handdator

Visa fullständig version : slow protein-pulver (kasein) blir gröt?


johan.f
2010-01-26, 21:22
Jag har nu köpt slow protein för andra gången nånsin.. Första gången var för ett par år sen, då blev den tillsammans med mjölk som en riktigt äcklig gröt. trodde de var märket eller nåt som det var fel på. Nu köpte jag nyligen ett helt annat märke o de blev samma äckliga ickeflytande grötliknande sörja!! Gissa om ja blev besviken!!
antar att all slow protein e såhär??

J

Crocker
2010-01-26, 21:25
Jag har då aldrig smakat något gott kasein i alla fall.
Den ändå som varit halvt okej är Complete Protein III.

johan.f
2010-01-26, 21:49
nä ja antar att det e så illa.. tänker aldrig köpa igen :/....... får bli kvarg o grejer istället :)

King Grub
2010-01-26, 21:49
Kaseinproteinets grundläggande egenskap är att det koagulerar.

johan.f
2010-01-26, 21:50
aah verkar så, men kanske funkar att blanda i typ gröt eller så...

Kejet
2010-01-26, 22:26
Ha i mera vätska...

TehSaxo
2010-01-26, 22:31
häll 5dl vatten i en shaker (UTAN LOCK) tillsätt 1dl kasein pulver , rör om med gaffel tills allt pulver är i vattnet och halsa fort som fan! :D

Erik W
2010-01-27, 16:57
Blanda med ljummet vatten istället om du inte pallar med klumpigheten, verkar stelna om man har kall vätska. Inte lika gott, men mycket lättare att halsa i sig.

Per B
2010-01-27, 17:02
Jag rekommenderar Eiselt DoublePro framför rent kaseinpulver. Iofs har jag bara provat rent kaseinpulver en gång, men det jag minns är att det just bildades klumpar. Detta problem finns inte med DoublePro. Det finns i grymt goda smaker, och du kan få dryckes-, kräm- eller puddingkonsistens genom att variera mängden vätska i förhållande till mängden pulver.

DoublePro har mjölkens naturliga fördelning mellan vassle och kasein, dvs 20/80.

z_bumbi
2010-01-27, 17:03
Ta mindre pulver till mängden mjölk och/eller blanda med vassle eller oboy.

Anton Fräs
2010-01-28, 03:12
Mer vätska, rejäl omskakning eller allra bäst mixer. Låt den inte stå allt för länge. Det har funkat för mig i klumpbekämpningens namn.

Toby Asp
2010-01-28, 09:44
Blanda med ljummet vatten istället om du inte pallar med klumpigheten, verkar stelna om man har kall vätska. Inte lika gott, men mycket lättare att halsa i sig.

Om du menar ljummet från kranen så bör man väl kanske inte det. Det varma kranvattnet är inte klassat som livsmedel.

idapida
2010-01-28, 09:55
är det bara jag som vill ha en tjock konsistens? tycker att det är fantastiskt gott att äta chokladpudding varje kväll...mumma

Poxeman
2010-01-28, 10:02
är det bara jag som vill ha en tjock konsistens? tycker att det är fantastiskt gott att äta chokladpudding varje kväll...mumma

Fast exempelvis Fairings Sloow protein blir inte chokladpudding. Det blir bara äckligt!

Double Pro däremot... :thumbup:

Asdf
2010-01-28, 10:24
Icke-flytande sörja? Jag blandar i 2dl mellanmjölk samt 1 dl skopa slo pro och märker inget alls. Visst krävs det något mer vätska till kassein än vassle, men har aldrig upplevt att det skulle vara trögflytande eller odrickbart

Skakar du ordentligt?

Toby Asp
2010-01-28, 10:59
Fast exempelvis Fairings Sloow protein blir inte chokladpudding. Det blir bara äckligt!

Double Pro däremot... :thumbup:

Tyckte iof att Sloow mintchoklad blev ganska gott som puddig, men det var innan jag testade DP.

Erik W
2010-01-28, 11:19
Om du menar ljummet från kranen så bör man väl kanske inte det. Det varma kranvattnet är inte klassat som livsmedel.
Ljummet kanske var fel ord då, men inte fullt lika iskallt som man brukar vilja ha som dricksvatten. Tycker det funkar bättre med mitt bodyscience kasein anyway... Om man inte vill äta gröt. :)

Lazius
2010-01-28, 12:42
Jag tycker Sloow Protein oftast fungerar bra. Tycker iofs att det kan vara lite skillnad på olika batchar angående klumpbildning och skum...

Jag brukar fylla en Nutrilett-shaker (3dl) med lite vatten, slänga i 0,5 dl Sloow Protein, fylla på med mer vatten och sedan skaka den hårt så snabbt som möjligt. Sedan dricker jag den direkt innan den hinner tjockna allt för mycket.

Tar jag mer pulver eller blandar med mjölk och låter ett stå ett tag kan man ju äta den med sked och kanske slänga på lite nötter eller nåt...

Just att den blir tjock och ger en bra mättnadskänsla och lågt insulinpåslag (jämfört med vassle) är ju hela grejen med kasein ;)

Rockhard
2010-01-28, 19:21
Det suger. Man måste dricka snabbt annars blir det så tjockt att man inte kan dricka. Och inte så kul alla gånger att behöva hälla i sig en liter vatten för att få ner lite pulver.

Sheogorath
2010-01-28, 19:29
Med tanke på att det verkar finnas få (om ens någon) fördel med rent kasein framför helmjölksprotein (som ju löser sig lätt) så kommer jag från och med min senaste beställning (som bl.a. innehöll just DoublePro) att skippa kaseinet. Jag har under flera år kört med antingen Sloow (Fairing) eller Slow (FX) (det senare allt oftare sedan Sloow blev svindyrt) men klumpigheten är alltid ett issue med kasein oavsett märke. Under "bulk" är ju krämigheten inget plus heller, snarare tvärt om för mig. Att undvika klumpar är dock mycket fråga om teknik. Man lär sig skaket efter ett par år ;) 4-5 dl vätska per dl pulver är dock ett minimum för att lösa kasein, tycker jag. Men som sagt: kaseinets tid är förbi.

dupper
2010-01-28, 23:26
Har kört med Eiselts DoublePro choklad sen 2-3v tillbaka och blandar 2dl mellanmjölk 1dl pulver i en liten skål och mixar med en liten fjösig lattevisp, 10-15m i kylen och det är som chokladpudding sen. Smakar underbart och är najs att ha som nåt smaskens på kvällen istället för t.ex. glass etc.

sweaberg
2010-01-29, 21:48
Många lovord om doublepro, dock känns det lite utanför min ekonomi =/

Brorlustig
2010-02-22, 22:42
Tjuvar tråden lite.
Fick hem mitt DoublePro för två dagar sen och blandade min första drink ikväll till OS. (Grymt med silver i skidor btw)
Så när jag öppnade min påse så såg jag att det var fullt med klumpar. Det var mest "röda" klumpar a la jordgubbe smak och en mindre andel av kasein pulver som hade klumpat sig.
Så jag undrar väl mest om detta är förekommande eller om de är nått fel på min påse??

Aldrig haft kasein förut men tycker det är väldigt konstigt att det ska vara klumpar i nått protein överhuvudtaget??
Så nån som har haft detta problem?

Pelle2
2010-02-22, 22:45
Det är jordgubbsbitar i..

Kischen
2010-02-22, 22:47
Det är jordgubbsbitar i..

Det skrev han men det låter konstigt att själva proteinet har klumpat sig. Min är definitivt inte så.

Rikimaru
2010-02-23, 19:56
Jag tycker att Optimum Nutrition gör bra 100% kasein, varken klumpar eller svårblandat.. Dock blandar jag med mjölk då jag jag har svårt med shakes utblandade med vatten. Extra plus för smaken också då den inte tjocknar. Ett litet minus är priset samt att den är väldigt mjölig, men jag blandar inte så värst mycket vätska, 4-5 dl perhaps.

1123hg
2010-02-23, 22:57
Sloow Protein blandar jag själv med 2dl mjölk / 2dl vatten och skakar i shaker, tycker det blir grötigare med mixer. Men den är fortfarande tjockare än whey

davvvan
2010-02-24, 14:51
Kasein måste jag ha i mjölk fulla shakern för att kunna dricka det... Klumpar sig nå djävulskt annars. Har inte testat med vatten, men kan tänka mig att det smakar riktigt dåligt.

Brukar köra inte fullt så kallt vatten till vassleproteinet, tycker det funkar bättre än iskallt. Samma med kasein?

Heatseeker
2010-02-24, 15:38
Det är bara att blanda i lite vassle i kaseinet så blir det inte alls lika tjockt. Problem solved.

davvvan
2010-02-27, 17:12
Det är bara att blanda i lite vassle i kaseinet så blir det inte alls lika tjockt. Problem solved.

Hur mycket vassle behöver man blanda i?

broel
2010-02-28, 12:30
Det är ju det som är najs, mjölk+sloow protein, in i frysen en stund och vips: du har glass!

kraftsport
2010-03-07, 19:08
Jag tar 4dl vatten + 1 dl slow FX i en skakis (Från ICA).

Skakar om snabbt och kraftigt (högst 5 sekunder). Dricker det fort. Inga klumpar.

Woody R
2012-12-08, 03:41
Sitter å flummar runt såhär innan jag ska ta min shake och lägga mig, tänkte bara flika in i den här gamla tråden och säga att på något konstigt sätt så blir kaseinet mycket lättare att skaka och inte lika tjockt då man slänger i lite malto (0.5dl)