handdator

Visa fullständig version : magsäckstömmning för eaa = pi ?


Xerxex
2010-01-26, 17:16
Finns det några grova siffror på alls på ungefär hur tom och hur lång tid det tar för en magsäck att bli tom(tillräckligt tom) för att eaa innan träning ska ge effekt.

Självfallet svårt att säga, äter man 5 kg ris 3 timmar innan så lär det verkligen inte gått ur. Men tom magsäck måste väl inte direkt innebära hunger.

Ett mål 3 timmar innan där man inte ätit sig mätt antar jag borde vara realistiskt. Någon som har koll???

Grazzafukkinrazzi
2010-01-26, 17:27
eaa ger effekt även om du inte intar det på tom mage innan passet.

Eddie Vedder
2010-01-26, 17:30
Ett mål 3 timmar innan där man inte ätit sig mätt antar jag borde vara realistiskt. Någon som har koll???

Du verkar redan vara medveten om att massa saker påverkar. Hur stor måltid och hur den är näringsmässigt komponerad (massa variabler påverkar även här) avgör ju hur lång tid det tar. Även vad du gör efter måltiden påverkar (beroende på hur mycket kroppen prioriterar just matsmältningen).

Jag tränar oftast ca 4-5 timmar efter jag ätit så min EAA-portion blir ju typ 5-7 timmar efter en måltid eftersom jag tar direkt efter. Men om det "behövs" eller ej vet ju inte jag och det är inget jag funderar över.

Jenan
2010-01-26, 18:04
När jag först skulle testa EAA väntade jag över fyra timmar efter att jag ätit innan jag gick till gymmet, för att vara "opti" givetvis, med resultatet att jag började se stjärnor i bänkpressen och fick gå hem och skopa i mig några skedar socker direkt ur påsen för att bli till folk igen. :) Vissa har väl snabbare matsmältning och andra långsammare helt enkelt.

Eddie Vedder
2010-01-26, 18:13
Vissa har väl snabbare matsmältning och andra långsammare helt enkelt.

Man äter inte samma sak och i samma mängde heller. Där tror jag den största skillnaden ligger.

Men din reaktion på bara 4 timmar låter ju konstig. Var lunchen ett kex med en bit kalkon på?

Jenan
2010-01-26, 18:35
Men din reaktion på bara 4 timmar låter ju konstig. Var lunchen ett kex med en bit kalkon på?

Jag kommer inte ihåg vad jag hade ätit den dagen iom att det var ett tag sen, men eftersom jag skulle träna så var det sannolikt något ganska bastant. Kanske jag har för liten kapacitet när det gäller mat. Jag blir mätt på rätt lite, och även fast jag äter tills jag är så mätt så det är obehagligt börjar jag bli hungrig igen efter ca tre timmar. Har försökt ett bra tag här att töja ut min mage för att få den att rymma lite mer, men det tycks inte hjälpa.

chrilledude
2010-01-26, 18:37
Jag kommer inte ihåg vad jag hade ätit den dagen iom att det var ett tag sen, men eftersom jag skulle träna så var det sannolikt något ganska bastant. Kanske jag har för liten kapacitet när det gäller mat. Jag blir mätt på rätt lite, och även fast jag äter tills jag är så mätt så det är obehagligt börjar jag bli hungrig igen efter ca tre timmar. Har försökt ett bra tag här att töja ut min mage för att få den att rymma lite mer, men det tycks inte hjälpa.

Ät mat du inte blir mätt på så lätt. I mitt fall; KVARG!

Insulinus
2010-01-26, 18:47
Ät mat du inte blir mätt på så lätt. I mitt fall; KVARG!

Då är du så gott som unik!

Protein mättar ruskigt bra!

Jag som lätt får i mig 1½ normalstor pizza blir lika mätt på 500gr kvarg! Är jag inte helt ute och seglar nu så signalerar protein till en högre och snabbare ghrelinutsöndring gentemot kolhydrater och fett vilket leder till att mättnadskänslan kommer snabbare.

Jenan
2010-01-26, 18:50
Ät mat du inte blir mätt på så lätt. I mitt fall; KVARG!

Jag blir mätt på kvarg. Äter det dessutom varje morgon och de flesta kvällar, så jag kanske skippar det till lunch. :)

Sånt som man kan äta mycket av är överlag också sånt som innehåller rätt lite energi, typ grönsaker, så även om magen har mer att jobba med känns det inte som om det ger speciellt mycket kraft inför träningspasset. Helst äter jag så mycket kolhydrater som möjligt i form av pasta eller ris, så är det lönt att gå till gymmet sen efter jobbet.

JoeyP
2010-01-26, 18:55
Periodisk fasta är nog bra just här.

Man intar 10g eaa på tom mage innan första måltiden efter att man fastat i 16timmar.

Sen käkar man ett litet mål på ca 500kcal typ keso macka eller nånting, brukar själv ta mjölkproteindrink + lite keso eller nåt, sen väntar man 3 timmar sen tränar man.

MrBurner
2010-01-26, 20:36
EAA bara sådär till frukosten fastän det är flera timmar tills man tränar tycker jag låter som slöseri. Eller?

JoeyP
2010-01-26, 21:12
Nej varför då?

EAA stimulerar alltid proteinsyntesen.

vicarious
2010-01-27, 00:04
EAA bara sådär till frukosten fastän det är flera timmar tills man tränar tycker jag låter som slöseri. Eller?

Att ta det tillsammans med resten av frukosten kan tänkas slösaktigt. Men att ta det direkt man vaknar, en stund innan frukost tycker jag är en resonabel användning av EAA.

Nej varför då?

EAA stimulerar alltid proteinsyntesen.

Som jag sa, tar man det tillsammans med en komplett frukostmåltid känns det lite slösaktigt. Då duger nog vilken proteinkälla som helst lika bra.

JoeyP
2010-01-27, 21:40
Men du tar ju det innan frukosten... 20min typ.

Anders The Peak
2010-01-27, 22:08
Antagligen är både EAA och Vassle för snabbt för att ge maximal utdelning av MPS höjningen. Kanske vanlig mjölk med vassle/EAA/BCAA ger bäst utdelning i form av nybildade muskler. Eller ett mål mat 1 timme innan med EAA eller Vassle ger troligen mer än att ta preparatet på tom mage.

Jonte
2010-01-28, 01:00
Du kan ta EAA med full mage och det ger samma effekt, EAA:t tas upp direkt ändå.

A.Steinbach
2010-01-28, 06:50
Du kan ta EAA med full mage och det ger samma effekt, EAA:t tas upp direkt ändå.

Hur menar du att aminosyrorna ska kunna komma ut i snabbt i tarmen för absorption till blodet när det ligger en hel måltid i magsäcken och blockerar?

MrBurner
2010-01-28, 11:47
Är det ~4 timmar som man kan ha som tumregel för att vara på sk "tom mage" för intag av EAA?

Eddie Vedder
2010-01-28, 12:49
Är det ~4 timmar som man kan ha som tumregel för att vara på sk "tom mage" för intag av EAA?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4130969&postcount=3

Jonte
2010-01-28, 15:05
EAA/BCAA kräver ingen matsmältning. Mat i magen saktar inte ner absorptionen. Det finns en studie som jämför BCAA ensamt med BCAA + Vassle och det senare var bäst. Det går direkt ut i blodet, BCAA metaboliseras inte speciellt mycket i tarmen eller levern, därför är oral supplementering mer som en injektion eftersom det kommer ut i blodomloppet så snabbt. Min källa på de är layne norton han forskar inom protein metabolism.

och från: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/meal-frequency-and-mass-gains.html

"the study made at least three major observations. The first was that the EAA supplement generated a greater protein synthetic response than the whole meals. The second was that the EAA supplement generated an anabolic response even when given in-between meals. That is to say, the previously consumed meal, which was still digesting when the supplement was given, didn’t blunt the effect of the EAA supplement. Finally, the EAA supplement didn’t blunt the anabolic response to the meal. Of course, the study didn’t examine what impact this would actually have in the long-term on muscle mass gains but is interesting nonetheless."

Anders The Peak
2010-01-28, 15:22
EAA/BCAA kräver ingen matsmältning. Mat i magen saktar inte ner absorptionen. Det finns en studie som jämför BCAA ensamt med BCAA + Vassle och det senare var bäst. Det går direkt ut i blodet, BCAA metaboliseras inte speciellt mycket i tarmen eller levern, därför är oral supplementering mer som en injektion eftersom det kommer ut i blodomloppet så snabbt. Min källa på de är layne norton han forskar inom protein metabolism.

och från: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/meal-frequency-and-mass-gains.html

"the study made at least three major observations. The first was that the EAA supplement generated a greater protein synthetic response than the whole meals. The second was that the EAA supplement generated an anabolic response even when given in-between meals. That is to say, the previously consumed meal, which was still digesting when the supplement was given, didn’t blunt the effect of the EAA supplement. Finally, the EAA supplement didn’t blunt the anabolic response to the meal. Of course, the study didn’t examine what impact this would actually have in the long-term on muscle mass gains but is interesting nonetheless."

Jag tror att artikeln behövs uppdateras efter Douglas Paddon-Jones studien.

Men även Paddon-Jones kommer fram till att ett mål mat stör inte effekten av EAA/BCAA utan att det kan vara mer fördel pga av upptaget går för snabbt kroppen hinner inte utnyttja aminosyrorna och därför bör upptaget saktas ned för att få ut maximal påverkan på muskelnybildningen.
PS Layne Norton forskar för D Paddon-Jones

Jonte
2010-01-28, 15:29
Har du länk till den studien?