handdator

Visa fullständig version : Chins före marklyft?


Exact
2010-01-25, 17:53
Håller på och sätter ihop ett träningsprogram.
Borde man lägga chins före marklyft eller tvärtom?

antonM
2010-01-25, 17:56
Håller på och sätter ihop ett träningsprogram.
Borde man lägga chins före marklyft eller tvärtom?

ha inte dessa på samma dag, personligen tycker jag att efter marken är man helt död och tappar mkt i andra övningar

Saftarn
2010-01-25, 17:58
Håller på och sätter ihop ett träningsprogram.
Borde man lägga chins före marklyft eller tvärtom?

jag tycker de är okej att köra chins innan marklyft, jag orkar lika mycket i mark iaf. Men tvärt om går verkligen inte för mig heller :)

Fartman
2010-01-25, 18:08
Beror på vad du prioriterar..
vill du bli stark i mark? -> mark först
vill du dra många chins? -> chins först
om du bara vill träna igenom ryggen ordentligt spelar ordningen inte lika stor, (om än att jag nog skulle köra mark före då)

fiskebulle
2010-01-25, 18:09
Om jag har marklyft med på ett pass så ser jag alltid till att köra den först. Efter uppvärmningen alltså. Jag tycker det blir mycket lättare att hålla god form genom alla set och därför minimera skaderisken om man känner sig riktigt fräsch. Så enligt mig, kör alltid marklyft först.

spoon
2010-01-25, 18:13
Beror på vad du prioriterar..
vill du bli stark i mark? -> mark först
vill du dra många chins? -> chins först
om du bara vill träna igenom ryggen ordentligt spelar ordningen inte lika stor, (om än att jag nog skulle köra mark före då)

+1

Men jag hade kört chins först. Ett enkelt sätt att börja värma upp kroppen innan man går över på tyngre arbete som mark. Sen vill jag oftast ta ut mig helt i mark så dom övningarna som kommer efter brukar oftast inte bli något vidare.

Landström
2010-01-25, 18:17
Chips före marklyft?

...tyckte jag att det stog först... :em:

Fördelen att köra chins efteråt är att det kan vara skönt att sträcka ut ryggen efter tunga mark. :thumbup:

ceejay
2010-01-25, 18:24
jag kör alltid viktade chins innan mina mark och jag tror inte det sinkat mig ett dugg faktiskt.

hertzman
2010-01-25, 19:37
Jag kör chins innan marklyft, upplever inte att det går sämre för det.

auermaa
2010-01-25, 20:08
Om jag har marklyft med på ett pass så ser jag alltid till att köra den först. Efter uppvärmningen alltså. Jag tycker det blir mycket lättare att hålla god form genom alla set och därför minimera skaderisken om man känner sig riktigt fräsch. Så enligt mig, kör alltid marklyft först.

+1.

Kör (nästan) alltid mark före chins, tycker det funkar bäst!

snej
2010-01-25, 20:27
Kör alltid viktade chins efter mark, och jag har ganska gott med kräm kvar då, så länge jag inte är på diet.. Testat tvärtom också och märker ingen märkbar skillnad faktiskt. Efter de 2 övningarna blir det dock bara komplementövningar inom andra muskelgrupper (kör halvkropp).

Hejnomax
2010-01-26, 11:46
Ingen fara att sträcka ut ryggen innan mark alltså?

Scratch89
2010-01-26, 11:49
Jag tycker att mitt slutdrag blir alldeles för dåligt om jag kört chins innan, så jag lägger marklyften först.

kalleHUND
2010-01-26, 11:56
Tror det är en personlig smaksak, oavsett vilken av övningarna du väljer att öppna hårt med så kan det få konsekvenser i form av trötthet i nästföljande. Själv så blir det oftast chins före mark om jag måste ha dem på samma pass!
"Lättare" träningspass så går det vilketsom ex. chins efter marklyft som då inte blir lika lidande som efter 7set tunga lyft när jag orkar 5 chins som inte når hela vägen upp.

emi23j
2010-01-26, 11:57
fungerade bra för mig när jag körde så.

Började köra 4 set med max-reps i chins och sen vilade jag lite och gick direkt på marken.

EDIT: Ska tillägga att målet för den träningsdagen var främst att öka antalet chins.

Langster
2010-01-26, 12:01
Om man inte satsar stenhårt på marklyft bör nog chinsen komma först.

Jag körde ofta chins eller latsdrag innan marklyft tidigare, och ärligt talat kände jag inte att marken gick sämre alls för det. Men nu har jag blivit paranoid över att man kanske tappar någon % i marken om man inte kör det först.
Men chinsen blir mer lidande av att komma efter än vise versa.

Exact
2010-01-26, 16:58
Jag testade att köra chins innan mark igår och tyckte det kändes helt ok!
Så det blir att köra vidare på detta :thumbup:

davvvan
2010-01-26, 17:02
Kör alltid chins före marklyft då jag först och främst vill bli bättre på att köra chins. Sen är det en lagom uppvärmning inför marken. I mitt tycke.

pwnyou
2010-01-26, 17:04
Som sagt - kör den övning du i första hand vill bli bättre i först.