handdator

Visa fullständig version : Går upp i vikt under deff - Muskler?


Kravmaga
2010-01-26, 09:37
Hey!

Är nu inne på min fjärde vecka under deff och har börjat öka i vikt. De första två veckorna gick jag stadigt ner i vikt, tredje veckan började jag träna + käka proteintillskott, och samtidigt började jag gå upp i vikt.

Är relativt otränad, har styrketränat från och till det senaste året men inget kontinuerligt och långa uppehåll, dessutom efter att läst här har jag förstått att jag fått i mig alldeles för lite protein, något som jag inte tagit hänsyn till förut. Just nu ligger jag på 1000 kcal underskott (1500 kcal, 2500 energibalans (jag är ganska stillasittande förutom styrketräning)). Jag tränade ganska mycket styrketräning under högstadiet/gymnasiet (23 år nu) och har alltid haft lätt att bygga muskler. Som det ser ut nu så väger jag 92kg+, i mitten av vecka 3 var jag nere på 90,6kg och har sedan dess stigit. Om jag ser till mag-/bröstmått verkar de oförändrade/liten minskning (har mest fett där) samt att det ser ut som jag redan fått lite ökning av muskler, dock inte mätt. Jag försöker få i mig 2g protein/kg kroppsvikt och göra få repetitioner på övningarna. Hittills har jag bara hunnit med att köra fem pass, vilket är hela kroppen delat på dessa pass (1-2 muskelgrupper/gång), ca 1-1,15h/pass och runt 4 övningar/muskelgrupp. Jag har läst någonstans att det finns möjlighet att bygga muskler fastän kalorieunderskott, framförallt om man är otränad. Tidigare har jag gått ner i vikt från 107kg till min nuvarande vikt, dock var detta helt utan träning och bara genom att äta mindre/nyttigare.


Min fråga är alltså:

Kan jag efter bara en veckas tärning (relativt hård) förvänta mig 1-2kg viktökning i form av muskler, eller beror viktökning på annat, om man ser till mina förutsättningar (äter tillräckligt med protein från att äta väldigt lite, relativt otränad osv)?


Ps. Har haft viss problem med att gå på toaletten (antagligen för lite fett) men har därför underskattad 92kg med ca 0,5-1kg, dessutom väger jag alltid mig efter tömd blåsa/mage.


Tacksam om någon kan ge synpunkter!

Tanner
2010-01-26, 09:52
Svaret är väl rätt självklart.

NEJ!

Snarare att det är du bundit upp vätska av någon anledning.

Har du precis börjat träna så kan det vara träningsvärken som gör att du håller lite vätska. En ev förstoppning gör ju sitt med.

Kollat fiberintaget? om inte, börja äta grönsaker till alla måltider

Lovisa
2010-01-26, 11:02
Äter du kreatin som tillskott? Kreatin gör att mer vätska lagras in i musklerna, vilket ger en känsla av volymökning.

Kravmaga
2010-01-26, 11:55
Äter du kreatin som tillskott? Kreatin gör att mer vätska lagras in i musklerna, vilket ger en känsla av volymökning.

Nope, käkar EAA (10g före samt efter träning) och Vassle (33g, 3 gånger om dagen). Anledningen till mycket proteintillskott är en blandning av lathet men också att jag är vegetarian vilket begränsar lite (blir enformigt ofta).

Att jag binder vätska kanske är fallet, dricker mycket vatten men är samtidigt väldigt ofta på toan av den anledningen. Visserligen kan man inte avgöra hur mycket som stannar i kroppen och inte, men flera kilo vatten känns underligt, framförallt då jag inte förändrat kosten från vecka 1-2 (då jag gick ner stadigt) till vecka 3. Det enda som förändrades är att vecka 3 började jag styrketräna och äta proteintillskotten.

chrilledude
2010-01-26, 13:16
Min fråga är alltså:

Kan jag efter bara en veckas tärning (relativt hård) förvänta mig 1-2kg viktökning i form av muskler

NEJ! Tar iallafall ~4-6mån för det.

Kravmaga
2010-01-26, 15:14
Finns det någon möjlighet att muskler under första veckan iom träningsverk och att de är ömma är större en vanligt, då synligt (framförallt biceps och trapz) ser en märkbar skillnad? Dessutom finns det någon möjlighet att detta blir en tillfällig viktökning? Kanske inte flera kilo med en del i anledningen till viktökningen?

Får nosa vidare med varför jag går upp i vikt, dock väldigt mysko samt väldigt omotiverande =)

chrilledude
2010-01-26, 15:22
Finns det någon möjlighet att muskler under första veckan iom träningsverk och att de är ömma är större en vanligt, då synligt (framförallt biceps och trapz) ser en märkbar skillnad? Dessutom finns det någon möjlighet att detta blir en tillfällig viktökning? Kanske inte flera kilo med en del i anledningen till viktökningen?

Får nosa vidare med varför jag går upp i vikt, dock väldigt mysko samt väldigt omotiverande =)

Du kan väga 80kg ena dagen, och typ 85 nästa, även om du inte ens äter (typ?), det är alltid lite mysko med kroppen.

Sniggel
2010-01-26, 15:40
Han kan på en veckas träning öka mängden glykogen och tillhörande vatten som sparas i muskulaturen (vilket gör att de blir större och behåller den storleken så länge förråden är fyllda) även om han ligger på ett underskott. Sen är ju frågan om han fortfarande faktiskt ligger på ett underskott (protein är också kalorier). Börjar man lägga till saker i kosten så blir det ju mer kalorier trots allt.

AlmostRipped
2010-01-26, 16:08
Hey!
Kan jag efter bara en veckas tärning (relativt hård) förvänta mig 1-2kg viktökning i form av muskler, eller beror viktökning på annat, om man ser till mina förutsättningar (äter tillräckligt med protein från att äta väldigt lite, relativt otränad osv)?

Om ändå det kunde gå så snabbt ;)

Kravmaga
2010-01-26, 17:16
Sen är ju frågan om han fortfarande faktiskt ligger på ett underskott (protein är också kalorier). Börjar man lägga till saker i kosten så blir det ju mer kalorier trots allt.

Jag ligger definitivt på ett underskott fortfarande. Håller ganska noga koll på mina kalorier (väger maten osv.). Proteinet som tillkommit är framförallt genom Vassle/EAA, då kosten är samma i princip. I kalorier innebär det 390 (100g Vassle) + 79 kalorier (20g EAA). Dessa kalorier har jag dragit av från maten de dagar jag inte tränar och de dagar jag tränar förbränner jag ca 300 kalorier av dessa (om jag räknat rätt).
Det väcker en annan fråga. Är det korrekt att räkna ut sitt energibehov genom att använda aktivitetsfaktorn 1,2 för alla dagar (är ganska stillasittande), sedan bara äta lite mer (250-300 kalorier) de dagar man styrketränar (tränar ca. 1-1.15h) istället för att öka aktivitetsfaktorn för alla dagar?


Han kan på en veckas träning öka mängden glykogen och tillhörande vatten som sparas i muskulaturen (vilket gör att de blir större och behåller den storleken så länge förråden är fyllda) även om han ligger på ett underskott.

Om detta är fallet är det något som spelar någon större roll? Bör jag förändra något för att undvika det eller kommer det jämna ut sig efter hand?

Sniggel
2010-01-26, 20:36
Jag ligger definitivt på ett underskott fortfarande. Håller ganska noga koll på mina kalorier (väger maten osv.). Proteinet som tillkommit är framförallt genom Vassle/EAA, då kosten är samma i princip. I kalorier innebär det 390 (100g Vassle) + 79 kalorier (20g EAA). Dessa kalorier har jag dragit av från maten de dagar jag inte tränar och de dagar jag tränar förbränner jag ca 300 kalorier av dessa (om jag räknat rätt).
Det väcker en annan fråga. Är det korrekt att räkna ut sitt energibehov genom att använda aktivitetsfaktorn 1,2 för alla dagar (är ganska stillasittande), sedan bara äta lite mer (250-300 kalorier) de dagar man styrketränar (tränar ca. 1-1.15h) istället för att öka aktivitetsfaktorn för alla dagar?

Om detta är fallet är det något som spelar någon större roll? Bör jag förändra något för att undvika det eller kommer det jämna ut sig efter hand?

Om det är det senare, att vikten i princip enbart beror på glykogen och vatten, så är det något positivt. För det första är det inte fett och för det andra är det något du har nytta av i träningen. Större glykogendepåer gör att du kan prestera bättre, eller iaf längre.

Om det är så att kaloriintaget är oförändrat (det låter så på din beskrivning) och andelen protein har ökat, så bör inte mängden fett du tappar påverkas negativt, ser bara fördelar med en sån förändring så fortsätt med det du gör så kommer du snart se att vikten fortsätter att sjunka (musklerna kan inte spara hur mycket glykogen som helst, förmodligen är du "full-laddad nu").

Att du även tar mått kring midjan är bra. Det kan avlöja vad för typ av förändringar som sker så lita på dina uträkningar, spegelbilden, måttbandet och i endast i sista hand vågen.


edit: Den sista tiden har jag sett några studier som antyder att personer som äter mer protein tappar inte lika snabbt i vikt, men tappar lika mycket eller mer fett vid samma kaloriunderskott. Så om du skulle börja tappa långsammare i fortsättningen kan det bero på att proteinet "bromsar" din muskelförlust, eller t om vänder den i ditt fall, vilket ju isåfall är positivt.

Kravmaga
2010-01-26, 21:05
Om det är det senare, att vikten i princip enbart beror på glykogen och vatten, så är det något positivt. För det första är det inte fett och för det andra är det något du har nytta av i träningen. Större glykogendepåer gör att du kan prestera bättre, eller iaf längre.

Om det är så att kaloriintaget är oförändrat (det låter så på din beskrivning) och andelen protein har ökat, så bör inte mängden fett du tappar påverkas negativt, ser bara fördelar med en sån förändring så fortsätt med det du gör så kommer du snart se att vikten fortsätter att sjunka (musklerna kan inte spara hur mycket glykogen som helst, förmodligen är du "full-laddad nu").

Att du även tar mått kring midjan är bra. Det kan avlöja vad för typ av förändringar som sker så lita på dina uträkningar, spegelbilden, måttbandet och i endast i sista hand vågen.


edit: Den sista tiden har jag sett några studier som antyder att personer som äter mer protein tappar inte lika snabbt i vikt, men tappar lika mycket eller mer fett vid samma kaloriunderskott. Så om du skulle börja tappa långsammare i fortsättningen kan det bero på att proteinet "bromsar" din muskelförlust, eller t om vänder den i ditt fall, vilket ju isåfall är positivt.



Tack för ett utomordentligt svar! Det känns verkligen som att viktuppgången startade precis samtidigt som jag började träna, så denna förklaring verkar stämma bra i mitt fall. Antar att jag får köra på och hoppas på lite roligare resultat längre fram! :)