handdator

Visa fullständig version : VÅr hund har rÄvskabb


JoeyP
2010-01-26, 22:19
Asså pallar inte. Vår hund har rävskabb, hon har fått medicin osv, men hon kliar sönder sig fortfarande, har gått 3dagar, läste att det kan klia även efter medicin pga döda kvalster osv som ligger kvar i huden.

Någon som varit med om nåt liknande??

karlingen
2010-01-26, 22:21
njää det har aldrig kliat på min kropp på det sättet :laugh:

JoeyP
2010-01-26, 22:21
Nej men på eran hund? IDIOTAAAAAAAAAAAAAAa

Flodhäst
2010-01-26, 22:22
njää det har aldrig kliat på min kropp på det sättet :laugh:

Inte så jävla kul eftersom det är farligt och otrevligt för hundar...

JoeyP
2010-01-26, 22:22
Hon blöder överallt... . .

Ignatius72
2010-01-26, 22:23
Gå till veterinären, 3 sprutor under tre veckors tid. Alles klar.

karlingen
2010-01-26, 22:23
Hehe sorry, tänkte inte på allvaret.. Det lät bara kul när du formulerade frågat på det sättet. My misstake :(

Nalfaren
2010-01-26, 22:26
Vår hund fick rävskabb runt den 22 dec. Körde med medicinen och badade henne ca 3 ggr i veckan. Det gick över till slut, men blev lite värre efter första dosen medicin. Hade även hon gnagt sönder svans och flera andra ställen så det blödde. Efter ca 3 veckor med antibiotika m.m. så mår hon bra och såren har läkt.

tsp
2010-01-26, 22:28
Stackars vovve. :(

JoeyP
2010-01-26, 22:28
Okej! Nalfaren.

Vi har droppat nån vätska i nacken på henne typ, som skulle räcka.. 1dos var 4e vecka.

Skitjobbigt att se henne, hon är inte alls sig själv lik, hon som alltid är så glad och jätte sööt!1... .. Nu har hon nästan panik...

tsp
2010-01-26, 22:32
Antagligen är väl sprutorna man kan ge hunden starkare än det där nack-medlet? Är väl sånt man ger även mot fästingar osv?

JoeyP
2010-01-26, 22:33
Vet inte faktist. Hon fick iaf dos för 10kg's hund, men hon väger bara 6kg typ.

Och varför kan man inte posta bild nu då? *grr*

Ignatius72
2010-01-26, 22:34
Joey, har ni varit till vet med hunden?

JoeyP
2010-01-26, 22:35
Aaa det har vi *cry*

Ignatius72
2010-01-26, 22:37
Aaa det har vi *cry*

och ni fick inga sprutor? Det finns även en injektion som gör att klådan minskar, jevfligt skönt för en hund som kliar sig trött.

Coldsmith
2010-01-26, 22:39
en hund som plågas, det värsta som finns typ :/. Lider med dig verkligen, kom ihåg när min hund led. Men det går över. Och hundar lever i nuet, hon kommer bli bra sen! Trösta och söla inte för mycket med henne bara, då får hon bara ångest, var en trygg ledare bredvid henne bara.

Kom ihåg när jag fick hålla i min hund medans veterinären fick raka henne och hon hade inflammerad hårbotten. Hon försökte klättra upp på mig och skrek så det var en pöl med dreggel under oss, morfar som hade skjutsat dit oss gick ut ur väntrummet för han klarade inte av ljudet. Så det är hemskt, men man får bita ihop, för hundens skull.
Det blir bra sen!

JoeyP
2010-01-26, 22:40
Nej vi fick bara sånt där skit man droppar i nacken..

Hur badade ni hunden?? Fundera på göra det nu direkt, kanske hjälper henne lite vanligt vatten bara? Om man inte har nåt hundschampo?

JoeyP
2010-01-26, 22:41
en hund som plågas, det värsta som finns typ :/. Lider med dig verkligen, kom ihåg när min hund led. Men det går över. Och hundar lever i nuet, hon kommer bli bra sen! Trösta och söla inte för mycket med henne bara, då får hon bara ångest, var en trygg ledare bredvid henne bara.

Kom ihåg när jag fick hålla i min hund medans veterinären fick raka henne och hon hade inflammerad hårbotten. Hon försökte klättra upp på mig och skrek så det var en pöl med dreggel under oss, morfar som hade skjutsat dit oss gick ut ur väntrummet för han klarade inte av ljudet. Så det är hemskt, men man får bita ihop, för hundens skull.
Det blir bra sen!

Fan va hemskt!!! Ja det är skit jobbigt!! Låg vaken hela natten med henne och kliade henne tills vi båda sommnade typ. . . . . . :( Men när hon är ute mkt så kliar det inget för då gräver inte kvalstret i huden läste jag. Jävla fitt kvalster som inte kan anpassa sig efter sin värd... så obalanserad utveckling.

Tack!

tsp
2010-01-26, 22:54
Tillbaka till veterinären och kräv att dem ger hunden den förbaskade sprutan! Detta verkar ju stört jobbigt för både hund och hundens familj. :(

JoeyP
2010-01-26, 22:57
Ja!! Asså jag blir så jävla förbannad. . ..

Degpekka
2010-01-26, 22:57
Jag röstar också på att åka tillbaks till veterinären.

Godfella
2010-01-26, 23:03
Rävskabb alltså? Lider med dig Joey, vet exakt hur det är. Min stackars mops åkte på demodex, förvisso var det lindrigt, men det suger att det händer. Men veterinärerna tog en biopsi och urinprov på honom, och skrev ut ett recept på Advocate till oss. Fick ni också Advocate?

JoeyP
2010-01-26, 23:17
Ja rävskabb. .. . >.< vad är demodex??

Vi fick stronghold utskrivet, en vätska man droppar i nacken, ska ta ca 2dygn innan allt är ute o blodomloppet.

Kostade 300kr typ, säkert nåt billigt skit!!!

Hur fort gick det över för er efter medicinering?

Godfella
2010-01-26, 23:22
Ja rävskabb. .. . >.< vad är demodex??

Vi fick stronghold utskrivet, en vätska man droppar i nacken, ska ta ca 2dygn innan allt är ute o blodomloppet.

Kostade 300kr typ, säkert nåt billigt skit!!!

Hur fort gick det över för er efter medicinering?

Demodex är ett kvalster som sitter under huden och äter upp hårsäckar och allt, skapar väldigt äckliga permanenta ärr om man inte behandlar i tid.

Okej, Advocate fungerar på samma sätt som Stronghold. Var noga med att verkligen droppa ner vätskan rakt på huden. Försök att göra helt rent på hår alternativt raka lite i nacken så underlättar det.

Nejnej, det är inte dyrare än så. Iofs så kostade Advocate 480kr, men det var en längre kur än Stronghold.

Han är helt återställd nu, dom opererade bort alla utslag som han hade fått. Men det tog ungefär 2 veckor för honom att återhämta sig. Vi har honom fortfarande på medicinering pga principen.

JoeyP
2010-01-26, 23:24
Okej!...

Vi rakade inte bort något hår, dem sa man bara behövde "sära" på håret.

+ Hon har fått dubbla dosen typ... Fick damp på min mamma när jag läste att man skulle droppa allting på ett ställe och inte sprida ut det jävla kärring, så jag öppnade en ny och tog hälften på samma ställe, då inga överdoser visat några bieffekter.

Nalfaren
2010-01-26, 23:30
Okej! Nalfaren.

Vi har droppat nån vätska i nacken på henne typ, som skulle räcka.. 1dos var 4e vecka.

Skitjobbigt att se henne, hon är inte alls sig själv lik, hon som alltid är så glad och jätte sööt!1... .. Nu har hon nästan panik...


Oj va 4e vecka?
Vi skulle ge Stronghold i nacken, 1 gång varje vecka i 3 veckor.
Efter varje dos skulle vi undvika bada henne i 2 dagar så det satte sig.
Annars bada typ varannan dag med en schampo som skulle vara bra (minns ej namn, men kan kika om du vill).
Vi gav även 2 st. Kefavet antibiotika morgon och 2 st. på kvällen, varje dag i 21 dagar.

Sedan löste det sig för oss :)

Nalfaren
2010-01-26, 23:31
Vet inte faktist. Hon fick iaf dos för 10kg's hund, men hon väger bara 6kg typ.

Och varför kan man inte posta bild nu då? *grr*


Ah, kan ju nämna att vår hund väger 38 kg :) Så mina doser är
säkert annorlunda, lite på din veterinär :)

JoeyP
2010-01-26, 23:34
Okej!

Vi har fått 3 "doser" stronghold.

Hur doserade ni stronghold?? Rakade ni bort hår? Eller särade ni bara med fingrarna?

Antibiotika? Okej!

Ja tack ge gärna namn på schampo! :)

Vad kul att det löste sig för er! :) :) Känslan måste vara obeskrivlig!

Nalfaren
2010-01-26, 23:34
Nej vi fick bara sånt där skit man droppar i nacken..

Hur badade ni hunden?? Fundera på göra det nu direkt, kanske hjälper henne lite vanligt vatten bara? Om man inte har nåt hundschampo?


Vi hade ett badkar, använt ett schampo som veterinären tipsade om,
svalt vatten, schamponera och låt verka i ca 10 min. Skölj av.
Hon ville inte direkt hoppa in i badkaret, men sedan går det bra står
så snällt stackarn. Men härligt med tokren hund sedan :)

JoeyP
2010-01-26, 23:35
Hehe okej! :D

Aa vår hund är ingen bad älskare :D

Nalfaren
2010-01-26, 23:40
Okej!

Vi har fått 3 "doser" stronghold.

Hur doserade ni stronghold?? Rakade ni bort hår? Eller särade ni bara med fingrarna?

Antibiotika? Okej!

Ja tack ge gärna namn på schampo! :)

Vad kul att det löste sig för er! :) :) Känslan måste vara obeskrivlig!


Japp vi fick också 3 doser stronghold, vi särade bara med fingrarna å
droppade på ett par ställen i nacken. Hon hade svarta prickar på bröstet
då hon fått en infektion "staflikocker" (hur det nu stavas), därav antibiotikan.
Schampot vi använde heter "Douxo - Klorhexidin Schampoo"
Innehåller korhexiden och phytosphingosine för oren hud.

Ja det va riktigt skönt när man insåg att det faktiskt blev bättre efter
ca 10 dagar. Efter första kuren så bet hon sönder svansen, då va
det inget kul. Men det har läkt jättefint. Vi va först oroliga att det kunde
vara någon allergi hon fått, nyinflyttade till hästgård, så hon har direkt-
kontakt med hö, halm, katt, häst med mera som hon inte riktigt är van
vid. Men vi vet att hon jagade in en räv i skogen :)

Nalfaren
2010-01-26, 23:43
Fan va hemskt!!! Ja det är skit jobbigt!! Låg vaken hela natten med henne och kliade henne tills vi båda sommnade typ. . . . . . :( Men när hon är ute mkt så kliar det inget för då gräver inte kvalstret i huden läste jag. Jävla fitt kvalster som inte kan anpassa sig efter sin värd... så obalanserad utveckling.

Tack!

Läste också att det kliar oftast mer på natten när hunden inte aktiverar sig
med rävskabb. Vi hade dock tur så hon kunde sova rätt bra. Va faktiskt värre
på dagarna. Men höll man henne aktiverad så gick det rätt bra. Vill minnas att hon hade lite sämre aptit, men det berodde nog främst på antibiotiken, dessa 4 piller varje dag svaldes dock lätt tillsammans med prickig-korv (fel det va att skriva detta pålägg) :)

Ignatius72
2010-01-27, 07:45
Med sprutor så slipper man dessutom badandet. Men bäst av allt är ändå anti-kli injektionen, verkar direkt och håller i sig ungefär ett halvt dygn.

JoeyP
2010-01-27, 09:42
Japp vi fick också 3 doser stronghold, vi särade bara med fingrarna å
droppade på ett par ställen i nacken. Hon hade svarta prickar på bröstet
då hon fått en infektion "staflikocker" (hur det nu stavas), därav antibiotikan.
Schampot vi använde heter "Douxo - Klorhexidin Schampoo"
Innehåller korhexiden och phytosphingosine för oren hud.

Ja det va riktigt skönt när man insåg att det faktiskt blev bättre efter
ca 10 dagar. Efter första kuren så bet hon sönder svansen, då va
det inget kul. Men det har läkt jättefint. Vi va först oroliga att det kunde
vara någon allergi hon fått, nyinflyttade till hästgård, så hon har direkt-
kontakt med hö, halm, katt, häst med mera som hon inte riktigt är van
vid. Men vi vet att hon jagade in en räv i skogen :)

Okej okej! :) Tack så mycket för informationen! Ringde 'vet' idag och hon sa att vi ska komma på besök i värsta fall så får hon sån där kortison typ som ska lindra klådan.

Läste också att det kliar oftast mer på natten när hunden inte aktiverar sig
med rävskabb. Vi hade dock tur så hon kunde sova rätt bra. Va faktiskt värre
på dagarna. Men höll man henne aktiverad så gick det rätt bra. Vill minnas att hon hade lite sämre aptit, men det berodde nog främst på antibiotiken, dessa 4 piller varje dag svaldes dock lätt tillsammans med prickig-korv (fel det va att skriva detta pålägg) :)

Aa sant! Våran hund har det värst på natten! Och aptiten är nog sämmre. Bäst är det när hon varit ute och kommer in, det är då man känner igen henne, jätte glad och viftar på svansen och livlig.

Med sprutor så slipper man dessutom badandet. Men bäst av allt är ändå anti-kli injektionen, verkar direkt och håller i sig ungefär ett halvt dygn.

Ok! :)