01-27, 00:02
Skippar helt? Då är skillnaden stor. Äter vanlig mat i stället? Ingen märkbar skillnad, antagligen.

Fugitive
2010-01-27, 00:14
Skippar helt? Då är skillnaden stor. Äter vanlig mat i stället? Ingen märkbar skillnad, antagligen.

Alltså, man äter kanske först efter ca 1h efter avslutat pass. Efter avklarad eventuell hemresa och dusch osv. Menar inte att man skall sluta äta öht :D

vicarious
2010-01-27, 10:07
Alltså, man äter kanske först efter ca 1h efter avslutat pass. Efter avklarad eventuell hemresa och dusch osv. Menar inte att man skall sluta äta öht :D

Ska du träna ett ytterligare likadant, högintensivt, hårt pass samma dag eller nästa dag kanske du borde ta din gainer. Annars går det nog lika bra med mat efter 1h..

Eddie Vedder
2010-01-27, 10:55
I den här studien intogs 6 gram EAA med 35 gram strösocker antongen en timme eller tre timmar efter styrketräning och jämfördes med placebo vid samma tidsintervall.

This study was designed to determine the response of muscle protein to the bolus ingestion of a drink containing essential amino acids and carbohydrate after resistance exercise. Six subjects (3 men, 3 women) randomly consumed a treatment drink (6 g essential amino acids, 35 g sucrose) or a flavored placebo drink 1 h or 3 h after a bout of resistance exercise on two separate occasions. We used a three-compartment model for determination of leg muscle protein kinetics. The model involves the infusion of ring-(2)H(5)-phenylalanine, femoral arterial and venous blood sampling, and muscle biopsies. Phenylalanine net balance and muscle protein synthesis were significantly increased above the predrink and corresponding placebo value (P < 0.05) when the drink was taken 1 or 3 h after exercise but not when the placebo was ingested at 1 or 3 h. The response to the amino acid-carbohydrate drink produced similar anabolic responses at 1 and 3 h. Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise.

An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise. J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Både efter en timme och efter tre timmar stimuleras alltså muskelproteinsyntesen och vänder den till positiv. Men givetvis är den kraftigt ökade muskelproteinnedbrytningen övervägande i två extra timmar när man väntar tre timmar jämfört med en.

Så kontentan är väl att tre timmar inte är en katastrof men att du troligtvis inte vinner något på det. Om det nu inte är så att man anser att en högre fettförbränning i sig är ett självändamål förstås (för den är procentuellt högre efter träningen tills dess att du äter).

King Grub
2010-01-27, 11:08
Therefore, similar to carbohydrate homeostasis, EARLY postexercise ingestion of a nutrient supplement enhances accretion of whole body and leg protein, suggesting a common mechanism of exercise-induced insulin action.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982

The results suggest that delaying the ingestion of a carbohydrate supplement post-exercise will result in a reduced rate of muscle glycogen storage.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/64/4/1480?ijkey=58b57fae49ad484401810c956bd7addd3370015 f

Att tillföra protein och kolhydrat snabbt innebär snabbare återhämtning. Det behöver inte vara i form av "gainer".

Fugitive
2010-01-27, 14:54
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982



http://jap.physiology.org/cgi/reprint/64/4/1480?ijkey=58b57fae49ad484401810c956bd7addd3370015 f

Att tillföra protein och kolhydrat snabbt innebär snabbare återhämtning. Det behöver inte vara i form av "gainer".



Nu talar vi s.k "snabba" proteiner och kolhydrater?

Jag hade för mig att det efter konditionsträning inte var så viktigt med proteiner utan kolisarna var grejjen..

King Grub
2010-01-27, 14:55
Mängden är viktigare än snabbheten.

Protein tillsammans med kolhydrat efter konditionsträning innebär snabbare inlagring av glykogen i muskulaturen och bättre proteinbalans.

Fugitive
2010-01-27, 14:59
Mängden är viktigare än snabbheten.

Protein tillsammans med kolhydrat efter konditionsträning innebär snabbare inlagring av glykogen i muskulaturen och bättre proteinbalans.

Okej. Finns det några rekomendationer ang mängd? Alltså, visst antal gram av vardera per kilo kroppsvikt etc?

För att klargöra vad jag tror mig läst i andra trådar så är det inte akut behov av kolhydrater efter ett styrkepass? Utan det duger bra med EAA alt. fullvärdigt protein förutsatt att man äter normalt innan och efter självklart.

Fugitive
2010-01-27, 15:07
Har nu läst i en tråd strax under denna och på så sätt fått svar på frågan ang styrkedelen.. Slö!:smash:

Nåja, frågan kvarstår ang mängd prot/kolh efter "kardiopass".

Eddie Vedder
2010-01-27, 16:43
Nåja, frågan kvarstår ang mängd prot/kolh efter "kardiopass".

En vanlig proteindrink, typ 20-30 gram. Kolhydrater kan du ju välja själv, för egen del dricker jag aldrig några kolhydrater och skulle inte göra om det inte handlade om dubbla supertömmande pass per dag.

Och den nivån lär jag aldrig befinna mig på.

King Grub
2010-01-27, 16:49
Nåja, frågan kvarstår ang mängd prot/kolh efter "kardiopass".

Runt 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och timme, om glykogendepåerna skall återställas på ett dygn.

Restoration of muscle glycogen is faster when rapidly available
carbohydrates are ingested at a rate of about 1 g·kg body mass–1·h–1
immediately after the end of exercise, preferably as a drink. In
optimal conditions replenishment is achieved within 24 h.

Schweizerische Zeitschrift für Sportmedizin und Sporttraumatologie
2003, vol. 51, no1, pp. 31-38 [8 page(s) (article)] (51 ref.)

En 4:1 ratio kolhydrat:protein

Fugitive
2010-01-27, 17:29
Okej. Då har jag lite mer koll. Då blir det gainer i extremfall, en pepsi då och då men oftast bara mat efter ungefär en timme!

Tack för svaren.