handdator

Visa fullständig version : Ont i magen!


NoPainNoGain
2010-01-25, 21:37
Tja!
Dagen började bra. Åt som vanligt, tränade, drack min gainer stack hem. Hade haft ett bra pass och började fixa min mat för kvällen. Åt följande:

Efter passet: Gainer (haft samma i typ 8mån)
1h Senare: 4st äggmackor med majo/kaviar + 0,5L mjölk

Jag blev mätt och allting kändes bra, sen börjar det.
Börjar men sjukt ont i magen sedan kraftig diarré med ca 90% vatten. Helt sjukt vad det gjorde ont.

Detta har hänt nån gång innan de senaste halvåret och jag undrar vad det kan va? Kommer inte ihåg exakt vad jag åt de gångerna men har svagt minne av äggmackor där med...

Jag tar Gainer(efter träning) och dricker mjölk varje dag, så är knappast de.
Hur är det med ägg? Kan jag vara äggallergiker? Läste på www.slv.se att symptom kan vara:
"symtom som kräkningar, ont i magen och diarré förekommer, liksom astma".

Känns sjukt om jag vore det då jag ätit ägg till och från ganska länge. Dock brukar jag inte äta så mycket som 4 ägg samtidigt...

Bson
2010-01-25, 21:51
Vet ingenting om äggallergi. Dock borde det väl ta längre tid för äggen att passera
tarmarna än ca 1h? Vad käkade du 6-8 timmar före magsjukan?

Doggeh
2010-01-25, 21:53
Kanske laktos allergisk? Själv mår jag som skit om jag dricker mer än 2 DL vanlig mjölk..

NoPainNoGain
2010-01-25, 22:02
Vet ingenting om äggallergi. Dock borde det väl ta längre tid för äggen att passera
tarmarna än ca 1h? Vad käkade du 6-8 timmar före magsjukan?

Käkade pasta/köttfärssås. Men det var inte den, mådde bra hela dagen och sket en gång innan på dagen.

Som jag sa så var det mesta vatten med. Tror knappast kroppen hann ta upp mycket, om ens något alls. Funderar på om jag ska försöka äta något annat nu?

Kanske laktos allergisk? Själv mår jag som skit om jag dricker mer än 2 DL vanlig mjölk..

Brukar dricka upp mot 1 L vissa dagar utan problem. Äter även mycket ost, kessella m.m. Är väldigt tveksam mot att det var mjölken.

shut teh face
2010-01-25, 22:15
Jag tycker Kaviar och Majonäs låter som en ganska kraftig kombination, hur mycket hade du? Förmodligen blev det helt enkelt för mycket.

Numse
2010-01-25, 22:25
Kan vara för mycket fett för snabbt bara. Men det är en ganska kraftig reaktion 1 timme efter....

Om man är äggallergiker så brukar man få grövre symtom. Jag blir dock allmänt dålig av ägg, speciellt just äggprotein.. och det tillsammans med majones och kaviar skulle nog paja min mage också.

NoPainNoGain
2010-01-25, 22:31
Hmm, hade majo på 1 macka, 3 med kaviarr.
Var inte överdrivet mycket, är dålig på att uppskatta men kanske 10-15g per macka?
Så 10g majo, 30g kaviar. Känns ju inte som jag fått i mig överdrivet mycket fett?

auermaa
2010-01-26, 07:32
Jag brukar få ont i magen om dosering gainer är för stor. Det blir för mycket på en gång liksom. Testa att ta din gainer fler gånger om dagen i mindre doser istället. Det har funkat kanon för mig. Annars har jag ingen aning...

Vinter
2010-01-26, 07:53
Ring och beställ en tid hos läkaren för allergitest laktos,gluten och ägg så kan du sedan bortse från det om det är negativt. Billigt är det med.

Pengu
2010-01-26, 08:33
Snabbt övergående magknip med diarrée vid två tillfällen med 6 månader emellan. Jag misstänker att det kan vara svårt att sätta diagnos på det.

Seb74
2010-01-26, 09:12
Kan vara för mycket fett för snabbt bara.

Jävlar vad ont i magen jag skulle ha om man fick ont av att äta hiva mycket fett :D
Vissa kanske kan få det, ingen aning, men du skrev som det var nåt generellt.

Numse
2010-01-26, 10:09
Nah, tänkte inte på magont utan lös i magen.

Larsson
2010-01-26, 10:30
Rent spontant skulle jag säga att det nog inte är någon större fara om du har varit magsjuk två gånger under en sex månaders period. Det behöver inte ens varit något du ätit, du kan ha gått på en toalett och slarvat med att tvätta händerna. Men om du känner dig orolig ska du såklart uppsöka läkare så de kan undersöka dig.

Tanner
2010-01-26, 11:13
Tja!
Dagen började bra. Åt som vanligt, tränade, drack min gainer stack hem. Hade haft ett bra pass och började fixa min mat för kvällen. Åt följande:

Efter passet: Gainer (haft samma i typ 8mån)
1h Senare: 4st äggmackor med majo/kaviar + 0,5L mjölk

Jag blev mätt och allting kändes bra, sen börjar det.
Börjar men sjukt ont i magen sedan kraftig diarré med ca 90% vatten. Helt sjukt vad det gjorde ont.

Detta har hänt nån gång innan de senaste halvåret och jag undrar vad det kan va? Kommer inte ihåg exakt vad jag åt de gångerna men har svagt minne av äggmackor där med...

Jag tar Gainer(efter träning) och dricker mjölk varje dag, så är knappast de.
Hur är det med ägg? Kan jag vara äggallergiker? Läste på www.slv.se att symptom kan vara:
"symtom som kräkningar, ont i magen och diarré förekommer, liksom astma".

Känns sjukt om jag vore det då jag ätit ägg till och från ganska länge. Dock brukar jag inte äta så mycket som 4 ägg samtidigt...

Låter mer som en tillfällig släng av ngt elakt. Skit på händerna, dåliga ägg...

Köp nya ägg och testa. Får du samma respons idag med så kanske du skall börja misstänka att det är ngt du inte tål / överbelastar systemet.
Får du respons igen, testa bara ägg och lägg sedan till majjo nästa gång, kaviar nästa osv till du vet vad det är som ställer till det.

Eddie Vedder
2010-01-26, 13:37
Kanske laktos allergisk? Själv mår jag som skit om jag dricker mer än 2 DL vanlig mjölk..

Man kan inte vara allergisk mot laktos. Toleransen kan variera beroende på hur bra ens kropp klarar av att spjälka det men allergiska reaktioner kan det inte framkalla.

Birkharju
2010-02-01, 11:30
Låter mycket möjligt som att det kan vara IBS(Irritable Bowel Syndrome) alltså känslig tarm. Det är väldigt individuellt och symptomen kan variera.
Jag har dock inte läst igenom hela tråden så jag kan vara ute o cykla.

Mvh.

Apos78
2010-02-01, 12:02
En gissning är att det helt enkelt handlar om lite dumping.

Samzon
2010-02-02, 11:49
IBS är en diagnos som man inte bör ställa innan alla andra orsaker är uteslutna. Kanske har mer med dagsformen att göra? En halv liter mjölk, gainer m.m. Kan själv få problem av detta. En tillfällig diarre är inget man bör tänka på men om problemen kvarstår så fanns det ju en del tips här.

saab900
2010-02-03, 13:05
Har du IBS ska problemen vara frekvent, rentav dagligen, återkommande under flera månaders tid, samtidigt som inga andra medicinska orsaker såsom allergier, intoleranser eller mag-tarmsjukdomar kan påvisas.

NoPainNoGain
2010-02-22, 23:44
Update: Haft problem ett par gånger till nu, bara efter träningen ca 2-3 timmar efter. De saker som återstår är mjölk eller gainer. Har druckit 1 liter mjölk om dagen men magen har bara dampat efter träningen. Har testat sojamjölk efter träningen och fungerat bra så jag kanske har en mild form av laktosintolerans? Har dock inte testat det tillräckligt mycket.

Tycker bara det är skumt för jag tar gainer efter varje pass men bara typ var 10e jag får ont i magen. Något stämmer inte.

Lutar dock åt att det är gainer. Har även minskat till 2 skopor gainer efter träningen och fick inte lika ont då. Jobbigt bara att jag har svårt att gå upp i vikt och gainer + mjölk är det jag fyller ut med på dagarna...

Aja, är väl bara att lära sig äta som en man om man vill bli en.

0rre
2010-02-23, 10:14
Tycker det hela är jävligt ironiskt om man tar och tittar på ditt användarnamn.

Tror du det kan vara gainern, så ska du självklart sluta med det helt och hållet. Då vet du ju 100% om det är gainern eller inte, istället för att "testa" lägga av med det någon dag och ändå vara osäker som du verkar vara.