handdator

Visa fullständig version : Vad är det för skillnad på raka marklyft och marklyft?


JohanC
2010-01-26, 11:29
Topic.

JohanC
2010-01-26, 11:33
Vart ska man greppa stången? Precis vid strecken? Man greppar ju utanför strecken på bänk om man har starkare axlar och man greppar lite innan strecken om man har starka triceps. Jag greppar precis där strecken är. Kanske finns något knep när man kör marklyft också.

Bara kört mark en gång. 90kg x5, 3 set., riktigt dåligt antar jag.

fiskebulle
2010-01-26, 11:38
Raka marklyft så har du raka ben och "böjer" ryggen framåt och lyfter med hjälp utav hamstrings(baksida lår) medans marklyft original så "hukar" du dig framför stången och lyfter den med hjälp av quadriceps(framsida lår) och ryggen.

Tror jag.

Alone_in_the_dark
2010-01-26, 11:40
Vart ska man greppa stången? Precis vid strecken? Man greppar ju utanför strecken på bänk om man har starkare axlar och man greppar lite innan strecken om man har starka triceps. Jag greppar precis där strecken är. Kanske finns något knep när man kör marklyft också..

Här ser du skillnaderna

Raka mark (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html)


Marklyft (http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html)


Bara kört mark en gång. 90kg x5, 3 set., riktigt dåligt antar jag.

Jmf med vem? Du tävlar bara mot dig själv, och om jag lyfter 3x170 och du 3x90 så är det en massa saker som skiljer sig. Så jmf bara med dig själv.;)

Hejnomax
2010-01-26, 11:41
I raka mark har man raka eller bara lätt böjda ben, till skillnad från vanliga mark där man "sätter" sig mer eller mindre beroende på teknik. Raka mark brukar man säga är en övning för baksida lår, men den tar på ryggen och rumpan också såklart.

Standard är att man greppar stången precis i axelbredd, dvs så att armarna hänger rakt neråt.

Varianter finns där man håller brett, för att få ett längre rörelseområde(djupare start).

pucktrea :)

Scratch89
2010-01-26, 11:44
För att vara lite petig:

I raka marklyft ska du sträva efter att skjuta bak arslet så mycket som möjligt. I vanliga marklyft ska du försöka pressa fötterna genom golvet.

Langster
2010-01-26, 11:45
Vanligtvis greppar man stången med ett axelbrett grepp, finns inga fördelar med att hålla bredare än så, tvärtom egentligen eftersom man lyftet blir längre om armarna inte pekar lodrätt mot golvet. Vissa föredrar dock att hålla något bredare för att undvika att krocka med benen, beroende på benställningen.
En längre lyftväg pga bredare fattning skulle kunna tänkas vara positivt för att få ett större rörelseomfång i övningen, men då är det antagligen både bättre och mer bekvämt att ställa sig på en pall eller liknande.

I raka marklyft böjer man inte på benen utan lyfter endast med korsryggen och till viss del med baksidan av låren. I vanliga marklyft böjer man på benen, man kan hantera större vikter på så sätt och det är en mer effektiv övning för hela kroppen.

Langster
2010-01-26, 11:50
För att vara lite petig:

I raka marklyft ska du sträva efter att skjuta bak arslet så mycket som möjligt. I vanliga marklyft ska du försöka pressa fötterna genom golvet.

Vilka skumma beskrivningar.
Jag skulle säga att i vanliga mark ska man sträva bakåt/uppåt med hela kroppen och i princip hålla vikten som en motvikt för att inte ramla bakåt, den största vikten landar i slutändan på hälarna/hela fötterna.
I raka mark ska man försöka låta vikten färdas i en rak bana uppåt och nedåt och låta kroppen/röven flytta sig så pass att denna rörelse blir möjlig, oftast hamnar vikten längre fram på fötterna/tårna.

bertbert
2010-01-26, 11:56
I raka marklyft ska du sträva efter att skjuta bak arslet så mycket som möjligt. I vanliga marklyft ska du försöka pressa fötterna genom golvet.

Jag förstår vad du menar, men du beskriver den excentriska fasen på raka mark och den koncentriska på traditionella mark, det kan vara förvirrande.

Jag vill skilja på övningarna i termer av aktivering.

Jag ser marklyft som en av de mest grundläggande stora basövningarna, medan raka marklyft är ett komplement. De tar båda på hamstring, röv och korsrygg ("rövkedjan") men med olika fokus.

För väldigt många blir fokus i början korsryggen på vanliga mark. I långa loppet kan det svagaste området uppstå lite hur som helst.

Raka mark är en potentiellt mycket bra övning för att
1) åtgärda diverse svagheter i marklyft
2) som en bra övning för baksida lår

Beroende på utförande och styrkor/svagheter i kroppen kan man få lite olika effekter med raka mark.

dellan
2010-01-26, 13:45
Vad är skillnaden mellan sumo och vanliga mark när det gäller muskelaktiveringen?

fiskebulle
2010-01-26, 13:54
Vad är skillnaden mellan sumo och vanliga mark när det gäller muskelaktiveringen?

Lär väl aktivera ljumskarna mycket mer antar jag.

z_bumbi
2010-01-26, 14:11
Vad är skillnaden mellan sumo och vanliga mark när det gäller muskelaktiveringen?

Det blir oftast mindre rygg i sumo då mer av rörelsens längd tas ut i benen.

Frumpish
2010-01-26, 16:15
Halv OT, skall knäna vara låsta eller icke? Har frågan ens ett enkelt svar eller tycker vissa si och vissa så?