handdator

Visa fullständig version : Konstigt problem i nedre ländryggen på höger sida


huana
2010-01-26, 22:04
Jag har lite problem med en del av ländryggen.

Jag kan börja med lite bakgrund:

Ålder: 21 år
Styrketränat: Snart 10 månader
Schema: bumbi_z 3-dagarssplit större delen av tiden (första två månaderna provade jag lite olika scheman)
Problemen med ryggen uppstod: cirka 2 år sedan, när jag tvättade ansiktet
Blixtrande smärtan uppstod: cirka 1 år sedan

När det började
Det började utan förvarning då jag en dag märkte av ryggont i regionen, nedre, högra ländryggen. Då tränade jag inte och smärtan kom när jag stod framåtlutad över handfatet utan att svanka. Efter att jag har börjat träna har jag fått blixtrande smärtor i samma region, ganska sällan dock, cirka var 3:e månad, det kan vara så att jag någon enstaka gång har fått samma blixtrande smärta innan jag började träna också, är inte säker.

Jag tror att jag har lyckats lokalisera smärtan, den sitter på ryggen på min högra sida, precis i slutet av höftbenet, precis bredvid ryggraden. Om jag trycker på de ytliga musklerna känns det inget men om jag tar i lite mer känner jag lite grann. Denna bild tror jag ger en klockren beskrivning av var smärtan ligger, fast det är bara närmare rumpan som det smärtar.

http://web.telia.com/~u18418022/sacrospinalis.jpg

Blixtrande smärta
Första gången det kom låg jag på rygg i sängen på morgonen och drog mig lite, utan att jag gjorde något började det "blixtra till" i nedre delen av ryggen, höger sida. Jag visste inte vad jag skulle göra men efter ett par sekunder försvann det lyckligtvis. Efteråt blev jag lite öm i området där det blixtrat till. Det hände cirka två gånger till i exakt samma situation.
För en månad sen när jag satt i en lite konstig ställning i en fåtölj fick jag samma blixtrande smärta. Jag satt lite nonchalant med höger ben över högra armstödet och då kom smärtan igen.

Som sagt så märks inget alls när jag tränar utan det kommer helt slumpmässigt, men jag kan även frammana lite smärta i samma region, nämligen.

1. Om jag stretchar Gluteus Medius genom genna övning och slappnar av helt i höften smärtar det lite grann. Spänner jag mage och rygg känns det inte alls, slappnar jag av kommer plötsligt smärtan igen. http://web.telia.com/~u18418022/abductor.jpg

2. Om jag hänger i armarna och dinglar med benen och slappnar av helt i ryggen smärtar det lite grann inom området. På vänster sida märks inget alls, det är som att det "drar" lite på höger sida och det gör lite ont. Spänner ryggen känns det inget alls plötsligt.

3. Om jag tvättar ansiktet (med andra ord böjer mig över ett handfat) och inte svankar utan låter ryggen krumma sig kan det ibland göra ont där efter ett tag.


Jag kan lägga till att jag var hos en idrottsmassör och vi konstaterade att "yttre rumpmuskeln/yttre höftböjarmuskeln" på höger sida var betydligt stelare. Jag kommer inte ihåg vilken muskel det var exakt? Ett exempel kanske får er att förstå; det är svårare att lägga upp höger fot på vänster knä än vad det är att lägga upp vänster fot på höger knä.
Om min stelhet i höger sida har någon betydelse vet jag inte.


Övrigt kan jag säga att jag aldrig märkt av att smärtan strålar vare sig upp eller ner, den håller sig inom ett område av 1x1dm tycker jag.

Så, vad ska jag göra? Ignorera blixtanfallen och hoppas att det försvinner? Stretcha på något sätt? Göra någon speciell övning som attackerar muskeln mer? Ja, vad tror ni?

sunetdanne
2010-01-26, 22:26
Du ska googla på triggerpunkter och glutes muskler.

Sedan ska du självbehandla dina triggerpunkter i glutes och höfter med en tennisboll.

Jag förslår att du testar detta schema om du orkar kör du hela

annars 1,2,3,4,6.

Schemat kommer från www.julstro.com och hennes ebok pain free living.

du kan även titta på

http://saveyourself.ca/articles/perfect-spots/spot-02.php


T is Treatment. S is Stretch.

1. quadriceps (just the treatment, not the stretch yet) (T-138) (S-139) --
Remember to treat the adductors on the inner thigh, they pull down on your groin and inner knee and will prevent your pelvis from rotating back into place.
2. tensor fascia lata and gluteus minimus (hip) (T-133/135) (S-134)
3. piriformis (butt - actually, all the muscles that originate on your sacrum, but as you treat this one you'll be getting the others) both the treatment and the stretch. (T-129) (S-131)
4. gluteus maximus – continue along the same line as the piriformis treatment above. The gluteus maximus is just posterior to the piriformis.
5. erector spinae (long muscle of your back, be sure you don't press on your spine), just the treatment for now. (T-108) (S-104)
6. quadratus lumborum (low back - you'll treat this at the end of the erector spinae treatment) (T-121) (S-122)
7. go along the top of your posterior pelvis to treat the insertion of the quadratus lumborum and the gluteus maximus muscles (Chart10)
8. iliopsoas stretch (be sure your knee is pointing toward the ground and that the bent knee is further back than the standing leg) (S-125)
9. treatment and stretch for the erector spinae, which will also treat the quadratus lumborum (T-108) (S-104)
10. quadratus lumborum stretch (T-121) (S-122)
11. quadriceps again, this time do the treatment and the stretch (T-138) (S-139)
12. hamstring treatment and stretch (T-138) (S-139)
13. iliopsoas stretch again (S-125)


Om du inte vill köpa eboken så kan jag här kortfattat beskriva vad du ska göra

1) använd underarm eller "brödkavel liknande sak" och kavla ut/tryck på ömma punker på lårmusklerna starta så högt upp som du kan. Detta gör du sittande på en stol,

2) ligg på sida(rak lång) ta en tennisboll eller en liten hård hundboll sök efter ömma punker på sidan av höften och applicera tryck 30-60 sek på varje punkt.

3 ligg på rygg fötterna i baken böjda knän, placera boll under höger och därefter vänster skinka(google för exakta lägen av triggerpunkterna)

4) som 3 men för glutes närliggande område.

5) som 3 men på hö,vä sida om ryggraden

6) som 3 men raklångt ben på sidan som du inte behandlar och för område för QL.

quadriceps strech. som en vanlig stående framsida lår strech men att du även svankar, lutar dig bak och kniper ihop skinkorna.


Mycket nöje;)

huana
2010-01-31, 23:23
okej tack, ska prova detta!